چرا نوشیدن آب باعث تهوع من می شود؟

چرا نوشیدن آب باعث تهوع من می شود؟

آب برای زنده ماندن ضروری است، بنابراین اگر با نوشیدن آب لوله کشی حالت تهوع گرفته و یا دچار استفراغ آب می شوید، قطعا باید راه حلی برای آن پیدا کنید. آب لوله کشی به دلیل حجم زیاد و هزینه های بالا به درستی تصفیه نمی شود، به همین دلیل یکی از راه حل های این مشکل استفاده از سیستم های تصفیه آب صنعتی می باشد، برای مصارف خانگی نیز می توان از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کرد. احساس تهوع و یا استفراغ آب باعث می شود، کمتر تمایل به نوشیدن داشته باشید، زیرا مغز شما نوشیدن یک لیوان آب را همانند یک احساس ناخوشایند بیماری می داند. ممکن است خود آب آشامیدنی دلیل تهوع شما نباشد. اگر بعد از نوشیدن یک لیوان آب احساس تهوع می کنید، دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد. در این مقاله به بررسی دلایل حالت تهوع بعد از نوشیدن آب و علت بالا آورن آب می پردازیم. 


دلایل حالت تهوع و استفراغ آب


حالت تهوع می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. این می تواند نشانه ای از رفلاکس اسید باشد یا ممکن است هنگام مسافرت احساس بیماری کنید. حالت تهوع و اضطراب نیز با هم مرتبط هستند. احساس تهوع بعد از یک تمرین مخصوصا سخت، زمانی که باردار هستید یا در یک روز بسیار گرم معمول است. ممکن است که گاه بدون هیچ دلیلی احساس تهوع داشته باشید یا فقط یک عدم تعادل موقت در بدنتان باشد. 

معمولا حالت تهوع با ویروس ها و عفونت های باکتریایی مانند گاستریت همراه است. در این مورد، معمولا علائم دیگری مانند میل به استفراغ نیز وجود دارد. استفراغ و حالت تهوع همچنین می ‌تواند نشانه‌ بیماری جدی تری مانند بیماری گوارشی یا آپاندیست باشد. 

همانطور که می بینید، حالت تهوع می تواند نشانه طیف وسیعی از شرایط سلامتی باشد، یا هیچ دلیل خاصی نداشته باشد. این امر تعیین دلیل احساس بیماری را دشوار می کند. با این حال، دلایلی برای حالت تهوع پس از نوشیدن آب وجود دارد و علت بالا آورن آب کاملا مشخص است، که در ادامه مطلب به شما برای فهمیدن آن کمک می کنیم.


آیا احساس تهوع بعد از نوشیدن آب همیشه نشان دهنده مشکل است؟


نه، حالت تهوع پس از نوشیدن و استفراغ آب همیشه نشانه مشکل نیست، اما اگر این برای شما خارج از حد معمول است، عاقلانه است که تا حدی نگران باشید. برای تعیین مشکل باید به دنبال مشاوره پزشکی حرفه ای باشید، به خصوص اگر هنگام غذا خوردن نیز حالت تهوع دارید، علائم جدید دیگری را تجربه می کنید، یا مشکل بیش از چند روز ادامه دارد. یک پزشک می تواند آزمایش هایی را برای تشخیص مشکل انجام دهد، یا به سادگی به شما اطمینان دهد که از نظر سلامتی خوب هستید و راه حل هایی برای مشکل شما ارائه دهد.


علت تهوع بعد از نوشیدن آب


در این قسمت به بررسی دلایل حالت تهوع بعد از نوشیدن آب و علت بالا آورن آب می پردازیم: 


1- معده پر است


یکی از عواملی که می تواند علت بالا آورن آب باشد، پر بودن معده است. وقتی شکم شما از قبل پر از غذا است، کشش بیشتر آن با یک لیوان آب احتمالا باعث ایجاد حالت تهوع در شما می شود. بهتر است بعد از یک وعده غذایی سنگین آب زیادی ننوشید، یا حداقل نیم ساعت صبر کنید. هماهنگ شدن با بدن در اینجا مهم است. احتمال دارد معده شما به کندی تخلیه شود، در این صورت، بهتر است به جای خوردن مقدار زیادی غذا یا نوشیدن مقدار زیادی آب در یک دفعه، وعده های غذایی کوچک تری در روز بخورید. 


2- شکم خالی


استفراغ آب و حالت تهوع می تواند به دلیل شکم خالی ایجاد شود. در برخی از موارد نوشیدن آب با معده خالی به شما احساس بیماری و حالت تهوع می دهد، زیرا در این حالت شما گرسنه اید و آب انرژی شما را نمی تواند تامین کند. احساس تهوع بعد از نوشیدن آب با معده خالی، نشان دهنده این است که شما باید چیزی بخورید. راه حل ساده برای حل این مشکل غذا خوردن است.  


3- کم آبی بدن


درست مانند زمانی که بدن شما کمبود غذا دارد، اگر به اندازه کافی آب ننوشید، احتمالا علائم ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر احساس تهوع و استفراغ آب، اگر کم آب هستید، ممکن است سردرد، احساس خستگی، ضعف، سرگیجه یا سبکی سر و لب های خشک یا دهان خشک داشته باشید.

یک راه ساده برای تشخیص دهیدراته بودن یا نه این است، که رنگ ادرار خود را بررسی کنید. اگر زرد تیره و بدبو است، باید بیشتر آب بنوشید. بسیار مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید تا سوخت مورد نیاز بدن برای زنده ماندن را تامین کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله 15 مزیت آب آشامیدنی و مقدار مورد نیاز آن را مطالعه کنید. 


4- بارداری (تهوع صبحگاهی)


در صورتی بارداری، شما می توانید تهوع صبحگاهی را در هر زمانی در طول روز یا حتی یک شبه تجربه کنید. تکرر ادرار، لکه بینی و درد معده، خستگی و فشار خون پایین تر از حد طبیعی نیز از علائم اولیه بارداری هستند. در صورت نیاز تست بارداری بدهید. 


5- کمبود الکترولیت


عدم تعادل الکترولیت ممکن است اصطلاحی باشد که شما کمتر شنیده باشد، اما در واقع یک مشکل رایج است که همه ما ممکن است هر از گاهی آن را تجربه کنیم. ما برای زنده ماندن به الکترولیت ها (گروهی از مواد معدنی ضروری) نیاز داریم.

اگر مایعات بدن خود را در اثر ورزش سنگین از دست داده باشید، از داروهای خاصی (مانند دیورتیک ها و آنتی بیوتیک ها) استفاده می کنید، بیماری کلیوی یا نارسایی قلبی دارید، یا اسهال یا بیماری داشته اید، میزان الکترولیت ها می توانند نامتعادل شود. معمولا کمبود این مواد معدنی باعث بروز علائمی از جمله بی حالی، احتباس مایعات و حالت تهوع می شود. یکی از عوامل علت بالا آوردن آب می تواند از کمبود الکترولیت باشد. با هیدراته ماندن و نوشیدن نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت می توانید از عدم تعادل الکترولیت جلوگیری کنید.


6- شرایط پزشکی


تعدادی از شرایط پزشکی، مانند اختلالات گوارشی و GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری)، می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ آب پس از نوشیدن شود. اگرچه این مشکل کمتر رایج است، اما آب می تواند باعث سوزش سر دل و رفلاکس اسید شود. با این حال، آب به طور کلی باید به تخلیه اسید معده در مری شما کمک کند. اگر با مشکلات گوارشی سروکار دارید، عاقلانه است که به پزشک مراجعه کنید. اما در این بین، نوشیدن آب ساده باید علائم شما را تسکین دهد و کمک کند احساس بهتری داشته باشید. 


آلاینده های موجود در آب


همان طور که گفتیم یکی از راه های حل مشکل تهوع و علت بالا آورن آب، تصفیه آب است. سوال این است که چرا باید یک برنامه جامع تصفیه آب داشته باشیم؟ ممکن است آلاینده های موجود در آب آشامیدنی باعث تهوع شما شوند. آب شهری حاوی آلاینده های کمیاب است و آب چاه حتی بیشتر در معرض آلودگی است. برخی از آلاینده های رایج آب که ممکن است با آن مواجه شوید، عبارتند از: 


باکتری ها


باکتری ها بیشتر در منابع آب چاه یافت می شوند. کلیفرم مدفوع به طور معمول نشان دهنده آلودگی ناشی از فاضلاب است. اگر آزمایش این آلاینده را در آب شما نشان داد، مهم است که در حین بررسی بیشتر از آب معدنی استفاده کنید. 


فلزات سنگین


فلزات سنگین در اکثر منابع آب لوله کشی رایج هستند. در حالی که برخی از فلزات سنگین مانند مس و منگنز در رژیم غذایی ما مورد نیاز هستند، برخی دیگر برای بدن انسان سمی هستند. سرب یکی از خطرناک ترین فلزات سنگین در آب آشامیدنی است و به هر قیمتی باید از مصرف آن اجتناب کرد.

بعید است که از نوشیدن آب حاوی فلزات سنگین احساس بیماری کنید، مگر اینکه مقدار کافی برای ایجاد مسمومیت در آن وجود داشته باشد. در این حالت، در کنار حالت تهوع و استفراغ آب، ممکن است سردرد، درد شکم، اسهال، خستگی و مشکل در تنفس را نیز تجربه کنید.


جلبک


جلبک آلاینده ای است که هم در چاه ها و هم در منابع آب شهری یافت می شود و اغلب در کنار باکتری ها وجود دارد. جلبک های سبز آبی بزرگترین خطر در آب آشامیدنی هستند. از آنجایی که هیچ مقررات EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا) برای این آلاینده وجود ندارد، تأسیسات تصفیه آب موظف به حذف آن نیستند. علاوه بر حالت تهوع و استفراغ آب، جلبک سبز آبی ممکن است باعث مشکلات کبد و معده، تحریک پوست و چشم و حتی مشکلات تنفسی شود. 


آفت کش ها


آفت کش ها هم در آب های سطحی و هم در آب های زیرزمینی یافت می شوند. غلظت آفت کش ها در آب به عوامل متعددی مانند منبع آب و سطح فعالیت کشاورزی غیرمسئولانه در منطقه شما بستگی دارد.

اگرچه آفت‌کش ‌ها توسط EPA تنظیم می‌شوند، اما ممکن است هنوز مقادیر کمی از آن ها وجود داشته باشد. برخی از اثرات حاد آفت کش ها برای سلامتی، به غیر از حالت تهوع و استفراغ آب، سرگیجه، بثورات پوستی، تاول، اسهال و گاهی اوقات مرگ است.


MTBE


MTBE به گروهی از مواد شیمیایی می گویند که می توانند از طریق آلودگی وارد آب آشامیدنی ما شوند. میلیون ‌ها انسان در کره زمین آب حاوی MTBE می نوشند. حتی اگر میزان این ماده زیاد نباشد، موجب حالت تهوع می شود و می تواند علت بالا آوردن آب باشد. بنابراین اگر مشکوک هستید که آب شما ممکن است آلوده باشد، ارزش آن را دارد که آب را آزمایش کنید. قرار گرفتن در معرض MTBE همچنین ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و بی ‌حسی شود.

 

چگونه بعد از نوشیدن آب دیگر احساس بیماری نکنم؟


چگونه بعد از نوشیدن آب دیگر احساس بیماری نکنم؟


اگر آب باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ آب در شما می شود، ممکن است سعی کنید آب زیادی ننوشید. با این حال، اگر روزانه به اندازه کافی مایعات ننوشید، به طور ناخوشایندی تشنه خواهید شد و شاید حتی آب بدنتان کم شود. اگر نمی‌توانید آب معمولی را از شیر بنوشید، سعی کنید با یکی از پیشنهادات زیر مشکل را برطرف کنید:


آب تصفیه شده یا مقطر بنوشید 


برای کاهش حالت تهوع و استفراغ آب، آب تصفیه شده یا مقطر بنوشید. می توانید از بطری های آب معدنی استفاده کنید، یا برای راه حلی طولانی تر، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خریداری کرده و به راحتی در خانه آب تصفیه شده بنوشید. در صورتی که سیستم گوارشی یا ایمنی حساسی دارید، نوشیدن آب بدون ناخالصی حالت تهوع شما را کاهش می دهد. امروزه داشتن دستگاه های تصفیه آب خانگی ضروری تر از گذشته شده است. 


با معده خالی آب نخورید


همانطور که قبلا توضیح دادیم ،وقتی آب را با معده خالی می نوشید، بدن شما ممکن است فکر کند که در حال غذا خوردن هستید و اگر انرژی کم دارید، باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ آب می شود. در کل از نوشیدن آب با معده خالی خودداری کنید و در عوض بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده یک لیوان آب بنوشید.

خوردن غذا و تأمین انرژی مورد نیاز بدن قبل از اینکه آب بنوشید، حالت تهوع را کاهش می دهد. با این حال، به یاد داشته باشید که خوردن بیش از حد غذا قبل از نوشیدن آب نیز ممکن است باعث حالت تهوع شود، همچنین نوشیدن آب بیش از حد نیز ممکن است باعث تهوع شود.


آب با دماهای مختلف را امتحان کنید


دمای آب گرم یا سرد ممکن است برای معده ناخوشایند باشد. علت بالا آورن آب می تواند دمای نامناسب آن برای بدن باشد. به طور کلی نوشیدن آب سرد برای ما سخت ‌تر است، زیرا رگ ‌های خونی را منقبض می‌کند و حتی می‌تواند روی سیستم گوارشی تأثیر بگذارد، همچنین به حالت تهوع شما کمک می کند. با این حال، اگر خیلی گرمتان هست و کمبود آب دارید، آب سرد ممکن است بسیار خوش طعم تر از آب گرم یا دمای اتاق باشد. دمای آب را تنظیم کنید تا مشخص کنید که گرم یا بیش از حد سرد بودن عاملی در ایجاد حالت تهوع شماست یا خیر. 


کمتر ولی دفعات بیشتر آب بنوشید


اشاره شد که نوشیدن آب با معده خالی ایده بدی می باشد، همانطور که نوشیدن آب بیش از حد به یکباره هم خوب نیست. با این کار شما بدن خود را تحت تأثیر قرار داده و اندام های داخلی خود را مجبور می کنید که برای پردازش مقدار زیادی آب خیلی سخت کار کنند. مصرف آب را با نوشیدن جرعه های کوچک به طور منظم در طول روز کاهش دهید. اگر صرفا به این دلیل که مقدار زیادی آب می ‌نوشیدید، حالت تهوع داشتید و یا دچار استفراغ آب شدید، مشکل فوراً برطرف می‌ شود.


الکترولیت یا نمک اضافه کنید


برای جلوگیری از حالت تهوع مرتبط با عدم تعادل الکترولیت، افزودن الکترولیت یا سدیم به نوشیدنی ‌ها باید به حفظ سطح انرژی شما کمک کند. پتاسیم، کلسیم و سدیم ممکن است تفاوت زیادی در آب آشامیدنی ایجاد کنند، به خصوص اگر به طور منظم تمرینات سنگین انجام دهید.


آب طعم دار یا دم کرده را امتحان کنید


شاید طعم آب را دوست نداشته باشید. می‌توانید آب طعم ‌دار را امتحان کنید یا حتی طعم‌ دهنده‌ های خود را در خانه اضافه کنید. طعم دهنده های سالم زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. سعی کنید نعناع، برش‌های لیمو، ریشه زنجبیل، ریحان، هندوانه، پرتقال یا رزماری را به یک پارچ بزرگ اضافه کنید و اجازه دهید قبل از نوشیدن طعم ‌ها با هم مخلوط شوند.

اگر آب معمولی باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ آب در شما می شود، طعم دادن به آب ممکن است مشکل را حل کند. گزینه دیگر نوشیدن یک فنجان آب میوه در هنگام حالت تهوع است. آب میوه را نباید همیشه نوشید، زیرا حاوی قند بیش از حد است، اما در مقادیر کم، ممکن است به کاهش مشکل تهوع شما کمک کند.


آب گازدار بنوشید 


در برخی از موارد نوشیدن آب گازدار به رفع حالت تهوع شما کمک می کند. هنگامی که آب حاوی کربنات می نوشید، اسیدیته کل معده شما باید کاهش یافته و ممکن است در عرض چند دقیقه حالت تهوع شما را کاهش دهد. نوشیدن آب گازدار به جای نوشیدنی های گازدار یا نوشابه، که معمولا حاوی غلظت بالایی از قندهای مصنوعی یا شیرین کننده هستند، توصیه می شود. 


با پزشک صحبت کنید


در صورتی که آب باعث تهوع شما می شود، ولی به علت هیچ یک از موارد بالا نیست، با پزشک مشورت کنید. ممکن است حالت تهوع و یا علت بالا آورن آب مرتبط به آب و یا کاملا نامربوط باشد. شما ممکن است با عدم تعادل بدن خود یا یک عارضه جانبی تغییر هورمونی روبرو باشید. 

معاینه شدن توسط یک متخصص به شما کمک می کند، تا مشکل را حل کنید یا به شما اطمینان می دهد که چیزی برای نگرانی وجود ندارد. پزشک می تواند سوابق سلامتی شما را ارزیابی کند و علائم شما را قبل از تعیین علت مشکل ارزیابی کند. آن ها همچنین در صورت نیاز آزمایشات و تشخیص های اضافی را ترتیب خواهند داد.


سوالات متداول در مورد نوشیدن آب 


 در ادامه پاسخ دو سوال متدوال در مورد نوشیدن آب را بررسی می کنیم: 


نوشیدن آب زیاد در روز ایرادی دارد؟ 


بله. نوشیدن بیش از 20 تا 28 لیتر آب در روز ممکن است منجر به وضعیتی به نام هیپوناترمی شود، که زمانی اتفاق می ‌افتد که کلیه ‌های شما نتوانند آب اضافی را تصفیه کنند. ما فقط به 2 لیتر آب در روز نیاز داریم، بنابراین نوشیدن بیش از حد غیرممکن به نظر می رسد. اما حتی نوشیدن 3 تا 4 لیتر آب در مدت زمان کوتاهی ممکن است کلیه های شما را تحت فشار قرار دهد، به همین دلیل بهتر است زیاد نوشیدن آب را کنار بگذارید و زمان هایی که تشنه هستید، آب بنوشید. 


چرا وقتی از خواب بیدار می شوم نمی توانم آب بنوشم؟


توصیه می شود بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید. اما در برخی از مواقع نوشیدن آب باعث ایجاد حالت تهوع در شما می شود. برای حل این مشکل به جای نوشیدن آب با معده خالی ابتدا صبحانه بخورید و سپس به آرامی آب بنوشید، همچنین می توانید آب لیمو یا یک تکه لیمو به لیوان آب اضافه کنید، تا حالت تهوع ایجاد نشود. 


وبسایت تصفیه آب آبین اولین فروشگاه تخصصی تصفیه آب در ایران عرضه کننده انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی می باشد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 1
تعداد نظرات: 7
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (7)
فاطمه
فاطمه
من چند وقتی هستش که اصلا آب شیر رو نمخیورم همیشه خودم آب رو میحوشونم و ازش برای خوردن استفاده میکنم به نظرم قبلا که آب شیر استفاده میکردم خیلی دل درد داشتم.
محدثه
محدثه
منم موقعی که باردار بودم و آب میخورم خیلی حالت تهوع شدید داشتم اما خدارشکر وقتی که بچم بدنیا اومد کلا حالت تهوع به صورت کامل رفع شد.
سارا دامغانی
سارا دامغانی
متاسفانه من اول اصلا تمایلی به خوردنی آب منزل خودمون نداشتم ولی آب معدنی های بیرون برام راحت بود نوشیدنش که متوجه شدم مشکل از دستگاه تصفیه ما هم هست و آب رو خوب تصفیه نمی‌کرد
زهرا جانکی
زهرا جانکی
حتما برای دستگاه تصفیه آب خیلی دقت کنید چون خیلی از مشکلاتی که در بالا ذکر شد بخاطر وجود باکتری و مواردی هست که ممکنه باعث بشن مشکلاتی از قبیل حالت تهوع بهتون دست بده
سامیه حمیداوی
سامیه حمیداوی
یه توصیه برای کسانی که مشکل دارن با نوشیدن آب اینکه آب رو مزه دار کنید مثلا چند حلقه لیمو یا نعناع یا چند قطره گلاب بریزید باعث میشه دیگه حالتون بد نشه
شادی پناهی
شادی پناهی
خیلی نکات خوبی بازگو کردین و اهمیت و ضرورت نوشیدن آب رو به بهترین صورت عنوان کردین و همین طور زیاده از حد خوردن آب رو هم ذکر کردین که بسیار مهمه هرکسی بدونه
کوهساری
کوهساری
سلام و وقت بخیر من خانم ۳۲ ساله هستم زمانی که نوجوان بودم بهش شهرستان رفتم و اونجا خیلی سخت بیمار شدم و وقتی برگشتم خونه به صورتی که حتی آب نمیتونستم بخورم و تا یک هفته به شدت هم استفراغ و هم اسحال شدید داشتم و دکتر عمومی رفتم بعد از این ماجرا تعرق و بادشکمم زیاد و بدبو شد و نمیتونم زیاد آب بخورم باعث تهوعم میشه میخواستم راهنماییم کنید لطفا
ارسال نظر