مزایای سدیم هیدروکسید یا کاستیک سودا در تصفیه آب

مزایای سدیم هیدروکسید یا کاستیک سودا در تصفیه آب

یکی از چالش‌های همیشگی در تصفیه آب و فاضلاب، حفظ سطح pH مناسب آب است. مواد شیمیایی مختلفی وجود دارند که جهت بالا بردن یا کاهش سطح pH و درواقع تنظیم میزان آن در محدوده قابل قبول، مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب جهت تنظیم میزان pH آب، سود سوزآور است که با نام سدیم هیدروکسید (NaOH) شناخته می‌شود. 


این ترکیب شیمیایی که در دمای اتاق به فرم جامد سفید و بی بو است، دارای خاصیت قلیایی بالایی بوده که می‌تواند به عنوان یکی از مواد خورنده شناخته شود. به همین دلیل دوز مورد استفاده کاستیک سودا و نحوه مصرف آن اهمیت زیادی دارد، زیرا با وجود کارایی بالای این محصول در بهبود کیفیت آب، استفاده نادرست از آن می‌تواند باعث آسیب به سیستم تصفیه آب و حتی سلامت شما شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با کاربرد این محصول در سیستم تصفیه آب و نحوه خرید آن آشنا کنیم.

 

سدیم هیدروکسید، کاستیک سودا یا سود سوزاَور چیست؟ 


هیدروکسید سدیم که معمولاً به عنوان سود سوزآور یا کاستیک سودا شناخته می‌شود، ساختار شیمیایی ساده و در عین حال قدرتمندی دارد که به صورت صنعتی از الکترولیز نمک تشکیل می‌شود. این ماده شیمیایی از یک اتم سدیم (Na)، یک اتم اکسیژن (O) و یک اتم هیدروژن (H) تشکیل شده است که از نظر شیمیایی به صورت NaOH نشان داده می‌شود. سدیم هیدروکسید قابلیت بالایی در جذب رطوبت هوا داشته و در حالت محلول در آب، به یون‌های سدیم (N a+) و هیدروکسید (OH-) تجزیه می‌شود. شکستن پیوندهای یونی در هیدروکسید سدیم باعث آزاد شدن گرما می‌شود. به همین دلیل، هنگامی که هیدروکسید سدیم (NaOH) در آب حل می‌شود، دما را از طریق یک واکنش گرمازا افزایش می‌دهد.


جالب است بدانید که NaOH همزمان با گاز کلر تولید می‌شود و این در شرایطی است که در فرآیند الکترولیز، هنگام تجزیه NaCl، سدیم با آب واکنش داده و هیدروکسید سدیم را تشکیل می‌دهد، در حالی که کلر به صورت گاز خارج می‌شود. برخی از روش‌های شیمیایی نیز وجود دارد که می‌توان از آنها برای تولید NaOH نیز استفاده کرد. این ماده که به شدت یونیزه شده، دارای pH بالایی بوده و همین ویژگی باعث شده که برای کاهش یا تنظیم میزان pH آب در مصارف تصفیه آب مورد استفاده قرار بگیرد.


نقش و کاربرد سدیم هیدروکسید در سیستم‌های تصفیه آب 

 

نقش و کاربرد سدیم هیدروکسید در سیستم‌های تصفیه آب

 


هیدروکسید سدیم نقش مهمی در سیستم‌های مدرن تصفیه آب ایفا کرده و به تصفیه آب آشامیدنی و تصفیه فاضلاب و مصارف آب مورد نیاز در صنایع مختلف به وسیله دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، کمک می‌کند. کاربردهای سود سوزآور شامل موارد زیر می‌شود:


•    تنظیم pH
•    خاصیت منعقدکننده
•    رسوب فلزات
•    ضدعفونی و کنترل میزان قلیایی


این مزایا، اهمیت سدیم هیدروکسید را در تضمین ایمنی، کیفیت و پایداری منابع آبی برجسته می‌کند. ازاین‌رو در ادامه به بررسی بیشتر این موارد می‌پردازیم.


تنظیم pH آب 


یکی از کاربردهای اولیه یا حتی اصلی‌ترین کاربرد هیدروکسید سدیم در تصفیه آب، تنظیم pH است. هیدروکسید سدیم معمولاً برای افزایش pH آب اسیدی با خنثی کردن اسیدیته اضافی استفاده می‌شود. این فرآیند برای حفظ سطح pH بهینه برای مراحل مختلف تصفیه آب، مانند انعقاد، لخته سازی و ضد عفونی بسیار مهم است. 


سدیم هیدروکسید یا NaOH جامد شامل یون‌های Na+ و OH- است که در یک شبکه کریستالی قرار گرفته‌اند. وقتی این ماده جامد به آب اضافه می‌شود، یون‌ها از هم جدا شده و منجر به یون‌های اضافی OH- در آب می‌شوند که معادله شیمیایی آن به فرم NaOH→ OH- + Na+ است. طی این واکنش، غلظت زیاد OH- باعث می‌شود که محلول، پایه‌ای‌تر یا قلیایی‌تر شده و منجر به افزایش چشمگیر pH شود.

 

منعقد کننده ذرات کلوئیدی 


با تنظیم pH با هیدروکسید سدیم، منعقد کننده‌هایی مانند سولفات آلومینیوم (آلوم) یا کلرید آهن می‌توانند عملکرد موثرتری داشته باشند و باعث تشکیل ذرات بزرگتر شوند که به راحتی از طریق ته نشینی یا فیلتراسیون حذف می‌شوند. این ماده شیمیایی به عوامل منعقد‌کننده اجازه می‌دهد تا به طور مؤثرتری عمل کرده و ناخالصی‌هایی را که حاوی یون‌های مثبت زیادی هستند به یکدیگر متصل کند و با ایجاد لخته، به بهبود روند تصفیه آب کمک کند. فرآیند انعقاد با لخته‌سازی، تاثیر زیادی در ضدغفونی کردن آب، جلوگیری از خوردگی لوله و حذف برخی از آلاینده‌ها دارد.


حذف فلزات سنگین از آب


در تصفیه آب، به ویژه در محیط‌های صنعتی، از سدیم هیدروکسید برای رسوب فلزات سنگین مانند سرب، مس و کروم استفاده می‌شود. این فلزات اغلب در جریان‌های فاضلاب به صورت یون‌های محلول وجود دارند. کاستیک سودا با این یون‌ها واکنش داده و هیدروکسیدهای فلزی نامحلول را تشکیل می‌دهد که سپس می‌توانند از طریق فرآیندهای ته‌نشینی یا فیلتراسیون حذف شوند.


تقویت کننده قلیایی برای کنترل خوردگی 


همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، هیدروکسید سدیم برای افزایش میزان قلیایی بودن آب استفاده می‌شود که به تثبیت سطح pH و جلوگیری از نوسانات سریع آن کمک می‌کند. قلیاییت به عنوان یک بافر عمل کرده و در برابر تغییرات pH ناشی از مواد اسیدی یا عوامل دیگر مقاومت می‌کند. حفظ میزان مناسب قلیایی بودن آب می‌تواند تاثیر مهمی در جلوگیری از خوردگی تجهیزات داشته باشد.


آب قلیایی معمولاً از تولید یون‌های هیدروکسید (OH-) بیشتری برخوردار است که می‌تواند با یون‌های هیدروژن (H+) موجود در اسیدها و ترکیبات خورنده به طور نسبی تعادل برقرار کرده و باعث کاهش فعالیت یونی آن‌ها شود. این اقدام نه تنها می‌تواند از ایجاد خوردگی جلوگیری کند بلکه می‌تواند دوام و عمر مفید تجهیزات را نیز افزایش دهد.

 

ضد عفونی کننده 


استفاده از سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور جهت حفظ و تنظیم pH آب، نه تنها باعث می‌شود که محیطی برای کاهش میزان رشد و پرورش میکروب‌ها ایجاد شود، بلکه تاثیر زیادی در تخریب غشاء سلولی این میکروب‌ها دارد. کاهش میزان باکتری و میکروب باعث از بین رفتن عوامل بیماری‌زا و میکروارگانیسم‌های موجود در آب می‌شود که تاثیر زیادی در بهبود کیفیت آب داشته و به حفظ سلامتی افراد کمک می‌کند.

 

نکات خرید سدیم هیدروکسید مناسب برای تصفیه آب 

 

نکات خرید سدیم هیدروکسید مناسب برای تصفیه آب

 


در هنگام خرید سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور، به دلیل ماهیت بسیار واکنش پذیر و خورنده‌ای که دارد، لازم است که به چند نکته مهم توجه کنید:

 

    خلوص: خلوص سدیم هیدروکسید تاثیر زیادی در عملکرد آن در سیستم تصفیه آب دارد، بنابراین لازم است تا از میزان خلوص لازم، مطلع باشید.
•    بسته بندی: هیدروکسید سدیم اغلب به شکل جامد (پرک، دانه‌‌ای یا گرانول) یا به صورت محلول غلیظ فروخته می‌شود. آن بسته بندی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد و حمل و نقل ایمن را تضمین کند. نگهداری فرم های جامد این ماده آسان‌تر هستند، اما برای جلوگیری از تشکیل گرد و غبار و نشتی‌های تصادفی، نیاز به رسیدگی دقیق دارند. فرم محلول‌ این ماده، آماده مصرف است اما برای جلوگیری از نشتی نیاز به محفظه مناسب دارد.
•    احتیاط‌های ایمنی: هیدروکسید سدیم بسیار خورنده است و در تماس با پوست یا چشم می‌تواند باعث سوختگی شدید شود. همیشه هنگام دست زدن به آن از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) مانند دستکش، عینک، و روپوش آزمایشگاهی استفاده کنید. از تهویه مناسب در محل نگهداری اطمینان حاصل کنید تا از تجمع بخارهای مضر جلوگیری شود.
•    نگهداری: هیدروکسید سدیم را در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب و دور از مواد ناسازگار مانند اسیدها، ترکیبات آلی و فلزات نگهداری کنید. برای جلوگیری از جذب رطوبت و آلودگی آن را محکم در ظرف اصلی خود نگه دارید. از مقررات محلی برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناک پیروی کنید.
•    تامین کننده: تامین کننده معتبر با سابقه ارائه مواد شیمیایی با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای ایمنی و نظارتی را انتخاب کنید. بررسی کنید که تامین کننده از شیوه‌های مناسب حمل و بسته بندی پیروی می‌کند.


مجموعه آبین به عنوان یکی از معتبرترین مراکز فروش تجهیزات تصفیه آب شناخته می‌شود. شما می‌توانید جهت خرید سدیم هیدروکسید به وب‌سایت آبین مراجعه کرده و همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر