تفاوت های بین دستگاه سختی گیر بر پایه نمک و بدون نمک

تفاوت های بین دستگاه سختی گیر بر پایه نمک و بدون نمک

اگر روی سینک یا وان حمام متوجه وجود لکه های سفید رنگ شدید، ممکن است آب مصرفی شما سختی بالایی داشته باشد. آب سخت حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم است و می تواند مشکلات زیادی را برای سیستم لوله کشی و تاسیسات خانه ایجاد کند. اما خوشبختانه یک راه حل مناسب برای مقابله با این مشکل وجود دارد:

«نصب یک دستگاه سختی گیر با کیفیت بالا در پیش تصفیه ساختمان»

استفاده از سختی گیرها می تواند باعث افزایش طول عمر سیستم لوله کشی و به صورت کلی تجهیزات آبی ساختمان شود و در کنار این می تواند از بروز مشکلاتی مثل خشکی پوست و مو جلوگیری کند. 

دستگاه های سختی گیر می توانند به دو صورت طراحی و تولید شوند: دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک یا بدون نمک. بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها تفاوت این دستگاه های سختی گیر در استفاده یا عدم استفاده نمک در ساختار آنها می باشد. این موضوع کمی دور از واقعیت است. 

انواع سیستم های سختی گیر دارای ویژگی های متفاوتی هستند، که توجه به آنها برای خرید دستگاه اهمیت زیادی دارد. بعد از اطلاع از این موضوع ممکن است برای شما سوال شود که کدام نوع از دستگاه های سختی گیر، عمکلرد بهتری دارند؟ مزایا و معایب استفاده از این دستگاه های سختی گیر چیست؟ انواع دستگاه های سختی گیر با توجه به ویژگی ها برای کدام کاربردها مناسب هستند؟


نحوه عملکرد سختی گیرهای آب بر پایه نمک


دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک از طریق فرایندی به اسم تبادل یونی باعث تبدیل «آب سخت» به «آب نرم» می شوند. با استفاده از شیر اندازه گیری الکترونیکی که در بالای مخزن های رزین در ساختار دستگاه نصب می شود، سیستم میزان آب را بر اساس گالن اندازه گیری می کند. زمانی که بستر رزین تبادل یونی در ساختار سیستم های سختی گیر، به نقطه اشباع می رسد، چرخه تمیز کردن آغاز می شود. در طول این روند، مواد معدنی به دام افتاده پاکسازی شده و از سیستم خارج می شوند. 

زمانی که آب از بستر رزین در ساختار مخزن جریان می یابد، نمک هایی مانند کلرید سدیم و پتاسیم با مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم مبادله می شوند و این موضوع باعث تولید آب نرم می شود. 

آیا دستگاه سختی گیر بر پایه نمک برای من مناسب است؟

سختی گیرهای بر پایه نمک طراحی شده برای حذف سختی آب ناشی از مواد معدنی هستند. با توجه به این موضوع بعد از استفاده از سختی گیرهای بر پایه نمک، حتما متوجه روشن و تمیز تر شدن لباس هایتان می شوید. در کنار این استفاده از سختی گیرها می تواند مشکل خشکی پوست و مو را هم برطرف کند. علاوه بر این ها بعد از نصب دستگاه های سختی گیر می توانید تاثیر آنها را هم در افزایش طول عمر تجهیزات آبی مشاهده کنید. 

با این حال اکثر دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک، قیمت بیشتری را نسبت به موردهای مشابه دارند و در کنار این باید به صورت دوره ای تعمیر و سرویس دهی شوند. در صورتی که میزان سختی آب مصرفی شما تا حد زیادی بالاست استفاده از این سختی گیرها، مزیت های زیادی به دنبال دارد و دارای صرفه اقتصادی است.


چه تعمیراتی برای سختی گیرهای آب بر پایه نمک انجام می شود؟


تنها نگهداری مربوط به سختی گیرهای بر پایه نمک، تنظیم پارامترهای زمان بندی و سرویس ماهیانه دستگاه برای پر کردن نمک می باشد. در کنار این باید مراقب باشید که در مخزن نمک، پل نمک تشکیل نشود. پل نمک زمانی که یک پوسته سخت در مخزن تشکیل و فضایی بین آب و نمک است ایجاد می شود. برای برطرف کردن این مشکل در ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی می توانید با استفاده از یک ابزار مثل جارو یا دستمال، پوسته ایجاد شده را به آرامی جدا کنید. 

مخلوط نمک یکی دیگر از مشکلاتی است که می تواند در ساختار دستگاه های سختی گیر بروز کند. این مشکل در اثر اتصال نمک به لجن تشکیل شده در انتهای مخزن ایجاد می شود. 

با این حال در صورتی که تمام نکات و پارامترهای لازم را برای نگهداری دستگاه های سختی گیر رعایت کرده باشید، هیچ مشکلی در ساختار سیستم بروز نمی کند. 


نحوه عملکرد سختی گیرهای آب بدون نمک 


برخلاف سختی گیرهای بر پایه نمک که از تبادل یونی برای حذف مواد معدنی استفاده می کنند، سیستم های سختی گیر بدون نمک، با یک فرایند فیزیکی به اسم تبلور و البته با روش TAC باعث کاهش سختی آب می شوند. دستگاه های سختی گیر آب بدون نمک، باعث می شوند که مواد معدنی به کریستال سخت تبدیل شوند. این کریستال ها از آب جدا می شوند و این موضوع سختی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. 

با توجه به این در ساختار دستگاه های سختی گیر بدون نمک، هیچ ماده ای به دام نمی افتد و نیاز به تمیز کردن و شستشوی دوره ای آنها نیست. 


آیا دستگاه سختی گیر بدون نمک برای من مناسب است؟


به طور متوسط، دستگاه های سختی گیر بدون نمک، قیمت کمتری دارند و نصب آنها در سیستم بسیار آسان تر از دیگر انواع سیستم های سختی گیر می باشد. در کنار این دستگاه های سختی گیر بدون نمک، نیاز زیادی به انجام تعمیر و سرویس دهی دوره ای ندارند و در کنار این به دلیل عدم استفاده از شستشوی دوره ای باعث کاهش مصرف آب می شوند. 

با این حال یکی از مشکلات اساسی استفاده از این سیستم ها، این است که در مواردی با قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده ها مثل سرب و کلر به درستی عمل نمی کنند. این موضوع باعث شده تا استفاده از دیگر روش های تصفیه آب، قبل از دستگاه های سختی گیر بدون نمک اهمیت زیادی داشته باشد. اما اگر ترجیح می دهید از سیستمی که نگهداری آن آسان است استفاده کنید، خرید و نصب دستگاه های سختی گیر بدون نمک راه حل مناسبی است. 


چه تعمیراتی برای سختی گیرهای آب بدون نمک انجام می شود؟


در ساختار سیستم های سختی گیر بدون نمک از فیلترهای الیافی استفاده می شود و با توجه به این موضوع تنها موردی که برای نگهداری این سیستم ها باید به آن توجه کنید تعویض دوره ای فیلتر الیافی است. طول عمر فیلترهای الیافی در ساختار این سیستم ها متفاوت است، با این حال معمولا باید آنها را به صورت سالانه تعویض کرد. 


کدام سایز دستگاه های سختی گیر برای من مناسب است؟


اندازه دستگاه های سختی گیر، یکی از مهم ترین نکاتی است که برای خرید باید به آن توجه کنید. استفاده از دستگاه های سختی گیر کوچک در ورودی ساختمان باعث کاهش فشار آب می شود. خرید دستگاه های سختی گیر بزرگ هم می تواند مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد. 

بسیاری از افراد تصور می کنند که اندازه فیزیکی دستگاه های سختی گیر اهمیت زیادی دارد، با این حال تفاوت سختی گیرها در ظرفیت آنها برای سیستم و ساختمان شما می باشد. 

اگر برای شما سوال است که چطور می توانید ظرفیت و اندازه دستگاه سختی گیر را تعیین کنید مطالعه ادامه مطلب می تواند در زمینه کمک کننده باشد. 


پرسش های مهم برای خرید دستگاه های سختی گیر


برای تعیین اندازه دستگاه سختی گیر باید به نکات و پارامترهای زیر توجه کنید:


1- سختی آب مصرفی شما چقدر است؟


سختی آب با میزان کلسیم و منیزیم محلول در آب مشخص می شود. برای تعیین میزان سختی آب می توانید از ابزارهایی مثل سختی سنج استفاده کنید. در صورتی که منبع تامین آب مصرفی شما از رودخانه یا چاه است می توانید با خرید کیت تشخیص سطح کیفی آب، میزان تمام آلاینده های آب را تعیین کرده و در ادامه از سیستم تصفیه آب مناسب برای افزایش کیفیت آب استفاده کنید. در کنار این برای تعیین سطح کیفی آب می توانید آن را برای آنالیز به آزمایشگاه ها ارسال کنید. 

