مراحل ساخت فیلتر کربن اکتیو تصفیه آب

مراحل ساخت فیلتر کربن اکتیو تصفیه آب

وجود مواد آلی در آب که همگی ساختار کربنی دارند بر کیفیت آن تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد کدورت، مزه و بوی نامطلوب آن می‌شود. فیلتر کربن اکتیو یا فیلتر کربن فعال هنگام واکنش با مواد آلی به دلیل وجود کربن اکتیو، می‌تواند بلافاصله مواد آلی را جذب کرده و باعث حذف مقدار زیادی از آلاینده‌های موجود در آب شود. 

 

فعال سازی و تولید کربن اکتیو

 

برای آشنایی بیشتر با مراحل ساخت فیلتر کربن اکتیو، ابتدا لازم است تا با ماهیت کربن فعال یا زغال فعال که ماده اصلی ساخت این فیلتر است آشنا شوید. کربن فعال را می‌توان از مواد مختلفی مانند زغال سنگ سخت (زغال سنگ آنتراسیت)، پوسته نارگیل، زغال سنگ قهوه ای و چوب به دست آورد. کربن اکتیو به روش های مختلفی مانند فعال سازی حرارتی و فعال سازی شیمیایی تولید می‌شود.

به دلیل هزینه بالای فعالسازی کربن، این ماده معمولاً با استفاده از فرآیند فعال سازی حرارتی یا با بخار تولید می‌شود. در طی این فرآیند، ماده خام با بخار داغ تحت شرایط خلاء در کوره‌ای با دمای تقریبی 900 تا 1100 درجه سانتی گراد فعال می‌شود. عدم وجود اکسیژن از سوختن مواد جلوگیری می‌کند. در عوض، گرما باعث می‌شود سطح داخلی ماده به میزان قابل توجهی افزایش یابد. کربن فعال تولید شده از این طریق می‌تواند برای اهداف مختلف دیگر نیز بیشتر پردازش شود.

 

طرز کار فیلتر کربن اکتیو

 

طرز کار فیلتر کربن اکتیو

 

پیوند آنی مواد آلی موجود در آب با سطوح خارجی فیلتر کربن اکتیو دلیل اصلی جذب مواد آلی توسط این فیلترها است. در سیستم فیلتراسیون، آب با PH در حد خنثی از شیر ورودی وارد مخزن شده و با عبور از لایه‌های کربنی، مواد آلی را از دست می‌دهد. سپس با عبور از سیلیس، مواد جامد معلق خارج شده و آب، شفاف و بی بو و بی مزه می‌شود. در نتیجه آب تصفیه شده بدون هر گونه رنگ، بو و مزه‌ای از دریچه خروجی به بیرون مخزن منتقل می‌شود.

 

ساخت فیلتر کربن اکتیو برای تصفیه آب

 

فیلتر کربن اکتیو کاربرد زیادی در صنایع مختف دارد اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در تصفیه آب است. ساختار کلی دستگاه‌های تصفیه آب که با فیلتر کربن فعال کار می‌کنند شامل مخزن، شیر ورودی، سیلیس، کربن فعال و شیر خروجی است. بدنه فیلتر کربن فعال اغلب از فولاد، فولاد کربنی با رنگ اپوکسی یا FRP ساخته شده است. نکته مهم در ساخت فیلترهای کربنی این است که در این فیلترها علاوه بر کربن فعال از سیلیس نیز استفاده می‌شود که نقش بسیار مهمی ‌در جذب مواد معلق و فیلتر آب دارد.


در فرآیند ساخت فیلتر کربن ابتدا یک لایه سیلیس قرار می‌گیرد و با کربن پوشانده می‌شود. عبور ذرات معلق و جذب مواد آلی توسط فیلترهای کربنی به مرور زمان باعث ایجاد لایه ژله‌ای روی آن می‌شود که عملکرد فیلتر را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین لازم است فیلتر را با روش های مختلف مانند شستشوی معکوس با شستشوی معکوس تمیز و بازسازی کرد.

 

انواع فیلتر کربن اکتیو

 

فیلترهای کربن یا کربن فعال با توجه به نوع کربن و اندازه ذرات آن‌ها به گروه های مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

 

انواع فیلتر کربن اکتیو


•    فیلتر کربن فعال گرانولی: فیلتر کربن فعال گرانولی (GAC) به عنوان فیلتر کربن شنی نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، این فیلتر آب را به کمک دانه‌های ریز در حد ماسه کربن تصفیه می‌کند. سطح تماس آب با دانه‌های ماسه کربنی کمتر از نوع پودری آن است و در نتیجه بازده کمتری دارد.
•    فیلتر کربن فعال پودری: فیلتر کربن فعال پودری یا (PAC) دارای بالاترین سطح تماس با قطرات آب بوده و توانایی جذب مواد آلی و حذف رنگ، بو و طعم آب موجود در آن را بیش از انواع دیگر دارد.
•    فیلتر کربن بلاک: فیلترهای کربن بلاک به دلیل اندازه و ابعاد بزرگ کربن مورد استفاده در آن‌ها، قدرت جذب کمتری داشته اما نسبت به دو فیلتر قبلی در حذف مواد معلق در آب بهتر عمل می‌کنند. به طور کلی GAC و PAC اغلب در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شوند.

 

ساخت فیلتر کربن اکتیو در منزل

 

تولید فیلتر کربن فعال بسیار پیچیده به نظر می‌آید اما توجه داشته باشید که شما می‌توانید این فیلتر را در منزل نیز تهیه کنید. مراحل تهیه فیلتر کربن اکتیو به شرح زیر است:


1.    تولید زغال: برای تولید زغال می‌توانید از موادی مثل چوب یا پوست نارگیل استفاده کنید. لازم تا مواد تا حدی در معرض حرارات قرار بگیرند تا سوخته و تبدیل به زغال شوند. همچنین می‌توانید این مواد را داخل قابلمه مناسب ریخته و به مدت 3 تا 5 ساعت حرارت دهید تا تبدبل به زغال شوند.
2.    در مرحله بعد لازم است تا زغال‌ها را در حالی که هنوز دمای آن‌ها خیلی پایین نیامده باشد شسته و خاکستر و مواد اضافی را از سطح آن پاک کنید.
3.    در مرحله بعد باید زغال‌ها را بکوبید تا پودر یکدستی حاصل شود. سپس به مدت یک روز، این مواد را در معرض آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
4.    در این مرحله باید کربن را با روش خاصی فعال کنید. برای این کار لازم است تا محلولی از آب و کلسیم کلرید را به نسبت ۱:۳ تهیه کرده و آن را بر روی زغال بریزید. این محلول را باید تا زمانی که ترکیب خمیری شکل از پودر زغال ایجاد می‌شود، ادامه دهید. سپس درب ظرف را بسته و به مدت 24 ساعت اجازه می‌دهیم تا کربن ته نشین شود.
5.    مجددا محلول را به مدت 3 ساعت حرارت دهید تا به جوش بیاید.
6.    در مرحله آخر باید فیلتر را آماده کرده تا بتوانید برای تصفیه آب از آن استفاده کنید. بنابراین از یک پارچه نازک یا یک جوراب تمیز و نازک برای این کار استفاده می‌کنید و آن را داخل لیوان یا ظرف آب قرار می‌دهید. داخل پارچه را با زغال فعال پر می‌کنید و در نهایت فیلتر کربن اکتیو شما آماده استفاده است.

 

خرید فیلتر کربن اکتیو تصفیه آب

 

فیلتر کربن فعال یکی از مهمترین اجزای دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که کیفیت آن تاثیر زیادی بر طعم و بوی آب تصفیه شده دارد. به همین جهت به شما توصیه می‌کنیم برای خرید فیلترهای با کیفیت به وب سایت آبین مراجعه فرمایید. شرکت آبین با همکاری برندهای معتبر، برترین محصولات را در حوزه تصفیه آب در سراسر ایران عرضه می‌کند. ارتباط با همکاران ما از طریق شماره تماس 02122228116 جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان امکان پذیر است.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
علی یاری
علی یاری
مواد کربنی در آب ضررهای بسیار زیادی رو به سلامتی انسان وارد می‌کنه و باید حذف بشه. فیلتر‌های کربنی خیلی خوب و با کیفیت بالا این مواد آلی رو از بین میبرند.
ارسال نظر