دلایل مهم کاهش فشار آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی

دلایل مهم کاهش فشار آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه های تصفیه آب خانگی، برداشت آب از طریق شیر باریک و ظریفی انجام می شود که بر روی سینک نصب شده است. اگر شما نیز یکی از استفاده کنندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی هستید، شاید کاهش فشار خروجی از دستگاه خود را مشاهده کرده باشید. این مشکل عمدتاً به مخزن تصفیه آب مربوط می شود و برای رفع آن بهتر است که کارکرد مخزن تصفیه آب در دستگاه مورد توجه قرار گیرد. البته دلایل دیگری نیز موجب کم شدن فشار آب می شود. در این مقاله قصد داریم مهم ترین علت های کاهش فشار آب در شیر برداشت را بررسی نماییم.


بررسی علت کم شدن فشار آب دستگاه تصفیه آب خانگی


در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولاً آب پس از عملیات فیلتراسیون در مخزن جمع آوری شده و در صورت نیاز از طریق شیر برداشت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. این مخزن ها از نوع تحت فشار هستند و فشار مورد نیاز برای برداشت آب از دستگاه را تامین می کنند. اگر آب خروجی از دستگاه تصفیه آب با افت فشار مواجه شده است، این مشکل احتمالا به دلیل وجود ایرادی در مخزن دستگاه تصفیه آب می باشد. برای بررسی این مسئله به صورت زیر عمل کنید: 


•    دستگاه را از برق کشیده و شیر مخزن تصفیه آب را ببندید. 
•     شیلنگ متصل به مخزن را خارج نمایید. اگر اتصالات مخزن از نوع فیتینگی می باشد، با فشردن ضامن، شیلنگ متصل به مخزن آزاد می گردد. اگر مخزن دارای اتصال مهره ای می باشد، با پیچاندن مهره می توانید شیلنگ را آزاد نمایید
•    مخزن تصفیه آب را به محل مناسبی منتقل کرده و شیر مخزن را باز کنید. اگر آب با فشار بالا از مخزن خارج شد و پس از تخلیه مخزن، وزن نهایی آن بسیار پایین بود، منبع تصفیه آب ایرادی ندارد. 
•    اگر کاهش وزن مخزن پس از تخلیه، طبیعی به نظر نمی رسد، منبع دستگاه تصفیه آب شما، دچار مشکل شده است. این ایراد می تواند به دلیل پارگی دیافراگم، تیوپ مخزن و یا کاهش هوای فشرده در آن باشد.


مهم ترین دلایل کاهش فشار آب شیر برداشت 


در این قسمت به بررسی مهم ترین دلایل کاهش فشار آب دستگاه تصفیه آب خانگی می پردازیم: 


پارگی دیافراگم یا تیوپ مخزن


مخزن تصفیه آب دارای پرده ای به نام دیافراگم می باشد که دو بخش ذخیره آب و هوا در مخزن را از یکدیگر جدا می کند. پارگی دیافراگم یا تیوپ مخزن می تواند سبب مخلوط شدن آب و هوا در محفظه داخلی منبع تصفیه آب گردد. هوای مخلوط شده با آب تصفیه به مرور از طریق شیر برداشت خارج شده و عملکرد مخزن تصفیه آب در تامین فشار مورد نیاز در دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد، زیرا همان طور که می دانیم، مخزنی که فاقد هوا باشد، مسلماً قادر به خروج آب ذخیره شده نخواهد بود. 


مهم ترین نشانه ای که بیانگر خرابی و بروز ایراد در مخزن تصفیه آب است، سنگینی زیاد مخزن می باشد، زیرا اگر در مخزن، تیوپ یا دیافراگم پاره شده باشند، آب کل فضای داخلی مخزن را اشغال خواهند کرد. برای بررسی پارگی دیافراگم ورودی هوا را با یک شی تیز فشار دهید، در صورتی که به جای هوا، آب خارج شد، دیافراگم پاره شده است. در این صورت مخزن باید تعویض شود و امکان تعمیر آن وجود ندارد. 


کاهش هوای فشرده مخزن  


 فشار هوای مخزن دستگاه تصفیه آب با گذشت زمان کاهش پیدا می کند و باید مجددا شارژ شود. در این صورت فشار آب بعد از برداشت مقداری آب، کم می شود و نمی توان مخزن را به طور کامل تخلیه کرد. در این حالت باید مخزن را با استفاده از تلمبه هوا شارژ کنید. در این مورد از قسمت ورودی هوا به هیچ عنوان آب خارج نمی شود. همانطور که گفتیم اگر آب خارج شود، دیافراگم پاره شده است. توجه کنید که دستگاه های تصفیه آب رومیزی و کیسی نیز دارای مخزن ذخیره می باشند و با باز کردن دستگاه می توانید آن را مشاهده کنید. معمولا عملکرد مخزن این نوع دستگاه ها همانند دستگاه های زیر سینکی می باشد.


باد کردن مخزن دستگاه تصفیه آب 


برای باد کردن مخزن دستگاه تصفیه آب طبق مراحل زیر عمل کنید: 


1.   در ابتدا مخزن را از دستگاه جدا کرده و در محیط باز یا حمام قرار دهید. 
2.   شیر مخزن را باز کرده و آب درون آن را به طور کامل تخلیه کنید. 
3.   به مجرای ورودی هوا تلمبه را وصل کرده و تلمبه بزنید، به این صورت آب با فشار از مخزن خارج می شود. برای خروج کامل آب از مخزن بعد از 15 مرتبه تلمبه زدن، مدتی صبر کرده و دوباره تکرار کنید.
4.   میزان فشار لازم را می توان به صورت حدودی و بر اساس تجربه تشخیص داد. فشار باد مخزن باید در حدود 6 الی 8 psi باشد. فشار مناسب معمولا بر روی برچسب مخزن نوشته شده است. برای بررسی فشار مخزن از دستگاه فشار سنج استفاده کرده تا به طور دقیق آن را تنظیم کنید. 


شیر ورودی و خروجی مخزن های فشار هوای نرمال در پایین آن ها قرار دارد. در این مخزن ها آب در پایین و هوا در بالا قرار دارد. مخزن های فشار هوای نرمال طول عمر بالاتری دارند و پاره شدن دیافراگم کمتر اتفاق می افتد. این مخزن ها نیز بعد از مدتی دچار افت فشار هوای داخلی می شوند؛ برای شارژ کردن آن کافی است، مخزن را تخلیه کرده و شیر پایین را باز بگذارید، تا فشار هوای مخزن با فشار اتمسفر یکی شود. 


 فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی 


در صورتی که مخزن دستگاه تصفیه آب مشکلی نداشته باشد، کاهش فشار آب خروجی می تواند به علت فیلترهای دستگاه باشد. در ادامه به بررسی تاثیر فیلترها در کم شدن آب خروجی می پردازیم: 


•    فیلتر پست کربن در برخی از موارد دچار گرفتگی می شود و به همین دلیل جریان آب کاهش می یابد. در این حالت فیلتر را خارج کنید و بعد از تکان دادن، در جهت معکوس ببندید. 
•    محکم کردن بیش از اندازه اتصالات ورودی و خروجی، موجب مسدود شدن جریان آب می شود. برای رفع این مشکل اتصالات را باز کرده و مجدد ببندید.  
•    فیلتر قلیایی در برخی از موارد باعث کاهش فشار آب می شود، به این صورت آب با سرعت کمتری عبور کرده و فیلتر به خوبی آب را قلیایی می کند. 


دستگاه های تصفیه آب خانگی که از روش اسمز معکوس استفاده می کنند، دارای مخزن ذخیره می باشند. ولی برخی از دستگاه های تصفیه آب مخزن ندارند، در این صورت فشار کم آب خروجی دلایل دیگری از جمله اشباع شدن فیلتر ممبران دارد.    


از آنجایی که مخزن تصفیه آب با آب ذخیره شده در دستگاه ارتباط مستقیم دارد، کیفیت مواد اولیه در ساخت مخزن و بهداشتی بودن آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. انتخاب مخزن تصفیه آب اصل و اورجینال یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب را افزایش دهد.


فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده مخزن تصفیه آب اصل و اورجینال از برندهای معتبر به سراسر ایران می باشد، که با بهترین تجهیزات صنعتی و مواد اولیه مرغوب تهیه شده اند. اگر قصد خرید محصولات تصفیه آب را دارید، برای سهولت در انتخاب خود با کارشناسان مجرب آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
کیانا
کیانا
ما تو خونمون دستگاه تصفیه آب داریم. چند وقته متوجه شدم خیلی فشار آب به نسبت قبل کمتر شده الان مواردی که نوشتید رو بررسی کردم و می‌خوام سعی کنم مشکلش رو درست کنم.
ارسال نظر