مخازن تحت فشار چیست و چه نقشی در تصفیه آب دارند؟

مخازن تحت فشار چیست و چه نقشی در تصفیه آب دارند؟

مخازن تحت فشار مخازنی هستند که برای ذخیره، نگهداری و یا انتقال گازها، بخارات و سیالات در فشارهای بیشتر از فشار اتمسفر استفاده شده که به عنوان مخازن فشار بالا نیز شناخته می‌شوند. تفاوت اصلی مخزن‌های تحت فشار و پرشروسل، مورد استفاده از آن‌ها در مصارف مختلف از جمله تصفیه آب صنعتی، در حداکثر فشار مجاز عملیاتی (MAOP) است.


همانطور که از نام آن پیداست، "پرشروسل" به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که برای کنترل فشار بیش از فشار اتمسفر (بالای 15 PSI) طراحی شده‌اند. پارامتر MAOP پرشروسل می‌تواند تا 3000 PSI و در موارد خاص حتی بالاتر باشد. مخازن تحت فشار برای ذخیره استاتیک سیالات در فشار مجاز عملیاتی 15 PSI یا کمتر از فشار اتمسفر مورد استفاده قرار می‌گیرند.


مواد مورد استفاده در ساخت مخازن فشار


فولاد و فولاد ضد زنگ مواد ایده‌آلی برای مخازن تحت فشار هستند. فولاد یک انتخاب عالی است زیرا دارای ماندگاری طولانی و استحکام بالا است و همچنین می‌تواند ساختار خود را حتی زمانی که در معرض ضربه‌های شدید و یا دماهای بالا قرار می‌گیرد، حفظ کند. فولاد ضد زنگ امکان تمیز کردن آسانی داشته و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد که آن را به یک ماده عالی برای مخزن‌های تحت فشار مورد استفاده در فرآیندهای بهداشتی از جمله فرآوری نوشیدنی و مواد غذایی، کاربردهای پزشکی یا آزمایشگاهی تبدیل می‌کند.


از جمله سایر موادی که سازندگان می‌توانند برای ساخت مخازن تحت فشار استفاده کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    آلومینیوم
•    الیاف کربن
•    تیتانیوم
•    زیرکونیوم و سایر پلیمرهای با استحکام بالا 


علاوه بر این، اگر الزامات کاربرد مورد نظر این محصول ایجاب کند، مخازن تحت فشار را می‌توان با مواد پلیمری، لاستیک، فلز یا سرامیک پوشش داد که به حفظ ساختار مخزن و جلوگیری از نشتی کمک می‌کند.


انواع مختلف مخازن تحت فشار

 

انواع مختلف مخازن تحت فشار


در سیستم تصفیه آب یا سایر مصارف مختلف از تانک‌های متفاوتی از جمله پرشروسل، مخزن‌های FRP و در حالت کلی مخزن‌های تحت فشار متفاوت استفاده می‌شود. دراین بخش قصد داریم تا شما را با انواع مختلف مخازن تحت فشار مورد استفاده در سیستم تصفیه آب و سایر مصارف آشنا کنیم:

 

مخازن تحت فشار آب چاه


کاربرد اصلی این مخزن برای ثابت نگه داشتن فشار آب در سیستم آب چاه است. مخزن تحت فشار چاه از طریق یک پمپ چاه شناور یا جت، آب را از زمین به داخل خانه و به سمت سیستم چاه آب خانگی پمپ می‌کند. مخزن تحت فشار آب چاه همچنین قابلیت ذخیره آب را برای مصارف مختلف داشته و هنگامی که سطح آب در این مخزن پایین می‌آید، نیاز به پر کردن مجدد داشته و به پمپ سیگنال می‌دهد. سه نوع مخزن تحت فشار در این کلاس وجود دارد که در زیر مورد بحث قرار می گیرند:


مخزن Air Over Water


به عنوان مخازن گالوانیزه یا مخازن تحت فشار فولاد ضد زنگ شناخته شده که آب و هوا در آن، درون یک مخزن نگه داشته می‌شوند. این مخزن‌ها برای جلوگیری از خوردگی معمولا یک پوشش داخلی دارند. ماده‌ای که برای پوشش مخزن و جلوگیری از خوردگی استفاده می‌شود، "پوشش شیشه ای" یا "پوشش اپوکسی" نام دارد.


در این محصول امکان جداسازی هوا و آب در یک مخزن وجود ندارد اما با این حال، همچنان در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دستیابی به فشار مورد نیاز سیستم، هوای فشرده روی آب فشار می‌آورد.  با این که این نوع مخازن اغلب بزرگتر از انواع دیگر هستند، ظرفیت آن‌ها با مخازن کوچکتر قابل مقایسه است. در نتیجه، پمپ ممکن است به دفعات بیشتری روشن و خاموش شود که منجر به خرابی زودرس آن می‌شود. این مخازن ممکن است به دلیل از دست دادن هوا از طریق سوراخ‌های پین که دچار خوردگی شده‌اند، مستعد آبگیری و نشتی شوند.


مخازن تحت فشار دیافراگمی (Diaphragm Pressure Tanks)


مخازن تحت فشار دیافراگمی به دو بخش برای نگهداری هوا و آب تقسیم می‌شوند. این دو بخش، توسط یک دیافراگم لاستیکی تقسیم می‌شوند که به طور دائم به داخل مخزن متصل است و با سطح آب بالا و پایین می‌رود. همانطور که آب به قسمت پایینی وارد می‌شود، دیافراگم به سمت محفظه هوا فشار آورده و کلیدی را فعال می‌کند که پمپ را خاموش خواهد کرد.


این نوع مخازن در کنار مخازن ذخیره یا بر روی پمپ آب قرار گرفته تا با ذخیره آب از خاموش و روشن شدن بیش از حد پمپ جلوگیری کنند. اگرچه این مخازن بسیار کارآمد هستند، اما نقص‌هایی هم دارند. یکی از احتمالات این است که دیافراگم از داخل مخزن دور شود و اجازه دهد آب به داخل محفظه بالایی جریان یابد. در صورت وقوع این اتفاق، باید مخزن تعویض شود. مشکل دیگر زمانی است که دیافراگم روی خود جمع شده یا تا شود و در نتیجه باعث اختلال در سیستم شده که منجر به سوختن زودهنگام پمپ و خرابی مخزن خواهد شد.

 

مخازن تحت فشار تیوپی (Bladder Pressure Tanks)


در این مخازن، آب و هوا در دو محفظه جدا قرار می‌گیرند. تیوپ، یک بالن بزرگ پر از هوا است که منقبض و منبسط شده و باعث فعال شدن پمپ می‌شود. این نوع مخازن مشکل تک محفظه‌ای (Air Over Water) یا مخزن دیافراگمی را ندارند زیرا دارای محفظه‌های جدا هستند. مزیت دیگر آن‌ها نیز این است که چون هوا و آب از هم جدا هستند، هوا جذب آب نخواهد شد. 

 

کاربرد مخازن تحت فشار 

 

کاربرد مخازن تحت فشار


مخازن تحت فشار می‌توانند جهت نگهداری و حمل مواد مختلف در مصارفی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار گیرند:


•    مواد غذایی و آشامیدنی
•    مواد شیمیایی
•    رزین‌های پلاستیکی و پلیمری
•    صنایع نظامی و دفاعی
•    تصفیه مواد شیمیایی
•    فاضلاب و تصفیه آب
•    داروسازی
•    نفت و پتروشیمی
•    مصارف سوخت و انرژی


علاوه بر این، چنین مخازنی اغلب با سیستم‌های چاهی مرتبط هستند که در منازل مسکونی و سایر تاسیسات جهت تامین منبع آب مورد استفاده هستند. سایر کاربردهای مخزن تحت فشار عبارتند از:


•    عملیات مخزن راکتور هسته‌ای
•    اتوکلاوها
•    محفظه‌های فشرده سازی مجدد
•    مخازن ترمز هوای وسایل نقلیه جاده‌ای
•    نیرو دادن به ابزارهای هوا
•    عملکرد سیلندرهای غواصی و سایر سیلندرهای گاز مورد استفاده در فرآیندهای پزشکی، شیمیایی و صنعتی


خرید تجهیزات تصفیه آب


در صورتی که برای سیستم تصفیه آب خود نیازمند تجهیزات مختلف از جمله مخازن تحت فشار، پرشروسل، فیلتر ممبران و سایر ملزومات هستید، می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه آبین مراجعه کنید. همچنین در صورتی که برای خرید هر محصول نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق شماره 0218116222 با کارشناسان آبین در تماس بوده و از خدمات مشاوره رایگان بهره ببرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر