ارزان ترین روش های دفع رزین تبادل یونی

ارزان ترین روش های دفع رزین تبادل یونی

رزین یک ماده مقرون به صرفه است که باعث می شود سیستم ها تا چند سال بدون نیاز به پرداخت هزینه های تعمیرات و نگهداری کار کنند. از برندهای معروف رزین، رزین سختی گیر پرولایت است. با این وجود باید توجه داشت که رزین به مرور زمان خراب می شود و برای حفظ عملکرد سیستم باید به طور دوره ای آن را احیا کرده و یا جایگزین کرد. دفع رزین تبادل یونی مراحل خاص خود را دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.


زمانی که عمر مفید رزین کاهش می یابد چه اتفاقی می افتد و بهترین راه حل برای دفع رزین تبادل یونی چیست؟ در این عنوان سعی داریم بهترین و ارزان ترین روش ها را برای دفع رزین با شما در میان بگذاریم. پس شما هم تا انتهای مطلب با وب سایت آبین همراه باشید تا با به کارگیری روش های گفته شده در هزینه های خود صرفه جویی کنید.


زمان مناسب برای دفع رزین تبادل یونی


رزین در بیشتر کاربردهای صنعتی عموما بین 4 تا 10 سال دوام می آورد. پس از گذشت این مدت زمان باید آن را مجددا احیا کرد. عمر مفید رزین به عوامل مختلفی از جمله ترکیب شیمیایی جریانی که باید تصفیه شود، نوع فرآیند IX و رزین مورد استفاده، تعداد دفعات مورد نیاز چرخه های بازسازی، بار هیدرولیکی رزین و اینکه آیا هر شرایط فرآیند شدید وجود داشته باشد بستگی دارد.


رزین تبادل یونی به تدریج تخریب می شود و تشخیص دقیق زمان تعویض آن دشوار است. تعیین حدودی زمان دفع رزین تبادل یونی چالش برانگیز است. در اکثر تاسیسات، رزین را تنها زمانی دور می ریزند که کیفیت خروجی یا کاهش ظرفیت هزینه های بسترسازی مجدد را توجیه کند زیرا این هزینه ها شامل حذف و دفع رزین قدیمی و خرید رزین جدید می شوند.


چند شاخص کلیدی وجود دارد که نشان می دهد زمان تعویض رزین فرا رسیده است. این موارد شامل مقدار رزین از دست رفته در طول چرخه های شستشوی معکوس، کاهش ظرفیت دست کم 10-20 درصدی رزین و کیفیت نامناسب جریان آب تصفیه شده می باشند.


با این حال، تصمیم به بسترسازی مجدد باید با در نظر گرفتن تجزیه و تحلیل دقیق هزینه ها انجام شود. تغییرات معین در عملکرد سیستم مانند کاهش کیفیت پساب، سرویس کوتاه‌تر یا دوزهای شیمیایی بالاتر، می‌توانند شاخص‌های خوبی برای ارزیابی رزین باشند. برخی از شرکت‌ها خدمات آنالیز ارزیابی توانایی تجزیه نمک و وضعیت فیزیکی رزین ارائه می‌کنند و می‌توانند گزارشی برای مقایسه عملکرد رزین با جدید ارائه دهند.

زمان مناسب برای دفع رزین تبادل یونی

 


بهترین روش های دفع رزین تبادل یونی مصرف شده


رزین های مصرف شده زباله جامد در نظر گرفته می شوند و معمولاً یا در محل های دفع زباله مدفون شده و یا سوزانده می شوند. بازیافت مواد رزین تخلیه شده نه متداول است و نه عملی؛ زیرا امکانات کمی برای پردازش مواد رزین (معمولا پلی استایرن یا اکریلیک) وجود دارد. صرف نظر از این که کدام روش برای دفع انتخاب شده است، باید دقت کرد که رزین مطابق با مقررات مدیریت زباله استانی و محلی دفع شود.


چند عامل مختلف وجود دارد که بر هزینه‌ های کلی فرآیند دفع رزین تبادل یونی تأثیر می گذارند. این عوامل شامل:


•    رزین دارای مقدار قابل توجهی آب است. هنگام بسترسازی مجدد یک سیستم رزینی باید مراقب باشید که تا جایی که ممکن است مایعات را تخلیه کنید تا از هزینه های اضافی دفع آن جلوگیری شود.


•    حجم رزین و فضای خالی آن بسته به نوع رزین و نوع بستر، ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، باید دقت کرد که اندازه و تعداد ظروف مورد استفاده برای حمل رزین مصرف شده به حداقل برسد تا هزینه های دفع کاهش یابد.


آلودگی رزین می تواند ناشی از قرار گرفتن آن در معرض مواد سمی و خطرناک باشد. اگر رزین در معرض مواد خطرناکی مانند فلزات سنگین قرار گرفته باشد، یا باید به عنوان زباله خطرناک رفتار شود یا اینکه مواد سمی باید پیش از دفع از آن خارج شوند.


در نظر گرفتن این عوامل و سایر عوامل به تعیین یک استراتژی دفع موثر متناسب با فرآیندها و مواد مورد استفاده در تاسیسات شما کمک می کند.

بهترین روش دفع رزین های تبادل یونی


چگونه می توان هزینه های دفع رزین تبادل یونی را کاهش داد؟


جایگزینی رزین هزینه بر بوده و در بسیاری از مواقع توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری ندارد. بهترین راه برای به حداقل رساندن هزینه های دفع، کاهش حجم و فرکانس رزین تخلیه تولید شده توسط فرآیندها است. در ادامه برخی از رویکردهای جایگزین را جهت به حداقل رساندن هزینه های دفع رزین تبادل یونی شرح خواهیم داد:


بهینه سازی عمر مفید رزین


رزین معمولا چندین سال دوام می آورد. با این حال اگر سیستم شما به طور بهینه پیکربندی نشده باشد، مشکلات متعددی می توانند بر راندمان سیستم تأثیر گذاشته و عمر مفید رزین را کوتاه کنند. از آن جایی که جایگزینی رزین پرهزینه است، گاهی اوقات تجزیه و تحلیل رزین و عملکرد کلی سیستم به صرفه تر می باشد.


افزودن رزین جدید


در برخی موارد به جای تعویض کامل و دفع رزین تبادل یونی می توان به سادگی یک بستر رزینی را پر کرد. انجام این کار عملکرد سیستم را بدون تحمیل هزینه های سنگین مربوط به دفع و جایگزینی حجم زیادی از رزین تقویت می کند. با این حال افزودن رزین جدید به یک بستر موجود فقط در شرایط خاصی مناسب است؛ مانند زمانی که حجم رزین به دلیل نشت در ظرف یا سیستم توزیع یا جریان شستشوی معکوس نادرست از دست می‌رود و یا زمانی که رزین آسیب ‌دیده جدا و پراکنده می شود.


پر کردن بستر رزین در شرایطی که عملکرد آن به دلیل گذشت زمان و یا آسیب ناشی از شوک اسمزی، قرار گرفتن در معرض اکسید کننده ها یا دمای بالا کاهش یافته، راه حل ایده آلی نیست. به دلیل تخصصی بودن این کار بهتر است حتما به افراد با تجربه در این زمینه مراجعه کنید.


وب سایت آبین با سال ها سابقه در امر طراحی و فروش دستگاه تصفیه آب صنعتی و مواد شیمیایی حوزه تصفیه آب، بستری فراهم کرده است که کاربران می توانند از طریق تماس با شماره 02122228116 خدمات مشاوره رایگان دریافت کنند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر