سیستم‌ پولیشینگ آب کندانس ورودی به بویلر (CPP) چیست؟

سیستم‌ پولیشینگ آب کندانس ورودی به بویلر (CPP) چیست؟

کیفیت آب ورودی به سیستم‌ صنعتی و آب مورد استفاده در بخش‌های مختلف سیستم، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل از سیستم‌های تصفیه آب پیشرفته در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌ها، دستگاه تصفیه آب صنعتی جهت تامین آب ورودی به دیگ بخار یا بویلر (Boiler) است.


اگر از دیگ بخار در تاسیسات صنعتی خود استفاده می‌کنید، باید میعانات سیستم را تصفیه کنید. این کار منجر به افزایش طول عمر و کارایی سیستم خواهد شد. یکی از سیستم‌های تصفیه آب مورد استفاده در این بخش‌، تصفیه آب کندانس یا CPP (Condensate polishing system) نام دارد. توجه داشته باشید که بهره‌برداری از دستگاه‌ها بدون تصفیه میعانات، می‌تواند باعث بروز مشکلات بزرگی در آینده شود. از این رو در این مطلب قصد داریم تا شما را دیگ بخار یا بویلر و عملکرد سیستم پولیشینگ آب کندانس آن آشنا کنیم.


آب کندانس یا میعانات گاز چیست؟


در سیستم‌های صنعتی که دارای دیگ بخار یا بویلر هستند، بخار تولید شده جهت انتقال گرما از طریق لوله‌کشی به بخش‌های مختلفی نظیر مبدل حرارتی یا ژاکت بخار منتقل می‌شود. هنگامی که بخار در لوله متراکم می‌شود، به حالت مایع درآمده که به آن آب کندانس یا میعان گفته می‌شود. آب کندانس، درصد خلوص و دمای بالایی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده تا در دیگ بخار مورد استفاده قرار گیرد.


به همین دلیل یکی از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی در مصارف صنعتی، تصفیه آب کندانس و گرم نگه داشتن آن برای استفاده مجدد در دیگ بخار است. در صورتی که از میعانات گازی مجددا در سیستم استفاده نشود، آب تازه‌وارد دیگ بخار شده و لازم است از قبل گرم شده باشد. چنین روندی باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. 

 

آب کندانس یا میعانات گاز چیست؟


حال که آب کندانس درصد خلوص بالایی دارد، چرا باید برای استفاده مجدد در سیستم تصفیه شود؟ پاسخ به این سوال با ویژگی‌های آب کندانس در ارتباط است. لازم است بدانید که آب خالص، به عنوان یکی از خورنده‌ترین عناصر در کره زمین محسوب می‌شود. هنگامی که فولاد در معرض آب خالص قرار می‌گیرد، دمای آن کاهش یافته و باعث بروز واکنش‌های مختلفی در آن می‌شود.


در این شرایط CO2 یا دی‌اکسیدکربن به راحتی در آب حل شده و در محیطی با PH مناسب، شروع به تشکیل اسید کربنیک می‌کند. کربنیک اسید نیز به نوبه خود عامل اصلی خوردگی فولاد است. بنابراین یکی از چالش‌های اصلی در این سیستم، حفظ PH مناسب در لوله‌ها جهت استفاده در دیگ بخار و سیستم تصفیه آب است.


برای جلوگیری از هدر رفتن آب کندانس لازم است به سه نکته اصلی توجه شود:


•    سیستم باید از نظر نشتی و مشکلات تله بخار بررسی شود.
•    لوله‌ها و گیرنده‌های آب کندانس باید به درستی عایق‌بندی شوند.
•    باید بخار را با یک ماده شیمیایی مناسب (در اکثر موارد آمین‌ها) تصفیه کرد.


عملکرد سیستم پولیشینگ آب کندانس (CPP)

 

عملکرد سیستم پولیشینگ آب کندانس


سیستم تصفیه آب بویلر شامل مجموعه‌ای از فرآیندهای پیشرفته جهت حذف ذرات و آلاینده‌های محلول در آب کندانس است که اهداف زیر را در پی دارد:


•    تولید آب خالص
•    جلوگیری از خوردگی و آسیب در سیستم بخار ومیعانات گاز


سیستم پولیشینگ آب کندانس (CPP) در چرخه آب دستگاه، پس از کندانسور سیکل ترکیبی نصب شده تا آب تقطیر شده ورودی را تصفیه کند. عملکرد بخش‌های مختلف این سیستم تصفیه آب باعث افزایش کیفیت آب مورد نیاز در مصارف صنعتی می‌شود. پرکاربردترین طرح‌های مورد استفاده در سیستم پولیشینگ آب کندانس شامل موارد زیر است:


•    فیلتر املاح زدای (Pre coat) حاوی رزین تبادل یونی پودری برای حذف همزمان مواد جامد محلول و معلق در آب
•    رزین کاتیونی دمینرالیزرهای میکس بد (Mixed bed)
•    بستر مخلوط به تنهایی یا در ترکیب با دمنرالایزرهای فیلتر Pre coat


بیشتر فرآیندهای پولیشینگ آب کندانس در دماهای نزدیک به 200 درجه فارنهایت کار می‌کنند. این دمای بالا مانع استفاده از رزین آنیونی می‌شود. رزین کاتیونی که تا دمای بیش از 270 درجه فارنهایت پایدار است، برای پولیشینگ میعانات بستر عمیق در این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که مانند زئولیت با آب نمک یا سدیم کلرید احیا می‌شود. در شرایطی که نشت سدیم در سیستم پولیشینگ آب دیگ بخار داشته باشید، می‌توان رزین را با محلول آمین یونیزه ‌شده احیا کرد. حذف سختی آب و املاح معلق در آب توسط رزین های تبادل یونی در سیستم های بویلر، کیفیت خروجی را چندین برابر اغفزایش می دهد. 


خرید تجهیزات تصفیه آب


یکی از کاربردی‌ترین مواد مورد استفاده در تصفیه آب سیستم پولیشینگ آب کندانس، رزین‌ تبادل یونی است. به دلیل اهمیت عملکرد رزین در این سیستم، لازم است تا از مرغوب‌ترین مواد اولیه در سیستم استفاده شود. به کارگیری رزین با کیفیت پایین می‌تواند باعث کاهش بازده سیستم تصفیه آب ورودی به بویلر و اختلال در عملکرد سایر تجهیزات شود. 


در صورتی که برای سیستم تصفیه آب صنعتی خود نیاز به رزین باکیفیت دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آبین، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. آبین یکی از معتبرترین مراکز برای خرید رزین و سایر تجهیزات تصفیه آب است که خدمات مشاوره رایگان در زمینه خرید محصولات را به مشتریان خود، ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید محصولات می‌توانید از طریق شماره 02179137 با کارشناسان آبین در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر