آیا آب سخت برای سلامتی مضر است؟

آیا آب سخت برای سلامتی مضر است؟

حدود 85 درصد از جمعیت آمریکا از آب سخت در خانه های خود استفاده می کنند. با مطالعه مقاله "آب سخت در برابر آب نرم و تفاوت های آن ها" پی خواهید برد که آب سخت چیست. اما در این مطلب می خواهیم بدانیم که چرا آب سخت مضر است؟ چرا امروزه نرم کننده های آب تا این حد محبوب هستند؟


پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا درباره تاثیرات آب سخت بر سلامتی و بی خطر بودن آن برای نوشیدن بررسی هایی انجام دهیم.


آب سخت چیست؟


سختی آب معیاری برای سنجش غلظت مواد معدنی یعنی کلسیم و منیزیم است که در آب موجود است. هر چه غلظت کلسیم و منیزیم بیشتر باشد، منبع آب، سخت تر است.


مقدار سختی بر حسب ذرات در هر گالن، به GPG یا میلی گرم در لیتر، با معیار میلی گرم در لیتر محاسبه می شود. سختی آب با اندازه گیری بیش از 6 یا 7 GPG یک مشکل در نظر گرفته می شود.

 

سختی     ذرات در هر گالن (GPG)     ذرات در هر میلیون (PPM) و mg/L
نرم <1 0-17
نسبتا سخت  1.5- 5 17-60
نیمه سخت 3.5- 7 60-120
سخت 7- 10 120-180
بسیار سخت <10 <180

   

تاثیرات بالقوه نوشیدن آب سخت بر سلامتی چیست؟


تحقیقات در مورد مضرات آب سخت بر سلامتی محدود است. به بیان دیگر می توان گفت نوشیدن آب سخت برای اکثر افراد کاملا بی ضرر است.


با این حال مطالعاتی در این راستا انجام شده است که خطرات بالقوه ای را نشان می دهد. به همین دلیل بهتر است در مورد آن اطلاعاتی کسب کنیم.


•    بیماری های قلب و عروقی


مطالعات انجام شده توانسته اند ارتباطی بین سختی آب و بیماری های قلبی عروقی، حتی پس از در نظر گرفتن عوامل اقلیمی و اجتماعی-اقتصادی، پیدا کنند. در حال حاضر هیچ توضیح شفافی وجود ندارد که چرا آب سخت ممکن است باعث بیماری قلبی شود. با این حال نظریاتی در این زمینه مطرح شده است.


•    سرطان


آب سخت در بیشتر موارد به دلیل محتوای بالای منیزیم، اثر محافظتی بر ریسک برخی سرطان ‌ها از جمله سرطان معده دارد. با این حال تحقیقات نشان داده است که این اثر محافظتی ممکن است در واقع خطر بروزسرطان مری و سرطان تخمدان را افزایش دهد.


•    بیماری آلزایمر


آلومینیوم یک ماده معدنی است که گاهی اوقات در کنار کلسیم و منیزیم در آب سخت وجود دارد. مطالعات صورت گرفته در این زمینه غلظت بالای این ماده معدنی در آب آشامیدنی را با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط دانسته اند؛ هرچند شواهد بیشتری برای حمایت از آن مورد نیاز است.


•    سنگ کلیه


سنگ ‌های کلیه عمدتا از کلسیم تشکیل شده‌ اند؛ بنابراین جای تعجب نیست که برخی از مطالعات مصرف آب سخت را با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط می ‌دانند.


•    تاثیر بر تولید مثل


برخی گزارش ها حاکی از ارتباط بین تاثیرات سختی آب زیاد بر تولید مثل هستند. بر اساس یک گزارش، بروز نارسایی باروری و مرده زایی در مناطقی از هند که مشکل سختی آب داشتند بیشتر بود. تصور می شود که کلسیم ممکن است باعث استرس اکسیداتیو شود؛ هرچند منیزیم موجود در آب با سختی بالا مزایای بسیاری دارد.


چگونه می توان سختی آب را تشخیص داد؟


در صورتی که آب آشامیدنی شما سخت بوده و غلظت منیزیم و کلسیم بالایی داشته باشد، احتمالا تاثیرات زیر را مشاهده کرده اید:


•    خارش، خشکی پوست و مو: اگر با آب سخت دوش بگیرید، احتمالا پوست و موهای شما تحت تاثیر کربنات کلسیم و منیزیم موجود در آب قرار می گیرند. این مواد معدنی با صابون ترکیب شده و کف صابون تشکیل می دهند که لایه ای روی پوست ایجاد می کند و باعث خشکی می شود.


•    کارایی پایین لوازم خانگی: کف صابون همچنین می تواند در ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی شما نیز مشکل ایجاد کند و در صورت داشتن آب سخت به صابون یا مواد شوینده بیشتری برای تمیز کردن لباس ها و ظروف خود نیاز خواهید داشت. حتی آب نسبتا سخت نیز می تواند بر کارایی دستگاه شما تاثیر بگذارد.


•    عملکرد ضعیف آبگرمکن: تاثیرات آب سخت ممکن است در آبگرمکن شما نیز دیده شود. لایه ای از رسوبات کربنات کلسیم و رسوبات منیزیم می تواند در داخل بخاری ایجاد شده و به همین خاطر انرژی و تلاش بیشتری برای گرم کردن آب نیاز است. لازم به ذکر است که با خرید رسوب گیر مغناطیسی می توانید از آبگرمکن و پکیج خود محافظت کنید.


•    لکه های سفید روی لباس ها و ظروف: ظروف شیشه ای، کارد و چنگال و لباس های شسته شده با استفاده از آب با سختی بالا در معرض لکه های سفید قرار خواهند گرفت. اگر آب نرم نداشته باشید، پاک کردن این لکه ها از البسه و ظروف کاری دشوار خواهد بود.


•    ایجاد رسوبات مواد معدنی در حمام: اگر آب مصرفی شما سخت یا حتی نسبتا سخت باشد، لکه‌ ها یا رسوبات آهکی بر روی سطوح ایجاد خواهند شد. رسوب یکی از بارزترین اثرات آب سخت است. ممکن است در اطراف شیرهای آب، در سینک و کاسه توالت، روی سردوش، کابین دوش و هر جایی که با آب تماس پیدا می کند، متوجه ظهور رسوبات آهک شوید.


یک راه آسان برای اینکه بفهمید آب شما سخت است یا خیر، انجام آزمایش صابون است. برای انجام این آزمایش، یک بطری پلاستیکی شفاف را با آب آشامیدنی از شیر آب پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی خالص به آن اضافه کرده و سپس درب بطری را بسته و تکان دهید.


پس از آن بطری را روی یک سطح صاف قرار داده و آب را بررسی کنید. اگر آب کدر یا شیری رنگ به نظر می رسد و لایه ای از حباب روی سطح تشکیل نمی شود، با آب سخت سروکار دارید. از طرف دیگر اگر آب شفاف است و لایه ای از حباب های کرکی شکل روی سطح آن تشکیل شده است، آب نرم است.


آیا نوشیدن آب سخت بی خطر است؟


مصرف آب سخت بی خطر است. شناخته شده ترین مشکلات در رابطه با سلامتی مرتبط با کلسیم و منیزیم و تاثیر آن بر پوست و مو است. این مشکلات ناشی از دوش گرفتن و شستن دست ها با آب سخت می باشد.


خطرات بالقوه سلامتی ناشی از نوشیدن آب با سختی زیاد مطمئنا مسئله ای مستند نیست. مهم است توجه داشته باشید که بیشتر شواهد در این مقاله بر اساس مطالعات منحصر به فرد است.


در هر صورت نوشیدن آب سخت برای بدن مفید است؛ زیرا بدن ما به کلسیم و منیزیم نیاز دارد. ما روزانه مقادیر زیادی مواد معدنی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنیم و دیگر احتیاجی نیست که این مواد در آب آشامیدنی ما موجود باشند.


با این که مصرف آب دارای سختی بی خطر است اما احتمال دارد به دلیل اثرات سختی بر روی پوست، مو و تاسیسات خانه، ترجیح دهید آب مصرفی خود را نرم کنید. در این مورد توصیه می کنیم که از یک محلول نرم کننده آب کمک بگیرید.


برای این کار چند انتخاب دارید: نرم کننده های آب که مواد معدنی سخت را از آب حذف می کنند و نرم کننده های آب که ترکیب این مواد معدنی را تغییر می دهند و از چسبیدن آنها به سطوح و ایجاد جرم جلوگیری می کنند. می ‌توانید در راهنمای نرم‌کننده آب در مقابل نرم‌کننده آب درباره این محلول ‌های نرم ‌کننده بیشتر بدانید.


سوالات متداول


1.    آیا مصرف آب نرم برای سلامتی خطر دارد؟


به طور کلی، خیر. آب نرم هیچ خطری برای سلامتی ندارد. با این حال اگر از سیستم نرم کننده ای استفاده می کنید که سدیم به آب اضافه می کند، آب آشامیدنی شما ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.


با این اوصاف نرم شدن آب با سدیم معمولا فقط برای افرادی که نیاز به پیروی از رژیم های غذایی کم سدیم دارند، نگران کننده است. سدیم موجود در آب نرم کافی نیست تا اثرات شناخته شده ای داشته باشد. نرم کننده های آب نیز می توانند از پتاسیم به عنوان جایگزین نمک استفاده کنند.


2. چگونه اطمینان حاصل کنیم که آب سخت است؟


شاید احتمال بدهید آب مصرفی شما سخت است اما اطمینان کافی نداشته باشید. شما می توانید سختی آب را با استفاده از نوارهای سختی که می توانید به صورت آنلاین در وب سایت آبین عرضه می شوند ارزیابی کنید. این نوارها سختی آب را بر حسب GPG یا میلی گرم در لیتر به شما می گویند و به شما تصور واضح تری از مقدار کلسیم و منیزیم آب شما می دهند.


همچنین می توانید کیفیت آب مصرفی خود را توسط یک آزمایشگاه معتبر آزمایش کنید تا نتایج مطمئن تری به دست آورید.


3. چه زمانی آب، سخت در نظر گرفته می شود؟


در صورتی که آب مصرفی شما حاوی کمتر از 60 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم باشد، نرم است. اگر این مقدار بین 61 تا 120 میلی گرم در لیتر باشد، نسبتا سخت در نظر گرفته می شود. اگر 121-180 میلی گرم در لیتر داشته باشد، "سخت" تلقی خواهد شد. آب بسیار سخت نیز دارای مقادیر بالاتر از 180 است. توجه کنید که حتی مصرف آب نسبتا سخت نیز مضر بوده و افرادی که با سختی آب بالاتر از 60 هستند غالبا بر دستگاه های سختی گیر سرمایه گذاری می کنند.


جهت مشاهده انواع دستگاه های تصفیه آب می توانید به وب سایت آبین مراجعه فرمایید. کارشناسان ما در واحد فروش آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان از طریق شماره تماس 02122228116 هستند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
شیلا
شیلا
استفاده از آب سخت خیلی ضرر داره علاوه بر اینکه ملی به سلامتی آسیب میرسونه برای شسشتو نیز انسان رو دچار مشکل می‌کنه چون اصلا صابون با آب سخت کف نمیکنه.
ارسال نظر