MSDS آنتی اسکالانت چیست؟

MSDS آنتی اسکالانت چیست؟

استفاده از آنتی اسکالانت در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، به دلیل تاثیراتی که در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران و راندمان کلی سیستم دارد یک ضرورت محسوب می شود. با توجه به این حائز اهمیت است که نسبت به نحوه استفاده و تمام اطلاعات فنی مورد نیاز در رابطه با آنتی اسکالانت ها اطلاع داشته باشیم. آیا می دانستید در مواردی بی توجهی به اطلاعات ارائه شده آنتی اسکالانت، می تواند باعث بروز مشکل در سیستم شود؟ در کنار نحوه استفاده، توجه به اطلاعات ایمنی و ملاحظاتی که همراه آنتی اسکالانت ارائه می شود هم اهمیت زیادی دارد. 

MSDS مخفف عبارت Material Safety Data Sheet می باشد، که در واقع نشان دهنده برگه اطلاعات ایمنی آنتی اسکالانت در صورت لزوم برای استفاده از آن در سیستم است. بر این اساس توجه به تمام اطلاعاتی که در MSDS 0آنتی اسکالانت ها به همراه محصول ارائه می شود، تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد؛ به همین دلیل در ادامه به بررسی دقیق تمام بخش های آن می پردازیم. 

قبل از هر چیز به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که در رابطه با آنتی اسکالانت اطلاعات چندانی ندارید، ابتدا به مطالعه مقاله آنتی اسکالانت (Antiscalant) چیست؟ بپردازید. 


MSDS آنتی اسکالانت ها مشخص کننده چه اطلاعاتی است؟


بعد از خرید آنتی اسکالانت ها و در صورت تمایل برای استفاده از آنها در سیستم، توجه به اطلاعاتی که در MSDS یا برگه اطلاعات ایمنی آنها عنوان می شود اهمیت زیادی دارد. با توجه به این اطلاع از این که هر کدام از بخش های عنوان شده در MSDS چه مفهومی دارد می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. در صورت تمایل برای اطلاع از مشخصات بیان شده در برگه اطلاعاتی ایمنی آنتی اسکالانت ها، ادامه مطلب را مطالعه کنید:


1) شناسایی: در اولین بخش از MSDS آنتی اسکالانت ها، مشخصات مربوط به کمپانی تولید کننده و ماده شیمیایی عنوان می شود. با توجه به این بخش شناسایی را در MSDS با عبارت Chemical Product and Company Identification می توانید مشاهده کنید. در بخش شناسایی MSDS معمولا مشخصاتی مثل موارد زیر عنوان می شود:

- نام محصول
-ترکیب شیمیایی
-کاربرد متداول و پیشنهادی
-کد شناسایی


2) اطلاعات در مورد مواد تشکیل دهنده: آنتی اسکالانت ها، ترکیبات شیمیایی هستند و در واقع برای ساخت آنها از مواد شیمیایی مختلفی استفاده شده که در این بخش از MSDS آنها می توانید تمام مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت را بررسی کنید. می توانید درصد وزن ترکیبات شیمیایی را هم در این بخش مشاهده کنید. 

*یکی از مهم ترین نکاتی که در این بخش از MSDS آنتی اسکالانت می توانید مشاهده کنید این است که کمپانی تولید کننده جزئیات و در واقع مشخصات تامین کننده اطلاعات ایمنی را عنوان می کند. این موضوع می تواند به فردی که این اطلاعات را مطالعه می کند اطمینان بدهد که مشخصات گفته شده کاملا درست و به صورت دقیق بیان شده اند. 


3) ملاحظات ایمنی: در ملاحظات ایمنی آنتی اسکالانت ها اثرات و در واقع خطراتی که در صورت استشمام، بلعیدن، تماس با پوست، تماس با چشم و مواردی از این قبیل می تواند به دنبال داشته باشد مشخص می شود. به صورت کلی تمام ملاحظاتی که در صورت استفاده از آنتی اسکالانت ها باید به آنها توجه کنید در این بخش عنوان می شود. 

