خطرات نوشیدن آب آلوده در دوران بارداری

خطرات نوشیدن آب آلوده در دوران بارداری


دوران بارداری برای بسیاری از زنان اهمیت زیادی دارد. زنان در دوران بارداری، باید به سلامت خود توجه زیادی داشته باشند و از هر چیزی که می تواند به آن ها و کودکشان آسیب برساند دوری کنند. اکثر متخصصان پزشکی توصیه می کنند، که به غذاهای سالم پایبند باشید. با این حال، آن ها گاهی فراموش می کنند، یک چیز مهم را ذکر کنند، که آن نوشیدن آب آشامیدنی سالم است.


احتمالاً در مورد مشکلات آلودگی آب که گریبان گیر برخی از شهرها شده و در حال وقوع است، شنیده اید. نگرانی اصلی در اینجا این است، که آب آلوده به طور کلی برای مردم ناامن است، اما به ویژه برای زنان باردار و کودکان خردسال سمی است. به همین دلیل، بسیاری از شهرها به مادران آینده و والدین کودکان خردسال هشدار می دهند، که به هر قیمتی از آشامیدن آب لوله کشی آلوده جلوگیری کنند. 


در دوران بارداری، هیدراته ماندن با آب آشامیدنی تمیز بیش از هر زمان دیگری مهم است. از این گذشته، آب مواد مغذی ضروری را جذب کرده و ویتامین ها، مواد معدنی و هورمون ها را به سلول های خونی منتقل می کند. این سلول‌های خونی غنی از مواد مغذی، جفت را تغذیه می‌کنند، تا نیازهای رشدی بچه در حال رشد شما برآورده شود. همه این ها با کمک آب تمیز ممکن است. در حالی که آب فواید خاصی برای سلامتی دارد، نوشیدن آب آلوده در دوران بارداری می تواند این فواید را خنثی کند و حتی خطرات شدیدی برای شما و فرزند متولد نشده شما ایجاد کند. در این مقاله، ما به بررسی هفت آلاینده مضر آب در دوران بارداری و عوارضی که می‌توانند برای شما و کودکتان داشته باشد، می پردازیم. 


۷ آلاینده خطرناک آب که در دوران بارداری باید مراقب آن ها بود 


اکثر خانه ها در کشور ما آب مورد نیاز خود را از منابع شهری تامین می کنند. اگر از آب شهری نیز استفاده می کنید، به احتمال زیاد مطمئن هستید، که آب لوله کشی شما برای نوشیدن سالم است. خوب، واقعیت این است که، آب شفاف به نظر می رسد، ولی احتمال زیادی وجود دارد، که حاوی آلاینده های خاصی باشد، که نمی توانید آن ها را ببینید. در ادامه به بررسی تعدادی از این آلودگی ها می پردازیم:


سرب


سرب یک نوروتوکسین قوی است، که به ویژه برای زنان باردار و کودکان خردسال مضر است. این فلز معمولاً با عبور آب از لوله های سربی قدیمی خورده شده، لوله های آب و وسایل خانگی وارد آب آشامیدنی می شود. جنین ها، نوزادان و کودکان در برابر اثرات سرب آسیب پذیر هستند. حتی اگر در معرض مقدار کمی از آن قرار بگیرند، این فلز مضر می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی و محیطی در کودکان شود. همچنین به سرعت از مادر به نوزاد متولد نشده یا شیرده منتقل می شود. اگر این اتفاق بیفتد، مادر در معرض خطر سقط جنین، کاهش رشد جنین یا زایمان زودرس قرار خواهد گرفت. سرب همچنین می تواند به مغز، سیستم عصبی و کلیه های کودک آسیب برساند.


آرسنیک


آرسنیک یک ماده معدنی طبیعی است، که اغلب در سنگ ها و خاک یافت می شود. این آلاینده می تواند از رسوبات طبیعی در پوسته زمین یا از طریق آلودگی صنعتی وارد منبع آب خانه شما شود. سطوح بالای آرسنیک در چاه های خصوصی ممکن است ناشی از آلودگی کشاورزی باشد. زنان بارداری که مقادیر زیادی آرسنیک مصرف می کنند، در معرض خطر سقط جنین، ناتوانی های مادرزادی و زایمان زودرس هستند.


آفت کش ها


مواد شیمیایی آلی مانند گلایفوسیت و آترازین ممکن است، از آفت کش های کشاورزی و رواناب حاصل از تولید محصولات وارد آب شوند. مطالعات نشان می دهد آبی که حاوی آترازین، گلیفوسیت یا سایر مواد شیمیایی مشابه است، خطر کاهش رشد جنین را افزایش می دهد.


باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها


باکتری E.coli، ژیاردیا، نوروویروس ها و سایر عوامل بیماری زا می توانند به طور بالقوه به منبع آب کل شهر یا حتی چاه خصوصی شما از طریق فاضلاب یا آلودگی فضولات حیوانی نفوذ کنند. پاتوژن‌ها می‌توانند سیستم ایمنی زنان باردار را سرکوب کرده و باعث بروز بیماری‌های شدید گوارشی شوند.


نیترات ها و نیتریت ها


نیترات ها و نیتریت ها اغلب از طریق رواناب فاضلاب انسانی، کود دامی و کودها وارد آب می شوند. شواهد نشان می دهد، که سطوح بالای نیترات با اختلال عملکرد تیروئید در زنان باردار ارتباط دارد. با این حال، کارشناسان برای ایجاد یک پیوند قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. مشکلات تیروئید در زنان باردار می تواند منجر به عوارضی مانند کاهش نمرات ضریب هوشی و سایر مشکلات عصبی رشدی در فرزندان آن ها در آینده شود.


محصولات جانبی ضد عفونی


هنگامی که مواد ضدعفونی کننده شیمیایی با مواد طبیعی موجود در آب واکنش می دهند، می تواند منجر به تشکیل کلروفرم شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که محصولات جانبی ضد عفونی در آب می تواند منجر به افزایش خطر ناتوانی های مادرزادی، به ویژه شکاف لب و نقص لوله عصبی شود. با این حال، اکثر کارشناسان معتقدند که شواهد کافی برای قطعیت وجود ندارد.


مواد شیمیایی صنعتی


مواد شیمیایی صنعتی می توانند از کارخانه ها و رواناب های تولیدی وارد منابع آب شوند. این مواد شیمیایی منجر به افزایش جزئی در سقط جنین و سایر عوارض بارداری می شوند. 


بررسی آلاینده های موجود در آب 


توصیه می کنیم که در اسرع وقت آب مورد استفاده خود را از نظر آلودگی آزمایش کنید. اکثر آزمایش‌های کیفیت آب می‌توانند بینشی واضح از کیفیت آب آشامیدنی و همچنین آلاینده‌های خاصی که به طور بالقوه وجود دارند، به شما ارائه دهند. در اینجا سه روش رایج برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی شما وجود دارد:


•    یک کیت تست آب خانگی با قیمت مناسب بخرید و خودتان این کار را انجام دهید
•    با تامین کننده آب محلی خود تماس بگیرید و آخرین گزارش کیفیت آب را بخواهید. 
•    یک نمونه آب از خانه خود را برای آزمایش به یک آزمایشگاه محلی بفرستید.


اگر آزمایش آب شما برای آلاینده های خاص منفی شد، برای شما خوب است! با این حال، اگر نتایج آزمایش شما را ترساند، نگران نباشید. در ادامه راه حلی برای حل این مشکل به شما پیشنهاد می دهیم. 


چگونه خود و فرزندم را ایمن نگه دارم؟


آلاینده ها می توانند به طرق مختلف وارد آب آشامیدنی شما شوند. بنابراین، شما باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر هر گونه آسیب احتمالی انجام دهید. خرید دستگاه تصفیه آب خانگی  بهترین راه برای محافظت از شما در برابر اثرات سمی آلودگی آب است. دستگاه های تصفیه آب قادر به حذف آلاینده‌های سمی مانند باکتری‌ها، کلر، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، گوگرد، کلرامین، اسیدهای هالواستیک، زباله‌ها، VOCs و بسیاری از موارد دیگر می باشند. 


وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی می باشد. برای دریافت مشاوره و اطلاعات می توانید با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (2)
شقایق
شقایق
دوران بارداری خیلی حساسه این دوران به نظرم آدم حتما باید آب معدنی یا تصفیه شده استفاده کنه و از خوردن آب شیر خودداری کنه.
سینا
سینا
به نظر من بهتره در دوران بارداری از آب معدنی استفاده کنیم چون هم داخلش ماده معدنی داره هم هیچ آلاینده ای داخلش وجود نداره.
ارسال نظر