مقایسه رزین کاتیونی، رزین میکس بد و رزین آنیونی

مقایسه رزین کاتیونی، رزین میکس بد و رزین آنیونی

ممکن است که تا به حال عبارت سختی‌گیری آب را در زمینه تصفیه آب آشامیدنی و صنعتی شنیده باشید. سختی‌گیری یا نرم کردن آب چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا ابتدا با فرآیند تبادل یونی و انواع رزین میکس بد، کاتیونی و آنیونی آشنایی پیدا کنید.

 

سختی آب و روش برطرف کردن آن

 

آب سخت (Hard Water) در واقع آبی است که درصد بالایی از مواد معدنی در خود داشته باشد. آب سخت زمانی تشکیل می‌شود که رسوباتی مثل سنگ آهک یا گچ که عمدتاً از کربنات‌های کلسیم و منیزیم، بی کربنات‌ها و سولفات‌ها تشکیل شده‌اند، در آب نفوذ کنند. آب با درصد بالای سختی، می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات زیادی ایجاد کند. برای مثال وجود یون‌های سنگین در آب باعث ایجاد رسوب در تاسیسات صنعتی مثل دیگ‌های بخار، برج‌های خنک کننده و سایر تجهیزات می‌شود. این رسوبات می‌توانند خسارت زیادی به سیستم‌های صنعتی وارد کنند.


در مصارف خانگی نیز آب سخت باعث بروز مشکلاتی مثل ایجاد رسوب در کتری و آبگرمکن یا کف نکردن صابون و سایر شوینده‌ها می‌شود. بنابراین لازم است تا روش‌های مختلف برای سختی‌گیری یا نرم کردن آب مورد استفاده قرار بگیرد تا از میزان خسارات وارده به دستگاه و سیستم‌های مختلف جلوگیری شود.


یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای سختی‌گیری آب و حذف یون‌های سنگین، استفاده از رزین در فرآیند تصفیه آب و به‌کارگیری فرآیند تبادل یونی است. رزین مورد استفاده در دستگاه‌های سختی‌گیر با استفاده از واکنش مبادله یونی برگشت‌پذیر یا تبادل یونی، امکان حذف یون‌های موجود در آب را فراهم می‌کند. در فرآیند سختی‌گیری آب، با توجه به یون‌های موجود در آب، از انواع مختلف رزین کاتیونی، آنیونی و میکس بد برای نرم کردن آب استفاده می‌شود.

 

رزین آنیونی مورد استفاده در فرآیند سختی‌گیری آب

 

رزین آنیونی شامل ذرات کوچک، غالبا زرد رنگ و کروی شکلی است که دارای بار مثبت هستند. این ذرات یونی توانایی جذب ذرات ناخالصی با بار منفی مثل سولفات و نیترات را دارند. در طی فرآیند تبادل یونی، ذرات آنیونی رزین با آزاد کردن بعضی از یون‌ها، قابلیت جذب و جداسازی سایر یون‌های موجود در آب را پیدا می‌کنند. با عبور آب از روی رزین‌های آنیونی، یون‌های با بار منفی مثل سولفات، نیترات، آرسنیک و بی کربنات ها توسط رزین جذب می‌شوند و کلرید آزاد می‌شود. فرآیند تبادل یونی معمولا در یک مخزن فایبرگلاس یا فولادی با روکش پلاستیکی که با رزین یا زئولیت مصنوعی پر شده است انجام می شود.

 

رزین آنیونی مورد استفاده در فرآیند سختی‌کیری آب


زمانی که تمام ذرات کلرید مبادله شدند، در اصطلاح گفته می‌شود که رزین تمام شده و نیاز به شارژ دارد. برای شارژ رزین آنیونی باید آن را در محلول غلیظ آب و نمک قرار داد تا از طریق فرآیند تبادل یونی، ذرات کلرید دوباره به رزین اضافه شوند. در این فرآیند تمام یون‌‎های آلاینده از رزین جدا شده و کلرید مجددا جذب و جایگزین می‌شود. شارژ به موقع رزین تاثیر زیادی بر روی کیفیت آب دارد. بنابراین همیشه باید به میزان آلاینده‌های جذب و شده و ظرفیت رزین توجه داشته باشید.

 

رزین کاتیونی مورد استفاده در فرآیند سختی‌گیری آب 

 

رزین کاتیونی عملکردی دقیقا برخلاف رزین آنیونی دارد. این رزین حاوی ذراتی با بار منفی است که طی فرآیند تبادل یونی ذرات یونی با بار مثبت را جذب می‌کند. در فرآیند سختی‌گیری آب با رزین کاتیونی، هنگام عبور آب از روی رزین، ذرات کلسیم و منیزیم جذب شده و یون سدیم آزاد می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که این رزین توانایی بالایی در حذف ذرات با بار مثبت مثل کلسیم و منیزیم را دارد.


رزین کاتیونی مانند آنیونی در دو دسته اسید قوی و اسید ضعیف تولید می‌شود. اگر رزین‌ها در دسته اسید قوی باشند، توانایی حذف تمامی ذرات یونی با بار مخالف را دارند اما رزین‌های اسید ضعیف، توانایی کمتری در جذب و حذف ذرات یونی با بار مخالف داشه و نمی‌توانند تمام یون‌ها را جذب کنند.

 

رزین میکس بد مورد استفاده در فرآیند سختی‌گیری آب

 

رزین میکس بد یا بستر مخلوط ترکیبی از رزین‌های آنیونی و کاتیونی است که توانایی جذب ذرات با یون‌های مثبت و منفی را به طور همزمان دارد. در تولید رزین بستر مخلوط معمولا از ترکیب 40% رزین آنیونی قوی و 60% رزین کاتیونی قوی استفاده می‌شود. این رزین در صنعتی تصفیه آب به ویژه سیستم اسمز معکوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربرد این رزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    تولید آب با درصد خلوص بالا
•    فرآیند معدن ‌زدایی آب
•    تمیز کردن میکروالکترونیک‌ها
•    مصارف داروسازی

 

خرید رزین برای دستگاه سختی‌گیر

 

خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی وجود دارند که باید هنگام انتخاب رزین متناسب با نیازهای شما مورد توجه قرار بگیرد. این خواص عبارتند از:

 

خرید رزین برای دستگاه سختی‌گیر


•    اندازه دانه‌های رزین
•    مقدار آبی که رزین می تواند در خود نگه دارد
•    مقدار یون‌هایی که رزین می‌تواند قبل از نیاز به بازسازی، فیلتر کند.
•    سرعتی که رزین تبادل یونی اجازه می‌دهد تا آب از آن عبور کند.
•    کیفیت مطلوب آب خروجی نهایی
•    نوع و مقدار آلاینده‌ها در آب منبع


شما می‌توانید برای خرید رزین مناسب با دستگاه سختی‌گیر خود به فروشگاه اینترنتی آبین مراجعه کنید. این فروشگاه برند‌های مختلف رزین مثل رزین پرولایت را موجود داشته و شما می‌توانید با اطمینان محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین اگر نیاز به دریافت مشاوره در زمینه خرید رزین و سایر تجهیزات تصفیه آب دارید می‌توانید از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
مخدومی
مخدومی
سختی گیری آب یکی از مهمترین کارهای مورد نیاز برای داشتن آب سالم هستش. آب سخت خیلی برای سلامتی انسان خطر آفرینه و به مرور باعث بروز بیماری های حدی میشه.
ارسال نظر