حفاظت در برابر سرب موجود در آب لوله کشی

حفاظت در برابر سرب موجود در آب لوله کشی

سلامتی، یکی از مهمترین دغدغه های انسان ها است. به همین خاطر، همواره در تلاش هستیم تا مصرف میوه و سبزیجات خود را بالا برده، خواب کافی داشته باشیم و ورزش کنیم. در عین حال یکی از موضوعات مهمی که غالبا از آن غافل هستیم، کیفیت و سرب موجود در آب لوله کشی است.


همه افراد از این موضوع آگاه هستند که نوشیدن آب کافی برای سلامتی، حیاتی است. به همین اندازه مهم است که آب مصرفی شما، عاری از هر گونه آلاینده های مضری از جمله سرب، جیوه و سایر مواردی از این دست باشد. سرب یکی از مضرترین آلاینده های موجود در آب است. مصرف این ماده برای نوزادان، کودکان، خردسالان، زنان باردار و کسانی که قصد بارداری دارند، سمی است.


دیده نشدن و عدم توانایی تشخیص سرب موجود در آب لوله کشی از طریق چشایی و بویایی، آن را به یک عامل خطرناک تبدیل کرده است. تقریبا غیر ممکن است که بتوانید وجود سرب را در آب آشامیدنی تشخیص دهید؛ مگر آن که از تست فلز استفاده کنید. از آنجایی که هیچ مقدار شناخته شده ایمنی برای وجود سرب در آب وجود ندارد، قرار گرفتن در معرض آن برای سلامتی انسان بسیار خطرآفرین است.


خبرهای خوبی در این زمینه به گوش می رسد. در حالی که نظارت های دولتی در این مورد با شکست مواجه شد، یک روش ایمن و کارآمد به دست آمد. گرچه این راه حل، بلند مدت و تمام وقت نیست، اما با فرض اتخاذ آن، ایمنی مطلوبی حاصل خواهد شد. در ادامه با وب سایت آبین همراه باشید تا عمیق تر به بررسی ابعاد این موضوع بپردازیم.


سرب موجود در آب لوله کشی چیست؟


شاید تا به حال کلمه سرب به گوشتان خورده باشد اما ندانید که واقعا چیست. طبق تعریف، سرب یک فلز خاکستری- آبی است که به مقدار کم، به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد. این ماده شیمیایی برای بدن انسان، سمی بوده و هیچ ارزش غذایی ندارد. با این وجود، در تولیدات و صنایع، یک منبع ارزشمند محسوب می شود.


از سرب برای ساخت باتری، مهمات، تولید رنگ و سایر اقلام استفاده می شود. همچنین این ماده، در ساخت مواد لوله کشی نیز کاربرد گسترده ای دارد. با این حال به خاطر مسائل بهداشتی، کارخانجات تولیدی نسبت به کاهش سرب در رنگ ها، بنزین و محصولات سرامیکی، گام هایی برداشته اند.


چگونه سرب وارد منبع تامین آب ساختمان می شود؟


رایج ترین منابع سرب موجود در آب لوله کشی شامل مواردی از جمله لوله های سربی، شیرآلات و وسایل لوله کشی هستند. ممکن است برخی از خطوطی که آب آشامیدنی را از منبع آب به ساختمان شما انتقال می دهند، حاوی سرب باشند. به طور مشابه، وسایل لوله کشی خانگی، اتصالات لوله، و لحیم کاری جوشکاری ساخته شده قبل از سال 1986 نیز ممکن است دارای این ماده سمی باشند. اما سرب چگونه وارد آب می شود؟


پاسخ این سوال بسیار ساده است. میلیون ها خط انتقال خدمات سربی در ساختمان های قدیمی وجود دارد. اگر این لوله ها در معرض آب خورنده قرار گرفته یا آب، بیش از حد درون آن ها بماند، سرب موجود در لوله ها به ساختمان شما نفوذ خواهد کرد.


اگر ساختمان شما پیش از سال 1986 میلادی ساخته شده باشد، به احتمال زیاد دارای لوله های سربی قدیمی است. علاوه بر این موضوع، لوله کش ها از ابزاری به نام "لحیم سربی" برای اتصال لوله های خارجی به لوله های داخلی بنا استفاده می کنند. بسیاری از بخش های این لحیم کاری، منبع احتمالی سرب، شناخته می شود.


هرچند بعید است ساختمان های قدیمی تر از سال ساخت 1986، دارای خطوط سرویس دهی سربی، لوله، لحیم کاری یا اتصالات باشند؛ اما ممکن است پمپ های شناور، به ویژه پمپ های برنجی- سربی، این ماده شیمیایی را به آب آشامیدنی وارد کنند. خوشبختانه فیلتر تصفیه آب خانگی می تواند سرب موجود در آب لوله کشی را حذف کند.


مقدار سربی که از سیستم لوله کشی خورده شده و در آب حل می شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد:


•    اسیدی یا قلیایی بودن آب
•    درجه حرارت و کیفیت آب
•    مدت زمان نشست آب در لوله کشی
•    قدمت لوله کشی و میزان سایش لوله ها
•    وجود یا عدم وجود رسوبات یا پوشش های محافظ در داخل مواد لوله کشی


تاثیرات سرب موجود در آب لوله کشی بر سلامتی

نگرانی بابت وجود سرب، به خاطر خطراتی ناشی از مصرف آن است. مطالعات نشان می دهد که وجود سرب در بدن انسان، می تواند به مغز و کلیه ها آسیب رسانده و خطر ابتلا به سرطان و سکته مغزی را افزایش دهد.


والدین باید آگاه باشند که قرار گرفتن در معرض سرب حتی به مقدار کم نیز می تواند شدیدا به کودکان، خصوصا کودکان زیر شش سال، آسیب برساند. علت این پدیده آن است که کودکان خردسال نسبت به اثرات مخرب سرب، حساس تر هستند. علاوه بر این مورد، بدن کودکان زیر شش سال در حال رشد بوده و سرب بیشتری جذب می کند.


آبی که برای تهیه شیر خشک کودکان استفاده می شود، منبع رایج سرب است و 40 الی 60 درصد از سرب وارد شده به بدن نوزاد را تشکیل می دهد. نوزادان پس از مصرف آب حاوی سرب، دچار مشکلات زیر خواهند شد:


•    سردرد
•    کند شدن رشد
•    اختلال شنوایی
•    آسیب به مغز و سیستم عصبی
•    مشکلات رفتاری و یادگیری (مانند بیش فعالی و IQ پایین)


EPA همچنین هشدار می دهد که در موارد نادر، مصرف سرب می تواند باعث تشنج، کما یا حتی مرگ شود.


قرار گرفتن در معرض سرب موجود در آب لوله کشی برای کودکان متولد نشده نیز خطرناک است؛ زیرا ممکن است از طریق مادر خود در معرض این ماده سمی قرار بگیرند. اگر سرب از طریق خون وارد استخوان های مادر شود، می تواند طی دهه ها در آنجا باقی مانده و در دوران بارداری، مجددا در خون به گردش درآمده و باعث مسمومیت مادر و جنین شود. این فلز در بدن انسان از کلسیم تقلید کرده و باعث بروز مشکلاتی از جمله کاهش وزن هنگام تولد، زایمان زودرس و همچنین کاهش توانایی ذهنی خواهد شد.


اگرچه قرار گرفتن در معرض سرب برای نوزادان و کودکان خطرناک است اما برای بزرگسالان نیز می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد.


این مشکلات در بزرگسالان، شامل موارد زیر خواهد بود:


•    کم خونی
•    فشار خون بالا
•    مشکلات گوارشی
•    مشکلات عصبی
•    درد عضلات و مفاصل
•    مشکلات باروری در مردان و زنان
•    مشکلات حافظه و تمرکز


انجمن سرطان آمریکا، ترکیبات سرب را به عنوان یک عامل سرطانزای احتمالی در ارتباط با سرطان کلیه، مغز و ریه و غیره عنوان می کند.


قرار گرفتن در معرض سرب به مقدار کم، عموما علائم فوری و واضحی در پی نخواهد داشت. سرب می تواند تا زمان انباشته شدن به مقادیر خطرناک، شناسایی نشود. در صورتی که شما و هر یک از اعضای خانواده تان هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.


• سردرد
• یبوست
• مشکلات خواب
• درد و گرفتگی شکم
• تحریک پذیری
• رفتار خشونت آمیز
• از دست دادن اشتها
• اختلال عملکرد کلیه
• خستگی
• بی حسی یا گزگز شدن اندام ها
• از دست دادن حافظه


خوشبختانه سرب موجود در آب لوله کشی نمی تواند از طریق پوست وارد بدن انسان شود؛ بنابراین تا زمانی که آن را مصرف نکرده باشید، حمام کردن و دوش گرفتن با آب حاوی سرب بی خطر است.


بررسی وجود سرب در آب لوله کشی


همانطور که قبلا اشاره کردیم، شما نمی توانید سرب را در آب ببینید، بچشید یا بو کنید. در نتیجه، ممکن است ناآگاهانه، خانواده خود را با آب حاوی سرب تغذیه کنید. اگر در مورد کیفیت آب خود مطمئن نیستید یا عصبی هستید یا مشکوک هستید که ممکن است حاوی سرب باشد، در اینجا چند راه برای فهمیدن وجود دارد:


1. تماس با تامین کننده آب


سازمان EPA تمام سیستم های تامین کننده آب شهری را ملزم می کند که مصرف کنندگان را در مورد کیفیت آبی که از منابع عمومی وارد خانه هایشان می شود مطلع سازند. به این ترتیب، شهرداری ها غالبا هر ساله گزارشی از کیفیت آب را تهیه و به مشترکان خود ارائه می کنند. این گزارش، عموما حاوی اطلاعات حیاتی مانند آزمایش‌ های انجام شده روی آب منطقه، تاریخ انجام آنها و نتایج آزمایش است. نتایج آزمایش نیز شامل سطوح و نوع(های) آلاینده های شناسایی شده در آب، در صورت وجود، می باشد.


برای درخواست یک کپی از آخرین گزارش، می توانید با شرکت تامین کننده آب منطقه ای خود تماس بگیرید. اگر آب مصرفی شما از یک چاه خانگی یا سایر منابع آب خصوصی تامین می شود، با بخش بهداشت ناحیه تماس گرفته و یا از روش های گفته شده استفاده کنید.


2. ارسال نمونه از شیر آب ساختمان به آزمایشگاه، جهت تست کیفیت آب


بیشتر آزمایشگاه های تست کیفیت آب، می توانند میزان سرب موجود در آب لوله کشی منبع را تعیین کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دستورالعمل ها و ظروف نمونه برداری، ترجیحا در منطقه خود، باید با یک آزمایشگاه معتبر تماس بگیرید. بسته به دستورالعمل‌هایی که دریافت می‌کنید، به احتمال زیاد نمونه‌ های آب را از شیر خود برای انجام آزمایش، به آزمایشگاه ارسال می کنید. کارشناسان آزمایشگاه، تمام ابزار و تجهیزات مناسب را برای انجام آزمایشات کامل و حرفه ای بر روی نمونه آب ارسال شده توسط شما را دارند. این آزمایشات قادرند سرب و سایر آلاینده ‌هایی را که سایر روش ها در توانایی آن ها را شناسایی کنند.


3. آزمایش خانگی با استفاده از کیت تستر کیفیت آب


استفاده از کیت تستر کیفیت آب، روشی مقرون به صرفه و موثر برای آزمایش وجود سرب در آب آشامیدنی است. با وجودی که دقت این تسترها نسبت به تست های آزمایشگاهی کمتر است، اما می تواند حاوی اطلاعات مهمی در مورد آلاینده های احتمالی موجود در آب آشامیدنی، ارائه کند.


برای خرید کیت تستر کیفیت آب به صورت آنلاین، می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید. برای انجام آزمایش، باید یک نوار تست برداشته و آن را طبق دستورالعمل ارائه شده، درون آب بگذارید. سپس رنگ جدید نوار را یادداشت کنید. این کیت عموما یک نوار رنگی دارد که آلاینده های مختلف را در آن، با استفاده از رنگ های گوناگون نشان می دهد. برای اطمینان بیشتر می توانید یک بار دیگر نیز آزمایش را تکرار کنید.


محافظت در برابر سرب موجود در آب لوله کشی


زمانی که صحبت از حذف سرب از منابع آب عمومی به میان می آید، افراد با خود فکر می کنند که دولت از طریق نهادهای مربوطه، مقادیر این ماده را در نظر خواهد گرفت. در بسیاری از مناطق، خلاف این موضوع ثابت شده است.


اگر به دنبال ایمن نگه داشتن خود و خانواده تان در برابر سرب هستید، ما به شما کمک می کنیم. موثرترین روش برای کاهش سرب مقدار سرب موجود، نصب یک دستگاه تصفیه آب است. دستگاه های تصفیه آب برای حذف آلودگی ها و ناخالصی های موجود در آب آشامیدنی طراحی شده اند تا آب تصفیه شده و سالم را برای نوشیدن، پخت و پز و مصارف شخصی، در اختیار شما قرار دهند. استفاده از دستگاه های تصفیه آب در مناطقی که به آب لوله کشی دسترسی ندارند نیز به شرط حذف آلاینده هایی مانند سرب، بسیار مفید است. برخی از این دستگاه ها قادر هستند تا طعم و بوی نامطبوع گوگرد را نیز از آب چاه حذف کنند.


سازمان EPA، استفاده از فیلترهای تصفیه آب نقطه ای (POU) را توصیه می کند که مستقیما به شیرهای آب متصل می شوند. این فیلترها در یخساز و آب سردکن یخچال و فریزر نیز قرار می گیرند یا به پارچ ها و بطری های آب متصل می شوند.


جمع بندی اقدامات لازم در مقابله با سرب


در صورتی که قصد دارید محیطی سالم و امن برای خانواده تان فراهم کنید، باید یکی از مهمترین عوامل را که کیفیت آب آشامیدنی است، در نظر داشته باشید. سرب یک ماده خطرناک بی صدا است که تشخیص وجود آن بدون انجام آزمایش امکان پذیر نیست. به لطف دستگاه های تصفیه آب قادر خواهید بود میزان سرب موجود در آب لوله کشی خود را کاهش دهید.


شرکت آبین با سال ها تجربه در امر طراحی و ساخت تجهیزات آبی، ارائه دهنده انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی می باشد. برای دریافت خدمات مشاوره رایگان و اطلاع از سیستم مورد نیاز خود، می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
کریمی کیا
کریمی کیا
استفاده از تست فلز بهترین روش برای تعیین میزان سرب موجود در آب آشامیدنی به شمار میره. سرب خیلی خطرناکه که وجودش داخل آب عوارض خیلی شدیدی رو به بدن وارد میکنه
ارسال نظر