کاربرد فلومتر 

کاربرد فلومتر 


فلومتر ابزاری است، که دبی جرمی یا حجمی گاز و مایعات را اندازه گیری می کند. جریان سیالات در صنایع مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. فلومترها با توجه به شرایط آب عبوری از لوله، تغییر وضعیت می دهند و تغییر وضعیت را به داده های دیجیتال یا آنالوگ تبدیل می کنند. در عملکرد فلومتر پارامترهایی مانند فشار، چگالی، ویسکوزیته، سرعت جریان سیال، سطح جریان بدون مایع، دمای سیال، رسانایی الکتریکی، سرعت صوت و رسانایی صوتی موثر هستند. 


هدف یک فلومتر اساساً اندازه گیری جریان گاز یا مایع بین دو نقطه در یک فرآیند است. گاهی اوقات کنترل یا تنظیم جریان ضروری است. این کار با ترکیب یک فلومتر با یک شیر و ایجاد یک کنترل کننده جریان انجام می شود. در این حالت علاوه بر اندازه‌گیری جریان، می‌توانید آن را برای تغییر نرخ جریان نیز کنترل کنید. خروجی می تواند به شما در درک بهتر فرآیند خود برای تصمیم گیری در مورد کیفیت محصول، سرعت فرآیند و کاهش هزینه کمک کند. 


فلومترها به علت تفاوت شرایط آب مانند دما، چگالی، محل اندازه گیری و دیگر فاکتورها در مدل های مختلفی ساخته می شوند. فلومتر مناسب را باید با توجه به فرآیند، محیط و همچنین هزینه انتخاب کرد. از انواع فلومترها می توان به فلومتر حجمی، فلومتر بخار، فلومتر الکترومغناطیسی و فلومتر تابلویی اشاره کرد. فلومترها در صنایع مختلف بسیار کاربردی می باشند. از این وسیله سنجش جریان سیال عبوری در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز، خودروسازی، پزشکی، تصفیه آب و حتی صنایع مواد غذایی استفاده می شود. در صنعت تصفیه آب برای سنجش و اندازه گیری دبی سیالات عبوری از لوله در سیستم ها و دستگاه های تصفیه آب صنعتی از فلومتر استفاده می شود.

 

فلومتر حجمی


فلومتر حجمی 


یکی از انواع فلومترها، فلومتر حجمی است. این فلومتر قادر به اندازه گیری مستقیم یا غیر مستقیم حجم ماده ای که در یک دوره زمانی خاص از یک منطقه خاص عبور می کند، است. بسیاری از فلومترهای حجمی سرعت جریان را به جای دبی حجمی اندازه گیری می کنند. فلومتر حجمی انواع مختلفی از جمله فلومتر الکترومغناطیسی، فلومتر آلتراسونیک، فلومترهای جا به جایی مثبت و فلومترهای ورتکس دارد.


فلومتر الکترومغناطیسی که یکی از انواع فلومتر حجمی می باشد و بر اساس قانون فارادی عمل می کند. در قانون فارادی ولتاژ ناشی از هر هادی در حال حرکت از یک میدان مغناطیسی متناسب با سرعت آن است. در این نوع فلومتر مایع عبوری باید از نظر الکتریکی رسانا باشد. 


فلومتر مغناطیسی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. این فلومتر در صنایع تصفیه آب برای اندازه گیری فاضلاب تصفیه شده و تصفیه نشده و فرآوری آب و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. فلومتر مغناطیسی برای فاضلاب، معدن، فرآوری مواد معدنی، نیرو، خمیر و کاغذ و صنایع شیمیایی است. همچنین با استفاده از این فلومتر می توان جریان مایعات به شدت خورنده و دوغاب های ساینده در مصالح ساختمانی را اندازه گیری کرد. از دوغاب در صنایع مختلفی از جمله معادن، فرآوری مواد معدنی، خمیر، کاغذ و فاضلاب استفاده می شود. 


در صورتی که مایع با استفاده از نیروی جاذبه تغذیه شود، می توان از فلومتر الکترومغناطیسی استفاده کرد. توجه کنید، که فلومتر به طور کامل از مایع پر شود و جهت گیری فلومتر درست باشد، در غیر این صورت در اندازه گیری جریان اختلال ایجاد می شود. 


فلومتر بخار 


فلومتر بخار دبی جریان مایعات و بخار را اندازه گیری می کند و انواع مختلفی از جمله فلومتر توربین، اوریفیس پلیت، ورتکس و التراسونیک دارد. در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم: 


•    فلومتر اوریفیس پلیت (صفحه روزنه دار): این فلومتر دارای دیسک صاف دایره ای با سوراخی در سطح آن می باشد و لبه ای تیز برای عبور جریان سیال دارد. این فلومتر بر اساس اختلاف فشار سیال عبوری از روزنه، قادر به اندازه گیری دبی جریان می باشد. 
•    فلومتر توربینی: نوع دیگر فلومتر بخار، فلومتر توربینی است. این فلومتر دقت بسیار خوبی دارد، ولی هزینه تعمیر و نگهداری آن بالا می باشد. فلومتر توربینی بر اساس سرعت روتور تیغه دار که داخل جریان شناور است، دبی جرمی جریان را اندازه گیری می کند. از این نوع فلومتر برای اندازه گیری دبی جریان مایعات و گازها استفاده می شود. 
•    فلومتر ورتکس: فلومتر ورتکس بر اساس اندازه گیری نوسانات ایجاد شده در پشت یک مانع دبی جریان مایعات، گازها و بخار را اندازه گیری می کند. این مدل فلومتر در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و برای سیالاتی مانند هوای فشرده، بخار بسیار داغ، نیتروژن، گازهای دو فازی، دی اکسید کربن، حلال ها، روغن انتقال حرارت، آب تغذیه بویلر و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. 
•    فلومتر آلتراسونیک: از این مدل فلومتر برای اندازه گیری نمونه های غیر تماسی سیالات استفاده می شود. فلومتر آلتراسونیک بر اساس مکانیزم دوپلر اندازه گیری می کند. در این مکانیزم فرکانسی از یک منبع تولید می شود و از طرف دیگر یک گیرنده این فرکانس را لحظه به لحظه چک می کند. 

 

فلومتر تابلویی


فلومتر تابلویی 


فلومتر تابلویی یا پنلی قادر به اندازه گیری مقدار دبی آب عبوری از مسیر خط لوله می باشد. این وسیله در دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. فلومتر را با استفاده از اتصالات رزوه ای در مسیر خط لوله عبور سیال قرار می دهند. از این فلومتر در صنایع دیگر از جمله مواد غذایی و نوشیدنی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع بهداشتی، آب و فاضلاب، تهویه مطبوع، سیستم های خنک کننده و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. 


فلومتر تابلویی سه بخش برای اندازه گیری، تبدیل و انتقال دارد. سرعت جریان در بخش اندازه گیری با ایجاد اختلاف شدت جریان در دو طرف لوله ایجاد می شود. از فلومتر در صنایع مختلفی برای مشخص شدن جریان در خط لوله و همچنین دانستن علت تنش وارد شده، میزان اصطکاک انرژی در داخل لوله و محل تماس آن، تعیین مقدار چگالی و جرم مولکولی ماده مصرفی در یک فرآیند، مقدار ماده مورد نیاز برای سیستم، بررسی تاثیر پارامترهایی شامل فشار و دما در سیستم استفاده می شود. 


وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع فلومتر می باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان از طریق شماره های موجود در وبسایت در ارتباط باشید.  
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر