مشکلات فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

مشکلات فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

فیلتر ممبران خانگی مهم ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی است، که وظیفه اصلی خالص سازی و تصفیه آب را به عهده دارد. این فیلتر چند لایه غشای نیمه تراوا ساخته شده است، که از تکنولوژی اسمز معکوس (RO) جهت خالص سازی آب استفاده می کند و معمولا در چهارمین مرحله تصفیه آب قرار می گیرد. به دلیل حساسیت و عملکرد ویژه فیلتر ممبران در تصفیه آب خانگی، این فیلتر با بروز کوچکترین مشکلی خراب شده و کیفیت خود را از دست می دهد. 
عمر فیلترهای ممبران خانگی به طور متوسط حدود 2 سال است، اما اگر ممبران زودتر از این زمان دچار مشکل شود، پیشنهاد می شود که پیش از تعویض آن ابتدا به بررسی مشکل بپردازید. حتی در صورت گذشت زمان بیشتر، بررسی عملکرد فیلتر ممبران و کیفیت فیلترهای پیش تصفیه (مرحله 1 تا 3) ممکن است کارآمد بوده و اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار دهد.

وبسایت تجهیزات آبی آبین با گردآوری مجموعه کاملی از دستگاه ها و فیلترهای تصفیه آب اورجینال، امکان استفاده از مشاوره رایگان انتخاب را برای کاربران عزیز آسان کرده است. در این مقاله قصد داریم با برخی از مشکلات احتمالی در مورد فیلترهای ممبران تصفیه آب خانگی آشنا شویم.

 

رایج ترین مشکلات ممبران اسمز معکوس خانگی

 

برخی از متداول ترین مشکلات فیلترهای ممبران تصفیه آب خانگی شامل موارد زیر است: 


1- انسداد فیلتر ممبران


ورود گل و لای و ذرات معلق به فیلتر ممبران خانگی موجب رسوب گذاری، مسدود شدن غشا فیلتر و ایجاد مشکلاتی در دستگاه تصفیه آب خانگی خواهد شد. در این حالت هیچ راه حلی برای استفاده مجدد از ممبران وجود ندارد و باید سریع تر آن را تعویض کرد. این مشکل می تواند نشان دهنده آن باشد که فیلترهای پیش تصفیه دیرتر از زمان مجاز تعویض شده اند. توصیه می شود که فیلترهای پیش تصفیه و به ویژه فیلتر الیافی در زمان کوتاه تری جایگزین شوند، تا از خرابی فیلتر ممبران جلوگیری شود.  


2- انسداد محدود کننده فاضلاب


اگر به هر دلیلی مسیر خروجی فاضلاب دستگاه تصفیه آب خانگی مسدود شود، احتمال وارد شدن گل و لای به فیلتر ممبران و هوزینگ آن وجود دارد. بنابراین پس از تعویض ممبران خانگی، حتما میزان خروجی جریان به فاضلاب را بررسی کرده و در صورت لزوم در اسرع وقت محدود کننده فاضلاب را جایگزین کنید. زیرا در صورت وجود این مشکل ممکن است، فیلتر ممبران مجدداً دچار خرابی شود.

 

رایج ترین مشکلات فیلترهای ممبران تصفیه آب خانگی

 

3- نشتی هوزینگ ممبران خانگی 

 

محفظه ممبران خانگی دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد، به این صورت که آب پس از ورود به ممبران و حذف آلودگی ها، از خروجی بیرون آمده و پساب به سمت خروجی دوم هدایت می شود. نشتی آب در هوزینگ ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•   خرابی اورینگ: در انتهای فیلتر ممبران خانگی دو عدد اورینگ قرار می گیرد، که موجب آب بندی بهتر محفظه ممبران و جلوگیری از مخلوط شدن آب تصفیه شده و پساب در دستگاه می شود. اگر اورینگ ها به درستی در محل خود قرار نگیرند یا معیوب باشند، هوزینگ ممبران تصفیه آب خانگی دچار نشتی خواهد شد. بنابراین باید در اسرع وقت آنها را اصلاح کرده و در صورت لزوم تعویض کنید. خرابی اورینگ ها می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد، از جمله این دلایل می توان تماس اورینگ ممبران با مواد شیمیایی خاص و تنش ناشی از فشار وارده به آن را نام برد.


•    سایز نامناسب اورینگ: استفاده از اورینگ در هوزینگ ممبران مانع مخلوط شدن پساب و آب تصفیه شده می شود. چنانچه این اورینگ نسبت به هوزینگ ممبران خانگی ضخامت کمتری داشته باشد، باعث ایجاد نشتی در هوزینگ خواهد شد.


•    شل بودن هوزینگ: تعویض ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی باید به درستی و به شکل صحیح انجام شود. جهت نصب صحیح پس از قرار دادن فیلتر ممبران در هوزینگ، درب آن را با ایجاد فشار مناسب ببندید و آن را با آچار مناسب سفت کنید.


•    شکستگی هوزینگ: هوزینگ ممبران خانگی ممکن است به دلایلی مانند فشار ناشی از آب ورودی، هوای موجود در آب و ضربه ایجاد شده توسط آچار دچار شکستگی گردد. توصیه می شود که در بازه های زمانی مناسب، محفظه ممبران تصفیه آب را از نظر وجود ترک های ریز و مویی بررسی کنید.

 

4- خرابی اتصالات ممبران 


در قسمت خروجی هوزینگ ممبران یک اتصال زانویی به نام زانوی یک طرفه یا سوپاپ دار قرار می گیرد. این اتصال زانویی به صورت یک طرفه عمل کرده و به ندرت دچار انسداد می گردد، اما مسدود شدن آن می تواند یکی از دلایل خرابی زود هنگام فیلتر ممبران خانگی باشد.

 

5- سیاه شدن فیلتر ممبران

 

چنانچه مشاهده می کنید فیلتر ممبران خانگی سیاه رنگ شده و ذرات سیاه رنگی بر روی آن دیده می شود، این مساله احتمالاً نشان دهنده ایجاد مشکل در فیلترهای پیش تصفیه و ورود کربن به فیلتر ممبران است. معمولاً در این حالت ممبران کیپ شده و آب خروجی از دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. توصیه می شود که جهت جلوگیری از بروز این مشکل از فیلترهای پیش تصفیه مرغوب تری در تصفیه آب خانگی خود استفاده کنید. 

 

بررسی عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی


بررسی عملکرد فیلتر ممبران خانگی 

 

جهت چک کردن عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه های تصفیه آب خانگی باید به صورت زیر عمل شود:


1- شیر میکس و شیر مخزن دستگاه تصفیه آب را کاملاً ببندید تا آب تصفیه شده به طور مستقیم از دستگاه خارج شود. 
2- سپس شیر برداشت را باز کرده و چند دقیقه منتظر بمانید. در این صورت آب باقی مانده در دستگاه بیرون رفته و آب تصفیه شده توسط فیلتر ممبران خانگی مستقیماً خارج می شود.  
3- اگر دستگاه سختی سنج در اختیار دارید، میزان سختی آب خروجی (TDS) از دستگاه تصفیه آب را اندازه گیری کنید. اگر مقدار سختی آب کمتر از 100 باشد، فیلتر ممبران به درستی عمل می کند و نیاز به تعویض ندارد. در صورتی که سختی آب از 100 بیشتر باشد، بهتر است فیلتر ممبران جایگزین شود. باید توجه کرد که اگر سختی آب منطقه سکونت شما بالا می باشد (TDS بیشتر از 1000) نمی توان انتظار داشت که دستگاه تصفیه آب سختی آن را تا این میزان کاهش دهد. اگر دستگاه سختی سنج در دسترس ندارید می توانید به صورت یکی از روش های زیر عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب را بررسی کنید:


•    میزان خروجی شیر برداشت را چک کنید، اگر خروجی به صورت باریکه آب نباشد و مقداری کمتر یا بیشتری داشته باشد، احتمال می رود که فیلتر ممبران خانگی دچار مشکل شده و باید تعویض شود. 
•    اگر هنوز به عملکرد مطلوب فیلتر ممبران دستگاه خود پی نبرده اید، شیر میکس را بسته و مخزن تصفیه آب را تخلیه کنید. آب خروجی از دستگاه را چند روز بررسی کنید، در صورتی که آب تصفیه شده طعم مطلوبی ندارد یا در ظروفی مانند کتری و سماور رسوب ایجاد می کند، توصیه می گردد فیلتر ممبران را سریعتر تعویض کنید.

 

بررسی عملکرد فیلتر ممبران

طول عمر فیلتر ممبران خانگی 

 

همانطور که گفته شد طول عمر فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی به طور متوسط حدود 2 سال می باشد، اما این زمان بسته به عوامل زیر می تواند بیشتر یا کمتر باشد:


1- میزان آب مصرفی

 

میزان مصرف روزانه آب تصفیه شده خانواده در طول عمر فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی بسیار موثر است. هر چه آب مصرفی روزانه شما بیشتر باشد، ممبران خانگی زودتر باید تعویض شود.


2- کیفیت فیلتر رسوب گیر الیافی

 

شاید فیلتر الیافی نسبت به سایر فیلترها به نظر کم اهمیت تر باشد، اما چنانچه این فیلتر ارزان قیمت، دیرتر  از زمان مجاز تعویض شود، می تواند باعث ورود ذرات معلق به فیلتر ممبران خانگی و خرابی آن شود.


3- کیفیت فیلترهای کربنی

 

کیفیت فیلترهای پیش تصفیه کربنی در حذف کلر در تصفیه آب خانگی بسیار موثر است. زیرا کربن نامرغوب قادر به حذف کلر از آب ورودی نبوده و ورود کلر به فیلتر ممبران باعث پارگی غشا فیلتر خواهد شد.


4- قدرت و کیفیت پمپ تصفیه آب

 

کیفیت پمپ تصفیه آب خانگی در طول عمر فیلتر ممبران خانگی بسیار اثر گذار است. اگر پمپ قادر به تامین فشار لازم برای این فیلتر نباشد، تخلیه فاضلاب دستگاه به خوبی انجام نشده و غشا فیلتر ممبران به وسیله رسوبات مسدود می گردد. اهمیت این مساله تا این میزان است، که استفاده از پمپ با قدرت پایین در تصفیه آب خانگی عمر فیلتر ممبران را تا میزان 50% کاهش خواهد داد.


5- وجود کلر در آب ورودی فیلتر ممبران

 

چنانچه کلر باقیمانده در آب ورودی به دستگاه تصفیه آب خانگی توسط فرآیند پیش تصفیه حذف نگردد، در فرآیند تصفیه آب در فیلتر ممبران باعث اکسایش و پارگی لایه های غشا نازک پلی آمید ممبران خواهد شد. 


6- کیفیت ممبران خانگی 

 

کیفیت ساخت فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی در کیفیت آب خروجی از دستگاه بسیار موثر است. هرچه غشا ممبران خانگی با کیفیت بیشتری تولید شده باشد، تحمل بیشتری در مقابل آب سخت داشته و عمر مفید آن بیشتر است. برندهای زیادی تولید کننده فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی در بازار هستند، که با کیفیت ترین آنها فیلتر ممبران آمریکایی فیلمتک (Filmtec) و ساخت شرکت Dow می باشد. 

 

مشکلات فیلتر ممبران خانگی


7- سختی آب ورودی

 

فیلتر ممبران قادر است سختی آب را تا میزان مشخصی کاهش دهد. چنانچه سختی آب ورودی به دستگاه از حد مجاز بالاتر باشد می تواند باعث خرابی زودتر فیلتر ممبران خانگی شود.


8- وجود شیر شستشوی ممبران

 

فیلتر ممبران به دلیل تجمع آلاینده ها در پشت ممبران، به طور پیوسته با رسوب گذاری مواجه است. استفاده از شیر شستشوی ممبران آب غلیظ شده درون فیلتر را به سرعت خارج کرده و ممبران را شستشو می دهد. این عمل تاثیر فوق العاده ای در افزایش طول عمر ممبران خانگی خواهد داشت.


9- وجود فیلتر محافظ ممبران

 

قرار گیری فیلتر محافظ ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی تا میزان قابل توجهی در جلوگیری از ورود ذرات معلق، یون های کربن و ایجاد گرفتگی در فیلتر ممبران نقش دارد.


آموزش تعویض فیلتر ممبران


پس از تشخیص بر لزوم تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی طبق مراحل زیر اقدام نموده و ممبران جدید را جایگزین نمایید:


1-    ابتدا برق دستگاه تصفیه آب خانگی را قطع نمایید.
2-    شیر مخزن تصفیه و آب ورودی دستگاه را ببندید.
3-    دستگاه را در محل مناسبی قرار دهید و از آزاد بودن شیلنگ های آن اطمینان حاصل کنید.
4-    لوله ورودی به هوزینگ را آزاد کنید و درب هوزینگ را با آچار مناسب باز نمایید.
5-    فیلتر ممبران خانگی را از هوزینگ آن خارج کرده و هوزینگ را شستشو دهید.
6-    فیلتر ممبران جدید را در هوزینگ قرار داده و اتصالات خروجی آن را ببندید.
7-    هوزینگ را در محل خود قرار دهید و درب آن را با آچار ببندید.
8-    پس از تعویض ممبران خانگی سختی آب خروجی دستگاه را تست کنید.


باید توجه کرد که اگر عملیات تعویض ممبران به درستی انجام نشود، ممکن است موجب آسیب جدی به دستگاه تصفیه آب خانگی شود. چنانچه قصد تهیه یک فیلتر ممبران خانگی یا تعویض آن توسط متخصصان مجرب آبین را دارید، با وبسایت تجهیزات آبی آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر