راهنمای سریع آشنایی با پمپ آب صنعتی

راهنمای سریع آشنایی با پمپ آب صنعتی

اگر در یک مرکز صنعتی کار می کنید، یکی از تجهیزات مهمی که ممکن است نیاز به نصب در ساختمان داشته باشند، پمپ آب صنعتی است. این پمپ ها به گونه ای ساخته شده اند که نسبت به پمپ های استاندارد صنعتی بتوانند سخت تر کار کنند، به همیت دلیل برای تنظیمات صنعتی انتخابی ایده آل هستند. پمپ آب صنعتی هم چنین برای کنترل آب طیف گسترده ای از مایعات اضافی ساخته شده است.

دلایل زیادی وجود دارد، که چرا یک محیط صنعتی باید از پمپ آب استفاده کند، برای مثال این پمپ آب و آبرسانی برای حذف آب اضافی از محل ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین پمپ آب صنعتی در مناطقی که سیل رایج است و آب راکد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جریان کار شود نیز بسیار مفید هستند.


در بسیاری از مشاغل صنعتی از پمپ آب صنعتی برای انتقال آب به انواع فرایندهای مختلف تولید استفاده می شود. علاوه بر این پمپ آب صنعتی برای تصفیه پساب تاسیسات تصفیه فاضلاب نیز کاربرد دارد. در این مقاله نگاه دقیق تری به پمپ آب صنعتی و عملکرد آن خواهیم داشت.


وظایف پمپ های آب صنعتی


پمپ های آب صنعتی دارای عملکردهای متفاوتی هستند، که به آنها این امکان را می دهد تا در محیط های صنعتی بسیار متنوع مورد استفاده قرار گیرند. این پمپ می تواند:


1- آب اضافی را از محل های ساختمانی حذف کند.
2- آب را در مناطقی که آب راکد باعث ایجاد اختلالات در کار می شود، پمپ کند.
3- آب را به بسیاری از فرایندهای تولید مختلف که از فرایندهای خنک کننده و حرارتی تا استخراج و فرایندهای دیگر را شامل می شود.
4- به تصفیه پساب و فاضلاب کمک کند.


عملکرد دقیق پمپ آب صنعتی شما به نوع پمپی که انتخاب می کنید بستگی دارد. اگر به دنبال انتقال آب به چندین فرایند تولید در کل تاسیسات هستید، احتمالا باید بک پمپ آب بزرگ با فضای کافی برای این انتقال در نظر بگیرید.


دو نوع رایج پمپ آب صنعتی


انواع مختلفی از پمپ های آب صنعتی وجود دارند، که می توانید از آنها برای تاسیسات خود استفاده کنید، این پمپ ها را می توان به دو دسته چداگانه تقسیم کرد که شامل پمپ های گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت می شوند. درک تفاوت بین این دو نوع پمپ به شناخت شما برای انتخاب نوع مناسب برای تاسیسات تان کمک خواهد کرد. 
پمپ های آب سانتریفیوژ بسیار رایج تر از پمپ های جابجایی مثبت هستند و صرفا برای جابجایی آب استفاده می شوند. از طرف دیگر پمپ های آب جایجایی مثبت قادر به حرکت آب و ایجاد فشار در مواقع لزوم هستند.


پمپ آب سانتریفیوژی یا گریز از مرکز


در حالی که پمپ های سانتریفیوژی این پتانسیل را دارند، که برای پاسخگویی به نیازهای تاسیسات بسیار بزرگ استفاده شوند، در عین حال بسیار ساده هستند و تنها شامل چند قطعه متحرک می باشند. جریان آب از طریق پمپ آب گریز از مرکز، ثابت و یکنواخت است، به همین دلیل است که از این نوع پمپ آب تنها برای جابجایی آب استفاده می شود. 


در یک محیط صنعتی که نیاز به انتقال آب به فرایندهای مختلف است، یک پمپ گریز از مرکز می تواند برای تمام نیازهای شما کافی باشد. 


قبل از این که بتوان از یک پمپ سانتریفیوژی استفاده کرد، باید ابتدا سیال به پمپ وارد شده باشد، به همین دلیل است که این پمپ های خاص زمانی که زیر منبع ورودی قرار می گیرند یا کاملا در آب فرو می روند، به خوبی کار می کنند. انواع مختلف پمپ گریز از مرکز موجود شامل موارد زیر می باشد:


•    بوستر پمپ
•    پمپ های آتش نشانی
•    پمپ های شناور
•    پمپ های چاه
•    پمپ های توربین عمودی
•    پمپ های آسیاب
•    پمپ های جریان محوری


هر پمپ دارای مجموعه ای از ویژگی های کمی متفاوت است، به همین دلیل است که به شدت توصیه می شود قبل از خرید پمپ آب همه انتخاب هایی که می توانید داشته باشید را براورد کنید. این پمپ ها زمانی ایده آل هستند که دبی بالای آب مورد نیاز باشد. از آن جایی که این نوع پمپ می تواند جریان ثابتی از آب را تامین کند، انواع ضربان هایی که در هنگام استفاده از پمپ جابجایی مثبت اتفاق می افتد را تجربه نمی کند. 


در حالی که پمپ آب گریز از مرکز معمولا برای پمپاژ آب طراحی شده است، اما با مایعات دیگری که رقیق در نظر گرفته می شوند نیز کار می کند. اگر سعی کنید از ماده ضخیم تری در پمپ استفاده کنید، سرعت جریان احتمالا بدتر می شود.


پمپ آب جابجایی مثبت


پمپ آب جابجایی مثبت از این نظر منحصر به فرد هستند که پروانه ندارند، جه جزء چرخشی در پمپ های گریز از مرکز بود. به جای استفاده از پروانه پمپ های جابجایی مثبت با قطعات رفت و برگشتی یا چرخشی مجهز شده اند. اناوع مختلفی از پمپ های جابجایی مثبت وجود دارند، که تاسیسات صنعتی شما می توانند از آنها استفاده کنند، که شامل موارد زیر می باشند:


•    پمپ های پریستالیک
•    پمپ های پلانجر
•    پمپ های پیستونی
•    پمپ های دیافراگمی
•    پمپ های تزریق یا مترینگ پمپ ها
•    پمپ های پروانه ای انعطاف پذیر


پمپ های آب جابجایی مثبت برای استفاده در تاسیسات و برای فرایندهایی که جریان کم آب ضروری است مورد استفاده قرار می گیرند. آنها هم چنین می توانند برای موقعیت های فشار بالا یا برای فرایندهایی که ترکیبی از فشار بالا و جریان کم مورد نیاز است، استفاده شوند. 


هر دو نوع پمپ آب سانتریفوژی و جابجایی مثبت از فولاد کربنی یا چدن ساخته می شوند. با این حال آنها هم چنین می توانند از فولاد ضد زنگ تنها برای اهدف پردازش ساخته شوند. 


انتخاب بهترین و مناسب ترین پمپ آب صنعتی


هنگامی که می خواهید از بین پمپ های آب گریز از مرکز و جابجایی مثبت یکی را انتخاب کنید، مهم است که ویژگی ها و کاربردهایی را که هر نوع پمپ می تواند در خود جای دهد را درک کنید.


در حالی که پمپ های گریز از مرکز عمدتا برای خلاص شدن از شر آب اضافی در سایت های ساختمانی استفاده می شوند، می توانند برای بسیاری از کاربردهای دیگر نیز استفاده شوند. برای مثال این نوع پمپ آب می توانند آبا را به فرایندهای تولید در تاسیسات صنعتی پمپاژ کنند. آنها هم چنین می توانند به خوبی با سیستم های پنوماتیک یا برنامه های خاصی که نیازی به مکش ندارند مطابقت دارند.

 

پمپ آب سانتریفیوژی را می توان با سیستم های ضد حریق نیز استفاده کرد. مشکل اصلی استفاده از پمپ گریز از مرکز در محیط های صنعتی این است، که این پمپ ها به مایع در گردش نیاز دارند تا از مشکلاتی که در سیستم ایجاد می شود، جلوگیری کنند. بنابر این این نوع پمپ باید با مایعی پر شود که می خواهید آن را پمپاژ کنید و سپس شروع به کار کند.


در مورد پمپ های جابجایی مثبت، این نوع پمپ ها برای بسیاری از تاسیسات صنعتی ایده آل هستند، زیرا می توانند از شر هر هوای جمع شده خطوط خلاص شوند، که نیاز به تخلیه مداوم هوا را کاهش می دهد. تنها مشکل استفاده از پمپ های آب جابجایی مثبت این است که آنها فضای زیادی بین لبه سیستم و پمپ دوار ندارند، که منجر به چرخش کند می شود.


حتی اگر بتوان سرعت یک پمپ جابجایی مثبت را افزایش داد، با این کار احتمالا کارایی آن کمتر خواهد شد. از آن جایی که این نوع پمپ آب را می توان در موقعیت های فشار بالا استفاده کرد، برای پمپاژ مایعاتی که ویسکوزیته بالا دارند ایده آل است. مایعات با ویسکوزیته بالا شامل رزین، رنگ و روغن می باشد. 


هر دو نوع پمپ آب صنعتی جابجایی مثبت و گریز از مرکز بسیار کارآمد هستند و می توانند مزایای قابل توجهی را برای شما به ارمغان آورند. اگر می خواهید هنگام خرید پمپ آب صنعتی در مورد تصمیم خرید خود مطمئن باشید، توصیه می کنیم از کارشناسان فروشندگان و وب سایت های معتبر برای این کار مشاوره بگیرید. کارشناسان تجهیزات آبی آبین آماده پاسخگویی به سوالات شما مشتریان عزیز برای انتخاب پمپ آب مناسب هستند. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین در ارتباط باشید.


تعمیر و نگهداری از پمپ آب صنعتی


میزان تعمیر و نگهداری پمپ آب که باید انجام شود، به نوع پمپ آب صنعتی انتخابی شما بستگی دارد. از آن جایی که پمپ های گریز از مرکز تنها دارای چند قطعه متحرک هستند، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند. از طوی دیگر الزامات نگهداری از پمپ های آب صنعتی به طور قابل توجهی سخت گیرانه است. در حالی که پمپ های آب صنعتی می توانند برای مدت زمان طولانی دوام بیاورند، تعمیر و نگهداری منظم سیستم می تواند به افزایش عمر دستگاه کمک کند.


در حالی که الزامات تعمیر و نگهداری برای پمپ گریز از مرکز سبک است، آنها هم چنان باید به طور منظم نگهداری شوند. این نوع پمپ های آب باید اولین تعویض روغن خود را پس از 200 ساعت کارکرد دریافت کنند. همین امر در مورد سایر تعمیرات پمپ آب نیز صادق است. هنگام در نظر گرفتن یک پمپ جابجایی مثبت، باید به برنامه ریزی تعمیر و نگهداری برای هر سه ماه یا 2000 ساعت کارکرد فکر کنید. با این حال، ممکن است برای اطمینان از کارآمدی سیستم، تعمیر و نگهداری سازگارتر لازم باشد.


هدف از نگهداری پمپ های آب صنعتی این است، که اطمینان حاصل شود که پمپ ها در شرایط با کارایی بالا باقی بمانند و با راندمان ثابت کار کنند. هم چنین درک این نکته مهم است، که انجام ندادن تعمیر و نگهداری پمپ آب می تواند باعث شود، که مشکل احتمالی ایجاد شده باعث آسیب قابل توجهی درسیستم شود. ایم آسیب ها هزینه های بیش تری نسبت به تعمیر و نگهداری را خواهد داشت.


پمپ های آب صنعتی سیستم های ساده در عین حال قدرتمندی هستند، که می توانند برای طیف وسیعی از تاسیسات صنعتی ضروری باشند. اگر به دنبال پمپ آب صنعتی مناسب برای نصب در تاسیسات خود هستید، مطمئن شوید که همه گزین های خود را در نظر گرفته اید. هنگامی که پمپ آب مورد نظرتان را خریداری کردید، باید جریان آب را به طور منظم اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که پمپ در شرایط عالی باقی می ماند.


خرید پمپ آب صنعتی از آبین


اگر قصد خرید پمپ آب را دارید، می توانید برای دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب پمپ آب صنعتی مناسب از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره رایگان پمپ آب متناسب با کاربردتان را انتخاب کنید. ارسال پمپ های آب و آبرسانی از سایت آبین به سراسر کشور در کم ترین زمان ممکن انجام می شود.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر