مهم ترین نکات برای نصب اصولی دستگاه های سختی گیر 

مهم ترین نکات برای نصب اصولی دستگاه های سختی گیر 

وجود برخی مشکلات مثل ایجاد لکه های سفید روی سینک، خشک شدن پوست و مو و... نشان دهنده سختی بالای آب ورودی به ساختمان می باشد. اگر قبلا این مشکلات برای شما هم اتفاق افتاده باشد حتما به دنبال راه حل مناسب برای کاهش سختی آب ورودی به ساختمان هستید. یکی از بهترین روش هایی که می توان از آن برای کاهش سختی آب استفاده کرد، نصب دستگاه های سختی گیر می باشد. این دستگاه ها دقیق ترین عملکرد را برای کاهش سختی آب دارند و می توانند در انواع مختلفی طراحی و تولید شوند. 

در مقاله تفاوت های بین دستگاه سختی گیر بر پایه نمک و بدون نمک ویژگی های انواع دستگاه های سختی گیر و نکات لازم برای انتخاب دستگاه سختی گیر مناسب عنوان شد. بعد از مطالعه این مقاله می توانید بهترین نوع سختی گیر را با توجه به کاربرد انتخاب کنید. بعد از خرید دستگاه های سختی گیر، نصب و نحوه استفاده از آن یکی از بزرگ ترین مسائلی است که با آن روبرو می شوید. 

از آن جایی که نحوه نصب دستگاه سختی گیر در عملکرد آن تاثیر گذار است، رعایت تمام نکات و پارامترها در این زمینه حائز اهمیت می باشد. بهترین راهکار برای نصب دستگاه های سختی گیر، اطلاع از نکات مهم برای نصب آن در سیستم و در ادامه کمک گرفتن از افراد متخصص و آموزش دیده می باشد. نصب دستگاه های سختی گیر تا زمانی که اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید بسیار آسان است. 


مراحل نصب دستگاه های سختی گیر 


برای نصب سختی گیرها چند مرحله اساسی و البته ساده وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید.


1- محلی مناسب برای نصب دستگاه سختی گیر انتخاب کنید.


اولین قدم برای نصب دستگاه های سختی گیر، انتخاب بهترین مکان برای نصب دستگاه می باشد. در اکثر موارد بهترین مکان برای نصب دستگاه سختی گیر، در زیر زمین یا یک مکان سرپوشیده است. باید توجه داشته باشید که دستگاه سختی گیر در نزدیک ترین محل به آب ورودی ساختمان نصب شود. در حالت ایده آل، سیستم های سختی گیر باید به صورتی نصب شوند که آب نرم شده به جای استفاده از شیلنگ یا لوله های بیرونی مستقیما به جریان آب ورودی ساختمان متصل شود. 

اگر مکانی را در بیرون از ساختمان برای نصب دستگاه سختی گیر انتخاب کرده اید، باید مطمئن شوید که دستگاه در برابر نور مستقیم خورشید، آلودگی محیطی، رطوبت، حشرات و... محافظت می شود. در کنار این توصیه می شود که اگر در منطقه ای مستعد به زلزله زندگی می کنید تمام نکات لازم را برای حفاظت از سیستم در هنگام زلزله رعایت کنید. 


2- منبع اصلی آب را قطع کنید.


قطع کردن منبع اصلی آب از هر گونه نشتی یا وارد شدن آسیب احتمالی به سیستم لوله کشی ساختمان جلوگیری می کند. در کنار این بهتر است آبگرمکن برقی را هم خاموش کنید تا مشکلی در ساختار آن بروز نکند. 


3- آب را از تمام خطوط لوله کشی درگیر تخلیه کنید.


در ادامه شیرهای آب و سایر خروجی ها را باز کنید تا آبی که در لوله ها جمع شده تخلیه شود. این موضوع ممکن است به نظر شما بسیار ساده به نظر برسد با این حال توجه به آن می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در حین نصب دستگاه جلوگیری کند. 


4- شیر بای پس را روی دستگاه سختی گیر نصب کنید.


اکثر دستگاه های سختی گیر رزینی دارای یک شیر بای پس هستند که به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز به سرویس دهی سیستم یا تغییر در مسیر جریان، بدون قطع کردن کل جریان ساختمان، تنها آب ورودی به دستگاه را قطع کنید. شیر بای پس را روی دستگاه سختی گیر نصب کرده و آن را با استفاده از گیره های نگهدارنده محکم کنید. 

توصیه می شود اگر دستگاه سختی گیر شما شیر بای پس ندارد، آن را خریداری کرده و به سیستم اضافه کنید. 


5- پورت های ورودی و خروجی را وصل کنید.


اتصالات لوله ورودی و خروجی را به ترتیب به پورت های ورودی و خروجی دستگاه وصل کنید. معمولا جهت جریان آب ورودی و خروجی روی پورت ها مشخص شده است. اگر جهت جریان را در سیستم اشتباه در نظر بگیرید، دستگاه سختی گیر عملکرد مطلوبی برای کاهش سختی آب ندارد. با توجه به این موضوع بهتر است قبل از اتصال جهت جریان سیال را به دقت بررسی کنید. 


6- اتصالات فاضلاب را راه اندازی کنید. 


هر دستگاه سختی گیر به مکانی برای تخلیه آب در زمان احیای رزین ها نیاز دارد. لوله تخلیه کوچکی را به اتصالات فاضلاب دستگاه متصل کرده و سپس شیلنگ تخلیه سرریز را به زانویی تخلیه روی مخزن نمک وصل کنید. مطمئن شوید که شیلنگ ها به صورتی نصب شوند که آب به سمت فاضلاب هدایت شود. شیلنگ های تخلیه را طوری نصب کنید که در قسمت بالایی لوله تخلیه تعبیه شوند. 


7- نمک را به داخل مخزن نمک بریزید.


مخزن نمک را با نمک پر کنید. برای تعیین نوع نمک مورد استفاده و مقدار پیشنهادی باید از راهنمای دستگاه استفاده کرد یا از شرکت سازنده آن کمک بگیرید. 


8- منبع آب را وصل کرده و شیر بای پس را باز کنید. 


به محض این که منبع اصلی آب را وصل کردید، شیر بای پس را به آرامی باز کنید تا آب در مخزن رزین جریان پیدا کند. توجه کنید که فشار ناگهانی می تواند باعث بروز آسیب به اتصالات شود، با توجه به این موضوع باز کردن آرام شیر بای پس اهمیت زیادی دارد. در این مرحله می توانید آبگرمکن برقی ساختمان را هم روشن کنید. 


9- مراحل احیای رزین را انجام دهید. 


رزین های تبادل یونی برای اولین استفاده باید احیا شوند. با توجه به این موضوع باید بعد از راه اندازی کلید احیا را فشار دهید تا چرخه کامل احیای رزین انجام شود. 


10- دستگاه سختی گیر را تنظیم کنید.


بعد از نصب دستگاه سختی گیر باید اقدامات مربوط به تنظیم دستگاه را انجام دهید. این اقدامات شامل مواردی مثل تعداد دفعات احیا، جریان آب ورودی به دستگاه و... می شوند. 


چگونه باید دستگاه سختی گیر را تمیز کرد؟


نگهداری از دستگاه های سختی گیر چیزی فراتر از افزودن نمک به مخزن و مواردی از این قبیل است. دستگاه های سختی گیر استاندارد باید هر 1 تا 5 سال یک بار تمیز شوند. با این حال اگر متوجه شدید که آب مصرفی شما سخت شده یا طعم بدی دارد نباید برای تمیز کردن دستگاه سختی گیر بیش از چند روز صبر کنید. 

در ادامه مراحل تمیز کردن دستگاه های سختی گیر عنوان می شود:


1- مخزن نمک را خالی کنید.


بهترین زمان برای تخلیه مخزن نمک، زمانی است که حجم نمک در آن کم است. تمام نمک ها را از مخزن نمک خارج کنید. اگر مخزن از قبل خالی نشده می توانید از شیر بای پس برای قطع جریان آب ورودی به آن استفاده کنید. مراقب باشید که نمی توان از این آب در مخزن نمک برای مواردی مثل آبیاری گیاهان استفاده کرد. در صورتی که در مخزن نمک پل نمکی یا کریستال تشکیل شده است می توانید کمی آب داخل آن بریزید تا نمک ها حل شده و مشکل برطرف شود. 


2- توری آب نمک را در پایین مخزن نمک بردارید.


در قسمت پایینی مخزن نمک برخی از دستگاه های سختی گیر از توری استفاده می شود. آن را خارج کرده و تمیز کنید. 


3- داخل مخزن نمک را با آب و صابون تمیز کنید.


برای تمیز کردن مخزن، باید آن را با استفاده از دو گالن آب و مقداری صابون شستشو دهید. برای تمیز کردن مخزن نمک می توانید از یک براش تمیز هم استفاده کنید. 


4- مخزن را دوباره با استفاده از سفید کننده بشویید. 


کمی سفید کننده خانگی بدون بو را با دو یا سه گالن آب مخلوط کرده و داخل مخزن بریزید. اجازه دهید تا حدود 15 دقیقه بماند. این موضوع می تواند باعث از بین رفتن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های مضر هم شود. 


5- مخزن را بشویید و دوباره پر کنید. 


یک بار دیگر مخرن را شستشو دهید تا محلول سفید کننده شسته شود. توری نمک را داخل مخزن قرار دهید و مخزن را با آب و نمک پر کنید. قبل از شروع به کار دستگاه حداقل چند ساعت صبر کنید تا نمک کاملا حل شود. 


6- دستگاه را با تمیز کننده دستگاه سختی گیر شستشو دهید.


امروزه تمیز کننده های دستگاه سختی گیر با برندهای مختلفی ارائه می شوند. هر چند وقت یک بار یک تمیز کننده دستگاه سختی گیر با کیفیت بالا را در مخزن نمک بریزید. معمولا راهنمای استفاده از این تمیز کننده ها همراه با آنها ارائه می شود، نحوه استفاده از آن را می توانید از روی راهنما مطالعه کنید. توجه به انجام این کار می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم و رزین تبادل یونی شود. 

اگر میزان آهن یا سایر آلاینده ها در آب ورودی شما زیاد است باید از یک تمیز کننده دستگاه سختی گیر مناسب و قوی استفاده کنید. 


7- شیر بین مخزن آب نمک و مخزن رزین را تمیز کنید.


دستگاه های سختی گیر با یک نازل و شیر ونتوری ارائه می شوند. این قطعات مسئول کشیدن آب نمک به بستر رزین در روند احیا هستند. در صورتی که لوله ها و قطعات در ساختار دستگاه با گل و لای مسدود شوند، سیستم از کار می افتد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، این قطعات را جدا کرده و آنها را تمیز کنید. 


از چه نوع نمک برای دستگاه سختی گیر باید استفاده کنم؟


استفاده از نوع مناسب نمک در ساختار دستگاه های سختی گیر اهمیت زیادی دارد و می تواند در عملکرد آن تاثیر گذار باشد. امروزه تنوع بالایی از نمک های دستگاه سختی گیر در بازار ارائه می شود، که می تواند باعث دشوار شدن انتخاب نمک مناسب شود. با این حال تمام کارشناسان در انتخاب نوع نمک مناسب دستگاه با توجه به نوع سیستم و آب ورودی اتفاق نظر دارند. 

در ساختار دستگاه های سختی گیر باید از مناسب ترین نوع نمک ارائه شده در بازار استفاده کرد. انتخاب نوع نمک به نوع رزین و این که کدام یون ها تبادل می شوند بستگی دارد. انواع نمک هایی که در ساختار دستگاه های سختی گیر مورد استفاده قرار می گیرند را در ادامه بررسی می کنیم: 


1- سدیم کلرید


سدیم کلرید یک ماده طبیعی است که رایج ترین نمک مورد استفاده در دستگاه های سختی گیر هم می باشد. سدیم کلریدها می توانند به سه شکل وجود داشته باشند، قرص های نمک، کریستال های نمک و بلوک نمک. در ادامه به بررسی دقیق آنها می پردازیم:


کریستال نمک: کریستال شبیه به سنگ یا سنگریزه هایی است که از زمین استخراج می شوند. از آن جایی که کریستال های نمک حاوی مقدار زیادی سولفات کلسیم هستند در آب به خوبی حل نمی شوند و استفاده از آنها در دستگاه سختی گیر می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. 

البته نوع دیگری هم از نمک های کریستالی وجود دارد که به آنها نمک دریا گفته می شود. این نوع نمک ها زمانی که خورشید آب شور را بخار می کند تشکیل می شوند. این نوع نمک حدود 99.6 درصد خالص است و به سادگی در آب حل می شود. به همین دلیل استفاده از این نوع نمک در ساختار دستگاه سختی گیر راهکار خوبی است. 

قرص های نمک: این نوع نمک خالص ترین نمک های مبتنی بر سدیم هستند و استفاده از آنها کاربرد بالایی در ساختار دستگاه های سختی گیر دارد. با این حال قرص های نمک معمولا دارای قیمت بالایی نسبت به دیگر نمک های استفاده شده در ساختار دستگاه سختی گیر هستند. 

بلوک نمک: استفاده از این نوع نمک در ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی توصیه نمی شود. بلوک های نمک دارای بیشترین میزان ناخالصی می باشند.


2- پتاسیم کلرید


در صورتی که تمایلی به استفاده از سدیم کلرید در دستگاه سختی گیر ندارید می توانید از پتاسیم کلرید استفاده کنید. با این حال پتاسیم کلریدها دارای قیمت بالایی هستند و معمولا به سختی پیدا می شوند. در کنار این وارد شدن این نوع نمک به آب می تواند برای برخی از افراد که مبتلا به بیماریی مثل فشار خون بالا هستند مشکل ساز باشد. بر همین اساس توصیه می شود قبل از خرید از کارشناسان در این زمینه مشاوره بگیرید. 

***رعایت نکات و مواردی که گفته شد می تواند به شما برای نصب اصولی دستگاه های سختی گیر کمک کند با این حال توصیه می شود که از افراد متخصص و آموزش دیده کمک و مشاوره بگیرید. این موضوع می تواند از بروز مشکلات ناشی از نصب غیر اصولی دستگاه سختی گیر جلوگیری کند. 


«وب سایت آبین در کنار طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر