اهمیت استفاده از آب در تمرین و ورزش‌های انفرادی و گروهی

اهمیت استفاده از آب در تمرین و ورزش‌های انفرادی و گروهی

یکی از مهم‌ترین مواردی که همیشه برای انجام تمرین و ورزش‌های انفرادی و گروهی مطرح می‌شود، نوشیدن آب به اندازه کافی است. این موضوع می‌تواند کیفیت تمرین شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا مصرف آب در بدنسازی و سایر تمرین‌های ورزشی تا این حد حائز اهمیت است؟

مصرف آب در بدنسازی از آن جایی توصیه می‌شود که در ورزش، مقدار زیادی از آب بدن شما از طریق تعریق از بین رفته و این بدن را دهیدراته می‌کند. در این حالت بدن به هیچ عنوان انرژی و توان لازم را برای ادامه فعالیت نخواهد داشت، به همین دلیل با مصرف آب در بدنسازی و سایر فعالیت‌های ورزشی می‌توان انرژی مورد نیاز برای ادامه ورزش را تامین کرد.

حتما شنیده‌اید که بخش زیادی از بدن شما را آب تشکیل می‌دهد، این موضوع می‌تواند توجیه بسیار مناسبی برای نیاز به مصرف آب در بدنسازی و سایر ورزش‌ها باشد. 

در کنار اهمیت هیدراته بودن بدن و مصرف آب در بدنسازی، موارد دیگری هم ممکن است مطرح شود، برای مثال در حین تمرین چه مقدار آب باید نوشید؟ آیا کیفیت آب می‌تواند تاثیر گذار باشد؟ در کنار هیدراته شدن بدن، مصرف آب در بدنسازی چه فواید دیگری دارد؟ در ادامه این مقاله تمام مواردی را که در زمینه مصرف آب در بدنسازی و ورزش‌ انفرادی و گروهی حائز اهمیت هستند مورد بررسی قرار می‌دهیم.


در حین ورزش، چه مقدار آب باید نوشید؟

در حین ورزش، چقدر آب باید نوشید؟


این موضوع به عوامل مختلفی و در واقع به خود فرد تا حد زیادی بستگی دارد. با این حال مقدار مصرف آب در بدنسازی می‌تواند تحت تاثیر موارد زیر قرار بگیرد:


1- مدت زمان ورزش تیمی یا انفرادی شما، می‌تواند در مقدار آبی که مصرف می‌کنید تاثیر گذار باشد. برای مثال مقدار آبی که یک فرد در دوی ماراتن باید مورد مصرف قرار دهد با فردی که یک پیاده روی ساده و به اندازه 30 دقیقه می‌کند کاملا متفاوت است. 
2- سختی ورزش می‌تواند در میزان آب مورد نیاز تاثیر گذار باشد. افرادی که ورزش‌های بسیار سنگین انجام می‌دهند معمولا به نوشیدن مقدار بیشتری آب نیاز دارند.
3- می‌توان گفت مهم‌ترین عامل، بدن و شرایط جسمانی فرد می‌باشد. برخی از افراد در حین ورزش تعرق بیشتری دارند و در نتیجه بدن آنها بیشتر دهیدراته می‌شود. این موضوع مصرف آب را در این افراد افزایش می‌دهد. مورد دیگر این که، افراد زیادی به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا دیابت حتما باید آب بیشتری بنوشند. 
4- مصرف برخی داروها مثل داروهای مربوط به کلیه که باعث تکرر ادرار در شما می‌شود، مصرف آب را در بدنسازی و سایر ورزش‌ها افزایش می‌دهد. 

همان‌طور که گفته شد این موضوع تا حد زیادی به بدن شما بستگی دارد و در واقع مهم‌ترین عامل شرایط جسمانی است. به همین دلیل نمی‌توان میزان مصرف آب را به صورت دقیق تعیین کرد. نکته این است که در حین ورزش هر زمان که احساس تشنگی داشتید، آب بنوشید. اما نوشیدن آب باید با فاصله و مقدار مناسب باشد.


اهمیت هیدراته بودن بدن و مصرف آب در بدنسازی و سایر ورزش‌ها

اهمیت هیدارته بودن بدن و مصرف آب در بدنسازی


اهمیت هیدراته بودن بدن در حین ورزش و مزایای آب آشامیدنی به موارد زیر مربوط می‌شود:


1- تنظیم دمای بدن: آیا تا به حال در حین ورزش احساس گرمازدگی داشته‌اید؟ زمانی‌ که در حال انجام فعالیت‌های ورزشی هستید، 75% انرژی بدن به شکل حرارت آزاد می‌شود و این موضوع گرمای زیادی ایجاد می‌کند. اگر این گرما از بدن خارج نشود، دمای بدن بالا رفته و گرمازده می‌شوید. با مصرف آب در بدنسازی و سایر ورزش‌ها می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. 

2- کاهش وزن: با نوشیدن آب در حین ورزش می‌توان باعث کاهش وزن شد! اگر مصرف آب در بدنسازی به اندازه کافی نباشد، کبد شما به جای سوزاندن چربی‌ها درگیر برطرف کردن این مشکل می‌شود. این موضوع در نهایت به ایجاد اختلال در حین چربی سوزی منجر می‌شود. 

3- عضله سازی: برای عضله سازی فقط استفاده از مکمل‌های ورزشی و داشتن رژیم غذایی مناسب کافی نیست. باید به یک عامل مهم دیگر هم یعنی مصرف آب کافی توجه داشته باشید. عدم نوشیدن آب کافی در حین ورزش، می‌تواند روند عضله سازی را مختل کند. 

4- حفظ سلامت مفاصل: یکی از موارد رایجی که ورزشکاران را با مشکل مواجه می‌کند درد مربوط به مفاصل می‌باشد. آب نقش مهمی در تشکیل مفاصل شما دارد، با مصرف مناسب و کافی آب می‌توانید از بروز مشکل در این زمینه جلوگیری کنید. 


کیفیت آب مصرفی در هنگام ورزش


به صورت کلی، مهم‌ترین عامل نوشیدن آب است، با این حال در نظر داشتن سطح کیفی آن هم تا حد زیادی حائز اهمیت می‌باشد. برای مثال نوشیدن آب قلیایی و یا با سطح اکسیژن بالا برای ورزشکاران توصیه می‌شود. به گفته بسیاری از کارشناسان نوشیدن آب با سطح بالای اکسیژن انرژی بدن را افزایش می‌دهد. 

برای این که بتوانید آب قلیایی و یا با سطح اکسیژن بالا در اختیار داشته باشید، بهترین راهکار استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی مجهز به فیلترهای قلیایی و اکسیژن ساز می‌باشد. 


چند نکته مهم برای مصرف آب در بدنسازی و سایر ورزش‌ها


توجه به برخی نکات برای مصرف آب در بدنسازی و سایر ورزش‌های انفرادی و گروهی حائز اهمیت می‌باشد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:


1- در صورتی که هیچ تمایلی به نوشیدن آب در هنگام ورزش کردن ندارید، می‌توانید مواردی را مثل آب پرتقال، شربت آب لیمو، مکمل‌های ورزی و ... را با آب جایگزین کنید. اما توجه داشته باشید که اولویت با نوشیدن آب است. 
2- بهترین دما برای آب مصرفی در هنگام ورزش، ولرم است. مصرف آب یخ در هنگام ورزش می‌تواند مشکلاتی را مثل ضعف سیستم عصبی، احساس خواب آلودگی و ایجاد شوک به بدن به دنبال داشته باشد.
3- مصرف دتاکس واتر برای بهتر شدن طعم آب و افزایش مقدار مصرف آن می‌تواند کمک کننده باشد. دتاکس واتر با افزودن مواردی مثل لیمو، برگ نعنای تازه، توت فرنگی و ... به آب درست می‌شود. 
4- بهتر است در تمرین‌های ورزشی بیشتر از یک ساعت از نوشیدنی‌های ورزشی که حاوی کربوهیدرات هستند استفاده کنید. 
5- سعی کنید مصرف آب را در ورزش به تعادل برسانید. مصرف بیش از اندازه آب هم توصیه نشده و گاهی باعث بروز مشکل برای سلامتی می‌شود.

در مقاله "نقش آب در دوچرخه سواری چیست؟" به بررسی دقیق این موضوع پرداخته‌ایم، در صورت تمایل، مطالعه این مقاله می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهید.


«سایت www.abin.ir تنوع بالایی از محصولات تصفیه آب خانگی و صنعتی را بر اساس برند و نوع در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید محصول و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با شماره تلفن 02122228116 تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
اکباتانی
اکباتانی
دیگه همه فک کنم موقع رفتن به باشگاه و انجام ورزش های بدنسازی با خودشون آب معدنی یا آب میبرن واقعا بدون آب نمیتونه آدم درست درمون ورزش کنه.
ارسال نظر