پیامدهای ناخواسته اسمز معکوس

پیامدهای ناخواسته اسمز معکوس

امروزه، از شیرین‌سازی آب دریا و آب‌های زیرزمینی لب شور با روش اسمز معکوس یا RO، جهت تامین آب مورد نیاز شهرهای مختلف در جهان استفاده می‌کنند. تأثیر این فناوری اکنون فراتر از نمک‌زدایی است زیرا برخی از شهرهای دنیا تأسیسات استفاده مجدد از آب آشامیدنی را در دسترس داشته و حتی آن‌ها را تولید می‌کنند.


 اسمز معکوس همچنین در تصفیه آب در مقیاس خانگی و در تولید آب آشامیدنی بطری مورد مصرف در مکان‌هایی که عموم مردم معتقدند آب لوله کشی آن‌ها ناسالم است، رایج شده است. پیش از این در مقاله‌ای مجزا به بررسی مزایا و معایب اسمز معکوس پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم تا پیامدهای ناخواسته استفاده از این روش جهت تصفیه آب را مورد بررسی قرار دهیم. 


انقلاب اسمز معکوس در تصفیه آب

 

انقلاب اسمز معکوس در تصفیه آب


شاید برای برخی از شما این سوال مطرح شود که اسمز معکوس چیست و چه کاربردی در سیستم تصفیه آب دارد. برای پاسخ به این سوال لازم است تا نگاه کوتاهی به تاریخچه و کاربرد این سیستم داشت. بیش از نیم قرن پیش، زمانی که سیدنی لوب و سرینیواسا سوریراجان غشای RO را اختراع کردند، پایه‌های انقلاب در صنعت تصفیه آب ایجاد شد. طی پنج دهه گذشته، متخصصان و تولیدکنندگان با تلاش‌های فراوان، هزینه تولید غشاها را کاهش داده، بهره‌وری انرژی آن‌ها را بهبود بخشیده و عملکرد آنها را ساده‌تر و قابل اطمینان‌تر کرده‌اند.


اگرچه اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد که میلیون‌ها نفر در جهان از فناوری اسمز معکوس برای تصفیه فاضلاب، آب رودخانه‌های آلوده و آبی که برای مصرف نامناسب تشخیص داده شده، استفاده می‌کنند. روند رشد در این روش، به طور روزانه در حال افزایش است و سالانه با سرمایه گذاری‌های مختلف در این زمینه، تقریباً 15٪ رشد می‌کند. بر اساس این روندها، منطقی است که فرض کنیم بیش از یک میلیارد نفر می‌توانند تا اواسط قرن بیست و یکم آب تصفیه شده اسمز معکوس مصرف کنند. 


انقلاب اسمز معکوس به نفع بشریت است، اما مانند همه فناوری‌های دیگر، پتانسیل ایجاد پیامدهای ناخواسته را نیز دارد. با در نظر گرفتن شیوه‌های فعلی مورد استفاده برای تصفیه RO، می‌توانیم شکاف‌های دانش، پیشرفت‌های فناوری و سیاست‌های مورد نیاز برای حفاظت از سلامت عمومی و محیط‌زیست را شناسایی کنیم؛ زیرا در این شرایط، ماهیت عرضه آب آشامیدنی جهان تغییر می‌کند.


پیامدهای استفاده از سیستم اسمز معکوس

 

پیامدهای استفاده از سیستم اسمز معکوس


یکی از اصلی‌ترین پیامدهای انقلاب اسمز معکوس، تولید آب آشامیدنی است که ممکن است بیش از حد تمیز باشد. مدتهاست که تشخیص داده شده است که مصرف آب بدون یون در درازمدت می‌تواند منجر به کمبودهای تغذیه‌ای و آسیب به بدن افراد شود. به این دلیل و سایر مواردی از این قبیل، آب تصفیه شده معمولاً پس از تصفیه، مجدداً معدنی‌سازی می‌شود. 


در کارخانه‌های تصفیه آب در مقیاس کامل که در آن خوردگی لوله‌های توزیع آب یک نگرانی عمده است، از آهک (به عنوان مثال، Ca(OH)2(s)) برای معدنی سازی مجدد استفاده می‌شود؛ زیرا هزینه پایینی داشته و به راحتی در دسترس است. متأسفانه، فقدان منیزیم در آب تولید شده توسط این فرآیند منجر به کمبود این ماده معدنی در بدن شده است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.


هنگامی که این مشکل برای اولین بار آشکار شد، تامین کنندگان آب در اسرائیل اقداماتی را برای توسعه روش‌های مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای افزودن منیزیم در طول معدنی سازی مجدد آغاز کردند. اما تا زمانی که چنین سیستم‌هایی به طور کامل در دسترس همه قرار بگیرد، ممکن است به مکمل‌های غذایی جهت افزودن به آب در جوامعی که تصفیه‌خانه‌ها آب تصفیه‌شده RO را ارائه می‌دهند، نیاز باشد. منیزیم در حال حاضر به بسیاری از آب‌های بطری تولید شده توسط فرآیند RO در تصفیه آب صنعتی اضافه می‌شود. همچنین توسط برخی از سیستم‌های اسمز معکوس خانگی به آن اضافه می‌شود.

 

اهمیت پیامدهای ناخواسته اسمز معکوس


با توجه به تعداد فزاینده افرادی که به آب تصفیه شده RO متکی هستند، بهتر است که با دقت بیشتری به این احتمال که سایر عناصر کمیاب از آب آشامیدنی مشتق شده‌اند، نگاه کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند که حدود 10 سال پیش، اپیدمیولوژیست‌ها افزایش نرخ خودکشی را در جوامعی که غلظت لیتیوم در آب آشامیدنی آن‌ها پایین است، گزارش کردند.


اگرچه تمام مطالعاتی که بعدها انجام شد، فرضیه کمبود لیتیوم را تأیید نکردند، اما غلظت آن در آب شیرین‌شده دریا در مکان‌هایی که نرخ خودکشی افزایش یافته، در پایین‌ترین حد گزارش شده است. می‌توان مقدار کمی لیتیوم یا سایر عناصر کمیاب مورد نیاز را برای آب تولید شده RO از طریق مکمل‌های رژیم غذایی یا روش‌های دیگر در جمعیت‌های دارای کمبود املاح معدنی اضافه کرد، اما بدون تحقیقات اضافی برای اثبات اعتبار این ایده‌ها، بعید است که این اتفاق بیفتد.


کمبود یون‌های محلول نیز به این معنی است که آب تصفیه شده اسمز معکوس، سرعت انحلال مواد معدنی را افزایش می‌دهد. فرآیند remineralization یا معدنی‌سازی مجدد در کاهش تمایل آب تصفیه شده با روش RO برای حل کردن لایه‌های کلسیت و اکسید آهن که دیواره‌های داخلی لوله‌ها را می‌پوشانند، موثر است.


خرید تجهیزات تصفیه آب


یکی از اصلی‌ترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس، فیلتر ممبران است. عملکرد این فیلتر تاثیر زیادی در راندمان سیستم تصفیه آب داشته و به همین دلیل توصیه می‌شود تا در هنگام خرید آن به کیفیت کالا توجه زیادی شود. ما به شما توصیه می‌کنیم که این محصول را از فروشگاه‌های معتبر مثل آبین خریداری کنید. آبین یکی از معتبرترین مراکز برای خرید فیلتر و سایر تجهیزات تصفیه آب است. 


یکی از خدمات اصلی این مجموعه، ارائه مشاوره رایگان در زمینه خرید محصولات است. از طریق شماره 02122228116 می‌توانید با کارشناسان آبین در تماس بوده و از خدمات مشاوره رایگان آن بهره‌مند شوید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر