فشار معکوس یکی از مهم ترین عوامل خرابی ممبران های RO

فشار معکوس یکی از مهم ترین عوامل خرابی ممبران های RO

پدیده فشار معکوس (back pressure) به وضعیتی در سیستم های تصفیه آب RO گفته می شود که فشار آب تصفیه شده (پرمیت) از فشار آب خوراک بیشتر است. اگر با سیستم های تصفیه آب صنعتی RO و نحوه عملکرد آنها آشنایی داشته باشید می توانید تصور کنید که بالاتر بودن فشار آب تصفیه شده نسبت به آب خوراک می تواند چه مشکلاتی را در سیستم به دنبال داشته باشد. در صورتی هم که با ساختار و نحوه عملکرد سیستم های تصفیه آب صنعتی آشنایی ندارید قبل از مطالعه ادامه مطلب، بهتر است مقاله ... را به دقت بررسی کنید.

ساختار ممبران های صنعتی RO به صورت لایه لایه است و در بخش مرکزی یک لوله برای جمع آوری آب تصفیه شده قرار دارد. با توجه به این می توان متوجه شد که آب تصفیه شده و آب خوراک در ممبران ها بین دو لایه مختلف از ممبران هستند. در صورتی که فشار آب تصفیه شده در ممبران بیشتر از آب خوراک باشد، ساختار ممبران آسیب دیده و گاهی باعث پارگی غشای ممبران می شود. 

بروز این مشکل می تواند عملکرد ممبران و به صورت کلی سیستم را با مشکل مواجه کند. نمک زدایی آب به درستی انجام نمی شود و بر همین اساس باید به صورت دوره ای عملکرد سیستم را بررسی کنید. 


نحوه تشخیص فشار معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO


با توجه به این که فشار معکوس در سیستم های تصفیه آب صنعتی RO می تواند باعث خرابی ممبران و توقف عملکرد سیستم شود، تشخیص به موقع و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز آسیب در سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. در بسیاری از موارد تشخیص فشار معکوس در سیستم بسیار سخت است با این حال بروز این مشکل می تواند نشانه هایی را هم در دستگاه داشته باشد. 

یکی از مهم ترین عواملی که نشان دهنده فشار معکوس در سیستم های تصفیه آب صنعتی می باشد، تغییر سطح کیفی آب است. با این حال بعد از کاهش سطح کیفی آب، اولین موردی که بررسی می شود فولینگ ممبران است. در بسیاری از موارد هم تصور می کنید که در بخش پیش تصفیه سیستم تصفیه آب RO مشکلی وجود دارد. با این حال بعد از بررسی تمام این عوامل و برطرف کردن ایردات احتمالی متوجه می شوید که سطح کیفی آب هنوز هم در محدوده استاندارد قرار ندارد. در این حالت به احتمال زیاد فشار معکوس در ممبران ها باعث بروز مشکل شده است. 

پارگی غشای فیلترهای ممبران RO باعث غیر قابل استفاده شدن آن می شود و نیاز به تعویض ممبران در صورت بروز این مشکل می باشد. تعویض فیلترهای ممبران هزینه زیادی در سیستم به دنبال دارد، به همین دلیل بهتر است تمام عواملی را که در جلوگیری از بروز مشکل در سیستم موثر هستند رعایت کنید. همان طور که گفته شد بروز پدیده فشار معکوس در سیستم های تصفیه آب RO می تواند باعث پارگی غشای ممبران شود، با توجه به این موضوع برطرف کردن هر چه زودتر این مشکل در سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 


بروز پدیده فشار معکوس بعد از فلاشینگ سیستم تصفیه آب RO 


یکی از مهم ترین عواملی که قبل از خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید به آن توجه کنید سپردن پروژه طراحی و ساخت سیستم به افراد متخصص و آموزش دیده می باشد. این موضوع به دلیل اهمیت زیاد، در بسیاری از مقاله ها تکرار شده است. در صورتی که سیستم به صورت اصولی طراحی نشده باشد، امکان بروز پدیده فشار معکوس بعد فلاشینگ ممبران افزایش پیدا می کند. 

طراحی غیر اصولی دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، باعث می شود تا بعد از فلاشینگ ممبران و خاموش کردن پمپ، فشار معکوس در سیستم اتفاق بیافتد. بعد از بروز این مشکل عدم برطرف کردن به موقع آن می تواند پارگی غشا و خرابی کامل فیلترهای ممبران RO را به دنبال داشته باشد. 


دلیل بروز پدیده فشار معکوس در حین فلاشینگ ممبران های RO


فلاشینگ سیستم های تصفیه آب RO به صورتی انجام می شود که جریان آب خروجی از دستگاه که معمولا به سمت تانک ذخیره سازی است بسته می شود. با توجه به این می توان دریافت که فشار آب تصفیه شده افزایش پیدا می کند. در کنار این جریان آب تصفیه شده در حین فلاشینگ ممبران هم افزایش پیدا می کند و این موضوع باعث افزایش فشار جریان آب تصفیه شده می شود. بعد از پایان فلاشینگ، فشار بالای جریان آب تصفیه شده بروز پدیده فشار معکوس را به دنبال دارد. 

در حین بروز این مشکل جریان آب تصفیه شده به آب خوراک فشار وارد می کند و این موضوع باعث خرابی فیلترهای ممبران می شود. بر اساس نکاتی که گفته شد اگر بلافاصله بعد از فلاشینگ سیستم، کاهش سطح کیفی آب تصفیه شده را مشاهده کردید، بهترین راهکار بررسی عملکرد سیستم برای اطمینان از عدم بروز پدیده فشار معکوس می باشد. 


بهترین روش برای جلوگیری از بروز پدیده فشار معکوس در سیستم 


همان طور که پیش تر هم گرفته شد اگر سیستم تصفیه آب به صورت اصولی طراحی شده باشد این مشکل بروز نمی کند. با این حال می توانید برای خروجی آب در سیستم در حین فلاشینگ هم از یک مسیر تخلیه استفاده کنید. با استفاده از این روش بعد از بستن مسیر اصلی آب به سمت فاضلاب هدایت می شود که این موضوع از بروز پدیده فشار معکوس و خرابی ممبران ها جلوگیری می کند. 

اگر شما هم از یک سیستم تصفیه آب صنعتی برای تامین آب استفاده می کنید، بهتر است با رعایت نکته ای که گفته شد از بروز مشکلات اساسی در سیستم جلوگیری کنید. این موضوع باعث عدم نیاز به تعویض زود هنگام فیلترهای ممبران و افزایش راندمان کلی سیستم می شود. برای اطمینان از عملکرد دقیق و درست سیستم بعد از فلاشینگ هم می توانید از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. دریافت مشاوره از افراد متخصص در صورت بروز مشکل بهترین راهکار است. 


«سایت آبین علاوه بر ارائه تنوع بالایی از محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف، فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با مراجعه به وب سایت abin.ir با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر