15 مزیت آب آشامیدنی و مقدار مورد نیاز آن

15 مزیت آب آشامیدنی و مقدار مورد نیاز آن

اگر به دنبال کاهش وزن و یا بهبود سلامتی خود هستید، به احتمال زیاد مدت زمانی را صرف جستجو در اینترنت کرده اید تا نکات موثر عملی در این راستا پیدا کنید. تقریبا به هر مقاله ای که نگاه کنید یک موضوع مشابه در آن خواهید یافت: "نوشیدن مقادیر کافی آب آشامیدنی".


نادیده گرفتن این موضوع به دلیل بی بو و مزه بودن آب است. آب برخلاف نوشیدنی های شیرین نمی تواند جوانه های چشایی را تحریک کند. با این حال خواص شگفت انگیزی دارد که برای سلامتی شما مفید است. برخورداری از مزیت آب آشامیدنی در گرو نوشیدن مقادیر کافی آن به صورت روزانه است.


آب در حدود 60 درصد از وزن بدن ما را تشکیل می دهد و عملکرد اندام ها و سیستم داخلی را بهبود می بخشد. علاوه بر این باید خاطر نشان کنیم که آب در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نیز نقش دارد. در حالی که نوشیدنی های حاوی قند و کربوهیدرات سبب می شوند که به جای هیدراتاسیون، آب از بدن خارج شود.


وجود مقادیر زیاد قند در این نوشیدنی ها می تواند منجر به مشکلاتی نظیر کم آبی، دیابت، چاقی و سایر مشکلاتی از این قبیل شود. خوشبختانه مصرف روزانه مقادیر کافی آب آشامیدنی سالم از ایجاد مشکلات فیزیولوژیکی شدید مانند یبوست، کم آبی شدید، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، مشکل در تمرکز و سایر پیامدهای نامطلوب جلوگیری می کند.


در این قسمت از مجموعه مقالات آبین قصد داریم در مورد تاثیر آب آشامیدنی بر سلامتی و مقدار مناسب مصرف روزانه آن توضیحاتی ارائه دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


مقدار مصرف و مزیت آب آشامیدنی به صورت روزانه


مصرف روزانه آب آشامیدنی به عوامل مختلفی از جمله سن، وزن، جنس، سطح فعالیت بدنی و آب و هوای محل زندگی شما بستگی دارد. طبق گفته های موسسات پزشکی، بانوان باید روزانه 2.7 لیتر (91 اونس) و مردان باید 3.7 لیتر (125 اونس) مایعات مصرف کنند. از آنجایی که حدود 80 درصد از آبی که می نوشیم از مایعات و حدود 20 درصد آن از غذاها تامین می شود، بانوان باید 9 فنجان (72 اونس) و آقایان می بایست 12 و نیم فنجان (100 اونس) آب به صورت روزانه مصرف کنند. در صورت مصرف به مقدار مناسب می توانید از مزیت آب آشامیدنی بهره مند شوید.


در مورد کودکان نیز موارد مشابهی از جمله سن، جنسیت و... در نظر گرفته می شود. با این حال میزان مصرف مایعات توصیه شده برای آن ها متفاوت است. WebMD به عنوان یک قاعده کلی پیشنهاد می کند که کودکان نوپا باید روزانه 2 الی 4 فنجان، کودکان 4 تا 8 سال باید روزی 5 فنجان و افراد بالای 14 سال می بایست روزانه 8 تا 11 فنجان آب بنوشند. البته در نظر داشته باشید که اگر کودک شما در تمرینات و فعالیت های ورزشی شرکت می کند باید مصرف مایعات خود را افزایش دهد. به این صورت که باید قبل و بعد از بازی یا ورزش به آن ها 2 یا سه فنجان و در زمان استراحت نیز 6 تا 8 جرعه آب بدهید.


مزیت آب آشامیدنی برای سلامتی


نوشیدن آب برای بهبود سلامتی بدن بسیار مهم است. نوشیدن آب مزایایی از دفع بیماری ها گرفته تا توقف یا کاهش نفخ شکم و همچنین کمک به عملکرد صحیح بدن و محافظت از آن در برابر هجوم بیماری ها دارد.

 


در ادامه به ذکر 15 مزیت آب آشامیدنی برای بدن خواهیم پرداخت:


1. تنظیم دمای بدن


آب ظرفیت منحصر به فردی جهت تنظیم دمای داخلی بدن در پاسخ به دمای خارجی دارد. این مایع ظرفیت گرمایی نسبتا بالایی داشته و می تواند پیش از افزایش دمای خود گرمای زیادی را جذب کند. این ویژگی به آب موجود در هر سلول بدن انسان اجازه می دهد تا به عنوان یک بافر در برابر تغییرات دمایی ناگهانی عمل کند.


بخش زیادی از خون از آب تشکیل شده است. خون در صورت نیاز به حفظ گرما، آن را از یک سری اندام‌ ها دور کرده و به سمت اندام‌ های حیاتی می‌برد. همچنین در مواقعی که فعالیت بدنی زیادی داشته و یا در محیط گرم قرار گرفته اید، خون در سطح پوست تجمع می یابد تا گرمای اضافه خود را از دست بدهد.


این گرمای اضافی باعث می شود آب ذخیره شده در لایه های میانی پوست به صورت عرق به سطح پوست برسد. با تبخیر شدن عرق از سطح پوست، بدن خنک شده و دمای آن متعادل می شود. اگر آب از دست رفته از طریق تعریق را جبران نکنید، به احتمال زیاد دچار کم آبی شده و دمای بدن شما افزایش می یابد. با کم آب شدن، بدن شما الکترولیت ها و پلاسما را از دست می دهد.


2. کمک به مبارزه با بیماری ها


آب به عنوان یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی عمل کرده و به بدن کمک می کند تا از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. قدرت شفابخش آب، آن را قادر می سازد تا در برابر برخی شرایط پزشکی از جمله سنگ کلیه، آسم ناشی از ورزش، عفونت دستگاه ادراری، فشار خون بالا و غیره مقاومت کند.


شایع ترین علت سنگ کلیه، عدم مصرف آب و فقدان بهره مندی از مزیت آب آشامیدنی سالم و کافی است. از آنجایی که آب مواد تشکیل دهنده سنگ ها را در ادرار حل می کند، مصرف مقدار مناسب آن در روز به درمان این بیماری کمک خواهد کرد. همچنین هر چه آب بیشتری بنوشید، حجم ادرار بیشتری نیز تولید خواهید کرد. این تکرر ادرار به دفع باکتری های مضر از مثانه کمک کرده و نمک اضافی را از بدن دفع می کند تا فشار خون نیز کاهش یابد.


3. بهبود عملکرد مغز


هیدراتاسیون مناسب کلید بهبود عملکرد مغز است. از آنجایی که مغز شما دارای حدود 75 درصد آب است، نوشیدن آن به طرق مختلفی از جمله موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:


•    بهبود تمرکز و شناخت
•    حفظ عملکرد حافظه
•    کمک به تعادل خلق و خو و احساسات شما
•    پیشگیری و تسکین سردرد
•    کاهش استرس
•    افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی و اکسیژن به مغز شما


زمانی که مغز شما ذخیره آب کاملی داشته باشد، می توانید سریع تر فکر کنید و از تمرکز و خلاقیت بیشتری برخوردار باشید. با هیدراته شدن کامل مغز، تبادل مواد مغذی و سموم نیز کارآمدتر خواهد بود و در نتیجه تمرکز و هوشیاری ذهنی شما تضمین می شود.


4. جلوگیری از کم آبی بدن


کم آبی زمانی اتفاق می افتد که آب و مایعات ورودی به بدن کمتر از مقدار خروجی باشد. اگرچه ما به طور مداوم در طول روز هنگام تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع آب از دست می دهیم، اما می توانیم آن را با نوشیدن مایعات دوباره پر کرده و از مزیت های آب آشامیدنی به نحو احسن استفاده کنیم.


هیدراتاسیون مناسب همیشه ضروری است؛ خصوصا در هوای گرم و در هنگام فعالیت بدنی شدید. کم آبی شدید می تواند منجر به چندین عارضه نامطلوب از قبیل نارسایی کلیه، تشنج، تورم در مغز و غیره شود.


علاوه بر این موارد با کم آب شدن، بدن الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم را از دست می دهد. کاهش میزان الکترولیت ها در بدن می تواند فاجعه آمیز باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای جبران مقدار آبی که در اثر تعریق، ادرار و حرکات روده از دست داده اید، آب کافی می نوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. همچنین می توانید الکترولیت های مورد نیاز خود را با نوشیدنی های کم کالری مانند آب نارگیل و لبنیات یا میوه هایی مانند موز، هندوانه و آووکادو جایگزین کنید.


5. بهبود هضم غذا


نوشیدن آب قبل یا بعد از غذا به بدن شما کمک می کند تا غذایی که می خورید را سریع تر تجزیه کند. بنابراین بدن شما می تواند مواد مغذی را با سرعت بیشتری جذب کند. هضم بهتر غذا به کاهش نفخ شکم کمک می کند. همچنین می توانید بیشترین بهره را از وعده های غذایی خود ببرید زیرا آب به حل شدن ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی از غذا کمک می کند.


6. به حداکثر رساندن عملکرد فیزیکی بدن


عملکرد فیزیکی بدن در صورت هیدراتاسیون نامناسب دچار آسیب خواهد شد و عدم مصرف مقدار آب کافی منجر به تغییر کنترل دمای بدن، افزایش احساس خستگی، کاهش انگیزه و چالش های ذهنی و فیزیکی مختلفی خواهد شد.


با هیدراتاسیون بهینه می توانید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرده و از استرس اکسیداتیو در حین فعالیت های شدید فیزیکی جلوگیری کنید. بنابراین اگر تعریق زیادی در طول فعالیت بدنی یا ورزش شدید دارید، هیدراتاسیون با آب آشامیدنی سالم می تواند به شما کمک کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید.


7. حذف مواد زائد از بدن


هیدراتاسیون یک راه بسیار موثر برای پاکسازی بدن ما از سموم و مواد زائد است. سم زدایی از مزیت های آب آشامیدنی محسوب می شود. سموم، مواد زائد استفاده نشده ای هستند که در بدن ما باقی مانده و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند. به این منظور باید آب کافی در بدن وجود داشته باشد. در غیر این صورت باید کلیه ها برای دفع سموم بیشتر کار کنند. این افزایش فشار بر کلیه ها و تجمع مداوم سموم در داخل بدن می تواند کشنده باشد و بر عملکرد کبد، کلیه ها و روده انسان تاثیر منفی بگذارد. تمام این موارد نقش مهمی در دستیابی به سلامتی و کاهش وزن ایفا می کنند.


8. رساندن اکسیژن و مواد مغذی توسط خون به سراسر بدن


نوشیدن آب کافی یک راه عالی برای مبارزه با مشکلات گردش خون است. آب با افزایش جریان خون و حفظ اکسیژن و مواد مغذی در بدن به گردش خون کمک می کند. گردش خون بهتر در بدن تاثیر بسزایی بر سلامت انسان خواهد داشت.


9. نرم کردن و تسهیل حرکت مفاصل


هیدراتاسیون مناسب کمک می کند تا مفاصل، نخاع و بافت های شما نرم و روان شوند. غضروف موجود در مفاصل و دیسک ستون فقرات حاوی حدود 80 درصد آب است. کم آبی طولانی مدت می تواند حرکت مفاصل را محدود کرده و توانایی جذب شوک مفاصل که اغلب منجر به درد مفاصل می شود را کاهش دهد. با مصرف مقدار کافی آب به صورت روزانه می‌توانید از فعالیت بدنی لذت ببرید و ناراحتی ناشی از بیماری‌های مفصلی و شرایطی مانند آرتریت را کاهش دهید.


10. کمک به تشکیل بزاق و مخاط


نزدیک به 85 درصد از بزاق دهان را آب تشکیل می دهد. علاوه بر آن بزاق حاوی مقادیر اندکی مواد لازم از جمله الکترولیت ها، مخاط، ترکیبات ضد باکتریایی و آنزیم های مختلف نیز می باشد.


بزاق معمولا در دهان تولید شده و به تجزیه مواد غذایی جامد و حفظ سلامت دهان کمک می کند. بدن شما به طور کلی با مصرف منظم مایعات بزاق کافی تولید می کند. با این حال تولید بزاق ممکن است به دلیل سن، شرایط خاص پزشکی یا کم ‌آبی بدن کاهش یابد. اگر احساس می کنید دهان شما خشک تر از حد معمول است، باید مصرف آب آشامیدنی را افزایش دهید. در غیر این صورت فورا با پزشک خود تماس بگیرید.


در مقابل آن، مخاط از 98 درصد آب تشکیل شده و به طور کلی حاوی یک درصد نمک و یک درصد بیوپلیمر است. موکوس (یا همان مخاط بینی) یک ماده ژل مانند و لزج، اما مدافع بی صدای بدن ما است. این ماده نقشی اساسی در مرطوب نگه داشتن قسمت ها و سطوح خاص بدن برای به دام انداختن مواد خارجی مانند عوامل عفونت زا دارد.


مخاط نمی تواند بدون وجود آب کافی آزادانه حرکت کند و سطوح را آن گونه که باید جهت مقابله با مهاجمان خارجی بدن بپوشاند. در نتیجه علائمی مانند خشکی دهان، خارش چشم و یا آسیب های ریوی بروز پیدا می کند. روان شدن مخاط یک مزیت آب آشامیدنی است.


11. کمک به افزایش انرژی بدن


کم آبی بدن غالبا باعث خستگی می شود. علت این پدیده به خاطر تاثیرگذاری آن بر رسیدن اکسیژن به مغز و فشار مضاعف بر ماهیچه قلب برای پمپاژ خون به سمت اندام های بدن است. افزایش فشار قلب باعث می شود که شما خسته تر به نظر برسید. خوشبختانه با هیدراتاسیون مناسب می توانید پرانرژی باشید. افزون بر این تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف آب با فعالسازی متابولیسم بدن ارتباط دارد. به گزارش Healthline، مطالعات نشان داده است که نوشیدن 500 میلی لیتر آب باعث افزایش 30 درصدی متابولیسم در مردان و زنان به مدت بیش از یک ساعت می شود.


12. کمک به کاهش وزن


نوشیدن آب کافی باعث افزایش متابولیسم خواهد شد. همچنین در صورتی که پیش از غذا مقداری آب بنوشید، با احساس سیری کاذب اشتهای بیش از اندازه خود را از دست خواهید داد. در این صورت علاوه بر آن که کالری بیشتری می سوزانید قادر خواهید بود تا حجم وعده های غذایی خود را کنترل کرده و از پرخوری جلوگیری کنید. تمام این مزایا شما را در کاهش وزن یاری می کنند.


13. بهبود پوست


مزیت آب آشامیدنی به زیبایی نیز مربوط است. مصرف آب به پاکسازی و حجیم شدن پوست شما کمک می کند تا روشن تر، سالم تر و جوان تر به نظر برسد. هنگامی که به اندازه کافی آب نمی نوشید، پروتئین کلاژن موجود در پوست ترک خورده و به هم متصل می شود و سبب بروز چین و چروک ها و خطوط ریز خواهد شد. ما به آب متکی هستیم تا:


•    بافت پوست خود را مجددا احیا کنیم.
•    پوستمان را مرطوب نگه داریم.
•    خاصیت ارتجاعی پوستمان را افزایش دهیم.
•    ناخالصی ها را از بین برده و جریان و گردش خون را بهبود ببخشیم.


در صورت عدم مصرف آب به میزان کافی، پوست شما کدرتر، خشک‌تر و پیرتر به نظر رسیده و درخشندگی خود را از دست می دهد. برای مشاهده تاثیرات مخربی که آب ناسالم بر سلامت پوست و موی شما می گذارید می توانید مقاله "شکنندگی موها و خشکی پوست در اثر استفاده از آب سخت" را مطالعه کنید.


14. برطرف کردن مشکل یبوست


نوشیدن آب به مقدار مناسب می تواند به پیشگیری و تسکین یبوست کمک کند. یبوست یک مشکل رایج در جامعه امروزی است. این اختلال معمولا به دلیل مشکل در دفع مدفوع یا حرکات کم روده باعث می شود تا کمتر از سه بار در هفته دفع داشته باشید. هیدراته ماندن می تواند بخش مهمی از برنامه شما برای درمان یبوست باشد. افزایش مقدار آب آشامیدنی مصرفی در داخل روده می تواند مدفوع را نرم کرده و حرکات روده را تحریک کند.


15. کاهش سردرد


کم آبی شدید غالبا منجر به سردرد می شود و در دراز مدت باعث درد و ناراحتی زیادی خواهد شد. نوشیدن مقادیر کافی آب می تواند سردرد را تسکین داده و حال شما را بهتر کند.


چگونه از سالم بودن آب آشامیدنی خود مطمئن شویم؟


با نوشیدن آب به مقدار کافی می توانید سلامت خود را بهبود ببخشید. با این وجود اگر می خواهید از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید باید ابتدا از سلامت آن اطمینان پیدا کنید. آب آشامیدنی مصرفی شما باید عاری از هرگونه آلودگی باشد. در این زمینه می توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید. بهره مندی از مزیت آب آشامیدنی در گرو سالم بودن آن است.


یکی از راه های آسان برای بررسی کیفیت آب این است که با سازمان آب منطقه ای خود مکاتبه نموده و از آن ها درخواست کنید تا یک کپی از گزارش سالیانه کیفیت آب برای شما ارسال کنند. با این کار از تمام جزئیات آلاینده های موجود در آب آشامیدنی مصرفی خود و تاثیرات بالقوه آن بر سلامتی اطلاع پیدا خواهید کرد.


یک روش مطمئن دیگر برای بررسی کیفیت آب لوله کشی، استفاده از کیت تستر کیفیت آب است. این دستگاه ها طیف گسترده ای از آلاینده های موجود در آب را به شما نشان خواهند داد. برای خرید کیت تستر کیفیت آب می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید.


اگر می خواهید آزمایش دقیق تری روی نمونه آب لوله کشی ساختمان خود انجام دهید می توانید از آزمایشگاه های معتبر کمک بگیرید. البته باید توجه داشته باشید که این روش مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید و البته هزینه هایی نیز در پی خواهد داشت.


اقدامات لازم در صورت آلوده بودن آب لوله کشی


در صورتی که نتایج آزمایشات نشان داد که آلاینده هایی در آب لوله کشی شما وجود دارد، از مصرف آن اجتناب کنید. در صورت تداوم مصرف آسیب های بی شماری بر سلامت بدن شما وارد خواهد شد. برای جلوگیری از چنین آسیب هایی می توانید با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از سلامت و مزیت آب آشامیدنی خود اطمینان حاصل کنید.


آب مایه حیات است و 60 درصد از بدن ما را تشکیل می دهد. به همین خاطر باید روانه مقادیر کافی آب سالم بنوشیم تا سلامتی خود را بهبود ببخشیم. با خرید دستگاه تصفیه آب می توانید تمام آلاینده های موجود در آن را حذف کنید.


وب سایت آبین اولین و تنها بازار تخصصی آنلاین در زمینه تجهیزات آبی در ایران است. برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه می توانید از طریق شماره 02122228116 با متخصصان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
عزتی
عزتی
چقدر. مصرف آب آشامیدنی فایده داره من خودم اصلا در طی روز آب زیادی مصرف نمیکنم بیشتر چایی استفاده میکردم ولی از الان تصمیم گرفتم رژیم غذایی مو تغییر بدم.
ارسال نظر