میزان سختی آب معمولا بر حسب GPG عنوان می شود، با این حال برخی از کیت های تشخیص میزان سختی آب را با واحد mg/L اندازه گیری می کنند. در این صورت می توانید برای تبدیل مقدار برحسب GPG آن را تقسیم بر 17.1 کنید.

البته در صورتی که آب مصرفی شما، همان آب شرب شهری و لوله کشی شده است، سطح کیفی آب را می توانید به صورت آنلاین هم مشاهده کنید. از این طریق می توانید متوجه میزان سختی آب و یا وجود مواردی مثل آلاینده های میکروبی شوید. 

در صورتی که نیاز به خرید دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک دارید، قبل از خرید حتما باید از میزان سختی آب مصرفی اطلاع داشته باشید. تصور کنید که خرید دستگاه سختی گیر نامناسب به دلیل اعلام اشتباه میزان سختی آب می تواند چه مشکلاتی را در سیستم ایجاد کند. البته در صورتی که طراحی دستگاه سختی گیر را به شرکت متخصص و معتبر سپرده باشید، دریافت آنالیز آب مصرفی را لازمه انجام مراحل طراحی سیستم می دانند. 

در صورت تمایل برای خرید دستگاه های سختی گیر بدون نمک هم تا زمانی که میزان سختی آب کمتر 80 GPG است نباید نگران میزان سختی آب برای خرید سیستم باشید. 


2- میزان آب مصرفی روزانه شما چقدر است؟


یکی از مهم ترین پرسش هایی را که در صورت تمایل برای خرید دستگاه های سختی گیر باید مطرح کنید این است که میزان آب مصرفی روزانه شما چقدر است؟ برای تعیین میزان آب مصرفی می توانید قبض آب مشاهده کنید. میزان آب مصرفی سه ماهه اخیر را از روی قبض آب برداشته و آن را به 3 تقسیم کنید تا یک مقدار میانگین داشته باشید. در ادامه هم باید میزان آب مصرفی قبض آخر را ابتدا به 4 و در ادامه تقسیم بر 7 کنید تا میزان آب مصرفی روزانه شما محاسبه شود.

اما در صورتی که تمایل به انجام این محاسبات ندارید، می توانید در نظر بگیرید که هر فرد روزانه 75 گالن به صورت میانگین آب مصرف می کند. بر این اساس می توان آب مصرفی تمام اعضای خانواده را به صورت روزانه یا در یک ماه محاسبه کرد. 


3- سختی آب چقدر باید کاهش پیدا کند؟


اکنون زمان آن رسیده است که میزان دقیق آب مورد نیاز را به صورت روزانه مشخص کنید. برای این کار باید مصرف آب روزانه را در میزان سختی آب ضرب کنید. برای درک بهتر این موضوع می توانید به مثال زیر توجه کنید:

سختی آب:  10 GPG
مصرفی روزانه آب: 4 نفر × 75 گالن در روز برای هر نفر= 300 گالن در روز
نیاز روزانه به نرم شدن آب: 10 GPG × 300 گالن در روز= 3000 GPD
بر اساس مثال بالا، میزان کاهش سختی آب به صورت روزانه باید 3000 GPD باشد. 


احیای دوره ای رزین در ساختار دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک


در کنار مواردی که گفته شد باید یک نکته دیگر را هم برای خرید دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک در نظر بگیرید. داشتن یک چرخه شستشو به صورت هفتگی می تواند باعث داشتن بهترین عملکرد در زمینه کاهش سختی آب شود و در کنار این در کاهش مصرف آب هم تاثیر گذار است. 

انتخاب دستگاه سختی گیر با اندازه مناسب، می تواند از نیاز به شستشوی مداوم، افزایش مصرف آب و عدم احیای درست رزین جلوگیری کند. 

اگر نیاز به کاهش سختی روزانه آب را به اندازه 3000 GPD در نظر گرفته و آن را در 7 ضرب کنیم، به سیستمی نیاز داریم که 21000 grain سختی کل را کاهش دهد و هفته ای یک بار احیا شود. 

ظرفیت هایی که برای ساخت دستگاه های سختی گیر در نظر گرفته می شوند، به اندازه 24,000، 32,000، 48,000 و 64,000 grain هستند. توصیه می شود برای خرید دستگاه های سختی گیر، سیستمی را با ظرفیت بیشتر از آن چه نیاز دارید انتخاب کنید، تا میزان آب مورد نیاز روزانه را در اختیار شما قرار دهد. 


«وب سایت آبین در کنار طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی با بالاترین سطح کیفی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر