چه زمانی فیلتر الیافی را باید تعویض کنیم؟

چه زمانی فیلتر الیافی را باید تعویض کنیم؟

فیلتر الیافی در سیستم های تصفیه آب برای از بین بردن ذرات معلق، گل و لای و رسوبات مورد استفاده قرار می گیرد و در افزایش شفافیت آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار می باشد. عملکرد فیلتر الیافی به صورتی است که استفاده از آن در سیستم تصفیه آب به عنوان یک ضرورت محسوب می شود. با توجه به این در سیستم تصفیه آب باید حتما از فیلتر الیافی استفاده می شود. 

استفاده از فیلتر الیافی از آن جایی حائز اهمیت می باشد که عملکرد فیلتر در روند کار سایر فیلترهای تصفیه آب در ادامه روند فیلتراسیون تاثیر گذار است. اگر فیلتر الیافی عملکرد مطلوبی برای از بین بردن آلاینده های آب نداشته باشد، طول عمر سایر فیلترها کاهش پیدا کرده و این موضوع می تواند عملکرد سیستم تصفیه آب را با اختلال ایجاد کند. 

یکی از مهم ترین دغدغه ها بعد از راه اندازی دستگاه تصفیه آب، زمان تعویض فیلتر الیافی می باشد. توجه به زمان تعویض فیلتر الیافی از آن جایی حائز اهمیت می باشد که فیلتر الیافی بعد از این زمان قابل استفاده نمی باشد و سطح کیفی آب کاهش پیدا می کند. در ادامه به بررسی عواملی که در زمینه تشخیص زمان تعویض فیلتر الیافی باید مورد توجه قرار بگیرد را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.


تشخیص زمان تعویض فیلتر الیافی

تشخیص زمان تعویض فیلتر الیافی


برای اطلاع از زمان تعویض فیلتر الیافی عوامل زیر تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد:


1- سختی آب ورودی به دستگاه تصفیه آب

 

هر چقدر سختی آب بیشتر باشد منافذ فیلتر الیافی زودتر اشباع شود که این موضوع در کاهش زمان تعویض فیلتر الیافی تاثیر گذار است.  


2- میزان ذرات معلق موجود در آب

 

اگر آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق در آب بیشتر باشد، فیلتر الیافی حجم زیادی از آلاینده های فیزیکی را از بین برده و در تغییر زمان تعویض فیلتر الیافی تاثیر گذار می باشد. 


3- حجم آب مورد استفاده

 

اگر حجم آب تصفیه شده توسط فیلتر الیافی افزایش پیدا کرده و فیلتر الیافی زودتر اشباع شود. 


4- دقت فیلتر الیافی

 

افزایش دقت فیلتراسیون در فیلتر الیافی باعث کاهش زمان تعویض فیلتر الیافی می شود. با توجه به این موضوع فیلتر الیافی 1 میکرون طول عمر کمتری دارد و معمولا در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلتر الیافی 5 میکرون استفاده می شود.


5- زمان سپری شده

 

معمولا زمان تعویض فیلتر الیافی به اندازه 3 تا 6 ماه می باشد. در واقع بعد از 3 تا 6 ماه باید فیلتر الیافی را تعویض کنید. 


6- تکنولوژی ساخت فیلتر الیافی

 

ساختار فیلتر الیافی به صورتی است که اگر تراکم فیلتر مناسب نباشد، این موضوع سرعت فیلتراسیون کاهش پیدا کرده و زمان تعویض فیلتر الیافی کوتاه تر شود. 

*** فیلتر الیافی معمولا در هوزینگ شفاف تعبیه می شود. فیلترهای الیافی به دلیل از بین بردن آلاینده های فیزیکی و گل و لای، از سفید به قهوه ای تغییر رنگ می دهد. با توجه به این موضوع می توانید با بررسی فیلتر الیافی، متوجه اتمام زمان تعویض فیلتر الیافی شوید. 


روش تعویض فیلتر الیافی 

روش تعویض فیلتر الیافی


فیلترهای الیافی می توانند بر اساس ساختار شامل دو نوع فیلتر الیافی خطی یا کارتریجی شوند. برای تعویض فیلتر الیافی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:


در اولین مرحله، باید فیلتر الیافی متناسب با سیستم تصفیه آب خود را انتخاب کنید. برای این کار حتما مشخصات فنی فیلتر الیافی را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوید سطح کیفی بالایی دارد. در این زمینه می توانید از افراد متخصص و کارشناسان هم مشاوره بگیرید. 
در این مرحله باید آب ورودی به سیستم تصفیه آب را قطع کرده و دستگاه را از برق بکشید. 
یک ظرف را در زیر دستگاه تصفیه آب قرار دهید تا آب روی زمین ریخته نشود. 
بهتر است شیر مخزن را هم ببنید. 
شیر برداشت را باز کرده تا آب از دستگاه تصفیه آب خارج شود. 
اگر فیلتر الیافی خطی است باید فیلتر قبلی را جدا کرده و اتصالات فیتینگی را متصل کنید. 
در صورتی که فیلتر الیافی شما از نوع کارتریجی است باید با استفاده از آچار، درب هوزینگ را باز کرده و فیلتر قبلی را خارج کنید. 
بخش داخلی هوزینگ را شستشو داده و مطمئن شوید هیچ گونه آلاینده ای در هوزینگ وجود نداشته باشد. 
فیلتر الیافی جدید را در هوزینگ قرار دهید. 
درب هوزینگ را محکم کرده و مطمئن شوید نشتی آب وجود ندارد. 
برای اطمینان از عدم نشتی سیال در سیستم تصفیه آب، بهتر است بعد از اتصال برق و ورودی آب، عملکرد سیستم را مورد بررسی قرار دهید. 


*** در صورتی که ابزار و اطلاعات کافی برای تعویض فیلتر الیافی ندارید، بهتر است از افراد متخصص و کارشناسان آموزش دیده کمک بگیرید. این موضوع می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در دستگاه تصفیه آب جلوگیری کند. در مقاله "نکات مهم برای تعویض فیلتر الیافی" مهم ترین عواملی که برای تعویض فیلتر الیافی باید مورد توجه قرار بگیرد بررسی شده است، در صورت تمایل مطالعه این مقاله می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.


«سایت abin.ir ارائه محصولات تصفیه آب با برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر