مشکلات ناشی از سختی آب در مصارف خانگی و صنعتی

مشکلات ناشی از سختی آب در مصارف خانگی و صنعتی


منابع آبی ما حاوی املاح و نمک های فراوانی است، که می توانند موجب افزایش سختی و TDS آب شوند. این مساله به این دلیل است که در هنگام بارش باران در ارتفاعات و عبور آن از میان سنگ ها و کوه ساران، املاح و عناصر زیادی به آب راه می یابند. اگر چه برخی از این املاح برای سلامتی انسان مفید هستند، اما وجود اکثر این ناخالصی ها سبب مشکلات فراوانی در استفاده از آب خواهند شد. شاید تاکنون اصطلاح آب سبک (نرم) یا آب سنگین را شنیده باشید، در واقع میزان سختی یا نرم بودن آب بر اساس میزان این املاح در آب سنجیده می شود. در این مقاله قصد داریم با مشکلات صنعتی ناشی از مصرف آب سخت و راه های حذف آن آشنا شویم.

 

مشکلات استفاده از آب سخت

 

آب سخت اصطلاحا به آبی گفته می شود، که دارای نمک های معدنی نظیر ترکیبات بی کربنات، یون های کلسیم و منیزیم و ... باشد. سختی آب به طور کلی به دو نوع سختی موقت و دائم آب طبقه بندی می شود. سختی موقت آب به معنای زیادی بودن بی کربنات کلسیم، منیزیم و آهن در آن می باشد و سختی دائم آب به علت بیش از اندازه بودن نمک سولفات، نیترات، منیزم، آهن و کلرید کلسیم به وجود می آید. اگر چه وجود یون های دیگر فلزی مانند آهن، آلومینیوم، روی و منگنز نیز می توانند سبب سختی آب شوند، اما به دلیل این که مقدار این یون ها در آب بسیار ناچیز می باشد، سختی کل آب (TH) تنها از مجموع یون های کلسیم و منیزیم در آب اندازه گیری می شود. مشکلاتی که استفاده از آب سخت در مصارف مختلف در زندگی ما ایجاد می کند، شامل موارد زیر هستند:

 

•    تغییر طعم و مزه آب و نوشیدنی ها
•    تشکیل لایه آهکی بر دیواره دیگ های بخار و ایجاد خوردگی در آن ها
•    کف نکردن مواد شوینده
•    خرابی بیشتر در سیستم لوله کشی و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری آن
•    بروز مشکلات گوارشی و سنگ کلیه در بدن
•    ایجاد مشکلات پوستی و ریزش مو

 

راه های کاهش سختی آب


همان طور که گفته شد، سختی آب عمدتاً به دلیل وجود یون های کلسیم و منیزیم در آب است. با استفاده از روش های زیر می توان سختی آب را کاهش داد:

 

•    جوشاندن آب: از روش جوشاندن آب می توان تنها جهت حذف سختی موقت آب استفاده کرد؛ این روش برای حذف سختی دائم آب چندان موثر نمی باشد.


•    روش شیمیایی: با استفاده از مواد شیمیایی می توان یون های کلسیم و منیزیم را از آب حذف و جداسازی کرد. مواد شیمیایی که عمدتاً در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، ترکیباتی نظیر کربنات سدیم، هیدروکسید سدیم، کربنات باریم و فسفات سدیم هستند. در این روش آب با ماده شیمیایی افزوده شده، واکنش داده، سپس با عبور آب از صافی می توان ترکیبات شیمیایی ایجاد شده را از آب جدا کرد.


•    سختی گیر رزینی: در این روش از دستگاه سختی گیر جهت حذف املاح و نمک های موجود در آب استفاده می شود. این دستگاه حاوی رزین تصفیه آب است، که می تواند با جذب یون های کلسیم و منیزیم و جایگزینی آن ها با یون های سدیم، سختی آب را کاهش دهد. این روش در مقایسه با روش های دیگر هزینه بالاتری دارد و از آن تنها به منظور کاهش سختی آب در مصارف صنعتی استفاده می شود.

 

•    سیستم اسمز معکوس: در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس صنعتی و خانگی، از فیلتر تصفیه آب ممبران استفاده می گردد. در این روش بسیاری از ناخالصی ها و مواد شیمیایی موجود در آب حذف و جداسازی می شوند. فیلتر ممبران اسمز معکوس غشایی نیمه تراوا با روزنه هایی به قطر 0.0001 میکرون دارد، که می تواند بسیاری از املاح موجود در آب را حذف کند. این آلاینده ها بر غشای فیلتر ممبران باقی می مانند و جهت جداسازی این رسوبات از سطح ممبران از ماده ضد رسوبی به نام آنتی اسکالانت استفاده می گردد. در مصارف خانگی از آنتی اسکالانت استفاده نمی شود و فیلتر را بعد از اشباع شدن تعویض می کنند. 


•    روش الکترولیتی: در این روش از دستگاه الکترولیت با دو الکترود روی و مس جهت کاهش سختی آب استفاده می شود. در روش الکترولیتی با ایجاد جریان الکترولیت که از کاتد به سمت آند به وجود می آید، مقدار کمی یون های فلزی در آب حل شده و به این صورت از تشکیل رسوبات در آب جلوگیری می گردد. هزینه راه اندازی روش الکترولیت بسیار بالا است، اما پس از راه اندازی دستگاه الکترولیت، هزینه نگهداری از آن نسبتاً پایین خواهد بود.


•    روش مغناطیسی: در این روش با عبور آب از یک میدان مغناطیسی از تشکیل رسوبات در آب جلوگیری می شود. این روش شباهت زیادی به روش الکترونیکی دارد و تنها تفاوت آنها استفاده از میدان مغناطیسی به جای میدان الکتریکی است. روش مغناطیسی برخلاف روش سختی گیری رزینی قادر به حذف کامل سختی آب نمی باشد.

 

بهترین روش برای حذف سختی آب در مصارف صنعتی، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس است. دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارای اجزا و قطعات بسیاری هستند، که باید بر اساس مشخصات آب ورودی و کاربرد مورد نظر دستگاه طراحی و تولید شوند.

وب سایت تصفیه آب آبین بزرگ ترین عرضه کننده دستگاه های تصفیه آب صنعتی به سراسر ایران می باشد که با بهترین قطعات داخلی توسط متخصصان و طراحان تصفیه آب آبین تولید می شوند. اگر قصد راه اندازی دستگاه تصفیه آب مناسبی برای واحد صنعتی خود را دارید، برای دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فنی آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر