معایب و مضرات آب لوله کشی شهری و نحوه تصفیه آن

معایب و مضرات آب لوله کشی شهری و نحوه تصفیه آن

مطمئنا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که مضرات آب لوله کشی چیست و چرا با وجود آب تصفیه شده لوله کشی شهری، مجددا از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده ‌شود؟ پاسخ به این سوال‌ها  تنها از طریق آشنایی با سیستم تصفیه آب لوله کشی، کارکرد دستگاه تصفیه آب خانگی و فواید استفاده از سیستم فیلتراسیون امکان پذیر است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با معایب و مضرات آب لوله کشی شهری و نحوه تصفیه آن آشنا کنیم.

 

معایب و مضرات آب لوله کشی شهری و نحوه تصفیه آن

 

آب آشامیدنی یکی از مهمترین عناصر برای بقای انسان و جانوران است که زندگی بدون آن امکان پذیر نیست. اما نکته مهم‌تر از آن، دردسترس بودن آب آشامیدنی تصفیه شده است که حاوی ذرات ناخالصی و بیماری‌زا نباشد. خوشبختانه سیستم‌های تصفیه آب شهری با استفاده از فرآیندهای گوناگون در زمینه تصفیه آب، تاثیر زیادی در پاکسازی آب لوله کشی شهری دارند. با این وجود لازم است بدانید که این سیستم‌ها دارای ضعف‌هایی در زمینه تصفیه آب هستند که مانع از تولید آب با کیفیت بالا می‌شود. پس بهتر است با مضرات آب لوله کشی نیز آشنا باشید.

 

نحوه تصفیه آب لوله کشی شهری

 

نحوه تصفیه آب لوله کشی شهری

 

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و گسترش زندگی شهری و صنعتی، میزان زیادی از آلودگی‌های صنعتی، مواد شیمیایی و سمی فاضلاب کارخانجات و زمین‌های کشاورزی وارد آب می‌شوند. بنابراین لازم است که قبل از مصرف، آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها تصفیه شود تا این ذرات ناخالصی جدا شوند. آب تصفیه شده باید کاملا بدون رنگ، بو، مزه و ذرات ناخالصی بیماری‌زا و سمی و کاملا زلال باشد. اگرچه لازم است که درادامه با مضرات آب لوله کشی نیز آشنا شوید، اما تصفیه آب شهری دراین مرحله لازم و حیاتی است. جالب است بدانید که راهکارهای تصفیه آب در خانه نیز وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا در منزل خود آب را تصفیه کنید. در این بخش به بررسی نحوه تصفیه آب لوله کشی می‌پردازیم.

 

تصفیه فیزیکی و آشغال‌گیری


در مرحله اول، آب در آبگیرها جمع می‌شود تا کاملا ساکن و بدون تلاطم باشد، در نتیجه ذرات با وزن بیشتر ته نشین شده و قابل جداسازی می‌شوند. سپس آب از روی آشغالگیرها عبور کرده تا ذرات ناخالصی جامد در ابعاد مختلف جدا شوند. این آشغالگیرها به صورت شبکه‌هایی با ابعاد ریز و درشت هستند که با جداسازی ذرات معلق در آب، مانع از آسیب بخش‌های مختلف سیستم فیلتراسیون می‌شوند. تمیز کردن و جداسازی این ذرات از آشغالگیرها می‌تواند به دو صورت دستی یا مکانیکی انجام شود. در این مرحله ذراتی مثل شاخ وبرگ، چوب مواد پلاستیکی از آب جدا می‌شوند.


تصفیه شیمیایی


در این مرحله از مواد شیمیایی برای جداسازی جلبک، گیاهان و موجودات آبزی استفاده می‌شود. این مواد در حالت طبیعی برای اکوسیستم و حیات موجودات آبزی لازم و ضروری هستند. اما برای مصارف شهری لازم است که این ذرات ازآب جدا و پاکسازی شوند. از جمله موارد تصفیه شیمیایی می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد:


•    لخته‌سازی و انعقاد و تجمع ذرات ناخالصی: یکی از روش‌های شیمیایی برای حذف ناخالصی‌ها، روش لخته سازی یا انعقاد است. این شیوه برای حذف رنگ، گل ولای، ویروس، جلبک، مواد کلوئیدی و سایر میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. موادی مثل ذرات کلوئیدی بسیار کوچک هستند و اغلب باعث تغییر رنگ و کدورت در آب می‌شوند. این ذرات توسط فیلترها و آشغال‌گیرها قابل جداسازی نبوده و باید از طریق روش انعقاد جدا شوند. در این روش با اضافه کردن منعقد کننده‌های شیمیایی؛ بار این ذرات کوچک معلق در آب خنثی شده و در نتیجه به یکدیگر چسبیده و تشکیل لخته می‌شوند. سیستم فیلتراسیون دستگاه تصفیه قابلیت جداسازی این لخته‌ها را دارد.
•    ته‌نشینی: در این مرحله، آب در مخازن ته‌نشینی به حالت ساکن درآمده و لخته‌های تشکیل شده ته‌نشین می‌شوند. فضای این مخازن به گونه‌ای طراحی شده است که از جریان یافتن آب در مخزن جلوگیری کند. چرا که هر گونه جریان در آب مخزن باعث می‌شود تا فرآیند ته‌نشینی به درستی انجام نشود.
•    فیلتراسیون: در این مرحله از تصفیه آب از فیلترهای مختلف برای جداسازی ذرات ناخالصی و شفاف سازی آب استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از فیلتر آب می‌توان به حذف ذراتی مثل گرد وعبار، ذرت ناخالصی، ویروس‌‌ها، انگل و میکروب اشاره کرد. این فیلترها دارای منافذی با ابعاد مختلف هستند که در هر مرحله از سیستم فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای از بین بردن بو یا رنگ آب نیز از فیلترهای کربن فعال استفاده می‌شود. مرحله فیلتراسیون باعث می‌شود تا از مضرات آب لوله کشی کاسته شود.
•    ضدعفونی: پس از مرحله فیلتراسیون، لازم است که آب ضدعفونی شود. دراین مرحله از مواد ضدعفونی کننده مثل کلر، کلرامین و دی‌اکسید کلر استفاده می‌شود. این مواد برای از بین بردن ذرات باقیمانده انگل‌ها، باکتری و ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

معایب و مضرات استفاده از آب لوله کشی شهری

 

تمام مراحل فیلتراسیون بر روی آب لوله کشی انجام شده و به نظر می‌رسد که آب به طور کامل تصفیه می‌شود اما لازم است که با مضرات آب لوله کشی نیز آشنا شوید. شاید برای شما عجیب باشد که آب تصفیه نشده ممکن است حاوی 2000 نوع ماده آلوده کننده باشد! این آب در سراسر جهان حاوی مقداری باکتری و انگل‌های خطرناکی است که می‌تواند باعث آسیب به سیستم‌های مختلف بدن انسان شود. اگرچه این مواد تا حد زیادی در طی فرآیند تصفیه آب جدا می‌شوند اما آب لوله کشی همچنان ممکن است حاوی مواد آلوده باشد. این آلودگی‌ها می‌توانند به دلایل زیر اتفاق بیفتند:


1.    باقیمانده آثار آفت‌کش‌ها در آب
2.    نفوذ سرب در سیستم‌های لوله کشی آب قدیمی
3.    تعویض نکردن به موقع لوله‌های انتقال آب
4.    سرویس و تعمیر نکردن به موقع سیستم دستگاه‌های تصفیه 


این آب آلوده می‌تواند برای انسان‌ها مشکلاتی را در بخش‌های مختلف بدن آنها ایجاد کند که گاهی اوقات این آسیب‌ها جبران پذیر نمی‌باشند. از جمله معایب و مضرات آب لوله کشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    وجود ذرات سرب در آب می‌تواند برای خانم‌ها و کودکان بسیار خطرناک باشد و باعث بروز نقایص مادرزادی و مشکلات در رشد اولیه کودک شود.
•    وجود مقداری کلر درآب که می‌تواند طعم و بوی نامطلوبی به آب اضافه کند.
•    مواد ناخالصی باقیمانده در آب تصفیه شده می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مثل ریزش مو، مشکلات پوستی و آسیب به دندان شود.
•    کلرزنی به آب آشامیدنی باعث ایجاد محصولات جانبی مثل تری‌هالومتان می‌شود که به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زا شناخته شده است.
•    ناخالصی‌ها می‌توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی، مشکلات تولید مثل و اختلالات عصبی بشوند.
•    این آب باعث ایجاد مشکلات زیادی برای کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف می‌شود.

 

دستگاه تصفیه آب برای مصارف خانگی

 

دستگاه تصفیه آب برای مصارف خانگی

 

با توجه به مواردی که گفته شد، بهتر است که برای کاهش مضرات آب لوله‌ کشی از دستگاه تصفیه آب استفاده شود. معمولا برای مصارف تصفیه خانگی از سیستم تصفیه اسمز معکوس یا RO استفاده می‌شود. آب تصفیه شده با این سیستم دارای کیفیت بالاتری نسبت به آب لوله ‌کشی است. بنابراین از بروز مشکلاتی که آب لوله کشی ایجاد می‌کند مثل مشکلات پوست و مو، مشکلات گوارشی، سرطان، بیماری و اختلالات مختلف جلوگیری می‌کند.


با توجه به این نکات؛ خرید یک دستگاه تصفیه آب با کیفیت بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از معتبرترین فروشگاه‌های تصفیه آب، فروشگاه اینترنتی آبین است. شما می‌توانید برای خرید دستگاه تصفیه آب و سایر تجهیزات تصفیه به وبسایت آبین مراجعه کنید. همچنین اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق شماره 02122228116 با مشاوران و کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر