آیا مصرف آب معدنی در تابستان خطرناک است؟

آیا مصرف آب معدنی در تابستان خطرناک است؟

آب معدنی به آبی گفته می‌ شود که از نظر میزان مواد معدنی با آب تصفیه شده شهری تفاوت داشته باشد. نوع و مقدار این مواد به منبع اولیه آب بستگی دارد. با این حال، بسیاری از آب‌های بطری که امروزه به عنوان آب معدنی عرضه می ‌شوند، تفاوت چشمگیری با آب طبیعی معدنی دارند. فرایند تولید آب معدنی و نگهداری از آن در بطری به شرایط خاصی نیاز دارد که اغلب رعایت نمی ‌شود و ممکن است به سلامتی آسیب برساند. در تابستان، استفاده از بطری ‌های پلاستیکی یکبار مصرف برای نگهداری آب اگرچه ممکن است راحت باشد، اما به دلیل احتمال انتقال مواد پلاستیکی به آب در اثر گرما، می‌ تواند به سلامت و محیط زیست آسیب برساند. درصورتی که به خرید آب بطری در تابستان عادت دارید، توصیه می کنیم ادامه مطالب را مطالعه کرده و با دقت و آگاهی بیشتری نسبت به نوشیدن آن در این فصل تصمیم بگیرید.

 

اثرات گرما بر بطری های آب معدنی 

 

بطری های آب معدنی موجود در فروشگاه ها معمولا از ترکیبات پلاستیکی مختلفی ساخته می شوند که رایج ترین نوع آن ها پلی اتیلن ترفتالات (PET) بوده و نسبت به تغییرات دما و گرمای محیط حساس است. با افزایش دما طی مدت زمان بالا، پیوندهای شیمیایی در پلاستیک به طور فزاینده ای از بین می روند و احتمال ترشح مواد شیمیایی بیسفنول و آنتیموان که به نام BPA نیز شناخته می شوند، در آب بیشتر است. به نقل از مطالعات درج شده در مقاله نشنال جئوگرافیک، سرعت انتشار آنتیموان در بطری های PET در فصل تابستان بالاتر بوده و حتی ممکن است بسیار سمی باشد. این مطالعات همچنین نشان می دهند که مواد شیمیایی آزاد شده می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان، به خصوص کودکان داشته باشند. به همین دلیل توصیه می شود که از ذخیره کردن بطری های آب معدنی در انبار یا محیط های گرم برای هفته‌های متوالی یا قرار دادن آن ها در ماشین در طول روزهای گرم تابستان اکیدا خودداری شود.

 


پیامدهای مصرف آب معدنی بر بدن در تابستان 

 

پیامدهای مصرف آب معدنی بر بدن


استفاده از بطری های پلاستیکی آب معدنی، به ویژه زمانی که در معرض گرما قرار می گیرند، به دلیل انتشار بیسفنول A (BPA) و آلودگی های باکتریایی، خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه دارند. بنابراین، نیاز به بررسی ‌های بیشتر و مقررات سخت ‌گیرانه‌ تر در مورد استفاده از مواد شیمیایی برای تولید بطری های آب معدنی ضروری به نظر می ‌رسد. توصیه می شود قبل از استفاده مداوم از این بطری ها، ابتدا با اثرات منفی آلودگی های ایجاد شده در بدن آشنا باشید که در ادامه به بررسی بیشتر آن ها می پردازیم.


انتقال BPA یا بیسفنول ای به بدن 

 

ورود BPA به بدن انسان با مشکلات سلامتی متعددی از جمله مشکلات تولید مثلی، ایمنی و عصبی همراه می شود. این ماده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، اختلالات متابولیک، آسم دوران کودکی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد و تأثیرات منفی بیشتری بر رفتار کودکان دارد. آنتیموان اگرچه معمولاً در مقادیر کم در محیط وجود دارد، اما در صورت قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می تواند باعث تحریک چشم و پوست شود. در طولانی مدت هم باعث بروز مشکلات تنفسی، قلبی عروقی و تولید مثلی خواهد شد. با این که این ماده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست، (EPA) به عنوان یک سرطان زا طبقه بندی نشده است، اما استنشاق آنتیموان در مطالعات روی حیوان ها با ابتلا به تومورهای ریه مرتبط است.

 

رشد باکتری در بدن 

 

مطالعات مورفولوژی و تست های بیوشیمیایی نشان داده اند که برخی از نمونه های آب معدنی بطری شده استریل نبوده و حاوی تعدادی باکتری از جمله هتروتروفیک هستند. این آلودگی های باکتریایی ممکن است به صورت طبیعی یا در طی فرآیند بسته‌ بندی بطری های آب معدنی ایجاد شده باشند. همچنین، در صورتی که این بطری ها چندین بار مورد استفاده قرار بگیرند، احتمال آلودگی آن ها چندین برابر خواهد بود. وجود باکتری می تواند باعث بروز بیماری های مختلف در بدن از جمله اسهال شود.

 


عوارض مصرف بیش از حد بطری آب معدنی بر محیط زیست 

 

عوارض مصرف بیش از حد بطری آب معدنی

 

اثرات زیست محیطی آب بطری شده گسترده است و شامل تمامی مراحل تولید تا بازیافت بطری ها می شود. کل چرخه تولید و بازیافت بطری های آب یکبار مصرف به شدت به سوخت های فسیلی وابسته است و به طور قابل توجهی در گرمایش جهانی و آلودگی محیط زیست تاثیر دارد. 


فرآیند تولید آب بطری شده سالانه چندین تن دی اکسید کربن را در جو آزاد کرده و تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند. علاوه بر این، زباله‌های پلاستیکی بطری‌های آب معدنی یکبار مصرف اغلب به اقیانوس می‌روند که سالانه باعث مرگ میلیون ها موجود دریایی می شود. اگرچه صنعت تولید بطری آب نشان می دهد که پلاستیک آن ها قابل بازیافت است، اما قابل بازیافت بودن این مواد مساوی با بازیافت شدن کامل آن ها نیست. بنابراین کاهش مصرف این بطری ها، می تواند اثرات زیست محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

بهترین جایگزین بطری های آب معدنی در فصل گرما چیست؟ 

 

با وجود تمام عوارضی که مصرف بیش از حد آب بطری بر بدن و محیط زیست دارد، استفاده از آب معدنی در تابستان و مواقع ضروری با شرایط خاص، می تواند گزینه مناسبی باشد. خوشبختانه راه حل های زیادی برای جایگزینی بطری های آب و کاهش استفاده از این محصولات وجود دارد. استفاده از بطری های شیشه ای، یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش میزان مواد پلاستیکی است. علاوه بر این، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و سایر مصارف، می تواند نیاز شما به آب معدنی را به حداقل برساند.


فروشگاه تصفیه آب آبین، یکی از برترین مراکز فروش تجهیزات تصفیه آب است که سابقه درخشانی در زمینه فروش این محصولات دارد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت این فروشگاه، دستگاه متناسب با سیستم خود را خریداری کرده و از خدمات پس از فروش محصولات نیز بهره ببرید. همچنین درصورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، می توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر