پیشرفت ممبران های اسمز معکوس (RO)

پیشرفت ممبران های اسمز معکوس (RO)

بسیاری از مصرف کنندگان محصولات تصفیه آب صنعتی، به تحقیق و شناسایی کالاها برای پیدا کردن بهترین نوع محصول برای سیستم های خود می پردازند. این افراد به دنبال پیدا کردن محصولاتی هستند که دارای کمترین قیمت و بالاترین سطح کیفی باشند و در واقع خرید آنها دارای صرفه اقتصادی باشد. 

هرگز محصولات تصفیه آب صنعتی را بدون ارزیابی سطح کیفی و مشخصات آنها را خریداری نکنید.

خرید محصول بدون ارزیابی و تست کیفیت، می تواند باعث بروز مشکلاتی در سیستم شود که در مواردی آسیب زیادی را وارد می کنند. شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد عنوان می کنند "برندهای مختلف مواد شیمیایی یکسان هستند" یا "برای خرید محصولات تصفیه آب صنعتی، تنها توجه به برند آن کافی است". این افراد معمولا اطلاعات دقیقی درباره ساختار محصولات یا مواد شیمیایی ندارند. به طور مثال برای خرید فیلترهای تصفیه آب صنعتی با کمی جستجو و بررسی دقیق اطلاعات و مشخصات فیلتر می توان مناسب ترین نوع آنها را با توجه به سیستم و شرایط مورد نظر خریداری کرد. 

با این حال بسیاری از افراد نکاتی را مثل بررسی مشخصات نادیده می گیرند و فقط به برند و مدل فیلتر ممبران برای خرید توجه می کنند. این موضوع به این دلیل است که پیش تر فیلترهای ممبران با جنس غشا، عملکرد و قیمت یکسان طراحی و تولید می شدند. در این شرایط تولید کنندگان دست به طراحی و تولید ممبران هایی زدند که هر کدام خصوصیات و ویژگی های منحصربفردی داشتند. این تولید کننده ها در رقابت برای فروش بیشتر، در کنار افزایش سطح کیفی، ممبران ها را با قیمت بسیار مناسبی هم عرضه می کردند. این موضوع باعث شد تا بسیاری از کارشناسان و مصرف کنندگان محصولات تصفیه آب صنعتی، به بررسی و ارزیابی این محصولات قبل از خرید بپردازند. 

علاوه بر بررسی ویژگی های فیلترهای ممبران، توجه به برخی دیگر از پارامترها هم مثل ویژگی های آب ورودی، قابلیت های دستگاه، محیط عملیاتی و... تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. قبلا ارزیابی ممبران های آب لب شور RO  نسبتا ساده بود و تنها شامل پاسخ به چند سوال ساده مثل موارد زیر می شد:

1- قطر فیلتر ممبران چقدر است؟ 
2- فیلتر ممبران کم فشار یا پر فشار است؟ 
3- ظرفیت ممبران برای تصفیه آب چقدر است؟

پاسخ به این پرسش ها بر این اساس که فیلترهای ممبران با تعداد و در مدل های محدودی ارائه می شدند، بسیار ساده و واضح بود و با توجه به این موضوع انتخاب فیلترهای ممبران نمی توانست کار بسیار سختی باشد. 

در حال حاضر فیلترهای ممبران با قابلیت های متفاوتی طراحی و تولید می شوند و توجه به فناوری های استفاده شده در ساخت آنها اهمیت زیادی دارد. موارد زیر انواع ممبران های تصفیه آب صنعتی بر اساس فناوری و تکنولوژی ساخت هستند.

 

انواع ممبران ها بر اساس نوع تکنولوژی 

 

ممبران های تصفیه آب صنعتی بر اساس تکنولوژی ساخت شامل موارد زیر می شوند:


فیلترهای ممبران مقاوم در برابر رسوب 


فیلترهای ممبران RO مقاوم در برابر رسوب با بروز ترین فناوری ها طراحی و تولید شده اند. استفاده از فیلترهای ممبران مقاوم در برابر رسوب یا Fouling resistant، باعث می شود هیچ مشکلی در ساختار سیستم که ناشی از ایجاد رسوب در ممبران هاست بروز نکند. به کارگیری فیلترهای ممبران مقاوم به رسوب در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی، باعث افزایش راندمان کلی سیستم می شود و تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش نیاز به شستشو در فیلتر دارند. فیلترهای ممبران مقاوم در برابر رسوب، باعث کاهش هزینه های ناشی از خرابی ممبران می شوند و دارای طول عمر بسیار بیشتری نسبت به سایر فیلترهای ممبران هستند. 


ممبران های RO با نرخ دفع بالا


قبلا برای تولید آب با خلوص بالا از فرایندهای تبادل یونی و بسترهای رزین میکس بد استفاده می شد. با این حال بعد از پیدایش فناوری اسمز معکوس و تولید سیستم های تصفیه آب RO، رزین های میکس بد در پیش تصفیه دستگاه به کار می رفتند و تاثیر بسیار مطلوبی برای افزایش راندمان کلی سیستم داشتند. امروزه فیلترهای ممبران RO، دارای بیشترین نرخ دفع نمک هستند، که این موضوع باعث افزایش سطح کیفی آب و کاهش هزینه های نگهداری فیلترهای ممبران می شود. استفاده از این فیلترها در افزایش راندمان و بهره وری سیستم به میزان قابل توجهی تاثیر گذار می باشد. در بسیاری از سیستم ها به دلیل حساسیت بسیار زیادی که نسبت به برخی آلاینده ها دارند، باید از فیلترهای ممبران RO با نرخ دفع نمک بالا استفاده کرد. 


ممبران های RO با نرخ دفع نمک بالا، مصرف انرژی پایین


مدت کوتاهی است که ممبران هایی با مصرف انرژی کم طراحی و تولید شده اند. این فیلترها در کنار داشتن عملکرد و کیفیت بسیار مطلوب مصرف انرژی را هم در سیستم کاهش می دهند، که تاثیر بسیار مطلوبی را در افزایش راندمان کلی سیستم دارد. با توجه به مواردی که گفته شد پیش بینی می شود که استفاده از این نوع فیلترهای ممبران در کاهش هزینه های نگهداری سیستم تاثیر مطلوبی داشته باشد. در واقع هدف از طراحی و تولید ممبران های صنعتی با تکنولوژی های جدید، دستیابی به تولید محصولی با بیشترین کارایی و پایین ترین قیمت می باشد. 

با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی ها در تولید محصولات تصفیه آب صنعتی، انتظار می رود در آینده پیچیدگی در ساختار ممبران ها بیشتر و عملکرد بهتری را برای فیلتراسیون داشته باشند. این موضوع باعث می شود که بررسی مشخصات و ویژگی های فیلترهای ممبران برای خرید اهمیت بیشتری داشته باشد. 

سایت آبین ارائه دهنده تجیهزات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف می باشد و امکان دریافت مشاوره رایگان را هم برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره از افراد متخصص و کارشناسان مربوطه با مراجعه به سایت abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر