استفاده از روش تشخیصی آدنوزین تریفسفات (ATP) در سیستم تصفیه آب 

استفاده از روش تشخیصی آدنوزین تریفسفات (ATP) در سیستم تصفیه آب 

آدنوزین تریفسفات (ATP) یک مولکول حامل انرژی برای تامین انرژی داخل سلولی می باشد. در واقع ATP یک مولکول اولیه برای انتقال انرژی ذخیره شده در تمام سلول های زنده از سلول های انسانی و حیوانی گرفته تا میکروب و باکتری هاست. اگر آب دارای غلظت بالایی از میکروارگانیسم های زنده باشد، مقادیر زیادی از ATP در آن شناخته می شود. با این حال آدنوزین تریفسفات با مرگ سلولی به سرعت تخریب می شود. 

با توجه به این موضوع می توان با استفاده از سنجش میزان ATP در آب به تشخیص میزان آلاینده های میکروبی پرداخت. استفاده از این روش می تواند باعث جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در تاسیسات و البته سیستم های تصفیه آب صنعتی شود. 

روش تشخیصی آدنوزین تریفسفات (ATP) به صورت گسترده ای در صنعت تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. از این مولکول می توان برای شناسایی آلودگی میکروبی در آب استفاده کرد. 


چطور می توان زیست توده را در آب با استفاده از ATP شناسایی کرد؟


استفاده از ATP برای اندازه گیری زیست توده در آب یک روند معمولی و کاملا سریع است، که در آن غلظت سلولی ATP اندازه گیری می شود. آدنوزین تریفسفات (ATP) را می توان در تمام سلول های زنده مثل جلبک ها، تک سولی ها، باکتری ها، قارچ ها و... پیدا کرد. در واقع وجود ATP در آب نشان دهنده آلاینده میکروبی فعال در آب است. با این حال از آدنوزین تریفسفات نمی توان برای تشخیص آلاینده های غیر بیولوژیکی استفاده کرد. 


کاربرد آدنوزین تریفسفات (ATP) در صنعت تصفیه آب 


یکی از مهم ترین عواملی که می تواند سطح کیفی آب را تحت تاثیر قرار دهد، وجود آلاینده های میکروبی است. اما قبل از پیدا کردن راه حل مناسب برای حذف میکروارگانیسم، تشخیص وجود آلاینده های میکروبی در آب اهمیت زیادی دارد. در این زمینه می توان از آدنوزین تریفسفات (ATP) برای تشخیص آلاینده های میکروبی استفاده کرد. روش تشخیصی آدنوزین تریفسفات (ATP) در مواردی مثل دستگاه های تصفیه آب صنعتی، کارخانه های آب صنعتی، تصفیه آب و فاضلاب و سیستم های نمک زدایی آب دریا مورد استفاده می گیرد. 

در ادامه به بررسی دقیق تر کاربرد آدنوزین تریفسفات (ATP) در صنعت تصفیه آب می پردازیم. 


تشخیص آلودگی در سیستم تصفیه آب آشامیدنی با استفاده از ATP 


سیستم های توزیع آب آشامیدنی باید عاری از هر گونه آلاینده میکروبی باشند، که این موضوع می تواند از ایجاد خوردگی های ناشی از عوامل بیولوژیکی در مخازن ذخیره سازی و خطوط لوله و در نهایت تشکیل بیوفیلم جلوگیری کند. استفاده از ATP برای شناسایی سریع میکروب های زنده و جلوگیری کردن از آسیب در ساختار سیستم اهمیت زیادی دارد. سریع بودن آزمایش های ATP باعث شده تا این پروسه از روش های ایده آل برای تشخیص آلاینده های میکروبی آب باشد. 

وجود آلاینده های میکروبی در آب آشامیدنی می تواند مشکلات زیادی را هم برای سلامتی ایجاد کند. برخی از باکتری ها در آب می توانند باعث ابتلا به وبا، تب حصبه و... شوند. با توجه به این نکته استفاده از ATP برای نظارت و تشخیص رشد آلاینده های میکروبی می تواند برای حذف این آلاینده ها کمک کننده باشد. 

یکی از مهم ترین ویژگی های آدنوزین تریفسفات این است که با استفاده از آن می توان سطوح پایین آلاینده های میکروبی را هم در آب تشخیص دهد. این موضوع برای جلوگیری از رشد آلاینده ها و ایجاد مشکل اساسی در سیستم حائز اهمیت می باشد. 


بهینه سازی فرایند هوادهی در سیستم تصفیه فاصلاب با ATP


آیا می دانستید بیش از 50 درصد انرژی مصرفی در اکثر سیستم های تصفیه آب فاضلاب به هوادهی اختصاص پیدا می کند؟ با توجه به این استفاده از روشی که بتواند با بهبود روند هوادهی در سیستم های تصفیه فاضلاب، مصرف انرژی را کاهش دهد تا حد زیادی در افزایش راندمان کلی سیستم تاثیر گذار می باشد. حتی بهینه سازی جزئی فرایند هوادهی در سیستم های تصفیه فاضلاب هم می تواند در کاهش مصرف انرژی موثر باشد. این موضوع به تصفیه خانه ها در کاهش هزینه ها کمک می کند. 

افزودن حسگرهای اکسیژن محلول یا جایگزینی سیستم های هوادهی قدیمی با نمونه های ارتقا یافته می تواند در کاهش مصرف انرژی تاثیر گذار باشد. استفاده از بهینه سازی جامدات روش دیگری است که هزینه کمی را به دنبال دارد. عملکرد سیستم هوادهی در تصفیه فاضلاب به صورتی است که با انتقال اکسیژن به آب منجر به افزایش رشد میکروارگانیسم ها می شود. هدف از انجام این کار در سیستم های تصفیه فاضلاب جلوگیری از ایجاد بوی نامطلوب در روند تصفیه آب می باشد. 

در این سیستم ها راندمان انتقال اکسیژن تحت تاثیر مواد جامد معلق می باشد. کاهش این جامدات معلق می تواند کارایی سیستم را برای انتقال اکسیژن به آب افزایش دهد. بسیاری از این جامدات معلق در فاضلاب با استفاده از میکروارگانیسم ها تولید می شوند، که در این صورت با استفاده از آدنوزین تریفسفات می توان این آلاینده ها را در آب تشخیص داد. استفاده از این روش در نهایت به بهینه سازی فرایند هوادهی در سیستم های تصفیه فاضلاب منجر می شود. 


نظارت بر سمیت نفوذی با استفاده از ATP


در سیستم های تصفیه فاضلاب، میکروارگانیسم ها را می توان در اثر سمیت ناشی از جریان های فاضلاب از بین برد. این مواد سمی نه تنها می توانند باعث از بین رفتن زیست توده های فعال شوند، بلکه باعث اثر بخشی بیشتر تصفیه فاضلاب هم می شوند. با این حال وجود سمیت در سیستم های تصفیه فاضلاب می تواند تاثیرات مخربی را هم به دنبال داشته باشد، بر همین اساس ورود مواد سمی در فاضلاب با استفاده از روش های مناسب باید کنترل شود. ATP را می توان برای تعیین کمیت سمیت نفوذی در فرایندهای آزمایشی به کار برود. در این آزمایش ها نسبت ATP محلول کل اندازه گیری می شود. 

دستگاه های تصفیه آب فاضلاب معمولا از بیش از یک جریان نفوذی در سیستم استفاده می کنند. این سیستم ها توانایی تشخیص سمیت را در جریان های مختلف دارند و بر همین اساس می توانند اقدامات اصلاحی را برای کنترل این سمیت انجام دهند. برای مثال در دستگاه های تصفیه فاضلاب می توان سمیت بیوراکتور را با استفاده از شاخص تنش بیولوژیکی تشخیص داد. 

با نظارت معمول ATP، اپراتورها می توانند از وجود سمیت قبل از بروز مشکل در سیستم آگاه شوند. با توجه به این موضوع می توانند قبل از جدی شدن مشکل در ساختار دستگاه، وارد شدن مواد سمی را به آن کنترل کنند. 


جلوگیری از ایجاد فولینگ ممبران با استفاده از ATP


یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث بروز اختلال در روند تصفیه آب در ساختار دستگاه های تصفیه آب دریا شود، ایجاد رسوب و در نهایت فولینگ ممبران ها می باشد. رسوب در فیلترهای ممبران باعث کند شدن جریان آب شده و در مواردی توقف عمکلرد سیستم را به دنبال دارد. با توجه به این موضوع و طبق گفته بسیاری از کارشناسان بهتر است قبل از بروز این مشکل در سیستم برای جلوگیری از ایجاد رسوب در ممبران از تجهیزات لازم در ساختار دستگاه استفاده کرد. 

برای نظارت بر عملکرد سیستم و البته جلوگیری از ایجاد رسوب بیولوژیکی در ساختار ممبران ها می توان از ATP استفاده کرد. دستگاه های تصفیه آب دریا می توانند به جای پیدا کردن راه حل برای حذف رسوب ممبران، عواملی را که باعث ایجاد رسوب بیولوژیکی می شوند از بین ببرند. انجام این کار با استفاده از روش های تشخیصی ATP ممکن است. 

استفاده از این روش ها می تواند هزینه های لازم را در سیستم برای تعویض زود هنگام فیلترهای ممبران به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع استفاده از ATP برای تشخیص زیست توده و طراحی سیستم پیش تصفیه بر این اساس، می تواند باعث کاهش هزینه و زمان صرف شده برای تمیز کردن و یا تعویض فیلترهای ممبران در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی شود. 


تعیین اثربخشی بایوساید در سیستم تصفیه آب با استفاده از ATP 


در مواردی منبع آب مورد نیاز در بسیاری از تاسیسات از آب رودخانه و دریاچه ها تامین می شود. این منابع آب حاوی مقادیر بسیار زیادی از میکروارگانیسم ها هستند، که وجود آنها می تواند باعث وارد شدن آسیب به زیر ساخت ها شود. وجود میکروارگانیسم ها در آب می تواند حتی باعث خوردگی ناشی از عوامل بیولوژیکی، گرفتگی و انسداد و در نهایت کاهش راندمان کلی سیستم شود. 

در این موارد می توان از بایوساید برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب استفاده کرد. با این حال تعیین میزان اثربخشی استفاده از بایوساید در این سیستم ها اهمیت زیادی دارد. به این صورت که اگر بایوساید تاثیر مطلوبی برای حذف میکروارگانیسم های آب نداشت می توان از روش های جایگزین برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در سیستم استفاده کرد. برای تعیین میزان اثربخشی بایوساید در تاسیسات می توان از ATP استفاده کرد. اگر آزمایش ATP نشان دهنده اثر بخشی کم بایوساید برای از بین بردن میکروارگانیسم ها بود، باید دوز تزریق بایوساید را در سیستم و یا به صورت کلی این روش را برای حذف میکروارگانیسم ها تغییر داد. 

با توجه به این موضوع می توان با استفاده از ATP برای تعیین اثربخشی بایوساید از شیوع برخی آلاینده های میکروبی در آب مثل لژیونلا جلوگیری کرد. 


«سایت آبین ارائه دهنده برندهای مختلف فیلترهای ممبران صنعتی مثل فیلمتک می باشد و امکان دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت فیلترهای ممبران فیملتک (FILMTEC) با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر