تفاوت‌های مرحله و پاس در سیستم تصفیه آب صنعتی RO

تفاوت‌های مرحله و پاس در سیستم تصفیه آب صنعتی RO

اصطلاحات "مرحله" و "پاس" معمولا اشتباه گرفته می‌شوند؛ در حالی که از نظر عملکرد تفاوت زیادی در مرحله و پاس سیستم تصفیه آب صنعتی با تکنولوژی اسمز معکوس وجود دارد. اطلاع از تفاوت‌های این نوع سیستم‌ها می‌تواند در زمینه طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی مطابق با شرایط موردنیاز تا حد زیادی کمک کننده باشد. 


پاس در سیستم تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO) 


پاس در سیستم تصفیه آب صنعتی از دو مرحله تشکیل می‌شود. آب خوراک، با عبور از مرحله اول به مرحله دوم در سیستم تصفیه آب RO وارد می‌شود. دو مرحله‌ای بودن سیستم تصفیه آب با یک پاس، می‌تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع آب خروجی از این سیستم، خلوص بسیار بالایی دارد.


در سیستم اسمز معکوس دو مرحله‌ای، پرشروسل‌ها چیدمان مشخصی دارند. ممبران‌های RO در پرشروسل قرار دارند. به هر مرحله می‌توان تعداد معینی پرشروسل با ممبران‌های RO اضافه کرد. این موضوع به میزان قابل توجهی بر کیفیت آب تاثیر می‌گذارد. 


سیستم تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای، سیستمی را با یک پاس تشکیل می‌دهد. در این صورت می‌توان گفت که سیستم تصفیه آب با یک پاس دارای دو مرحله فیلتراسیون است. آب تغذیه یا خوراک به صورت یک جریان وارد سیستم RO می‌شود و در یک سیستم RO یک مرحله‌ای به عنوان آب غلیظ یا نفوذی از آن خارج می‌شود.


مرحله در سیستم تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO)

 

مرحله در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس Ro


اصطلاح "مرحله" باید به عنوان یک سیستم اسمز معکوس مستقل در نظر گرفته شود. ساختار سیستم تصفیه آب صنعتی یک مرحله‌ای از دو پاس مختلف تشکیل می‌شود. به این صورت که آب غلیظ یا فاضلاب در سیستم تصفیه آب صنعتی به مرحله بعدی فیلتراسیون وارد می‌شود تا کیفیت آب به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. 


در بسیاری از موارد که کمبود آب، عامل مهمی برای طراحی و ساخت سیستم تصفیه آب است، استفاده از سیستم تصفیه آب تک مرحله‌ای یا دو پاس می‌تواند راه حل بسیار مناسبی باشد. 
فناوری DPRO توسط تاسیسات و با هدف بهبود بهره‌وری آب در سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم های تک گذر RO تنها می‌توانند تا 80 درصد از آب تامین را بازیابی کنند. با استفاده از DPRO می توان بازیافت آب را بیش از 90 درصد افزایش داد.


از طرف دیگر، امروزه خشکسالی بسیاری از نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده و مردم را برای صرفه جویی در مصرف آب تحت فشار قرار می‌دهد. یک سیستم RO دو پاسی می تواند با کاهش میزان آب دفعی تولید شده در این زمینه به محیط زیست کمک کند.


کاربردهای سیستم تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای


زمانی که نیاز به خروجی آب با کیفیت بسیار مطلوب است، می‌توان از سیستم تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای برای افزایش کیفیت آب به صورت ویژه استفاده کرد. به عنوان مثال گاهی در صنایع داروسازی نیاز به جریان آب با سطح کیفی و خلوص بالا است که در این حالت، طراحی و استفاده از سیستم تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای یا تک پاس کاربرد بالایی دارد.


برای راحت‌تر شدن مفهوم سیستم‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس دو مرحله‌ای می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این سیستم‌ها تشابه زیادی با دستگاه تصفیه آب صنعتی دبل RO دارند. با توجه به این نکته، کاربردهای این دو سیستم هم در بسیاری از موارد مشابه است.


کاربردهای سیستم تصفیه آب صنعتی دو پاس 


می‌توان از یک جفت سیستم RO آب شور یا یک سیستم RO آب دریا و به دنبال آن یک سیستم RO آب شور استفاده کرد. به دلیل فشار جامعه، چندین کارخانه شروع به استفاده مجدد از آب می‌‌کنند تا استفاده از آب تامین شده توسط شهر یا آب استخراج شده از منابع خام را کاهش دهند که باعث خشک شدن سفره آب در منطقه آن‌ها می شود. این نیروگاه‌ها جهت افزایش بهره‌وری آب، از سیستم تصفیه آب دوپاس استفاده کرده تا علاوه بر کاهش میزان آسیب به محیط‌زیست و زیستگاه‌ها، میزان بازیابی آب را تا 90 درصد افزایش دهند.


سیستم تصفیه آب تک پاس و تک مرحله‌ای، کدام برای من بهتر است؟

 

سیستم تصفیه آب تک‌پاس و تک‌مرحله‌ای، کدام برای من بهتر است


برای اینکه متوجه شوید سیستم تصفیه آب صنعتی تک پاس برای شما مناسب‌تر است یا سیستم تصفیه آب تک مرحله‌ای‌، بهتر است از افراد متخصص و کارشناسان در این زمینه مشاوره دریافت کنید. این موضوع از بروز هر گونه مشکل جلوگیری می‌کند. همچنین ما در مقاله‌های پیش‌تر به بررسی مزایا و معایب اسمز معکوس پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند در شناخت این سیستم به شما کمک کند.


در واقع بهتر است با در نظر داشتن کاربرد و البته آنالیز آب و در اختیار گذاشتن این مطالب به افراد متخصص و آموزش دیده، طراحی سیستم اسمز معکوس را درخواست کنید. به‌کارگیری این روش می‌تواند بهترین راهکار برای استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی مناسب باشد. 


«سایت www.abin.ir با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب، امکان دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا، با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر