نقش سیستم‌های UV در تصفیه آب: آیا این روش مؤثر است؟

نقش سیستم‌های UV در تصفیه آب: آیا این روش مؤثر است؟

نوع آلاینده‌های موجود در آب، تاثیر زیادی در انتخاب سیستم تصفیه آب دارد. با این وجود، یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در این صنعت، تصفیه آب برای حذف باکتری‌ها است. تصفیه آب با UV به عنوان اصلی‌ترین راهکار برای حذف این ذرات شناخته می‌شود که از نور ماوراء بنفش برای تصفیه آب استفاده می‌کند. این سیستم فیلتراسیون برای منابع آبی که دارای باکتری‌ها، انگل، ویروس‌ها و سایر ارگانیسم‌های مضر برای بدن هستند، بسیار مهم است. این ارگانیسم‌ها می‌توانند افراد را بیمار کرده و پس از ورود به سیستم گوارش، تکثیر شوند. با ما همراه باشید تا در مورد فرآیند تصفیه آب با UV و اینکه آیا سیستم ضد عفونی UV برای تصفیه آب روش مناسبی برای شما است، بیشتر بدانید.


عملکرد سیستم تصفیه آب UV


سیستم تصفیه آب با UV یا فرابنفش دارای یک فرآیند فیلتراسیون است که از نور ماوراء بنفش برای تصفیه آب استفاده می‌کند. نور ماوراء بنفش در داخل محفظه‌ای قرار گرفته که آب از داخل آن عبور کرده و در معرض طول موج UV قرار می‌گیرد. این امواج نور ماوراء بنفش بر اساس طول موجشان می‌توانند DNA / RNA میکروارگانیسم‌ها را مختل کنند. در واقع فیلتر UV موثرترین گندزدای آب است که جهت افزایش کیفیت آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


امواج UV به عنوان طیف یا فرکانس میکروب کش شناخته می‌شوند. فرکانس مورد استفاده در کشتن میکروارگانیسم‌ها 254 نانومتر (nm) است. در نتیجه باکتری‌های غیرفعال شده و سایر ارگانیسم‌ها دیگر قادر به تکثیر نیستند. همین امر باعث بالا رفتن کیفیت آب و پیشگیری از بیماری افراد می‌شود. این امر به ویژه برای افرادی که ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب باشند، مانند کودکان خردسال، افراد مسن، و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مهم است.


این نوع سیستم فیلتراسیون برای منابع آبی که آلوده بوده یا در معرض خطر آلوده شدن به عوامل بیماری زا هستند، بسیار مفید است. علاوه بر مصارف تصفیه آب صنعتی، گاهی اوقات حتی برای آب لوله کشی که "ایمن" تلقی می‌شود نیز از تصفیه کننده‌های UV به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در صورت وجود عوامل بیماری‌زا استفاده می‌کنند. تا زمانی که در شرایط بهینه از این روش فیلتزاسیون استفاده شود، تصفیه کننده‌ها تا 99.9999٪ در استریل کردن منبع آب موثر هستند.


البته توجه داشته باشید که ذرات موجود در منبع آب به دلیل پیش فیلتراسیون ناکافی می‌توانند تأثیر منفی بر ضدعفونی UV داشته باشند. این ذرات ناخالصی ممکن است کدورت یا موانعی ایجاد کنند که مانع برخورد اشعه UV به میکروارگانیسم‌ها می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود سیستم تصفیه آب خود را حتما سرویس کرده و فیلترها را در زمان مناسب تعویض کنید تا از عملکرد آن مطمئن باشید. 


حذف عوامل بیماری‌زا از طریق تصفیه آب با UV

 

حذف عوامل بیماری‌زا از طریق تصفیه آب با UV


در این بخش قصد داریم به بررسی مزیت‌ها و معایب UV در سیستم تصفیه آب بپردازیم. ضدعفونی اشعه ماوراء بنفش موجودات زنده مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، هاگ‌ها و سایر ذرات را غیرفعال می‌کند. با این حال در حذف ذرات برخی از آلاینده‌های موجود در آب، مانند فلزات سنگین (به عنوان مثال، سرب، جیوه و آهن)، کلر و ترکیبات آلی فرار (VOCs) چندان موثر نیست. همچنین ضد عفونی UV طعم و بوی نامطلوب آب را از بین نمی‌برد و برای رفع این مشکل باید از سایر روش‌ها مثل فیلتر ممبران در فرآیند تصفیه آب استفاده کرد.


تصفیه آب با UV توانایی حذف ذرات زیر را دارد:


•    کریپتوسپوریدیوم
•    ژیاردیا
•    باسیل‌های اسهال خونی
•    سالمونلا
•    مایکوباکتریوم توبرکلوزیس
•    استرپتوکوک
•    coli
•    هپاتیت B
•    وبا
•    جلبک
•    قارچ
•    برخی از ویروس‌ها


مقایسه روش ضدعفونی و تصفیه آب با UV و کلر

 

مقایسه روش ضدعفونی و تصفیه آب با uv و کلر


تصفیه آب با UV یک روش ایمن است که برای ضدعفونی کردن آب از مواد شیمیایی مضر استفاده نمی‌کند و ترکیب آب را نیز تغییر نمی‌دهد. دستگاه ضدعفونی کننده UV از نور UV-C برای ضدعفونی کردن استفاده می‌کند. نور UV-C برای انسان مضر است؛ همانطور که برای موجودات زنده میکروسکوپی مضر بوده و آن‌ها را ازبین می‌برد. با این حال تا زمانی که لامپ UV روشن را لمس نکرده یا به آن نگاه نکنید، هیچ خطری برای شما به‌وجود نخواهد آمد.


در ادامه به مقایسه استفاده از UV و کلر برای ضدعفونی آب می‌پردازیم:


•    ضدعفونی آب با کلر جایگزینی برای UV است؛ اما استفاده از اشعه ماوراء بنفش بسیار ایمن‌تر است. 
•    اشعه ماوراء بنفش توانایی حذف تک یاخته‌ها را از آب داشته که ضدعفونی کلر قادر به حذف آن نیست. 
•    نگهداری سیستم UV بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر از ضدعفونی کننده‌های شیمیایی است. 
•    تصفیه آب با کلر نیاز به مخزن نگهداری و تزریق دارد که فضای بیشتری را اشغال می‌کند. 
•    سرعت لامپ UV در ضدعفونی و حذف ذرات ناخالصی بسیار بالاتر از کلر و سایر مواد شیمیایی است.
•    اشعه ماوراء بنفش برای فیلتراسیون نیاز به برق داشته و مصرف انرژی بالاتری نسبت به استفاده از کلر خواهد داشت.
•    عملکرد سیستم تصفیه آب UV در صورتی مناسب است که قبل از آن از سیستم پیش فیلتراسیون برای حذف ذرات ناخالصی موجود در آب استفاده شود.


توجه داشته باشید که بسیاری از تصفیه خانه‌های فاضلاب در حال حاضر از تصفیه آب UV برای حذف محصولات جانبی مضر شیمیایی موجود در آب حاصل از تصفیه کلر یا کلرامین استفاده می‌کنند. البته نحوه نگهداری از سیستم ضدعفونی UV اهمیت زیادی در کیفیت آب خروجی داشته که ما در مقاله‌ای مجزا به بررسی آن پرداخته‌ایم. 


خرید سیستم تصفیه آب UV


با وجود تمام مزایای سیستم تصفیه آب با UV، درصورتی که کیفیت این سیستم مطلوب نباشد، عملکرد مناسبی در فرآیند تصفیه آب نخواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود که برای خرید سیستم تصفیه آب UV به فروشگاه‌های معتبر از جمله فروشگاه اینترنتی آبین مراجعه کنید.


آبین یکی از کامل‌ترین مراکز عرضه کننده دستگاه تصفیه آب، فیلترها، مواد شیمیایی مثل آنتی اسکالانت و سایر تجهیزات مورد استفاده در مصارف تصفیه آب خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی است. در صورتی که برای خرید محصول موردنظر خود نیاز به مشاوره با افراد متخصص دارید، می‌توانید از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان آبین در تماس بوده و از خدمات مشاوره رایگان بهره ببرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر