بزرگترین سد ایران به ترتیب کدامند؟

بزرگترین سد ایران به ترتیب کدامند؟

سد یا آب بند از گذشته های دور برای جمع کردن آب مورد نیاز در بخش کشاورزی و مواردی از قبیل ساخته می شود. در واقع این سازه ها به منظور داشتن دسترسی مداوم به آب به کار می روند و در ادامه و با افزودن تجهیزات پیشرفته باعث تولید انرژی و برق می شوند. در تمام نقاط جهان بعد از ورود تجهیزات مورد نیاز سدهای بیشماری ساخته شده است. 

تاریخچه سد سازی در ایران قدمت بسیار طولانی دارد و شاید بتوان ایران را از جمله کشورهای نخستین در سد سازی دانست. بسیاری از کارشناسان عنوان کرده اند که ساخت اولین سدها در ایران به دوران هخامنشیان مربوط می شود. قدیمی ترین سد در ایران، آب بندی است که به دستور کوروش بزرگ، در مسیر رودخانه اروند ساخته شد. سدهای قدیمی در ایران به صورت کاملا اصولی ساخته می شدند و استحکام بسیار بالایی داشتند. 

در حال حاضر ایران جز 5 کشور برتر جهان در زمینه سد سازی محسوب می شود. به صورت کلی تعداد سدهای ساخته شده در ایران به اندازه 172 سد می باشد، البته 672 سد در حال ساخت هم در ایران وجود دارد که تاریخ بهره برداری آنها مشخص نیست. 

بزرگترین سد جهان را پیش تر در مقاله ای با اطلاعات کامل به شما معرفی کرده ایم. در این مقاله می خواهیم به بررسی و معرفی بزرگترین سد ایران به ترتیب بپردازیم. 


بزرگترین سد ایران به ترتیب


در جدول زیر به بررسی مشخصات بزرگترین سد ایران به ترتیب پرداخته و در ادامه مطلب، بزرگترین سدهای ایران را به صورت دقیق تر به شما معرفی می کنیم.

 

نام سد

نوع سد

ظرفیت کل مخزن (میلیون متر مکعب)

ارتفاع (متر)

طول تاج (متر)

ظرفیت نیروگاه (مگاوات)

متوسط تولید انرژی برق آبی سالانه (گیگاوات بر ساعت)

کرخه

خاکی

7300

127

3030

400

934

گتوند

سنگریزه ای با هسته رسی

4500

182

760

2000

4250

دز

بتنی دو قوسی

3300

203

212

520

-

سیمره

بتنی دو قوسی

3200

180

202

-

673

کارون 1

بتنی دو قوسی

31130

188

385

2000

-

کارون 3

بتنی دو قوسی

3000

205

462

2280

4172

کارون 4

بتنی دو قوسی

2230

230

440

1000

2107

سپید رود

پایه دار

1756

106

425

-

87.5

درودزن

خاکی با هسته رسی

960

58

710

-

-

بوکان

خاکی با هسته رسی

762

50

573

-

-

 

بررسی داده ها نشان دهنده این است که لیست بزرگترین سد ایران به ترتیب به صورت زیر می باشد. 


1- سد کرخه، بزرگترین سد ایران


در رتبه اول بزرگترین سد ایران، سد کرخه قرار می گیرد که در استان خوزستان ساخته شده است. بزرگترین سد ایران، نه تنها به منظور ذخیره آب مورد نیاز برای کشاورزی های پایین دست به کار می رود، بلکه نقش مهمی برای تولید برق در این منطقه دارد. یکی دیگر از مهم ترین مزیت های این سد، جلوگیری از خسارات ناشی از سیل می باشد. 

پشت سد کرخه، یک دریاچه مصنوعی قرار گرفته است که تاثیر بسیار مطلوبی در بهبود شرایط آب و هوایی منطقه دارد. با این حال خشکسالی های پی در پی در ایران باعث شده تا آینده این دریاچه و البته بزرگترین سد ایران در خطر جدی قرار داشته باشد. 

نکته بسیار تاسف بر انگیر این است که سد کرخه به عنوان بزرگترین سد ایران، در حال خشک شدن است و هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از خشکی کامل آن انجام نمی شود. تغییرات آب و هوایی یکی از مهم ترین دلایلی می باشد که باعث خشک شدن بزرگترین سد ایران شده است. کاهش 60 درصدی آب در کرخه وضعیت آن را به حالت کاملا بحرانی تبدیل کرده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد آینده بزرگترین سد ایران را طوری تصور کنند که دیگر قابل استفاده نباشد. 

سد کرخه منبع اصلی تامین آب در استان خوزستان می باشد. وضعیت بحرانی بزرگترین سد ایران، سیستم آبرسانی را در استان خوزستان با مشکل مواجه کرده است. 

سد کرخه بزرگترین سد ایران


2- سد گتوند


بسیاری از افراد دومین مورد از لیست بزرگترین سد ایران را به عنوان یک فاجعه می شناسند. به طوری که عده زیادی از این سد به عنوان موزه عبرت محیط زیست ایران یاد می کنند. اما دلیل آن چیست؟ به این دلیل که سد گتوند عامل اصلی شور شدن آب در این منقطه می باشد. ساختن سد بر روی کوه نمک بدون توجه به نتایجی که در پی خواهد داشت باعث شده تا دومین مورد از لیست بزرگترین سد ایران به عنوان یک فاجعه زیست محیطی نام برده شود. 

آب ذخیره شده در پشت سد گتوند به اندازه ای شور است که قابل استفاده برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی نمی باشد. تصور کنید که این موضوع در منطقه ای که از کم آبی رنج می برد تا چه اندازه تاسف بار است. شوری آب در گتوند باعث پدید آمدن آسیب های زیست محیطی زیادی هم شده است. با تمام این ها موقعیت سد گتوند به عنوان دومین مورد از بزرگترین سد ایران به صورتی است که نمی توان آن را تخریب کرد. 

سد گتوند


3- سد دز


سد دز در دوران پلهوی ساخته شده و یکی از مناطق دیدنی در اندیمشک محسوب می شود. این سد از نظر تولید انرژی و البته آبیاری کشاورزی، تاثیر بسیار مطلوبی را دارد. خوشبختانه وضعیت سد دز به اندازه کرخه بحرانی نیست و از پروژه های موفق سد سازی در ایران محسوب می شود. سد دز باعث کنترل سیلاب های بالا دست شده و از بروز بسیاری از خسارات ناشی از سیل در استان خوزستان جلوگیری کرده است. 


4- سد سیمره


به عنوان چهارمین مورد از لیست بزرگترین سد ایران، باید از سد سیمره نام برد. این سد در استان ایلام قرار گرفته و از جاذبه های گردشگردی این منطقه محسوب می شود. از این سد برای تولید انرژی برق آبی و جلوگیری از سیل های احتمالی استفاده می شود. 


5- سد کارون 1


یکی از بزرگترین سدهای ایران، سد کارون 1 می باشد که در پنجاه کیلومتری شرق مسجد سلیمان و بر روی رودخانه کارون احداث شده است. جالب است که بدانید سد کارون 1 به عنوان اولین سدهای ساخته شده در ایران و خاورمیانه شناخته می شود. برخی از مزیت های ساخت این سد شامل تولید انرژی برق آبی، تامین آب کشاورزی و کنترل سیلاب می باشد. 

برخی از بزرگترین سدهای ایران به ترتیب مورد بررسی قرار گرفتند. چیزی که کاملا مشخص است آینده تمام این سدها به دلیل عدم خشکسالی های مداوم ایران در خطر است. خشکی کامل بزرگترین سدهای ایران می تواند مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد و کشور را با مشکل تامین آب در بسیاری از مناطق روبرو کند. 


«وب سایت www.abin.ir ارائه دهنده دستگاه های تصفیه آب خانگی با برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید کالا را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصول، از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
حسن
حسن
سلام سدها عامل اصلی‌ خشکسالی گردوغبار زلزله خشک شدن سفره های زیرزمینی افزایش بيماري هاي انسانی وحیوانی وگیاهی افزایش دما فرونشست زمین نفوذی آب به‌ لایه‌های زیرزمینی صفر سنگینی صخره‌های زیر سدها ودرنتیجه حرکت آنها وایجاد زلزله نمونه ترکیه ازبین رفت مناطق جنگلي وبارشهای غیر قابل‌ پيش بيني يعنی کلا به‌ هم زدن اکوسیستم وفواید سدها فقط مافیا .درامد .يعنی ضررسدها هزاران برابر ازسود.مهندس محیط زیست
ارسال نظر