چگونه می توان سیستم تصفیه آب را بعد از خاموشی ضد عفونی کرد؟

چگونه می توان سیستم تصفیه آب را بعد از خاموشی ضد عفونی کرد؟

یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری و استفاده از دستگاه های تصفیه آب، ضدعفونی دوره ای آن بعد از خاموشی طولانی مدت و یا در هنگام عملکرد دستگاه می باشد. اگر مدتی است که از دستگاه تصفیه آب خانگی خود استفاده نکرده اید، برای راه اندازی مجدد آن باید نسبت به ضد عفونی آن اقدام کنید. رشد آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم ها در زمان توقف عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی مسئله ای است که در صورت بی توجهی به آن می تواند آلایندگی آب را به دنبال داشته باشد. رشد آلاینده های میکروبی در فیلترهای کارتریج به خصوص اگر در آب غوطه ور باشند، می تواند عملکرد سیستم را تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی، برای کارکرد مداوم طراحی و تولید می شوند و در زمان خاموشی سیستم، امکان رشد آلاینده های میکروبی در فیلترها وجود دارد. علاوه بر ضد عفونی دستگاه تصفیه آب، میکروب زدایی سالانه مخزن ذخیره آب هم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

علاوه بر دستگاه های تصفیه آب، در ساختار سختی گیرها هم از مخزن نمک استفاده می شود که برای ضد عفونی دوره ای آن و در زمینه جلوگیری از گرفتگی اتصالات ورودی و خروجی و در نهایت کاهش راندمان کلی اهمیت زیادی دارد. 

در صورتی که در حال استفاده مداوم از دستگاه های تصفیه آب هستید، اختصاص زمان برای شستشوی هفتگی فیلترها توصیه می شود. این موضوع می تواند نیاز به تعمیر، سرویس دهی دوره ای و تعویض زود هنگام فیلترها را کاهش بدهد.


ضد عفونی دستگاه های تصفیه آب خانگی


برای ضد عفونی کردن دستگاه های تصفیه آب خانگی باید طبق موارد زیر عمل کنید.  


چگونگی شستشوی فیلترهای تصفیه آب که به مدت 7 روز یا کمتر استفاده نکرده اید:


اگر از دستگاه های تصفیه آب خانگی زیر سینکی استفاده می کنید باید سیستم را حداقل به مدت 5 دقیقه شستشو دهید. بعد از شستشوی سیستم، دستگاه را به منبع آب وصل کنید و فیلترها را دوباره به کار بیاندازید. در ادامه هم شیر ورودی را بررسی کرده و مطمئن شوید که هیچ نشتی در سیستم وجود نداشته باشد. آب را به مدت 5 دقیقه از فیلترهای تعبیه شده در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی عبور دهید. در صورتی که فیلتر کارتریج تعبیه شده در سیستم بیش از 1 خروجی دارد، آب را از تمام خروجی های آن عبور دهید، تا چرخه شستشوی آن کامل شود و تمام آلاینده های میکروبی از بین بروند. 


به صورت کلی برای شستشوی سیستم های تصفیه آب خانگی که کمتر از 7 روز از آن استفاده نکرده اید باید طبق مراحل زیر عمل کنید:


1- تانک ذخیره آب را خالی کنید. (اگر می خواهید از دستگاه تصفیه آب برای مدت طولانی استفاده نکنید، خالی کردن تانک ذخیره، قبل از قطع کارکرد سیستم اهمیت زیادی دارد.)
2- خالی کردن تانک ذخیره آب را تا زمانی که پمپ دستگاه، شروع به کار کند ادامه دهید. 
3- بعد از روشن شدن کارکرد پمپ دستگاه تصفیه آب، باید آن را به مدت 10 دقیقه شستشو دهید و اجازه دهید آب از تمام بخش های آن عبور کند و در نهایت به صورت کارکرد عادی سیستم، از دستگاه تخلیه شود. 
4- می توانید شیلنگ خروجی از دستگاه را هم که از شیر آب فاصله دارد جدا کنید و به محل تخلیه پساب دستگاه هدایت کنید. 
5-  در صورتی که سیستم تصفیه آب RO دارای چند خروجی است، شستشوی هر کدام از این خروجی ها به مدت 10 دقیقه توصیه می شود. 


چگونگی شستشوی فیلترهای تصفیه آب که به مدت بیشتر از 7 روز استفاده نکرده اید:


اگر از دستگاه های تصفیه آب خانگی به مدت بیشتر از 7 روز استفاده نکرده اید، بهتر است عناصر فیلتراسیون را در دستگاه جایگزین کنید. برخی از این عناصر در دستگاه شامل فیلترهای پیش تصفیه، فیلترهای کربنی و ممبران ها می شوند. توجه کنید که حتی تولید کنندگان فیلترهای تصفیه آب هم زمان مشخص شده و البته متفاوتی را برای توقف عملکرد فیلترها بعد از اولین بار استفاده در سیستم عنوان می کنند. در تمام این موارد بیان می شود که توقف عملکرد فیلترهای تصفیه آب بعد از اولین بار استفاده در سیستم، تنها می تواند به اندازه چندین هفته باشد. 

بعد از چندین هفته عدم استفاده از فیلترها، امکان رشد آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم ها در آن وجود دارد. با این حال اگر برای رفتن به مسافرت یا تعطیلات از دستگاه تصفیه آب خود استفاده نمی کنید، تنها با خارج کردن آب از سیستم نیاز به تعویض فیلترها برای راه اندازی مجدد آن نیست. اما اگر از دستگاه تصفیه آب برای فیلتراسیون آب در رستورانی استفاده می کنید که مثلا برای یک ماه تعطیل است، ادامه کارکرد دستگاه با همان فیلترهای قبلی توصیه نمی شود. 

ادامه روند فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه آب با فیلترهایی که در آنها آلاینده های میکروبی رشد کرده اند، عملکرد دستگاه تصفیه آب را برای فیلتراسیون تحت تاثیر قرار می دهد. 

تجیهزات خود را بررسی کنید!! در کنار شستشوی دستگاه های تصفیه آب، بررسی تجهیزاتی مثل دستگاه های یخ ساز، قهوه ساز، دستگاه های اسپرسو و... هم اهمیت زیادی دارد. راکد ماندن آب در این سیستم می تواند رشد آلاینده های میکروبی را به دنبال داشته باشد. 


شستشوی دستگاه تصفیه آب خانگی 


هنگام راه اندازی مجدد دستگاه های تصفیه آب خانگی، ضد عفونی سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. در هنگام تعویض دوره ای فیلترهای تصفیه آب خانگی، برای شستشوی سیستم از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنید. به کارگیری بِراش هم برای تمیز کردن اجزای داخلی دستگاه تصفیه آب راهکار مناسبی است. بعد و قبل از تعویض ممبران ها و فیلترهای تصفیه آب هم می توانید سیستم را شستشو دهید. 

قبل از تعویض فیلترهای تصفیه آب، جریان آب در سیستم و شستشوی آن می تواند تمام ذرات معلق و آلاینده های فیزیکی را خارج کند. بعد از تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی، پر کردن تانک ذخیره آب و تخلیه کردن آن اهمیت زیادی دارد. این موضوع می تواند به شستشوی سیستم کمک کند.


شستشوی سیستم های سختی گیر


سختی گیرهای رزینی می توانند برای جلوگیری از بروز آسیب به سیستم های لوله کشی و تاسیسات در پیش تصفیه ورودی ساختمان هم مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که از سیستم پیش تصفیه بیشتر از 7 روز استفاده نکرده اید، انجام برخی اقدامات برای راه اندازی سیستم اهمیت زیادی دارد. این اقدامات می تواند باعث عملکرد درست رزین های تبادل یونی شود و بعد از این می توانند تاثیر مطلوبی برای کاهش سختی آب داشته باشند. بعد از انجام مراحل راه اندازی سختی گیرهای رزینی، بررسی میزان سختی آب تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

در صورتی که از سیستم های سختی گیر به اندازه بیشتر از 30 روز استفاده نکرده اید، شستشو و ضد عفونی مخزن آب نمک با محلول کلر می تواند راهکار مناسبی باشد. توجه به این موضوع می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در سختی گیرها جلوگیری کند. 


چگونه می توان سیستم تصفیه آب RO را ضد عفونی کرد؟


برای ضد عفونی سیستم های تصفیه آب خانگی باید مراحل زیر را دنبال کنید:


1- از دستکش استفاده کنید: در اولین قدم توجه به این نکته می تواند از آلوده کردن سیستم حین مراحل ضد عفونی جلوگیری کند اهمیت زیادی دارد. 
2- جریان آب را به سیستم RO قطع کنید: بی توجهی به این موضوع می تواند باعث بروز مشکلات جدی مثل جریان آب به محیط آشپزخانه و سایر موارد شود. 
3- اتصال آب را از دستگاه های تصفیه آب خانگی به یخچال یا یخ ساز قطع کنید.
4- شیر آب را باز کرده و مخزن را تخلیه کنید. شیر آب را قبل از شروع به کار پمپ در ساختار دستگاه ببندید.
5- فیلترهای پیش تصفیه و ممبران را از خارج کنید: درب هوزینگ ممبران و فیلترهای پیش تصفیه را باز کرده و آنها را از خارج کنید. در هنگام ضد عفونی سیستم های تصفیه آب نباید هیچ گونه فیلتری در ساختار دستگاه وجود داشته باشد. 
6- محلول های ضد عفونی کننده را در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب بریزید. 
7- سیستم را مجددا راه اندازی کنید. 
8- اجازه دهید تا مخزن ذخیره، از آب پر شود. برای این کار می توانید شیر آب را باز کرده و تا خروج آب از شیر صبر کنید. بعد از خروج آب باید شیر آب را ببندید. 
9- اجازه دهید تا محلول ضد عفونی کننده کمی در سیستم بماند. مدت زمان یک دقیقه برای ماندن ماده ضد عفونی کننده در سیستم کافی است. 
10- در نهایت باید منبع آب را قطع کنید و با باز گذاشتن شیر اجازه دهید تمام آب در مخزن خارج شود. 
11- بهترین زمان ممکن برای تعویض فیلترهایی تصفیه آب هم در این موقعیت است. البته می توانید زمان ضد عفونی دستگاه تصفیه آب را هم به قبل از تعویض فیلترهای تصفیه آب موکول کنید. 
12- در این مرحله می توانید منبع آب را هم به سیستم متصل کنید. 


تعویض لامپ UV بعد از خاموشی طولانی دستگاه تصفیه آب لازم است؟


استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش برای میکروب زدایی آب، در بسیاری از مناطق کاربرد بالایی دارد. یکی از رایج ترین پرسش هایی که معمولا بعد از خاموشی طولانی مدت دستگاه های تصفیه آب مجهز به فیلتر UV مطرح می شود در مورد تعویض لامپ های UV می باشد. در جواب باید گفت که اگر در سیستم تصفیه آب UV شما، آب جریان نداشته است، احتمال وارد شده آسیب به لامپ UV وجود دارد و نیاز به تعویض آن است. 

در این صورت بهترین راه حل برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به لامپ های UV در زمان خاموشی طولانی مدت سیستم چیست؟ برای جلوگیری از بروز این مشکل، می توانید از سوپاپ در دو طرف لامپ UV استفاده کنید، این کار باعث جلوگیری از ورود آب به محفظه فیلترهای UV و راک ماندن آن می شود. 

معمولا بعد از اولین بار استفاده از لامپ های UV، نباید آن را به صورت مداوم خاموش کنید. طول عمر فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) به اندازه 9,000 ساعت است. برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب، در ساختار فیلترهای اشعه فرابنفش، از بخار جیوه استفاده می شود. با تعبیه فیلترهای اشعه فرابنفش در سیستم، لامپ UV با تخلیه تدریجی جیوه، توان خود را برای میکروب زدایی آب از دست می دهد. روشن و خاموش کردن زیاد سیستم می تواند باعث تسریع این موضوع شود. با توجه به این روشن و خاموش کردن فیلترهای اشعه فرابنفش، می تواند طول عمر لامپ های UV را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


آیا فیلترهای جدید در سیستم تصفیه آب به فلاشینگ نیاز دارند؟


یکی از اقداماتی که قبل از راه اندازی فیلترهای تصفیه آب توجه به آن ضروری است فلاشینگ فیلترها می باشد. برای مثال اگر تاکنون فیلترهای یخچالی را تعویض کرده باشید، مشاهده می کنید که رنگ آب خروجی فیلتر، بعد از نصب در سیستم مایع به سیاه می باشد. این موضوع به ساختار و عملکرد فیلترهای کربنی برای تصفیه آب مربوط می شود و نشان دهنده خرابی یا مشکل در ساختار فیلتر نیست. 

این موضوع باعث می شود تا نیاز به فلاشینگ سیستم، بعد از تعویض فیلترها اهمیت زیادی داشته باشد. در کنار این فلاشینگ فیلترهای تصفیه آب می تواند باعث جایگزین شدن آب به جای هوا در ساختار فیلتر شود و کارایی آن را افزایش دهد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصولات و اطلاع از قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به سایت آبین از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر