مزیت ها و معایب دستگاه تصفیه آب خانگی UV

مزیت ها و معایب دستگاه تصفیه آب خانگی UV


دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترها و روش های مختلفی برای تصفیه آب استفاده می کنند. فیلتر UV یکی از بهترین فیلترها برای حذف آلودگی ها و عوامل میکروبی از آب می باشد. استفاده از این فیلتر در کنار مزایای بسیار زیاد، معایبی نیز دارد. در تصفیه آب شهری از کلر برای حذف میکروب ها و باکتری ها استفاده می شود، اما این ماده مضرات جبران ناپذیری برای انسان دارد، به همین دلیل توسط فیلترهای دستگاه تصفیه آب از آب حذف می شود. بنابراین استفاده از روشی جایگزین برای حذف میکروب ها مهم می باشد. در این مقاله به بررسی فواید و محدودیت های دستگاه تصفیه آب خانگی UV می پردازیم: 

 

مزیت های دستگاه تصفیه آب UV

همان طور که گفتیم در فرآیند تصفیه آب آشامیدنی در تصفیه خانه ها جهت گندزدایی و ضدعفونی کردن آب از روش کلرزنی استفاده می شود، بنابراین آب شرب شهری عمدتاً دارای آلودگی میکروبی بالایی نمی باشد. اما همانطور که می دانید، مصرف کلر در آب آشامیدنی برای بدن بسیار مضر است و در دراز مدت می تواند موجب ابتلای انسان به انواع سرطان ها و بیماری های مزمن گردد. کلر موجود در آب با مواد آلی ترکیب می شود و تری هالومتان ها که ترکیباتی سرطان زا هستند را ایجاد می کند.

در فرایند فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی کلیه آلاینده های شیمیایی و مهم آب، نظیر کلر و ترکیبات آن از آب حذف و فیلتر می شود. در این صورت اگر پس از عبور از فیلتر ممبران یا در مخزن ذخیره آب، عوامل میکروب وارد آب شوند، دیگر راهی برای نابودی آن وجود ندارد. برای رفع این مشکل دستگاه تصفیه آب UV طراحی و تولید شده است، که قادر به حذف کلیه عوامل میکروبی از آب تصفیه شده می باشد. این دستگاه از فیلتر UV و اشعه فرابنفش برای ضدعفونی کردن آب استفاده می کند. اگر آب منطقه شما دارای آلودگی میکروبی شدیدی است و از تصفیه آب فاضلاب حاصل می شود، یا اگر از آب چاه یا چشمه استفاده می کنید، که احتمالا حضور میکروب ها در آن وجود دارد، بهتر است که از دستگاه تصفیه آب UV جهت تامین آب آشامیدنی خود استفاده کنید. یکی از مزایای مهم فیلتر UV عدم ایجاد تری هالومتان ها و ترکیبات سرطان زا می باشد.  


محدودیت های فیلتر UV

 

اگر چه استفاده از فیلتر UV به منظور ضدعفونی کردن و استریل نمودن آب می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد، اما این روش برای حذف عوامل میکروبی از آب دارای معایب و محدودیت هایی است. این معایب سبب می گردد که به کارگیری این روش در فرایند تصفیه آب همیشه کارساز نباشد. 

همانطور که می دانید، لامپ UV عمر محدودی دارد و نباید به صورت مداوم در دستگاه تصفیه آب روشن بماند. برای مثال هنگامی که از دستگاه تصفیه آب خانگی، آبی برداشت نمی شود، لزومی ندارد که لامپ UV در دستگاه روشن بماند، زیرا این امر به شدت عمر لامپ UV را کاهش خواهد داد. این در حالی است که اگر لامپ UV خاموش شود، این احتمال وجود دارد که آب حاوی میکروب از آن عبور کرده و در معرض اشعه فرابنفش قرار نگیرد. از طرف دیگر تنظیم لامپ UV برای آنکه مداوم روشن نباشد، نیز امری دشوار است، بنابراین چاره ای جز این وجود ندارد، که همیشه لامپ UV را روشن نگهداریم. به دلیل محدودیت های مذکور در استفاده از فیلتر UV، عمدتاً از دستگاه تصفیه آب UV در مناطقی که آب آلودگی بالای ندارد، استفاده نمی گردد.

یکی از محدودیت های فیلتر UV ماندگار نبودن اشعه درون آب است، به همین دلیل بعد از عبور آب از فیلتر UV، امکان حذف آلودگی هایی که در ادامه وارد آب می شوند، نیست. همچنین این فیلتر میکروارگانیسم های بیماری زا موجود در آب را حذف نمی کند و لاشه آن ها در آب باقی می ماند. لاشه های باقی مانده می تواند خوراک میکروارگانیسم های جدید شود. اشعه فرابنفش قادر به حذف 100 درصد میکروارگانیسم ها نمی باشد و احتمال باقی ماندن برخی از میکروب ها در آب وجود دارد.  


فیلتر آنتی باکتریال جایگزین فیلتر UV

 

برخی کمپانی های تولید کننده محصولات تصفیه آب، نوعی فیلتر آنتی باکتریال تولید کرده اند، که دارای خاصیت آنتی باکتریال است. این نوع فیلتر دیگر مشکلات فیلترهای UV را ندارد و تنها با قرارگیری در دستگاه تصفیه آب خانگی می توان از مزیت های آب آشامیدنی آنتی باکتریال برخوردار شد. فیلترهای آنتی باکتریال با نام فیلتر نانو سیلور یا نانو نقره در بازار به فروش می رسند و حاوی ذرات ریز نقره با خاصیت آنتی باکتریال می باشند. نقره به عنوان ماده ای ضد میکروب و آنتی باکتریال از دیرباز در بسیاری  از مصارف مختلف صنعتی استفاده می شود. از جمله این مصارف، استفاده از نانو ذرات نقره به منظور حذف عوامل میکروبی از آب می باشد، که در برخی دستگاه های تصفیه آب جدید نصب استفاده می شود. از مزایای فیلتر نانو سیلور عدم نیاز به برق و  حذف میکروارگانیسم های بیماری زا بدون باقی ماندن لاشه آن ها در آب است.  

مجموعه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی به سراسر ایران می باشد. اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی متناسب با نیاز خود را دارید، برای انتخاب آسان تر و دریافت مشاوره رایگان با متخصصان تیم ما به صورت رایگان تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر