ملاحظات و اهمیت نوشیدن آب در دوران بارداری

ملاحظات و اهمیت نوشیدن آب در دوران بارداری

نوشیدن آب کافی، یکی از مهم‌ترین عناصر برای داشتن زندگی سالم است. با این حال زمانی که فردی در شرایطی مثل بارداری قرار دارد، این موضوع اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. میزان نوشیدن آب در افراد مختلف بسته به شرایط جسمانی، وزن و سن متفاوت است، اما چیزی که مشخص است افراد باردار حتما باید به نوشیدن کافی آب توجه داشته باشند. 

اهمیت نوشیدن آب در بارداری به سلامت جنین و بهبود شرایط جسمانی فرد باردار مربوط می‌شود. با این حال شاید برای شما سوال شود که نوشیدن آب کافی چطور می‌تواند سلامت جنین را تحت تاثیر قرار دهد؟ در ادامه مطلب به این موضوع و سایر پرسش‌های رایج در این زمینه می‌پردازیم.


چرا باید در دوران بارداری آب کافی نوشید؟


نوشیدن آب در بارداری از جهات مختلف حائز اهمیت می‌باشد، موارد زیر برخی از نکاتی هستند که باعث شده توجه به این موضوع توصیه شود: 


1- 80 درصد مایعی که جنین در حین بارداری در آن زندگی می‌کند از آب تشکیل شده است. به همین دلیل میزان آبی که مادر مورد استفاده قرار می‌دهد حتما در سلامت نوزاد تاثیر گذار است. با توجه به این توصیه می‌شود میزان نوشیدن آب در بارداری افزایش پیدا کند. 
2- شاید تصور این موضوع برای شما دشوار باشد، اما نوشیدن آب کافی به رشد بهتر جنین کمک می‌کند. به این صورت که نوشیدن آب کافی باعث جایگزین شدن مایع آمنیوتیک می‌شود و این موضوع روند رشد جنین را افزایش می‌دهد. 
3- تنظیم دمای بدن یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود نوشیدن آب اهمیت زیادی داشته باشد. 
4- با نوشیدن آب کافی می‌توانید مشکلاتی مثل سوزش معده و حالت تهوع را کاهش دهید. 


میزان مصرف آب در دوران بارداری


در دوران بارداری باید میزان نوشیدن آب را از 8 به 10 لیوان افزایش دهید. با این حال میزان نوشیدن آب در بارداری به فرد و نیاز بدن بستگی دارد. بنابراین اگر احساس کردید که تمایل زیادی به نوشیدن آب ندارید نگران نباشید و این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. 

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن متوجه کافی بودن میزان آب مصرفی شوید، بررسی رنگ ادرار است. در صورتی که ادرار شما بی رنگ است، می‌توانید از کافی بودن میزان آب مصرفی اطمینان پیدا کنید. در غیر این صورت نیاز به افزایش میزان آب مصرفی در طول روز می‌باشد. 

 

میزان مصرف آب در دوران بارداری

با افزایش دمای بدن و ورزش نیاز به نوشیدن آب در بدن شما حتما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل در صورت تمایل به انجام تمرینات ورزشی و یا گرم بودن هوا حتما آب کافی بنوشید. 

به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید میزان نوشیدن آب را به صورت ناگهانی افزایش داد. این موضوع باعث ایجاد فشار زیادی برای کلیه‌ها می‌شود. میزان آب مصرفی را به صورت تدریجی افزایش دهید، تا هیچ مشکلی برای شما بروز نکند. 

در کنار نوشیدن آب کافی، می‌توانید از مایعات دیگر مثل آبمیوه استفاده کنید. خوردن میوه‌هایی مثل هندوانه هم می‌تواند کمک کننده باشد. 

در مقاله "خطرات نوشیدن آب آلوده در بارداری" به بررسی مشکلاتی که با نوشیدن آب آلوده ممکن است برای شما بروز کند پرداخته‌ایم. مطالعه این مقاله می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. 

 

مشکلات ناشی از کم آبی در دوران بارداری


عدم نوشیدن آب در بارداری می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:


•    عدم نوشیدن آب کافی، دهیدراته شدن بدن مادر را به دنبال دارد که این موضوع تاثیر بدی در جنین دارد. در برخی موارد بی توجهی به نوشیدن آب کافی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل نقص در رشد مغز و نخاع جنین و زایمان زودرس شود.
•    مشکلاتی مثل سردرد، گرفتگی عضلات و تهوع در صورت عدم نوشیدن آب کافی در شما بروز می‌کند. 
•    بسیاری از افراد باردار دچار ورم می‌شوند. جالب است که بدانید نوشیدن آب می‌تواند از ورم بیش از حد، خشکی، کهیر و حساسیت‌های پوستی جلوگیری کند. 
•    خطر زایمان زودرس از مواردی است که در صورت عدم نوشیدن آب کافی ممکن است دچار آن شوید. 
•    یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در این زمینه بروز کند انقباضات دردناک در سه ماه اول بارداری می‌باشد. 
•    دهیدراته بودن بدن در بسیاری از افراد باعث ایجاد عفونت ادراری می‌شود. این موضوع در افراد باردار می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد و حتما باید با نوشیدن آب کافی از بروز آن جلوگیری کنید. 

مشکلات ناشی از کم آبی در دوران بارداری


اهمیت نوشیدن آب با کیفیت بالا در دوران بارداری


از آن جایی که در آب شهری میزان بالایی از آلاینده‌هایی مثل فلزات سنگین وجود دارد، بهتر است نسبت به افزایش سطح کیفی آن با استفاده از روش‌هایی مثل نصب دستگاه تصفیه آب اقدام کنید. این موضوع به شما اطمینان می‌دهد که نوشیدن آب هیچ مشکلی برای شما به دنبال ندارد. 

«در صورت تمایل برای خرید دستگاه تصفیه آب و نیاز به دریافت مشاوره، به وب سایت abin.ir مراجعه کرده و از طریق تماس تلفنی با کارشناسان وب سایت ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
شیخی
شیخی
تو دوران بارداری مصرف به اندازه و متعادل آب ضروری هستش زیاد از حد مصرف کردن هم عوارض زیادی با خودش یه همراه داره.
ارسال نظر