کاربرد و عملکرد انواع ممبران های تصفیه آب

کاربرد و عملکرد انواع ممبران های تصفیه آب

در سیستم های تصفیه آب برای حذف و تصفیه آلاینده های آب از فیلترهای مختلفی استفاده می شود. اما موثرترین فیلتر برای از بین بردن آلاینده ها در آب فیلتر ممبران است، ممبران توانایی حذف آلاینده های آب را با بالاترین دقت دارد. 

فیلتر ممبران صنعتی بر اساس پارامترهای مختلف مثل ترکیبات شیمیایی و نوع ساختار و یا اندازه منافذ به انواع مختلفی تقسیم می شود. این موضوع می تواند در تعیین قیمت فیلتر ممبران تاثیر گذار باشد، در ادامه به بررسی دقیق تر انواع ممبران ها بر اساس اندازه منافذ می پردازیم. 

عمکلرد و کاربرد انواع ممبران های تصفیه آب


انواع فیلتر ممبران


انواع فیلتر ممبران با توجه به ساختار و دقت فیلتراسیون شامل موارد زیر می شوند:


1- ممبران RO


فیلتر ممبران RO موثرترین فیلتر برای حذف آلاینده های آب است، این موضوع به دلیل دقت بسیار بالای فیلترهای ممبران اسمز معکوس می باشد. در کنار حذف آلاینده ها ممبران های RO تاثیر بسیار مطلوبی را هم برای کاهش سختی آب دارند و سطح کیفی آب را از این نظر تا حد زیادی افزایش می دهند.

قابل ذکر است که این دقت بسیار بالا برای حذف آلاینده ها و کاهش سختی آب به دلیل ساختار فیلتر ممبران RO می باشد. ساختار ممبران RO به این صورت است که از چندین لایه به هم فشرده و نیمه تراوا تشکیل شده است. 

توانایی و عملکرد فیلتر ممبران RO باعث شده تا کاربرد بسیار بالایی را در انواع سیستم های فیلتراسیون اسمز معکوس داشته باشد.


2- ممبران UF


فیلتر ممبران UF از دیگر فیلترهای تصفیه آب است که دقت کمتری را برای حذف آلاینده ها در آب نسبت به فیلترهای ممبران اسمز معکوس دارد. از مهم ترین تاثیراتی که فیلتر ممبران UF در افزایش سطح کیفی آب دارد حذف کدورت آب و افزایش سطح کیفی آن از این نظر است.

دقت فیلتر ممبران UF به اندازه 0.01 میکرون می باشد، به همین دلیل این نوع فیلتر قادر به حذف آلاینده هایی مثل نیترات و نیتریت در آب نیست. 

در کنار حذف برخی آلاینده ها ممبران های UF را می توان برای حذف باکتری ها، انگل ها و ... استفاده کرد، اما باید گفت که این ممبران ها توانایی بالایی در زمینه حذف این نوع آلاینده ها ندارند و در صورتی که نیازمند سیستمی با دقت بسیار بالا برای حذف میکروارگانیسم ها هستید باید از سیستمی با توان و اثر بخشی مطلوب تر استفاده کنید. 


3- ممبران NF


فیلتر ممبران NF قابلیت حذف ذرات را در آب با دقت 0.001 میکرون دارد، در این فیلتر برای داشتن بهترین راندمان در زمینه حذف آلاینده ها فشار آب باید به اندازه 150 psi باشد. 

در گذشته از فیلترهای تصفیه آب NF برای تصفیه آب دریا استفاده می کردند، مشخصات آب خروجی از فیلترهای نانو فیلتراسیون دارای تمام استانداردهای مورد نیاز می باشد. فیلتر ممبران نانو فیلتراسیون علاوه بر حذف آلاینده های آب توانایی بسیار مناسبی برای کاهش املاح و سختی آب دارد. 


4- ممبران MF


فیلتر ممبران میکروفیلتراسیون (MF) توانایی حذف آلاینده های آب را با دقت 0.03 تا 10 میکرون دارد. در سیستم های تصفیه آب MF برای حذف آلاینده های آب نیاز به ایجاد فشار آب به اندازه 15 تا 60 psi می باشد.

از آلاینده های که توسط فیلتر ممبران MF از آب حذف می شوند شن، ماسه، گل و لای، لجن، جلبک و... می باشند. اما نکته قابل توجه در زمینه عملکرد فیلتر ممبران MF این است که تاثیری در حذف ویروس ها ندارد. به همین دلیل در سیستم های تصفیه آب MF برای از بین بردن میکروارگانیسم ها باید از سیستم های موثرتری استفاده کرد. 

همان طور که گفته شد ممبران از مهم ترین فیلترها در سیستم های تصفیه آب است که انواع گوناگونی بر اساس پارامترهای مختلف دارد. 

هر کدام از ممبران ها برای استفاده در مکان های مختلفی کارایی دارند به همین دلیل برای خرید فیلترهای ممبران از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کرد نوع و میزان آلاینده های آب و خرید ممبران متناسب آن است. 

ما در کنار این باید این مورد را هم در نظر گرفت که برخی ممبران ها در ادامه هزینه های زیادی را برای شما به دنبال دارند به همین دلیل برای خرید ممبران ها از مواردی که باید به آن توجه کرد استفاده از ممبرانی است که در کنار عملکرد مناسب برای تصفیه آب صرفه اقتصادی داشته باشد. 

قیمت ممبران تصفیه آب به پارامترهای مختلفی بستگی، دارد. با این حال قیمت فیلتر ممبران به دلیل نوسانات قیمت ارز و وارداتی بودن مشخص شده نیست، در صورت تمایل برای دریافت قیمت ممبران تصفیه آب باید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان در ارتباط باشید. کارشناسان لیست قیمت فیلتر ممبران را به صورت بروز در اختیار شما قرار می دهند. 


نحوه عملکرد و کاربرد انواع ممبران


در ادامه مقاله به بررسی عملکرد و کاربرد انواع فیلتر ممبران می پردازیم:


1- نحوه عملکرد و کاربرد ممبران RO

نحوه عملکرد و کاربرد ممبران RO


فیلتر ممبران RO در انواع سیستم های تصفیه آب برای کاهش املاح و آلاینده های آب استفاده می شود. در دستگاه های تصفیه آب خانگی از ممبران اسمز معکوس در مرحله چهارم فیلتراسیون استفاده شده که این ممبران ها توانایی مناسبی برای افزایش سطح کیفی آب شرب دارد. 

طول عمر ممبران های اسمز معکوس خانگی در این دستگاه ها به اندازه 2 سال می باشد، البته طول عمر این ممبران ها در اثر مواردی مثل میزان آلاینده ها و املاح آب قابل تغییر است. 

قیمت فیلتر ممبران خانگی به عواملی مثل برند، ظرفیت، سطح کیفی و ... بستگی دارد. قیمت ممبران تصفیه آب خانگی را می توانید در وب سایت های مختلف تصفیه آب و به صورت بروز مشاهده کنید.

در کنار استفاده از ممبران RO خانگی، این فیلتر در ابعاد صنعتی هم کاربرد بسیار گسترده ای دارد. به طوری که فیلتر ممبران RO مهم ترین عامل برای افزایش سطح کیفی در سیستم های تصفیه آب صنعتی دارد. 
بعد از گذشت مدتی از کاهش املاح و آلاینده ها به وسیله فیلتر ممبران منافذ در ممبران ها تا حدودی بسته می شود، در این زمان ممبران ها توانایی لازم را برای تصفیه آلاینده ها در آب ندارند. اما در ادامه می توان از شستشو دهنده های ممبران اسیدی و یا قلیایی استفاده کرد.

در دستگاه تصفیه آب صنعتی برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران و بهبود راندمان کلی دستگاه از آنتی اسکالانت استفاده می شود. از مواردی که نشان دهنده زمان شستشوی ممبران ها می باشد پایین آمدن فشار و سطح کیفی آب خروجی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی است. 

اقتصادی بودن سیستم نسبت به راندمان، کاربرد بسیار بالا در صنایع مختلف، موثرترین روش برای افزایش سطح کیفی آب و ... از مزایای سیستم های تصفیه اسمز معکوس می باشد. 

قیمت ممبران تصفیه آب صنعتی RO، با توجه به ظرفیت، برند، سطح کیفی و مواردی از این قبیل تفاوت زیادی دارد. قیمت فیلتر ممبران صنعتی را باید از طریق تماس تلفنی و ارتباط با کارشناسان دریافت کنید.


2- نحوه عملکرد و کاربرد ممبران UF

نحوه عملکرد و کاربرد ممبران UF


عملکرد فیلتر ممبران UF در سیستم های تصفیه آب به صورتی است که نیاز به استفاده از پمپ برای ایجاد فشار در ممبران نمی باشد. فیلتر تصفیه آب UF در صنایع داروسازی و پزشکی برای بالا بردن سطح کیفی آب کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

در صورت تمایل برای خرید، توجه به کیفیت فیلتر ممبران UF اهمیت زیادی دارد. برای کنترل سطح کیفی فیلترهای ممبران UF تصفیه آب از فرایندهای مختلفی مثل نمونه برداری های علمی، بررسی و آنالیز توسط کارشناسان و متخصصان استفاده می شود. 

هدف از این بررسی ها این است که سطح کیفی ممبران از نظر وجود افزودنی های شیمیایی و بهداشتی بودن روند ساخت بررسی شود. از دیگر کاربردهای فیلترهای تصفیه آب UF صنعتی در زمینه تصفیه پساب در کارخانه ها و برخی کارگاه های تولیدی آب است. 

در کنار تمام مواردی که گفته شد می توان از فیلترهای تصفیه آب UF در برخی از سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس استفاده کرد، این موضوع به افزایش طول عمر فیلترهای ممبران اسمز معکوس کمک بسیار مطلوبی می کند. 

علاوه بر کاربردهای صنعتی از فیلترهای ممبران UF می توان در دستگاه های تصفیه کننده آب خانگی هم استفاده کرد. کاربرد فیلترهای تصفیه آب UF خانگی در مکان هایی با سختی پایین آب و کدورت بالا می باشد.

اما فیلترهای ممبران UF خانگی همان طور که گفته شد هیچ تاثیری را در زمینه کاهش سختی آب ندارند، به همین دلیل در صورتی که سطح کیفی آب منطقه شما از نظر پارامتر سختی آب در محدوده استاندارد نیست استفاده از سیستم های تصفیه آب UF به هیچ عنوان عملکرد مناسبی برای کاهش سختی آب ندارد. 

از مزیت های که استفاده از فیلترهای ممبران UF به دنبال دارد مواردی مثل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، مقاومت حرارتی و شیمیایی بسیار مناسب، کاربرد بالا برای استفاده در صنایع و کشاورزی، مصرف انرژی بسیار کم و ... هستند.

قیمت فیلتر ممبران UF کمتر از ممبران های اسمز معکوس می باشد ولی از آن جایی که در از بین بردن سختی آب تاثیری ندارد، نمی تواند در تمام سیستم ها مورد استفاده قرار بگیرد.


3- نحوه عملکرد و کاربرد ممبران NF

نحوه عملکرد و کاربرد ممبران NF


در ساختار ممبران تصفیه آب NF از دو لایه غشا استفاده شده که یک لایه برای کنترل فشار آب و لایه های بعدی برای جدا کننده مواد زائد کاربرد دارد. استفاده از تکنولوژی نانو در زمینه ساخت ممبران های تصفیه آب NF باعث می شود تا این فیلترها طول عمر بسیار مناسبی برای کاهش آلاینده ها در آب داشته باشند. 

از مهم ترین مزیت هایی که فیلترهای NF دارند مواردی مثل دقت مناسب برای حذف آلاینده ها، حذف TSS، کاهش پساب، حذف سختی آب، تصفیه آب بدون استفاده از مواد شیمیایی، دبی بالا و راندمان مناسب برای تصفیه آب می باشد. 

اما بهترین راهکار برای افزایش راندمان فیلتر تصفیه آب NF استفاده از سیستم پیش تصفیه می باشد، این موضوع می تواند در افزایش طول عمر فیلترهای NF هم تاثیر گذار باشد. 

از مهم ترین مواردی که فیلترهای نانوفیلتراسیون تاثیر بسیار مناسبی را برای حذف آنها دارند کدورت و آلاینده های آب، صنایع دارویی و مواد غذایی، تصفیه پساب های صنعتی و یا به عنوان پیش تصفیه در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس هستند.

 استفاده از فیلترهای NF در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس تاثیر بسیار مطلوبی را برای افزایش طول عمر و راندمان فیلترهای ممبران اسمز معکوس دارد. قیمت ممبران تصفیه آب NF به صورتی است که برای استفاده به عنوان پیش تصفیه گزینه مناسبی می باشد.


4- نحوه عملکرد و کاربرد فیلتر ممبران MF


از مهم ترین کاربردهای ممبران های MF در زمینه جلوگیری از تشکیل رسوب در پیش تصفیه سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون و میکروفیلتراسیون می باشد. استفاده از این فیلترها تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران تعبیه شده دارد. 

ممبران ها با توجه به برند هم دارای تنوع بسیار بالایی هستند، بهترین برندهای فیلتر ممبران شامل فیلمتک، دوپونت، CSM، ممبرانیوم و ... می شوند. 


اجزای ممبران


بخش های مختلف فیلتر ممبران شامل موارد زیر می شوند:


غشای نیمه تراوا


فیلتراسیون آب در ممبران ها به نوع غشای آنها وابسته است. هر چقدر منافذ غشا ریز تر باشد، ممبران ها دارای دقت بالاتری برای از بین بردن آلاینده های آب هستند. 

برای مثال ممبران RO، دارای غشایی با منافذ به اندازه 0.0001 میکرون می باشد که باعث می شود این ممبران عملکرد بسیار مطلوبی برای از بین بردن آلاینده های آب داشته باشد. نوع غشا می تواند در قیمت فیلتر ممبران تاثیر گذار باشد. 

از آن جایی که در سیستم تصفیه آب از مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود، غشای ممبران باید در برابر این مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد. 


2- مجرای فاضلاب


پساب حاوی آلاینده های آب از مجرای فاضلاب و به صورت جداگانه از ممبران خارج می شود. 


3- مجرای آب


در ممبران ها مجرای جدا کننده آب تصفیه شده با فاضلاب متفاوت است. 


4- اند کپ


برای این که بتوان فیلتر ممبران را به درستی در پرشروسل نصب کرد، در این ممبران ها از اند کپ استفاده می شود. 


مشکلات ممبران


مشکلات فیلتر ممبران معمولا به چند عامل مربوط می شود. اولین مورد این که در هنگام خرید به کیفیت فیلتر و اصل بودن آن توجهی نشده و این موضوع باعث بروز مشکلاتی مثل کاهش طول عمر می شود. برخی دیگر از عواملی که بروز مشکل در فیلتر ممبران را به دنبال دارند شامل استفاده از مواد شیمیایی ناسازگار با ممبران، پیش تصفیه با طراحی غیر اصولی، مناسب نبودن ممبران برای سیستم و ... می شوند. 


«سایت تصفیه آب آبین ارائه دهنده مشاوره رایگان برای خرید محصولات تصفیه آب است، در صورت تمایل برای خرید کالا و نیاز به مشاوره در این زمینه با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر