فلومتر مغناطیسی چیست؟

فلومتر مغناطیسی چیست؟

فلومتر مغناطیسی یک جریان‌سنج جرمی ‌یا حجمی ‌است که از الکترودهای متصل به جریان مایع برای اندازه‌گیری سرعت مایعات در یک لوله استفاده می‌کند. طراحی فلومتر یا دبی‌سنج‌های مغناطیسی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به قطعات متحرک، خوانش‌های خود را انجام دهند. این ویژگی خاص به آن‌ها توانایی اندازه‌گیری جریان در کاربردهای فشار بالا را بدون ترس از نشتی می‌دهد.


سیالات اندازه‌گیری شده توسط فلومترهای مغناطیسی دارای رسانایی سه میکرو زیمنس یا بیشتر هستند. آن‌ها از قانون فارادی برای اندازه‌گیری ولتاژ و سرعت سیالات استفاده می‌کنند که مستلزم آن است که سیالات سطح خاصی از رسانایی را برای تولید ولتاژ لازم حفظ کنند. رسانایی مورد نیاز بین تولیدکنندگان متفاوت است اما همیشه بین 3 تا 10 میکرو زیمنس است. با این حال برخی از تولیدکنندگان به رسانایی بالاتری نیاز دارند.


ثبات و دقت دبی‌سنج‌های مغناطیسی تحت تأثیر دما، فشار، ویسکوزیته مایعات یا چگالی مایع قرار نمی‌گیرد. با استفاده از این دستگاه منحصر به فرد، مواد ویسکوز چرب به راحتی، اندازه‌گیری می‌شوند. دبی‌سنج مغناطیسی به عنوان ابزار اندازه‌گیری الکترومغناطیسی و مغناطیسی نیز شناخته می‌شود. البته نام ماگمترها رایج‌ترین نام هستند.


فلومترهای مغناطیسی چگونه کار می‌کنند؟


اساس کار فلومتر مغناطیسی، میدان مغناطیسی تولید شده توسط آن است که برای اندازه‌گیری و محاسبه جریان یک مایع رسانا استفاده می‌شود. با افزایش سرعت جریان، ولتاژی که ایجاد می‌کند، بیشتر می‌شود و سیگنالی را به متر می‌دهد. در اصل، یک جریان‌سنج مغناطیسی، سرعت یک مایع یا سیال رسانا را هنگام جریان و حرکت در یک لوله یا مجرا اندازه‌گیری می‌کند.


مفهوم فلومتر مغناطیسی بر اساس فرمول فارادی است که در آن ولتاژ سیگنال (E) نسبتاً ثابت است و (k) با سرعت مایع ضربدر قدرت میدان مغناطیسی (B) ضربدر فاصله بین الکترودها (D) محاسبه می‌شود. برای اینکه این اصل به درستی عمل کند، سیال مورد نظارت و اندازه‌گیری باید رسانای الکتریکی باشد.


مایکل فارادی ثابت کرد که وقتی ‌هادی با زاویه 90 درجه نسبت به میدان حرکت می‌کند، جریان الکتریکی توسط یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. هنگامی‌که یک ‌هادی در میدان مغناطیسی ایجاد شده قرار می‌گیرد، یک میدان الکترومغناطیسی (EMF) القا می‌کند.


کویل‌های میدان مغناطیسی


دو سیم‌پیچ میدان در داخل دبی‌سنج مغناطیسی با استفاده از میله‌ها قرار می‌گیرند و یک میدان مغناطیسی در سراسر لوله برای اندازه‌گیری ایجاد می‌کنند. الکترودهایی که در طرفین لوله در زوایای قائم نصب شده‌اند، ولتاژ الکتریکی را می‌گیرند. به عنوان محافظ و برای جلوگیری از اتصال کوتاه الکتریکی، یک آستر در داخل سنسور دیوار بین سیال رسانا و بدنه فلزی قرار می‌گیرد.


اندازه‌گیری جریان


هنگامی‌که لوله خالی است، ولتاژ القایی بین الکترودها وجود ندارد و ذرات باردار الکتریکی به طور مساوی توزیع می‌شوند. هنگامی‌که جریان شروع می‌شود، سیم‌پیچ‌های مغناطیسی به ذرات باردار که ذرات مثبت و منفی را جدا می‌کنند، نیروی وارد شده و ذرات باردار منفی را در یک طرف لوله جمع می‌کنند. ذرات با بار مثبت ولتاژ الکتریکی تولید می‌کنند که توسط الکترودها تشخیص داده می‌شود. قدرت ولتاژ القایی متناسب با دبی ‌هادی است.


قطعات فلومتر مغناطیسی


یکی از مزایای اصلی فلومتر‌های مغناطیسی عدم پیچیدگی آن‌ها است. آن‌ها از دو جزء اصلی تشکیل شده‌اند که یکی از آن‌ها به لوله متصل است و دیگری خوانش‌ها را جمع‌آوری می‌کند. این دو قطعه سنسور و فرستنده هستند که سنسور به لوله متصل شده و فرستنده در بالای سنسور قرار می‌گیرد.


انواع فلومترهای مغناطیسی

 

انواع فلومترهای مغناطیسی


هر صنعتی که با نرخ جریان سروکار دارد، نیازمند دستگاه‌های اندازه‌گیری است که به طور خاص نیازهای عملیات آن‌ها را برآورده کند. هر نوع دبی‌سنج الکترومغناطیسی با توجه به نیاز کاربرد و هزینه آن متفاوت است و انواع ارزان قیمت آن بسیار ساده است در حالی که نسخه‌های دقیق‌تر و پیچیده‌تر هزینه بیشتری دارند. سه نوع متداول فلومتر الکترومغناطیسی عبارتند از: ورودی، خطی و جریان کم. تعیین اینکه کدام یک را انتخاب کنید به نیازهای برنامه و داده‌های مورد نیاز بستگی دارد.


فلومتر مغناطیسی داخلی


فلومترهای مغناطیسی ورودی را می‌توان از طریق یک شیر یا با حفاری در لوله نصب کرد. این فلومترها را می‌توان در خطوط لوله با قطر داخلی دو تا 360 اینچ از طریق یک ضربه کوچک نصب کرد. دبی‌سنج‌‌های مغناطیسی ورودی دارای سنسور الکترومغناطیسی و مبدل جریان هستند. یکی از مزایای اصلی فلومترهای ورودی این است که می‌توان آن‌ها را در جایی نصب کرد که فضای محدودی در اختیار است.


فلومترهای درون خطی


فلومترهای خطی با برش دادن یک بخش و قرار دادن فلومتر به لوله متصل می‌شوند. این کارمستلزم آن است که قطر سنسور فلومتر با لوله یکی باشد یا با استفاده از آداپتور متصل شود. فلنج‌هایی با واشر روی لوله قرار می‌گیرند تا فلومتر را پیچ کنند.


دبی سنج‌های مغناطیسی خطی در اندازه‌های بسیار متنوعی از دستگاه‌هایی که دستی هستند تا اندازه‌هایی که برای نصب آن‌ها به مکانیزم بالابر نیاز دارند، عرضه می‌شوند. فلومترهای الکترومغناطیسی جریان خطی به دلیل حساسیت آن‌ها به صدا باید دور از موتورها، ترانسفورماتورها و میدان‌های الکترومغناطیسی نصب شوند.


فلومتر مغناطیسی کم جریان


یکی از مشکلاتی که هنگام اندازه‌گیری جریان مایع وجود دارد، سیالاتی است که بسیار کند حرکت می‌کنند و اندازه‌گیری آن‌ها دشوار است؛ مانند تزریق مواد شیمیایی. در این شرایط، فلومترهای مغناطیسی کم جریان برای کاربردهایی با پمپ‌های اندازه‌گیری ضربانی استفاده می‌شود. این کنتورها با طراحی منحصر به فرد می‌توانند جریان مواد با ذرات معلق را بدون گرفتگی یا گرفتگی لوله جریان اندازه‌گیری کنند. طراحی آن‌ها اجازه می‌دهد تا سیالات با ویسکوزیته و چگالی متفاوت را کنترل کنند.


نصب و راه‌اندازی فلومتر الکترومغناطیسی


هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب فلومتر مغناطیسی، ملاحظات خاصی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند. سرعت جریان، یکی از معیارهایی است که مهندسان هنگام انتخاب به آن توجه می‌کنند. اگرچه تنوع زیادی در انواع سیالات وجود دارد، برخی هنجارهای استاندارد نیز وجود دارد. در دبی‌سنج‌های مغناطیسی، سرعت جریان بر حسب فوت بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

 

  • نصب افقی و عمودی: رایج‌ترین نصب دبی‌سنج‌های مغناطیسی به صورت افقی است و کنتور همیشه با مایع پر می‌شود و الکترودها در جهت محوری نگه داشته می‌شوند. می‌توان از کاهنده‌های اتصالات لوله برای نصب کنتورهای مغناطیسی با قطر کوچک در لوله جریان استفاده کرد. چنین تنظیمی ‌هیچ تأثیری بر قرائت کنتور ندارد. کنتور باید به درستی نصب شود و با مایع در حال پردازش تماس الکتریکی داشته باشد. ویسکوزیته، دما و مایعات یا گریس‌بر، هیچ تأثیری بر قرائت‌های کنتور ندارند.
  • خط لوله کامل: هنگامی‌که دبی‌سنج مغناطیسی کار می‌کند، خط لوله باید پر از سیال باشد.
  • نصب به صورت لوکیشن: در این شیوه، دبی‌سنج مغناطیسی بین زانویی، شیرها و پمپ‌ها با لوله مستقیم قبل و بعد از سنسورها نصب می‌شود.
  • نصب سریالی یا سری: هنگامی‌که بیش از یک فلومتر مغناطیسی نصب شده است، باید دو سنسور از هم فاصله داشته باشند. اگر دو سنسور به صورت موازی نصب شده باشند، فاصله آن‌ها باید بیش از یک متر باشد.


فلومترهای الکترومغناطیسی برای لوله‌های نیمه پر


برای لوله‌های نیمه‌پر، الکترودهای مغناطیسی در پایین لوله، با قطر 0.1 لوله قرار دارند تا توسط سیال پوشانده شوند. فلومتر میزان جریان را با استفاده از حسگرهای سطح خازنی تعبیه شده در لاینر لوله اندازه‌گیری می‌کند. فلومترهای الکترومغناطیسی برای لوله‌های نیمه‌پر دارای توزیع میدان مغناطیسی هستند که امکان اندازه‌گیری دقیق جریان را در هر دو سطح کامل و پایین برای آن‌ها ممکن می‌سازد.


آن‌ها راه‌حل ایده‌آلی برای اندازه‌گیری فاضلاب شهری و صنعتی در خطوط انتقال بدون فشار به شمار می‌روند و در واقع سیستم‌های اندازه‌گیری نزدیک دو طرفه هستند که برای خطوط لوله گرانشی و فاضلاب طراحی شده‌اند.


کاربردهای فلومتر مغناطیسی

 

کاربردهای فلومتر مغناطیسی


علی رغم این که کاربرد انواع فلومترها مشابه و مشترک هستند و همه در جهت اندازه گیری دقیق جریانات مایعات استفاده می شوند، کاربرد اصلی فلومتر مغناطیسی برای اندازه‌گیری دبی سیالات رسانا و مایعات آلوده است. اگرچه این دو عملکرد اصلی هستند، اما برای اندازه‌گیری جریان حجمی‌سیالات دیگر نیز استفاده می‌شوند، زیرا نگهداری آن‌ها آسان است و قطعات متحرک ندارند.


تنها قانونی که استفاده از ماگمترها را محدود می‌کند، این است که سیال باید رسانا باشد. این عامل ممکن است استفاده از آن را برای تعداد معینی از مایعات محدود کند. از میان انواع مختلف دبی‌سنج‌های موجود در بازار، کنتورهای الکترومغناطیسی سومین دبی سنج پرکاربرد به شمار می‌روند.


اندازه‌گیری دوغاب


موادی مانند سیمان، زغال سنگ و خاکستر بادی که دارای جامدات معلق هستند و با مایعی مخلوط شده و موادی شبیه گل ایجاد می‌کنند، دوغاب نامیده می‌شوند. اندازه‌گیری جریان این نوع سیالات به دلیل ماهیت ساینده و آسیبی که به فلومتر وارد می‌کنند بسیار چالش برانگیز و دشوار است.


علاوه بر این، مایعاتی که سوزاننده یا اسیدی هستند این مشکلات را افزایش می‌دهند. برای تناسب با نیازهای این شرایط، از دبی‌سنج‌های مغناطیسی ویژه استفاده می‌شود. زیرا خوانش آن‌ها تحت تأثیر ویژگی‌های مواد جریان قرار نمی‌گیرد یا آسیب نمی‌بیند.


اندازه‌گیری حجم سیالات گرم شده


کاربردهای مختلفی وجود دارند که نیاز به بازیابی مایعات گرم شده داشته که باید دور ریخته شده یا برای بازیافت، تمیز کردن یا ذخیره سازی ارسال شوند. برای اطمینان از صحت هر یک از فرآیندهای مختلف، نیاز است که حجم سیال به طور دقیق اندازه‌گیری شود.


از میان روش‌های موجود برای اندازه‌گیری جریان، فلومتر مغناطیسی تنها فلومتری است که می‌تواند گرما را تحمل کند و ذرات سیالات گرم شده را تحمل کند و همچنین داده‌های دقیقی را ارائه دهد.


نظارت و کنترل جریان آب


نیازهای مصرف مدرن آب مستلزم آن است که دستگاه‌های اندازه‌گیری با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، بادوام، دقیق و قابل اعتماد باشند. این ویژگی‌ها برای کنترل هزینه‌های عملیاتی، ضروری است. صرف نظر از کاربرد، کنتورهای الکترومغناطیسی یک راه‌حل کامل برای ارائه داده‌های دقیق در رابطه با اندازه‌گیری و نظارت آب است.


از آنجایی که فلومترهای مغناطیسی با هر شرایطی سازگار هستند، می‌توان از آن‌ها برای طیف وسیعی از دبی آب در شرایط مختلف و غیرعادی استفاده کرد. فلومترهای مغناطیسی با استفاده از فناوری‌های پیچیده تعبیه شده، به روزترین و دقیق‌ترین داده‌ها را برای نظارت بر مصرف آب ارائه می‌کنند.


صنایعی که از جریان‌سنج مغناطیسی استفاده می‌کنند

 

صنایعی که از جریان‌سنج مغناطیسی استفاده می‌کنند


تعداد نامحدودی از صنایع وجود دارند که از آهنرباها به دلیل سازگاری و تطبیق پذیری آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نصب، راه‌اندازی و نگهداری فلومترهای مغناطیسی ارزان است و آن‌ها را وسیله‌ای عالی برای ارائه داده‌های دقیق و قابل اعتماد در مورد حرکت سیال می‌کند.


از آنجایی که دبی‌سنج‌های الکترومغناطیسی دقیق‌تر شده‌اند، صنایعی که با جریان سیال سروکار دارند به عنوان ابزاری کارآمد برای محاسبه و تعیین میزان مصرف مایعات به آن‌ها اعتماد کرده‌اند. 


صنایع تولید مواد شیمیایی


فلومتر مغناطیسی نقش مهمی‌در حصول اطمینان از دقیق بودن اندازه‌گیری‌های شیمیایی برای کمک به کیفیت محصول و حفاظت از سیستم ایفا می‌کند. یکی از دبی‌سنج‌های مغناطیسی که بیشترین کاربرد را در صنایع شیمیایی دارد، نوع دبی کم است که می‌تواند دبی 0.33 لیتر در دقیقه را تحمل کند.


پمپ بنزین‌ها


درک اینکه چرا فلومترهای مغناطیسی برای استفاده از پمپ بنزین ضروری است، آسان است زیرا شامل فروش و عرضه محصول می‌شود. اگرچه نیاز عمده‌ای به دبی‌سنج‌های جرمی ‌در پمپ بنزین‌ها وجود دارد، از دبی‌سنج‌های مغناطیسی برای اندازه‌گیری حجمی ‌جریان سوخت استفاده می‌شود. به کمک این ابزار دقیق می‌توان صورتحساب دقیق مشتریان و اندازه‌گیری سوخت عرضه شده به جایگاه را محاسبه کرد.


کارخانه‌های تقطیر


مشکلی که کارخانه‌های تقطیر با آن مواجه هستند، انواع مایعات زیادی است که در سیستم تولید آن‌ها جریان دارد. از آن‌جایی که دبی‌سنج‌های مغناطیسی تحت تأثیر تغییرات انواع سیال در سیستم قرار نمی‌گیرند، برای استفاده در تقطیر ایده‌آل هستند. کاربردهای متعدد جریان‌سنج مغناطیسی برای صنعت تقطیر شامل اندازه‌گیری، ثبت، نظارت و تنظیم جریان سیال است.


این عملکردهای مختلف برای اطمینان از کیفیت و استانداردهای محصولات تولید شده ضروری هستند. یک عملکرد ثانویه کنترل جریان سیال در طول بسته‌بندی است. یک مزیت عمده برای صنعت تقطیر در مورد استفاده از فلومترهای مغناطیسی، عدم حساسیت آن‌ها به تغییرات دما، فشار و سیال است که نیاز به تغییر یا تنظیم کنتور را در حین تغییر کار از بین می‌برد.


صنعت آب‌رسانی


هر کسب و کار، خانه، اداره و صنعتی به دلایل مختلفی از آب استفاده می‌کند و تقاضا می‌کند که صورتحساب آن‌ها مطابق با مصرف آن‌ها باشد. به همین دلیل است که دبی‌سنج‌های مغناطیسی دقیقاً میزان مصرف آب را اندازه‌گیری می‌کنند. فرآیند محاسبه صورتحساب مستقیماً تحت تأثیر داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط کنتورهای جریان مغناطیسی و همچنین شناسایی نشتی‌ها و ناهنجاری‌های خط لوله است.


صنایع معدن


یکی از محصولات جانبی عملیات معدن، تولید لجن سنگین غلیظ است که با خروج مواد معدنی به بیرون پمپاژ می‌شود. این ماده ساینده و متراکم باید برای ایمنی عملیات دقیقاً کنترل و نظارت شود.


توانایی جریان‌سنج‌های مغناطیسی برای اندازه‌گیری جریان بدون توجه به چگالی یا ویسکوزیته آن، آن‌ها را به یک دستگاه نظارتی ایده‌آل برای عملیات معدن تبدیل کرده است. داده‌های اندازه‌گیری شده توسط ابزار دقیق جمع‌آوری می‌شود تا حرکت و جریان دوغاب را بتوان از نزدیک کنترل کرد.


لبنیات


کارخانه‌های لبنی از دبی‌سنج برای اندازه‌گیری میزان ضایعات وارده از لبنیات استفاده می‌کنند که باید تنظیم و کنترل شود. یک جنبه اضافی از جریان، تعیین مقدار ضایعاتی است که برای تولید کودهای شیمیایی برای حفاظت و استفاده مجدد در دسترس است.


از آنجایی که دبی‌سنج‌های مغناطیسی، تطبیقی و قابل تنظیم هستند، می‌توان آن‌ها را در مکان‌های مختلف روی خط لوله پساب نصب کرد. بخش اساسی عملکرد آن‌ها ارائه داده‌های دقیق و قابل اعتماد برای تعیین استفاده از مواد زائد است.


مدیریت فاضلاب


در مدیریت فاضلاب، اندازه‌گیری جریان برای تصفیه کامل (FFT) برای تعیین حداکثر فاضلابی که کارخانه می‌تواند تصفیه کند، ضروری است. طراحی تاسیسات فاضلاب بر اساس برآورد جریان، حجم آبی که می‌تواند از طریق کارخانه عبور کند، ساخته شده است.


این بدان معنی است که یک کارخانه باید حداقل ظرفیت جریان خود را که در دوره‌های خشک اتفاق می‌افتد، تعیین کند. نظارت و کنترل جریان وابسته به خوانش‌های گرفته شده توسط یک جریان‌سنج مغناطیسی است، یک ابزار ضروری و حیاتی که برای مدیریت و پردازش فاضلاب ضروری است.


تفاوت فلومتر مغناطیسی با سایر فلومترها چیست؟


فلومتر مغناطیسی دارای فناوری متفاوتی نسبت به سایر فلومترها دارد. جریان‌سنج مغناطیسی دقت بالاتری در اندازه‌گیری دارد. همچنین از این مدل فلومتر برای دبی کم استفاده می‌شود. این فلومتر قیمت بالاتری نسبت به سایر جریان‌سنج‌ها دارد.


با توجه به این که انواع فلومترها مزایای خاص خود را دارند، دوام، دقت و سازگاری جریان سنج مغناطیسی با شرایط چالش برانگیز سیال، آن را به گزینه ای مناسب برای اندازه گیری دقیق جریان در تنظیمات مختلف صنعتی تبدیل می کند.


مزایای دستگاه‌های فلومتر یا دبی سنج مغناطیسی

 

مزایای دستگاه‌های فلومتر یا دبی سنج مغناطیسی


استفاده از دبی‌سنج‌های مغناطیسی بر اساس مزایای فراوان آن‌ها به عنوان روشی غیرتهاجمی ‌برای اندازه‌گیری و محاسبه حرکت سیال است. این واقعیت که کنتور بر فشار در خط لوله تأثیر نمی‌گذارد، کاهش قابل توجهی در هزینه‌های لوله‌گذاری است.


هنگامی‌که یک جریان‌سنج مغناطیسی نصب می‌شود، نیاز یا نگرانی کمی ‌برای تعمیر و نگهداری آن وجود دارد، زیرا هیچ قسمت متحرکی ندارد و بدون توجه به نوع مایعی که نظارت می‌شود، دقیق کار می‌کند.


مزایای بی‌پایانی در استفاده از دبی‌سنج‌های مغناطیسی وجود دارد. هر کاربر آن را یکی از مفیدترین و قابل اعتمادترین ابزار برای اندازه‌گیری سیالات می‌داند. فاکتورهای مثبت مرکزی و اولیه، هزینه کم و داده‌های دقیق ابزار اندازه‌گیری ست.

 

خوانش لحظه‌ای


اندازه‌گیری‌ها و خوانش‌های ابزار اندازه‌گیری را می‌توان فوراً به رایانه منتقل کرد. داده‌های ارائه شده را می‌توان برای تعیین میزان مصرف مایعات، نشتی‌های احتمالی در سیستم و به عنوان روشی برای پیش بینی مصرف و استفاده‌های آتی تجزیه و تحلیل و بررسی کرد.
 

بدون قطعات متحرک


مزیت مهم ماگمترها، عدم وجود قطعات متحرک است. کنتورها و تجهیزات دارای قطعات متحرک در معرض فرسودگی هستند. دبی‌سنج مغناطیسی با نداشتن قطعات متحرک، دوام بیشتری دارد که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه می‌شود. فقدان سایش و عدم وجود قطعات متحرک باعث شده است که صنایع حرکت سیال بیشتر و بیشتر به سمت کنتورهای مغناطیسی روی بیاورند.
 

دوام، استحکام و مصرف کم


هر ابزار اندازه‌گیری چندین بار آزمایش می‌شود تا مشخص شود که آیا در آینده کیفیت فلومتر کاهش می‌یابد یا خیر. این موضوع منجر به صرفه‌جویی در هزینه شده زیرا نیاز به تعویض کنتور حذف می‌شود. کنتورهای الکترومغناطیسی یک راه‌حل قابل اعتماد و پایدار برای اندازه‌گیری طولانی مدت مایعات رسانا هستند. یکی دیگر از جنبه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های جریان‌سنج مغناطیسی، مصرف کم انرژی آن‌ها است. به طور متوسط، یک فلومتر مغناطیسی توان مصرفی 15 وات دارد.

 

تطبیق پذیری


فلومترهای مغناطیسی می‌توانند سرعت جریان هر ماده رسانا را بدون توجه به اسیدیته یا خورندگی مایعات اندازه‌گیری کنند. سازندگان برای افزایش عملکرد دبی‌سنج‌های مغناطیسی، تلاش ویژه‌ای برای پوشاندن بخش اندازه‌گیری سنسور کنتور با آسترهای مقاوم در برابر سایش و خوردگی انجام می‌دهند که استفاده از آن‌ها را در مورد مواد سمی ‌و مضر به انتخابی مناسب تبدیل می‌کند.
 

اثرات خواص سیالات


برخلاف سایر روش‌های اندازه‌گیری جریان، دبی‌سنج‌های مغناطیسی تحت تاثیر خواص جریان اندازه‌گیری قرار نمی‌گیرند. دما، چگالی، ویسکوزیته و فشار، تاثیری بر توانایی اندازه‌گیری آن‌ها ندارد. فلومتر پس از کالیبره شدن، می‌تواند رسانایی هر سیالی را بدون نگرانی برای تنظیمات یا کالیبراسیون اضافی اندازه‌گیری کند.
 

نرخ جریان


مانند سایر عوامل، دبی‌سنج‌های مغناطیسی تحت تأثیر تغییرات نرخ جریان قرار نمی‌گیرند. چه قطر این ابزار اندازه‌گیری 0.125 اینچ باشد و چه تا 10 فوت مکعب، می‌تواند هر یک از دبی‌های احتمالی تولید شده توسط یک سیال را اندازه‌گیری کند. دبی بسیار کم یا زیاد بر توانایی کنتور در عملکرد و تولید داده‌های دقیق تأثیر نمی‌گذارد. جدا از سازگاری با نرخ جریان، فلومترهای مغناطیسی قادرند سیالاتی را که دارای جریان آرام، آشفته و انتقالی هستند، بدون نیاز به تنظیمات یا کالیبراسیون مجدد اندازه‌گیری کنند.
 

چند جهته بودن


یکی از مشکلات سایر دبی‌سنج‌ها، ناتوانی آن‌ها در انجام کار هنگام تغییر جهت جریان است. در بیشتر موارد، این ابزارها باید تنظیم شوند تا با شرایط جدید مطابقت داشته باشند. این مسئله در مورد فلومترهای مغناطیسی که می‌توانند نرخ جریان را بدون توجه به جهت آن اندازه‌گیری کنند، صادق نیست. در نتیجه این عامل خاص باعث صرفه‌جویی در زمان و نیروی کار در مواقعی که تغییرات سریع و در لحظه ضروری است، می‌شود.
 

انواع مایعات


یکی از کاربردهای اصلی دبی‌سنج‌های مغناطیسی استفاده از آن‌ها برای اندازه‌گیری دبی مواد کثیف، غلیظ و چسبناک است. توانایی یک جریان‌سنج مغناطیسی تحت تأثیر ناسازگاری یا آلاینده‌های سیال نیست. تا زمانی که سیال رسانا باشد، ابزار اندازه‌گیری می‌تواند دبی آن را بدون توجه به قوام، ضخامت یا داشتن ماده جامد اندازه‌گیری کند.
 

فشار


فشار کم جریان‌سنج مغناطیسی برای وضعیت خط لوله مفید است. یک عامل ثانویه و مهم، عدم افت فشار در خط است که هر اثری را که می‌تواند به مکانیزم پمپاژ آسیب بزند، به حداقل می‌رساند. این مورد را می‌توان عامل صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه عملکرد پمپ دانست.
 

اندازه خط لوله


فلومترهای مغناطیسی در اندازه‌ها و قطرهایی عرضه می‌شوند که متناسب با هر برنامه کاربردی بوده و از مزایای دیگر آن می‌توان به سازگاری و تنظیم متناسب با هر قطر لوله بدون از دست دادن کارایی اشاره کرد. قابلیت اندازه‌گیری و تنظیم جریان سنج‌های مغناطیسی برای تناسب با اندازه‌های مختلف لوله عامل اصلی محبوبیت آن‌ها بوده است.


راهنمای خرید انوع فلومترهای مغناطیسی

 

راهنمای خرید انوع فلومترهای مغناطیسی


یکی از نگرانی‌های مربوط به نصب فلومتر مغناطیسی، هزینه اولیه است؛ زیرا کنتورهای طراحی شده خاص می‌توانند گران باشند. اگرچه این موضوع ممکن است در استفاده از دبی‌سنج‌های مغناطیسی تاثیر داشته باشد، اما باید از منظر طول عمر و زمان استفاده مورد بررسی قرار گیرد.


برخلاف کنتورهای با قطعات متحرک، فلومترهای مغناطیسی هزینه اولیه آن‌ها را در عملکرد، عدم نگهداری، دقت قرائت آن‌ها و طول عمر استفاده جبران می‌کند. هر یک از این عوامل، سرمایه‌گذاری اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. خرید فلومتر مغناطیسی باکیفیت، نگرانی‌های شما را از این بابت کاهش می‌دهد. برای تهیه دبی‌سنج مغناطیسی با بهترین کیفیت و قیمت به وب‌سایت آبین مراجعه کنید و با تماس با شماره 79137-021 از مشاوره رایگان با کارشناسان آبین بهره ببرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر