چه ظرفیتی از دستگاه سختی گیر برای من مناسب است؟

چه ظرفیتی از دستگاه سختی گیر برای من مناسب است؟

زمانی که قرار است برای تصفیه آب در خانه، دستگاه سختی گیری را انتخاب کنید، اندازه و ظرفیت سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. دستگاه های سختی گیر کوچک، نمی توانند سرعت جریان آب را در خانه شما تامین کنند و باعث کاهش فشار جریان آب در محیط خانه می شوند. در کنار این سختی گیرهای بزرگ هزینه بیشتری را به دنبال دارند. با توجه به این موضوع بهتر است برای خرید دستگاه سختی گیر، اندازه و ظرفیت آن را مشخص کنید. 

با توجه به این موضوع این پرسش مطرح می شود که به چه ظرفیتی از دستگاه سختی گیر نیاز دارم؟ در ادامه به بررسی مطالبی می پردازیم که برای انتخاب دستگاه سختی گیر توجه به آنها اهمیت زیادی دارد. 

«سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای خرید کالا و نیاز به دریافت مشاوره با مراجعه به abin.ir با ما در ارتباط باشید.»


نحوه انتخاب اندازه دستگاه سختی گیر


برای محاسبه اندازه دستگاه سختی گیر باید اطلاعات زیر را جمع آوری کنید:


1- میزان دقیق سختی آب
2- میانگین مصرف آب روزانه شما


اندازه گیری سختی آب برای خرید سختی گیر


آب با سختی بالا، نیاز به کار کردن بیشتر دستگاه سختی گیر دارد. اگر برای تامین آب از آب چاه استفاده می کنید و میزان آهن در آب بالاست، آزمایش سطح کیفی آب اهمیت زیادی دارد؛ به این دلیل که سطح بالای آهن در تغییر سختی آب تاثیر گذار است. اگر در منطقه ای با سطح بالای سختی آب زندگی می کنید، استفاده و خرید دستگاه سختی گیر برای شما لازم است. برای خرید دستگاه سختی گیر هم باید سیستمی را انتخاب کنید که مناسب ترین ظرفیت و اندازه را برای شما داشته باشد.

اگر سختی آب مصرفی شما زیاد بالا نیست، می توانید دستگاه سختی گیر را با اندازه و ظرفیت کمتری انتخاب کنید. سختی آب بر حسب دانه در گالن (GPG)، قسمت در میلیون (PPM) و میلی گرم در لیتر (mg/L) اندازه گیری می شود. 

 

سختی آب

دانه در گالن (GPG)

قسمت در میلیون (PPM) و میلی گرم در لیتر (mg/L)

نرم

<1

0-17

کمی سخت

1.5-5

17-60

نسبتا سخت

3.5-7

60-120

سخت

7-10

120-180

خیلی سخت

>10

>180

 


میزان مصرف آب


اندازه دستگاه سختی گیر، تا حد زیادی به میزان آب مصرفی شما هم بستگی دارد. به هر حال اگر دستگاه سختی گیر شما توانایی تامین آب مصرفی را نداشته باشد نمی تواند کارامد باشد. برای اطلاع از میزان آب مصرفی می توانید قبض آب را هم بررسی کنید. تمام مواردی که نیاز است در مورد میزان آب مصرفی به صورت ماهانه بدانید در قبض آب مشخص شده است. بعد از اطلاع از میزان آب مصرف ماهانه، می توانید میانگین مصرف آب را در یک روز محاسبه کنید. 

با توجه به این موضوع می توان دریافت که میزان مصرف آب روزانه نوع سیستم سختی گیر را بر اساس اندازه و ظرفیت مشخص می می کند. 


محاسبه ظرفیت دستگاه سختی گیر


اگر به هر علتی به قبض آب دسترسی ندارید و یا از آب چاه استفاده می کنید، می توانید میانگین مصرف آب روزانه را با ضرب کردن تعداد افراد خانواده در 75 محاسبه کنید. به عنوان مثال در صورتی که خانواده شما سه نفره است، به حدود 3 در 75 گالن (به ازای هر نفر) یا 225 گالن آب در روز نیاز دارید. 

در صورتی که سختی آب را با کیت اندازه گیری مشخص کرده اید و اندازه آن به 10 GPG می رسد و البته خانواده شما 3 نفره است شما به تقریبا 225 گالن آب در روز نیاز دارید. قدم بعدی برای خرید دستگاه سختی گیر تبدیل کردن نیاز آب روزانه به هفتگی می باشد. برای این کار باید میزان مصرف آب روزانه را در 7 ضرب کنید. بعد از محاسبه، ممکن است عدد به دست آمده دقیق نباشد با این حال نیازی نیست که به دنبال یک سختی گیر دقیقا با همان ظرفیت باشید. 

اکثر دستگاه های سختی گیر با ظرفیت 24000، 32000، 48000 و 64000 GPG ارائه می شوند، با توجه به این موضوع بعد از محاسبه میزان آب مصرفی باید دستگاه سختی گیر را مطابق با نیاز انتخاب کنید. 

برای محاسبه میزان آب مصرفی و انتخاب دستگاه سختی گیر مناسب می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

میزان مصرف آب روزانه × سختی آب (GPG) × 7= ظرفیت دستگاه سختی گیر


ظرفیت دستگاه سختی گیر


شما اکنون اطلاعات کمی در مورد اهمیت ظرفیت دانه های دستگاه سختی گیر می دانید، اما به صورت کلی ظرفیت دستگاه به چه معناست؟


ظرفیت یک دستگاه سختی گیر، معیاری از میزان سختی مواد معدنی است که می تواند قبل از نیاز به بازسازی از آب حذف شود. یک گرین سختی تقریبا 1.7000 پوند مواد معدنی سختی محلول را مشخص می کند. بنابراین دستگاه سختی گیر با ظرفیت 24000 می تواند 24000 گرین سختی را قبل از بازسازی حذف کند. این میزان می تواند کمتر هم باشد به این دلیل که سرعت جریان و فشار آب ممکن است با آزمایش های سازنده دستگاه سختی گیر متفاوت باشد. 

می توانید از فرمول بالا برای محاسبه تعداد دانه های سختی آب استفاده کنید، سپس می توانید یک دستگاه سختی گیر مطابق با میزان آب مصرف انتخاب کنید. 


توجه به کارایی دستگاه سختی گیر قبل از خرید


برخی از بهترین دستگاه های سختی گیر دارای تاییدیه NSF/ANSI 44 بر اساس کارایی هستند. طبق NSF، دستگاه های سختی گیر باید حداقل انتظارات عملکردی را برای کاهش سختی آب داشته باشند. بازدهی دستگاه سختی گیر را باید با میزان سختی حذف شده و میزان آب خروجی از دستگاه اندازه گیری کنید. موارد زیادی هستند که می توانند در کارایی دستگاه سختی گیر تاثیر گذار باشند. 

دستگاه های سختی گیر که دارای احیای زمان بندی شده هستند، سیستم را وادار به احیا می کنند. در واقع دستگاه سختی گیر نیازی به احیا ندارد اما به این دلیل که احیا، در سیستم برنامه ریزی شده است انجام می شود. کاملا مشخص است که این موضوع باعث کاهش کارایی سیستم سختی گیر می شود و هزینه استفاده و نگهداری از سیستم را افزایش می دهد. 

در کنار این مقدار نمک هم می تواند بر کارایی دستگاه سختی گیر تاثیر گذار باشد. ممکن است فکر کنید، هر چقدر مقدار نمک در سیستم بیشتر باشد عملکرد بهتری دارد، اما این موضوع می تواند باعث کاهش کارایی دستگاه سختی گیر شود. در کنار این استفاده بیش از اندازه نمک می تواند هزینه نگهداری دستگاه را افزایش دهد. 

افزایش بیش از اندازه نمک، تنها یک مثال ساده از نکاتی است که در صورت عدم توجه به آنها مشکلات زیادی در سیستم ایجاد می شود. توصیه می شود برای خرید و استفاده از دستگاه های سختی گیر، تمام نکات و پارامترهایی را که برای نگهداری سیستم سختی گیر حائز اهمیت هستند رعایت کنید. 


معمول ترین ظرفیت های دستگاه سختی گیر


رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر با ظرفیت 32000 گرین می باشد و بیشتر خانواده ها استفاده از دستگاه را برای تامین آب مصرفی ترجیح می دهند. با این حال اگر مصرف آب روزانه شما از حالت عادی بیشتر است باید دستگاه های سختی گیر با ظرفیت بالاتری را انتخاب کنید. رایج ترین ظرفیت های دستگاه های سختی گیر موارد زیر هستند:


1- 24000 گرین
2- 32000 گرین
3- 48000 گرین
4- 64000 گرین


دستگاه های سختی گیر 64000 گرین معمولا برای مواردی مثل مجتمع ها، ساختمان های اداری و... مورد استفاده قرار می گیرند، با این حال اگر مصرف آب روزانه شما بالاست می توانید از این دستگاه هم برای تامین آب مصرفی استفاده کنید. 

دستگاه های سختی گیر بر اساس ظرفیت می توانند در دو نوع سختی گیر با یک مخزن و دو مخزن تولید شوند. تفاوت بین این دو سختی گیر، این است که سختی گیرها با یک مخزن، ظرفیت کمتری را برای تامین آب دارند. اگر ترجیح می دهید از دستگاه سختی گیری استفاده کنید که آب همیشه در دسترس باشد، بهتر است از دستگاه سختی گیر با دو مخزن نمک استفاده کنید. 

در نهایت، تصمیم گیری در مورد اندازه سختی گیر به دو موضوع بستگی دارد: 

1- سختی آب شما
2- مصرف آب هفتگی شما


با استفاده از کیت تست، می توانید سختی آب را اندازه گیری کنید. در ادامه هم برای تعیین آب مصرفی هفتگی باید با بررسی قبض یا به صورت حدودی میزان آب مصرفی را مشخص کنید. 


یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که برای خرید دستگاه سختی گیر توجه به آن تا حد زیادی حائز اهمیت است، دریافت مشاوره از افراد متخصص و خرید سیستم از فروشگاه معتبر می باشد. فروشگاه های معتبر در کنار ارائه محصولات با سطح کیفی بالا، فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم فراهم می کنند. این موضوع می تواند به شما اطمینان دهد که مناسب ترین نوع سیستم سختی گیر را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کرده اید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
سودمند
سودمند
منم مونده بودم چه دستگاه سختی گیری رو خریداری کنم الان دیگه فهمیدم که چه دستگاهی با چه ظرفیتی برای من مناسب تر هستش.
ارسال نظر