*معمولا در ادامه این بخش هم کمپانی تولید کننده پیشنهادهایی را که در صورت بروز آسیب کمک کننده هستند، بیان می کند. برخی از مهم ترین پیشنهادهای این کمپانی ها، معمولا شامل اقدامات لازم در هنگام آتش سوزی، استشمام، انتشار، حمل و نقل و... می شود. 


4) ملاحظات فردی: این بخش از اطلاعات معمولا برای افرادی که قصد تزریق آنتی اسکالانت را به سیستم دارند، بیان می شود. با توجه به این که عدم توجه به این ملاحظات می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به سلامت افراد شود، در صورت تمایل برای استفاده از این ماده شیمیایی توجه به تمام این ملاحظات تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. مهم ترین پارامترهایی که در ملاحظات فردی عنوان می شود مواردی مثل استفاده از دستکش و عینک، استفاده از ماسک و... هستند. 


5) خواص فیزیکی و شیمیایی: در بخش خواص شیمیایی و فیزیکی MSDS آنتی اسکالانت ها، اطلاعاتی مثل شکل ظاهری، رنگ، بو، میزان انحلال پذیری، نقطه جوش، نقطه ذوب و... عنوان می شود.


6) اطلاعات پایداری و واکنش پذیری: اطلاعات واکنش پذیری و پایداری برای مشخص شدن نحوه نگهداری آنتی اسکالانت ها اهمیت زیادی دارند. در واقع با توجه به بررسی این مشخصات می توان دریافت که به طور مثال ظرف نگهداری آنتی اسکالانت ها باید از چه جنسی باشد. 


7) ملاحظات دفع و تخلیه در محیط: آنتی اسکالانت ها بعد از استفاده در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، به پساب وارد می شوند و در این صورت توجه به تمام نکاتی که برای دفع و تخلیه این پساب توصیه می شود تا حد زیادی حائز اهمیت است. رعایت این موضوع برای جلوگیری از وارد شدن آسیب هایی که ترکیبات شیمیایی برای سلامتی افراد به دنبال دارند اهمیت زیادی دارد. 


8) ملاحظات حمل و نقل: برای حمل و نقل این ماده شیمیایی، مشخص کردن برخی از مهم ترین پارامترهایی مثل خاصیت خوردندگی آن اهمیت زیادی دارد. 


9) سایر اطلاعات: در این بخش می توانید از سایر اطلاعات مواد شیمیایی و آنتی اسکالانت ها مثل درجه HMIS اطلاع پیدا کنید. نرخ HMIS می تواند مشخص کننده سطح ایمنی مواد شیمیایی باشد. 

برای راحت تر شدن درک اطلاعات مشخص شده در MSDS آنتی اسکالانت ها، در ادامه برگه اطلاعات ایمنی پر مصرف ترین نوع آنتی اسکالانت در ایران را یعنی آنتی اسکالانت فلوکن 260 بررسی می کنیم.


 بررسی MSDS آنتی اسکالانت فلوکن 260


از آن جایی که آنتی اسکالانت فلوکن 260 در ایران یکی از پر مصرف ترین انواع آنتی اسکالانت ها محسوب می شود، در ادامه به بررسی برگه اطلاعات ایمنی آن می پردازیم:

1) شناسایی:
نام محصول: فلوکن 260
ترکیب شیمیایی: ترکیبی از اسیدهای آلی
اصلی ترین کاربرد: در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO مورد استفاده قرار می گیرد. 
کد شناسایی: 3265

2) اطلاعات مواد تشکیل دهنده: 

 

نام

وزن

مشتقات اسید فسفونیک

5-10%

پلی کربوکسیلیک اسید

10-30%

 

این برگه اطلاعات ایمنی برای آموزش افراد متخصص و در صورت تمایل برای تزریق آنتی اسکالانت در سیستم های RO می تواند کمک کننده باشد. 


3) ملاحظات ایمنی: 


استشمام: ممکن است باعث تحریک سیستم تنفسی شود. فرد را به مکانی با هوای تازه منتقل کنید و در صورت بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کنید. 
*برای بالا بردن ایمنی، استفاده از ماسک می تواند راهکار مناسبی باشد. 

بلعیدن: ممکن است باعث ایجاد درد معده یا استفراغ شود. فرد را وادار به استفراغ نکنید و در صورت بروز این مشکل، سر فرد را پایین نگه دارید تا استفراغ به معده وارد نشود. از مراقبت های پزشکی استفاده کنید. 

تماس با پوست: محل تماس را با آب به مدت حداقل 15 دقیقه شستشو دهید. در صورتی که تحریک پوست ادامه داشت بهتر است از مراقبت های پزشکی استفاده کنید. 
*بهتر است برای تزریق آنتی اسکالانت از دستکش و لباس محافظ استفاده کنید، تا هیچ گونه آسیبی به پوست وارد نشود. 

تماس با چشم: در صورت تماس آنتی اسکالانت بسیار مهم است که چشم را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب شستشو دهید. چشم فرد را کاملا باز نگه دارید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. 


4) ملاحظات آتش سوزی: 

•    در صورت بروز آتش سوزی با استفاده از شن و ماسه و آب برای خاموش کردن آن اقدام کنید. 
•    در صورتی که مشکلی برای شما ایجاد نمی شود بهتر است ظرف آنتی اسکالانت را در محیطی خارج از آتش سوزی منتقل کنید. 
•    این ماده تا زمان تبخیر آب نمی سوزد، باقی مانده آن می تواند باعث آتش سوزی شود. 
•    در این موارد آتش ایجاد می کند: تماس با گازهای سمی، بخارهای کربن مونوکسید، کربن دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن و در صورت گرم شدن ممکن است باعث آتش سوزی شود. 
•    منطقه خطر را ترک کنید، در غیر این صورت بهتر است از لباس محافظ استفاده کنید. 


5) ملاحظات حمل و نقل: 

•    دقت کنید که این ماده شیمیایی با پوست و چشم تماس نداشته باشد.
•    از ظرف فولاد کربن برای نگهداری آنتی اسکالانت استفاده نکنید و ظرف نگهداری آن را کاملا بسته نگه دارید. آنتی اسکالانت ها را جدا از مواد غذایی، خوراکی و... و به دور از نور و آفتاب مستقیم نگهداری کنید.  

*از ورود آنتی اسکالانت به فاضلاب جلوگیری کنید. 


6) خواص فیزیکی و شیمیایی: 

شکل ظاهری: مایع
بو: بوی کم
رنگ: زرد کم رنگ
انحلال پذیری: قابل انحلال در آب
نقطه جوش: 102-100
چگالی نسبی: 1/165-1/14 در دمای 20 درجه سانتی گراد
PH: حداکثر 2
نقطه ذوب: حداکثر 5- درجه سانتی گراد
فشار بخار: 17/5 mmHg در دمای 20 درجه سانتی گراد
گران روی: 15-9 cSt در دمای 25 درجه سانتی گراد


7) پایداری و واکنش پذیری: 

•    توصیه می شود در شرایط طبیعی و دمای عادی استفاده کنید. 
•    در تماس با مواد قلیایی واکنش داده و گرما تولید می کند. 
•    مواردی که باعث آتش گرفتن آنتی اسکالانت فولکن 260 می شوند را در بخش ملاحظات آتش سوزی بررسی کرده ایم. 


8) ملاحظات دفع و تخلیه آنتی اسکالانت: 

در هنگام جابه جایی زباله های حاوی آنتی اسکالانت بهتر است تمام ملاحظات شخصی که پیش تر گفته شد را رعایت کنید. بعد از دفع آنتی اسکالانت محیط اطراف را با خاک و ماسه پوشش دهید. 

 در صورت تمایل برای خرید آنتی اسکالانت ها، استفاده از کمک افراد متخصص برای دریافت مشاوره در این زمینه توصیه می شود. وب سایت تصفیه آب آبین امکان دریافت مشاوره رایگان را برای خرید محصول در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل با مراجعه به www.abin.ir با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر