چرا فیلتر ممبران خراب می شود؟

چرا فیلتر ممبران خراب می شود؟

خرابی فیلتر ممبران را می توان در واقع "از دست دادن یکپارچگی مکانیکی ممبران که منجر به ناتوانی در دستیابی به مقادیر حذف آلاینده ها تعریف کرد." خرابی فیلتر ممبران اصلی می تواند در طول دو مرحله از عمر عملیاتی آن رخ دهد. ممکن است الیاف ممبران، قبل و یا در حین نصب و همچنین در طی فیلتراسیون غشایی آسیب ببینند و نیاز به تعویض فیلتر ممبران داشته باشد.


به همین جهت باید ابتدا خرابی آن تشخیص داده شود، علت آن شناسایی شده و درصدد رفع آن اقداماتی لحاظ گردد. در ادامه به این موارد به تفصیل خواهیم پرداخت.


علت خراب شدن فیلتر ممبران


ممبران تصفیه آب یکی از مهمترین اجزای هر سیستم است که قدرت حذف آلاینده های بسیار زیادی را از آب دارد. این فیلتر در واقع قلب دستگاه RO است و تاثیر بسزایی در کیفیت آب خروجی دارد. فیلتر ممبران اصلی با منافذ بسیار ریز خود (در حد 0.0001 میکرون) توانایی به دام انداختن طیف وسیعی از آلاینده های مختلف را دارد.

 

علت خرابی فیلتر ممبران


 

از جمله موادی که آسیب زیادی به فیلتر ممبران وارد کرده و سبب خرابی آن می شوند، باید به عناوین زیر اشاره کرد:


1.    ماده شیمیایی "کلر" موجود در آب شهری
2.    ذرات معلق و گل و لای که ابعادی در حد میکرون دارند.


برای اینکه موارد فوق به فیلتر ممبران نرسند و باعث خرابی ممبران نشوند، حتما باید از پیش تصفیه استفاده شود. بدیهی است که در صورت ایراد در کار فیلترهای پیش تصفیه، ممبران در معرض آسیب قرار می گیرد.


طول عمر فیلتر ممبران


به طور دقیق نمی توان مدت زمان مشخصی را به عنوان عمر فیلتر ممبران در نظر گرفت اما مقدار حدودی کارایی آن حدود 2 سال است. تا زمانی که حجم آبدهی فیلتر مناسب باشد و توانایی کاهش TDS را داشته باشد می توان از آن استفاده کرد.


عوامل مختلفی بر طول عمر فیلتر ممبران تصفیه آب اسمز معکوس تاثیر مستقیم می گذارند که از جمله آن ها باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    کیفیت آب ورودی
•    کیفیت بالای سیستم پیش تصفیه
•    حجم تصفیه آب و سایر مواردی از این قبیل


نحوه تعویض فیلتر ممبران


سرب، فلوراید، باکتری و سایر آلاینده ها از جمله مواردی هستند که یک ممبران اسمز معکوس در شرایط مطلوب قادر است تا 99٪ از آن ها را حذف کند. با وجود آن که از طریق تمیز کردن منظم و پیش تصفیه مناسب آب خوراک می توانیم طول عمر و راندمان فیلتر ممبران اصلی را افزایش دهیم اما پس از خرابی فیلتر ممبران راهی به غیر از تعویض آن نداریم.

 

تعویض فیلتر ممبران
 

حتی با کامل ترین روش های تمیز کردن و بهترین پیش تصفیه در محل هم در نهایت باید ممبران RO را پس از مدت زمان مشخصی عوض کرد. تعویض ممبران تصفیه آب کاری نسبتا ساده است که در عین سهولت نیاز به تخصص دارد. در ادامه مراحل تعویض ممبران تصفیه آب را شرح می دهیم:


1.    ابتدا دست های خود را بشویید تا آلودگی خارجی وارد دستگاه RO نشود.
2.    منبع آب را قطع کنید.
3.    شیر مخزن ذخیره را ببندید.
4.    شیر RO را باز کنید تا فشار سیستم کاهش یابد و آب باقیمانده تخلیه شود. پس از قطع شدن چکه، شیر آب را ببندید.
5.    خط آب را از درپوش محفظه ممبران خارج کنید. اتصال فیتینگی را به سمت داخل فشار دهید و لوله را بیرون بکشید.
6.    با چرخش در جهت عقربه های ساعت درپوش را بردارید. ممکن است برای این کار به آچار فیلتر یا آچار بند نیاز داشته باشید. پیش از باز کردن درپوش یک دستمال یا ظرف زیر دست خود بگذارید.
7.    مبران قدیمی را بیرون بیاورید. اگر حرکت نمی کند از انبردست دم باریک استفاده کنید.
8.    در صورت نیاز داخل محفظه ممبران را با آب گرم تمیز کنید. برای ضد عفونی آن می توان از سفید کننده خانگی بدون عطر یا ضدعفونی کننده های مناسب دیگر استفاده کرد. سپس آن را کاملا بشویید.
9.    ممبران جدید را تا انتها به داخل محفظه فشار دهید تا محکم در جای خود قرار گیرد. سعی کنید از لمس غشا با دستان خالی خودداری کنید تا از آلودگی جلوگیری شود.
10.     پیش از آن که مجددا درپوش محفظه را ببندید، بررسی کنید که اورینگ لاستیکی سیاه محکم در جای خود قرار گرفته باشد. در صورت نیاز آن را با استفاده از گریس سیلیکونی روغن کاری کنید. 
11.    با فشار دادن لوله به داخل درپوش، غشا را دوباره وصل کنید. برای اطمینان از اتصال ایمن، لوله را به عقب بکشید.
12.    منبع آب را مجدد متصل کنید.
13.    شیر مخزن RO را باز کنید.
14.    شیر آب فیلتر شده را باز کنید و اجازه دهید سیستم برای چند دقیقه کار کند تا شستشو داده شود.
15.    نشتی را بررسی کنید.
16.    شیر آب را ببندید و بگذارید مخزن پر شود.
17.    قبل از استفاده، 1 یا 2 بار مخزن پر آب را دور بریزید. این کار برای خارج کردن مواد نگهدارنده داخل ممبران است. اگر بعد از 2 نوبت، آب همچنان طعم یا بوی نامطلوبی داشت آن را همچنان دور بریزید تا دوباره شستشو شود.
18.    تاریخ تعویض فیلتر ممبران اصلی را یادداشت کنید.


زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب


برای آن که بدانید زمان تعویض فیلتر ممبران شما فرا رسیده است یا خیر باید تست های مختلفی روی آن انجام دهید.


1. آزمایش حجم آب تصفیه شده توسط ممبران: برای این کار باید مادامی که شیر میکس و شیر مخزن بسته باشند، شیر برداشت آب را باز کنید و میزان آب خروجی را اندازه بگیرید. سپس این حجم را با استاندارد مورد انتظار بسنجید.


به عنوان مثال هر فیلتر ممبران 50 گالنی باید به طور متوسط در هر دقیقه، حدود 130 میلی لیتر آب تصفیه شده تولید کند. همچنین اگر یک فیلتر ممبران اصلی 75 گالنی دارید، خروجی آب باید 200 میلی لیتر در دقیقه باشد. اگر مقدار آب خروجی از شیر برداشت شما از نصف این مقدار کمتر بود، صرف نظر از مقدار TDS آن باید به آن را عوض کنید.


2. سنجش میزان TDS آب: اگر قصد دارید مقدار TDS آب تصفیه شده سیستم خود را اندازه گیری کنید باید ابتدا شیر تانک و شیر میکس را ببندید. سپس در حالی که دستگاه همچنان به برق متصل است شیر برداشت را باز کنید تا به مدت 2 دقیقه آب جریان داشته باشد. حال با استفاده از دستگاه TDSمتر میزان سختی آب را اندازه گیری کنید.


(البته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از فیلتر مینرال، سختی آب افزایش پیدا می کند. به همین خاطر بهتر است که از خروجی ممبران آب بردارید).


همان طور که احتمالا می دانید فیلتر ممبران اصلی قادر است تا 98 درصد سختی آب را کاهش دهد. به این ترتیب اگر میزان TDS آب خوراک معادل 400 باشد، انتظار می رود که آب تصفیه شده تنها 10 درجه سختی در خود داشته باشد. اگر میزان TDS آب خروجی از دستگاه RO شما بیشتر از 20 درصد آب خوراک بود باید فیلتر ممبران را عوض کنید.


وب سایت آبین به عنوان پیشرو در عرصه تصفیه آب آماده است تا شما را در زمینه خرید و تعویض فیلتر ممبران اورجینال از برندهای معتبر یاری کند. سوالات خود را می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 02122228116 با کارشناسان ما مطرح فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
خالقی
خالقی
مواردی که داخل این مقاله نوشته شده به افرادی که از فیلتر ممبران برای تصفیه استفاده میکنند کمک می‌کنه که از خراب شدن این فیلتر جلوگیری کنند‌
ارسال نظر