مقایسه آب تصفیه شده و آب چشمه

مقایسه آب تصفیه شده و آب چشمه

روزهایی را به یاد می آورید که سوپرمارکت محله فقط تعداد انگشت شماری آب بطری داشت؟ به لطف تکنیک‌های جدید تصفیه آب (و تاکتیک ‌های بازاریابی)، امروزه خرید آب آشامیدنی بطری می‌تواند برای بسیاری از مصرف‌کنندگان به یک معضل تبدیل شود.

امروزه خریداران درمورد آب آشامیدنی بطری چندان راحت نیستند. گزینه های زیادی وجود دارد که می تواند باعث سردرگمی افراد شود. یکی از این موارد، انتخاب میان آب چشمه و آب آشامیدنی تصفیه شده است. شما خالص ترین و سالم ترین مورد ممکن را می خواهید، اما مطمئن نیستید کدام گزینه بهتر است. آب چشمه مانند یک محصول ارزشمند از جانب مادر طبیعت است؛ آبی خالص، طبیعی و غنی از مواد معدنی. در مورد آب تصفیه شده نیز می گویند: «تصفیه شده و سالم». بنابراین، کدام یک را انتخاب می کنید؟

تصمیم گیری بین آب چشمه و آب تصفیه شده، با درک تفاوت های بین هر دو مورد، از جمله مزایا و معایب آنها شروع می شود. به این ترتیب، می توانید بدانید که چه می نوشید و دفعه بعد که برای خرید بطری آب مراجعه می کنید، تصمیم آگاهانه تری بگیرید. با در نظر داشتن این مورد، بیایید هر دو نوع را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک برای سلامت کلی شما بهتر است.


آب چشمه چیست؟


با دیدن عبارت "آب چشمه" روی لیبل بطری های آب، حتما به ذهنتان خطور می کند که آب، مستقیما از چشمه ای زلال و شفاف که سخاوتمندانه از دل کوه های دست نخورده حومه های دور افتاده سرازیر شده، پر شده است. هرچند مقداری از آب چشمه در منبع آن جمع آوری می شود، اما بیشتر آب های فروخته شده تجاری از سفره های زیرزمینی که منبع تغذیه چشمه هستند استخراج می شوند و سپس به تاسیساتی منتقل می گردند تا پردازش شده و بطری شوند.

به طور کلی آب چشمه (که گاهی به آن «آب آرتزین» نیز گفته می شود) به طور طبیعی جریان دارد و تا سطح مخازن بزرگ آب زیرزمینی بالا می رود. این منابع طبیعی می توانند در دره ها، کنار تپه ها و کوه ها و هر جایی که سنگ بستر (عمدتا سنگ آهک) وجود دارد، ایجاد شوند. اما اگر آب چشمه از زیر زمین می آید، چگونه اینقدر خالص است؟


آب چشمه چگونه تشکیل می شود؟


از آنجایی که آب چشمه از سفره های زیرزمینی بزرگ نشات می گیرد، احتمالا با خود فکر می کنید که باید مقداری آلوده باشد. اما قطعا اینطور نیست. آب چشمه معمولا تحت یک فرآیند فیلتراسیون طبیعی قرار می گیرد، زیرا از میان سنگ آهکی ضخیمی حرکت کرده تا به سطح برسد. با بالا آمدن آب، سنگ ها برخی از ناخالصی های آن را تصفیه می کنند. به همین دلیل است که چشمه ها همیشه بسیار خالص و شفاف به نظر می رسند.

از آنجایی که لازم است مقادیر زیادی از آب چشمه با کامیون های تانکر دار برای بسته بندی به کارخانه منتقل شوند، باید جهت مقابله با آلودگی ها، به آن کلر یا ازن تزریق شود. هنگامی که آب به تاسیسات می رسد، از فیلتر کربن عبور کرده و کلر، رسوبات و سایر عناصر از آن حذف می شوند. در عین حال مواد معدنی سالمی که به طعم مطلوب آب کمک می کنند، حفظ خواهند شد.


مزایا و معایب استفاده از آب چشمه


آب چشمه در کنار مزایای فراوان آن، معایبی نیز دارد. در این جا قصد داریم به طور مختصر درباره آن صحبت کنیم.

مزایای استفاده از آب چشمه:

•    آب چشمه تمام مواد معدنی ضروری را به نسبت مناسب مورد نیاز بدن حفظ می کند.
•    مصرف آن برای افراد در هر گروه سنی بی خطر است.
•    خلوص استثنایی دارد.
•    طعمی مطلوب و با طراوت دارد.
•    باید تمام دستورالعمل های FDA در مورد آن رعایت شود.

معایب استفاده از آب چشمه:

•    ممکن است آب چشمه همچنان حاوی آلاینده هایی مانند فلزات، نیترات ها، کلر و سایر عناصر ناخواسته باشد.
•    در بیشتر موارد، این ناخالصی ها می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

حال که به حقایقی در مورد آب چشمه پی بردید، نوبت آن رسیده است تا ببینید این انتخاب درست است یا خیر؟


آب تصفیه شده چیست؟


عناوین زیادی به آب تصفیه شده اطلاق می شود. از جمله این نام ها می توان به آب دیونیزه، آب مقطر یا آب اسمز معکوس اشاره کرد. هر آبی که جامدات محلول، آلاینده های شیمیایی، پاتوژن ها، مواد معدنی و سایر عوامل ناخواسته در آن به طور کامل حذف می شوند، تصفیه شده است. شرط استاندارد این است که آب تصفیه شده نباید بیش از ده قسمت در میلیون (ppm) جامدات محلول داشته باشد.

بهترین روش های تصفیه برای دستیابی به چنین سطح TDS پایینی، به کارگیری روش اسمز معکوس، دیونیزاسیون، تقطیر یا سایر فرآیندهای مناسب است. اما علی رغم آن که این روش ‌ها در از بین بردن کامل باکتری‌ها، مواد شیمیایی، رسوبات، فلزات، مواد معدنی و سایر آلاینده‌ های آب بسیار عالی عمل می‌ کنند، ممکن است طعم آب را دستخوش تغییر قرار دهند؛ چرا که مواد معدنی، به آب طعم دلچسبی می دهند.
آب چگونه تصفیه می شود؟

آب تصفیه شده به این معنی است که آب، از یک یا چند فرآیند فلتراسیون عبور کرده است تا ناخالصی ‌های محلول در آن از جمله مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ ها از بین برود و آن را برای مصارف انسانی ایمن شود.

تصفیه آب اسمز معکوس (RO) و تقطیر، دو روش رایج و قابل دسترس محسوب می شوند. با نصب یک دستگاه زیر سینکی می توانید آب تصفیه شده اسمز معکوس را از طریق شیر تصفیه در اختیار داشته باشید. هر دو نوع سیستم، فیلترها و ممبران RO متفاوتی دارند که قادر است تمام ناخالصی های آب را تصفیه کند. برخی دستگاه ها، در آخرین مرحله فیلتراسیون خود از یک فیلتر معدنی ساز برای بازیابی مواد معدنی ضروری حذف شده در طی فرآیند فیلتراسیون RO استفاده می کنند. بر این اساس می توانید با خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی RO به آب با بالاترین سطح کیفی دسترسی داشته باشد.

روش تقطیر بسیار متفاوت از اسمز معکوس عمل می کند. فرآیند تقطیر شامل جوشاندن آب و گرفتن بخار آزاد شده است. هنگامی که بخار متراکم شد، دوباره به حالت مایع تبدیل می شود و هر گونه باقیمانده معدنی و آلاینده در ظرف باقی می ماند. سپس در مرحله نهایی، آب از فیلتر کربن عبود داده شده و پس از آن تحت عنوان آب مقطر خالص جمع آوری می شود. تولید هر گالن آب مقطر ممکن است تا 6 ساعت طول بکشد. در صورتی که دو بار تقطر انجام شود، زمان انتظار طولانی تر نیز خواهد شد.


مزایا و معایب آب تصفیه شده


آب تصفیه شده نیز مانند آب چشمه، دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

مزایای آب تصفیه شده:

•    کاهش قرار گیری در معرض مواد شیمیایی مضر، بقایای داروهای تجویزی و ترکیبات سمی مرتبط که برای سلامتی مضر است.
•    از بین بردن باکتری ها، ویروس ها یا سایر میکروارگانیسم ها
•    حذف طعم ناخوشایند ناشی از وجود مواد آلی، لوله کشی فلزی و مواد شیمیایی
•    آب تصفیه شده می تواند از هر منبعی تهیه شود زیرا این فرآیند حذف ناخالصی ها است که آب را تصفیه می کند.
•    فیلتر معدنی ساز می تواند مواد معدنی ضروری را که برای سلامتی شما حیاتی هستند، احیا کند و طعم آب را بهبود بخشد.

معایب آب تصفیه شده:

•    طعم نامطلوب (در صورتی که مواد معدنی به آن افزوده نشده باشد)
•    کمبود مواد معدنی ضروری


مصرف آب چشمه بهتر است یا آب تصفیه شده؟


مصرف آب چشمه و آب تصفیه شده هیچ خطری برای سلامتی بدن انسان ندارد؛ با این حال، هر دو دارای ویژگی های مختلفی هستند که آن را نسبت به دیگری مطلوب تر می کند. برخی افراد مصرف آب چشمه را به خاطر دارا بودن مواد معدنی ضروری برای سلامتی و همچنین طعم خوب آن ترجیح می دهند. با این حال، یک جنبه منفی قابل توجه نیز دارد: آلاینده‌ هایی مانند فلزات، PFAS، نیترات ‌ها، کلر و سایر مواد شیمیایی ممکن است همچنان در آن وجود داشته باشند که بر سلامتی شما تاثیر منفی می گذارند. برخی از این ناخالصی ها ممکن است در حین حمل و نقل و پردازش، استفاده از فوم های آتش نشانی AFFF و برخی موارد دیگر که در چشمه منبع وجود داشته اند، وارد آب شده باشند. علاوه بر آن، تمام کارخانه های فرآوری آب، تجهیزات مورد نیاز برای حذف این آلاینده ها را ندارند.

برخی افراد نیز چنین استدلال می کنند که آب تصفیه شده به خاطر عدم وجود مواد شیمیایی (کلر و فرآورده های جانبی کلر، PFAS و غیره)، پاتوژن ها و سایر آلاینده ها، گزینه بهتری است. هیچ باکتری یا مواد شیمیایی بیماری زا در آن وجود نداشته و همچنین رسوباتی ندارد که زیر دندانتان بیاید.

با این اوصاف، مشکل آب تصفیه شده این است که برخلاف آب چشمه، مواد معدنی ضروری را حفظ نمی کند. با اینکه مواد معدنی از طریق مصرف غذا نیز تامین می شوند، اما فقدان مواد معدنی لازم در آب تصفیه شده ممکن است باعث کمبود آن ها در بدن برخی افراد شود. خوشبختانه، برخی از روش های تصفیه مانند اسمز معکوس می توانند این مشکل را با معدنی کردن مجدد آب برطرف کنند.

پس با این حساب، کدام یک بهتر است؟ آب چشمه یا آب تصفیه شده؟ هرچند این تصمیم به اشخاص بستگی دارد اما بنا به دلایلی که زیر آمده است، مصرف آب تصفیه شده را توصیه می کنیم.

1.    با این روش می توانید آب را از منابع مختلف تصفیه کنید.
2.    دسترسی به آن ساده تر آب چشمه است.
3.    برخی از سیستم های تصفیه آب، مانند فیلترهای RO، می توانند مواد معدنی سالم را از طریق معدنی سازی مجدد به آب وارد کنند.
4.    آب تصفیه شده عاری از مواد شیمیایی و آلاینده های سمی است که می توانند به شما و اعضای خانواده شما آسیب برساند
5.    آب تصفیه شده نسبت به آب چشمه فرآیند تصفیه دقیق تری را پشت سر می گذارد، بنابراین درجه خلوص بالاتری داشته و مصرف آن ایمن تر است.


جمع بندی


به خاطر آن که معمولا آب لوله کشی حاوی مواد مضری است، بسیاری از افراد مصرف آب چشمه یا آب تصفیه شده را ترجیح می دهند. هر دوی این موارد، میزان خلوص بالایی دارند که آن ها را برای مصرف مناسب می کند. در عین حال دارای تفاوت هایی نیز با هم هستند. آب چشمه تصفیه نمی شود بلکه فقط فرآوری می گردد تا برخی آلاینده های موجود در آن حذف شوند. مواد معدنی ضروری خود که برای بدن انسان مفید هستند را حفظ می کند و طعم دلچسبی دارد. با این حال ممکن است دارای ناخالصی های سمی از جمله نیترات ها و فلزات باشد.

بر خلاف آن، آب تصفیه شده تا رسیدن به میزان حداکثر 10 ppm جامدات محلول، تصفیه و پردازش شده است. این بدان معناست که آلاینده‌ های ناخواسته مانند باکتری، رسوب، مواد شیمیایی و موارد دیگر ندارد، اما ممکن است طعم خوبی نداشته باشد؛ زیرا مواد معدنی که به آب طعم می‌ دهند از آن زدوده شده است. خوشبختانه، اسمز معکوس و سایر روش ‌های تصفیه مشابه قادرند مواد معدنی ضروری را اضافه کنند و آب تصفیه ‌شده را به بهترین انتخاب برای نوشیدن تبدیل نمایند.


اگر شما هم به دنبال خرید دستگاه تصفیه آب هستید، به وب سایت آبین مراجعه کنید. شرکت آبین اولین بازار آنلاین در زمینه تجهیزات آبی در ایران است که محصولات مختلفی در زمینه سیستم های تصفیه آب عرضه می کند. جهت دریافت مشاوره رایگان، از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
نعمانی
نعمانی
منم فک میکردم روی بطری های که نوشته شده آب چشمه به صورت مستقیم از چشمه گرفته شده از اینجا متوجه شدم خیلی از تصورات من کاملا اشتباه بود.
ارسال نظر