مخزن های FRP چقدر تحمل فشار دارند؟

مخزن های FRP چقدر تحمل فشار دارند؟

ساختار و جنس بدنه مخزن اف آر پی به صورتی است که تحمل فشار بالایی دارد و دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف می باشد. در سیستم های تصفیه آب صنعتی، آب با فشار بسیار بالایی جریان دارد، به همین در این دستگاه ها از مخزن FRP که دارای تحمل فشار بالایی هستند استفاده می شود. 

تحمل فشار مخزن اف آر پی تا حد زیادی به برند آن بستگی دارد، با این حال معمولا مخزن FRP دارای تحمل فشار بین 8 تا 11 بار می باشد. در بسیاری از موارد هم فشار قابل تحمل واقعی و عملیاتی مخزن با اطلاعاتی که توسط کمپانی تولید کننده عنوان می کند تفاوت زیادی دارد. در ادامه مطلب به بررسی تحمل فشار در چند برند معروف مخزن اف آر پی می پردازیم. 


مخزن FRP چیست؟


مخزن FRP برای نگهداری مواد شیمیایی مختلف در صنعت تصفیه آب به کار می رود. یکی از مهم ترین موارد استفاد از مخزن اف آر پی در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد. با تعبیه سیلیس و آنتراسیت در این مخازن می توان از آنها به عنوان فیلترهای شنی و برای از بین بردن آلاینده هایی مثل ذرات معلق، گل و لای و ... استفاده کرد. 

در مخزن FRP می توان کربن اکتیو هم تعبیه کرد که در این صورت توانایی از بین بردن آلاینده هایی را مثل کلر و فلزات سنگین دارد. 


تحمل فشار مخزن FRP هیدروتک (HIDROTEK)

 

تحمل فشار FRP هیدروتک
مخزن اف آر پی هیدروتک در ایران به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی و خوردگی دارد که البته از ویژگی های مشترک تمام مخزن های FRP می باشد. 

مخزن FRP هیدروتک (HIDROTEK) بر اساس اطلاعات به دست آماده توسط کمپانی تولید کننده دارای تحمل فشار به اندازه 10.5 بار است. با این حال طبق تجربیات به دست آمده این مخزن نمی تواند فشار بالای 7 بار را تحمل کند. 

عوامل زیادی در تحمل فشار مخزن اف آر پی تاثیر گذار هستند. یکی از مهم ترین این عوامل استفاده از مواد اولیه با سطح کیفی بالا و رعایت تمام اصول لازم در هنگام تولید می باشد. به صورت کلی هر چقدر کیفیت مخزن FRP بالاتر باشد می تواند فشار بالاتری را تحمل کند. 


تحمل فشار مخزن FRP پنتیر


مخزن اف آر پی پنتیر (Pentair) دارای سطح کیفی بسیار مطلوبی است که باعث شده در شرایط عملیاتی هم عملکرد مطلوبی داشته باشد. این مخزن دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف می باشد و در کنار این طول عمر بالایی دارد. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های مخزن اف آر پی پنتیر داشتن وزن کم است که باعث می شود حمل و نقل و جابجایی مخزن به راحتی انجام شود. 

در زمینه تایید کیفیت مخزن FRP پنتیر می توان به داشتن استانداردهای بین المللی PED (برای تجهیزات تحت فشار مثل مخازن و دیگ های بخار)، NSF (بنیاد ملی بهداشت) و KTW (الزامات بهداشتی برای پلاستیک ها) اشاره کرد.

از آن جایی که این مخزن ها دارای استانداردهای NSF و KTW هستند می توانند در سیستم های تصفیه آب آشامیدنی هم مورد استفاده قرار بگیرند. 

طبق اطلاعات به دست آمده از کمپانی تولید کننده، مخزن اف آر پی پنتیر دارای تحمل فشار به اندازه 150 PSI یعنی حدودا 10.5 بار می باشد. اما جالب است که بدانید این مخزن در شرایط عملیاتی می تواند تا فشار 11 بار را هم تحمل کند. 

این موضوع نشان دهنده سطح کیفی بسیار مطلوب مخزن اف آر پی پنتیر و البته استفاده از مواد اولیه با کیفیت مطلوب برای ساخت مخزن می باشد. 

طبق نکات و پارامترهایی که گفته شد مخزن FRP پنتیر یکی از بهترین گزینه ها برای تعبیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. 

یکی از مهم ترین عواملی که بعد از خرید مخزن اف آر پی، باید مورد توجه قرار بگیرد، نصب و تعویض مخزن می باشد. در این راستا بهتر است از افراد متخصص و کارشناسان کمک بگیرید. 


تحمل فشار مخزن FRP مارتین

تحمل فشار FRP مارتین


یکی دیگر از برندهای مخزن FRP که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد مارتین است. مخزن اف آر پی مارتین کاربرد بالایی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی و به صورت کلی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب دارد.

برای ساخت این مخزن از ساختار دو جداره استفاده شده که جنس لایه داخلی از FRP و لایه خارجی از کامپوزیت می باشد. داشتن این ساختار باعث شده تا مخزن اف آر پی مارتین سطح کیفی و مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف داشته باشد. 

مخزن FRP مارتین وزن بسیار کمی دارد و به راحتی جابه جا می شود. مقاومت بالا در برابر خوردگی و تغییرات دمایی، مقاومت مکانیکی بالا، عمر طولانی، سطح داخلی صاف و... از مهم ترین مزیت های این مخازن هستند. 

همان طور که گفته شد برای ساخت مخزن اف آر پی مارتین از ساختار دو لایه استفاده شده است. داشتن این دو لایه باعث می شود که این مخزن مقاومت بالایی در برابر فشار بالای سیال مقاوم باشد. تحمل فشار در مخزن FRP مارتین به اندازه 10.5 بار اعلام شده است. 

در شرایط عملیاتی هم این مخزن می تواند فشار 10 بار را تحمل کند. با توجه به این مخزن اف آر پی گزینه بسیار مناسبی برای تعبیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. 

در ضمن برای ساخت مخزن FRP مارتین از مواد اولیه ای استفاده شده که به کارگیری آن برای تصفیه آب آشامیدنی هیچ مانعی ندارد و به هیچ عنوان رنگ و بوی سیال را تغییر نمی دهد.


«برای مشاهده محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف و البته بهره گیری از امکان دریافت مشاوره رایگان به وب سایت abin.ir مراجعه کنید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر