حفاظت از کودکان در برابر آلاینده های سمی آب

حفاظت از کودکان در برابر آلاینده های سمی آب

سالم و ایمن نگه داشتن فرزندان برای رشد و تکامل آن ها بسیار مهم است. به همین دلیل باید محیطی امن فراهم کرده، با وعده های غذایی سالم آن ها را تغذیه کنیم و از بچه ها در برابر خطراتی از جمله آلاینده های سمی آب آشامیدنی محافظت نماییم. در این مقاله قصد داریم تا ضمن بررسی آلاینده ها، بهترین دستگاه تصفیه آب را به شما معرفی کنیم.


کودکان بیشتر از بزرگسالان در برابر آلاینده های آب آشامیدنی آسیب پذیر هستند. آن ها به ازای هر پوند از وزن بدن خود، آب بیشتری نوشیده، هوای بیشتری تنفس می کنند، جذب بالاتر و متابولیسم متغیری دارند. به همین دلیل است که قرار گرفتن در معرض آلودگی آب، مشکلات بیشتری در زمینه سلامت آن ها به وجود خواهد آورد. علاوه بر این، از آن جایی که بدن آنان همچنان در حال رشد است، مواد شیمیایی، آسیب بیشتری به اندام ها و بافت های در حال رشد آن ها وارد می کنند.


برخی از آلاینده ها زمانی خطرناک تر هستند که کودکان در مراحل حساس رشد، در معرض آن ها قرار بگیرند. قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها می تواند اثرات شدیدی بر سلامتی در پی داشته باشد که حتی ممکن است منجر به مرگ شود. در این مطلب از وب سایت آبین قصد داریم بهترین راه برای محافظت از کودکان در برابر آلاینده های سمی آب آشامیدنی را مورد بحث قرار دهیم. ابتدا بیایید دریابیم که چگونه این "عوامل مخرب" بر سلامت کودکان تاثیر می گذارند.


تاثیرات نوشیدن آب آلوده بر سلامت کودکان


طبق آمار ارائه شده از سازمان water.org، هر دو دقیقه یک کودک در اثر بیماری های ناشی از آب آلوده، جان خود را از دست می دهد. تقریبا 160 میلیون کودک در سراسر جهان از مشکلات بهداشتی ناشی از مشکلات آب و فاضلاب آلوده رنج می برند. خواه آب آلوده مصرف کرده باشند و یا از کم آبی رنج ببرند، کمبود آب آشامیدنی سالم، مقصر اصلی است.


بر اساس داده های جمع آوری شده از پایگاه داده آب EWG، بیش از 250 آلاینده سمی در آب آشامیدنی شناسایی شده است. این چیزی است که داده ها نشان می دهد:


•    حداقل 45 آلاینده با اختلالات هورمونی مرتبط هستند.
•    63 آلاینده می توانند بر رشد جنین یا کودکان خردسال تاثیر بگذارد.
•    78 آلاینده با مشکلات مغز و سیستم عصبی مرتبط هستند.
•    93 ماده شیمیایی با سرطان مرتبط هستند.
•    38 آلاینده با مشکلات باروری انسان مرتبط می باشند.


محققان همچنان مطمئن نیستند که آیا قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ ها می‌تواند بر رشد کودک تاثیر بگذارد یا خیر؛ با این حال مشکلات ناشی از آن می ‌تواند از عدم تاثیر فیزیکی تا بیماری شدید یا حتی مرگ، متغیر باشد. کودکانی که آب آلوده می نوشند ممکن است دچار بیماری های گوارشی و معده مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، سردرد و اسهال شوند. همچنین ممکن است به بیماری های خطرناک منتقله از طریق آب، مانند وبا، کرم گرد، حصبه، هپاتیت A، فلج اطفال، کریپتوسپوریدیوم، ژیاردیا، کرم شلاقی و بسیاری موارد دیگر از این دست، مبتلا شوند. چندین آلاینده سمی آب آشامیدنی نیز ممکن است سبب ایجاد اثرات نامطلوب در کودکان شود، مانند:

 


•    کاهش ضریب هوشی و میزان توجه، عقب ماندگی ذهنی، مشکلات یادگیری، فشار خون بالا، ضعف سیستم ایمنی، نارسایی کلیوی، کم خونی، افزایش رفتارهای ضد اجتماعی و سایر مشکلات رفتاری
•    ایجاد ضایعات پوستی، سرطان و افزایش خطر ابتلا به آن، بیماری های عروقی و عصبی، سایر مشکلات قلبی عروقی، اختلال در رشد و تکامل، آسیب به کلیه، مشکلات سیستم عصبی مرکزی، ناهنجاری های استخوانی و شکستگی استخوان
•    بیماری استخوان، پوسیدگی دندان، فلوئوروزیس دندانی، فلوئوروزیس اسکلتی، مشکلات تیروئید، دندان های خالدار، متهموگلوبینمی در نوزادان خردسال، سیروز دوران کودکی
•    تشنج، اسپاسم عضلانی، ترشح بیش از حد بزاق، دردهای شکمی


زمانی که به نوزادان، آب آشامیدنی بطری داده شود، در برابر تاثیرات نامطلوب آب حساس خواهند شد. علت این پدیده آن است که کودکی که منحصرا با ترکیب شیر خشک با آب لوله کشی تغذیه می شود، بیشترین مقدار آب را نسبت به هر گره سنی دیگری با توجه به اندازه کوچک خود دریافت می کند. آب لوله کشی می تواند حدود 85 درصد از رژیم غذایی نوزادی را که شیر خشک مصرف می کند، تشکیل بدهد. این دوره می تواند تا 6 ماه، که والدین شروع به خوراندن غذا به همراه شیر خشک به نوزاد می کنند، طول بکشد.


هفت آلاینده خطرات آب آشامیدنی


آلاینده های زیادی در آب آشامیدنی وجود دارند که می توانند بر سلامت کودکان تاثیر بگذارند. با این وجود، در ادامه به هفت مورد از مضرترین آلاینده های آب که باید مراقب آن ها بود، اشاره شده است:


1.    سرب


سرب، یک نوروتوکسین قوی است که خصوصا برای زنان باردار و کودکان خردسال، مضر می باشد. این فلز معمولا با عبور آب از لوله های سربی قدیمی خورده شده، لوله کشی و لوازم خانگی، وارد آب آشامیدنی می شود. قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای آن ممکن است ناشی از از خاک، رنگ و گرد و غبار آلوده خانگی باشد.


قرار گرفتن در معرض آلاینده سمی آب به نام سرب می تواند عواقب شدیدی برای کودکان داشته باشد. علاوه بر آن، وجود هیچ مقداری از سرب در بدن انسان، ایمن نیست. قرارگیری بیش از اندازه در معرض آن، به مغز و سیستم عصبی مرکزی آسیب رسانده و باعث کما، تشنج و حتی مرگ می شود. کودکانی که از مسمومیت با سرب جان سالم به در می برند، ممکن است دچار اختلالات رفتاری و عقب ماندگی ذهنی شوند. حتی در مقادیر پایین نیز ممکن است اندام های بدن کودکان آسیب ببینند.


سرب می تواند به طور خاص بر رشد مغزی کودک تاثیر بگذارد و باعث کاهش ضریب هوشی و تغییرات رفتاری از جمله کاهش دامنه توجه، افت تحصیلی و افزایش رفتار ضد اجتماعی شود. قرار گرفتن در معرض سرب همچنین می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله فشار خون بالا، کم خونی، نارسایی کلیوی و ایجاد خطر برای اندام های تولید مثل شود.


به طور کلی سرب موجود در آب آشامیدنی قابل دیدن، چشیدن و بو کردن نیست. تنها راه تشخیص وجود آن، استفاده از کیت تستر کیفیت آب آشامیدنی بوده و یا می توانید یک نمونه از آب آشامیدنی خود را برای آزمایشگاه ارسال نمایید.


2.    فلوراید


اثبات شده است که استفاده موضعی از ماده فلوراید می تواند به پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان ها در کودکان و بزرگسالان، کمک کند. به همین خاطر است که در بیشتر خمیردندان ها، دهان شویه ها و سایر محصولاتی از این قبیل، فلوراید وجود دارد. این ماده همچنین می تواند به سیستم آبرسانی عمومی اضافه شده تا خطر بروز حفره های دندانی را در میان افراد، کاهش دهد. علی رغم این موضوع که وزارت بهداشت، مقدار این ماده را در آب آشامیدنی کاهش داده است، اما همچنان در بسیاری از نقاط، بیش از اندازه توصیه شده مصرف می گردد.


بر اساس مطالعاتی که در سال 2012 در دانشگاه هاروارد انجام شد، در مناطقی که مقدار فلوراید موجود در آب آشامیدنی آن بیشتر از حد معمول است، کودکان نسبت به سایر مناطق از ضریب هوشی پایین تری برخوردار هستند. سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فلوراید، ممکن است باعث بروز اختلالات عضلانی یا درد و سفتی مفاصل شود. از جمله سایر بیماری هایی که در اثر مصرف فلوراید ایجاد می شوند باید به فلوئوروزیس دندانی، فلوئوروزیس اسکلتی، ضریب هوشی پایین در پسران، خطر بروز اختلالات عصبی رشدی و غیره اشاره کرد.


3.    نیترات و نیتریت


نیترات ها و نیتریت ها اغلب از طریق فاضلاب انسانی، کودهای شیمیایی و کود دامی، به آب آشامیدنی ما نفوذ می کنند. شواهد نشان داده است که مقادیر بالای این آلاینده ‌های سمی در آب ممکن است باعث اختلالات باروری و عملکرد تیروئید در زنان شود. این عارضه می ‌تواند منجر به عوارضی مانند کاهش ضریب IQ و سایر مسائل عصبی رشدی در فرزندان شود. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نیترات نیز می تواند سطح اکسیژن خون نوزاد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و غالبا منجر به متهموگلوبینمی یا "بیماری نوزاد آبی" شود. علائم این بیماری شامل مشکلات تنفسی و گوارشی، آسیب مغزی و حتی مرگ است. CDC این موضوع را تایید می کند. طبق اعلام این سازمان، برخی از کودکان و بزرگسالانی که غذا یا مایعاتی مصرف می کردند که حاوی مقادیر بالای نیترات بود، علائم مختلفی را تجربه کردند:


•    کاهش فشار خون
•    افزایش ضربان قلب
•    کاهش توانایی خون برای حمل اکسیژن به بافت ها
•    سردرد، گرفتگی شکم، استفراغ، و حتی مرگ

 

4.    آرسنیک


آرسنیک یکی از خطرناک ترین آلاینده های سمی آب است که میلیون ها نفر را که از طریق آب آشامیدنی در معرض آن قرار می گیرند، تحت تاثیر قرار خواهد داد. تقریبا تمام اندام های بدن از جمله مغز را تحت الشعاع قرار می دهد. مطالعات اخیر نشان داده اند که حتی غلظت کم آرسنیک می تواند عملکرد عصبی در کودکان را مختل کند. در نتیجه، مشکلات زیر بروز پیدا خواهد کرد:


•    عملکرد فکری پایین تر
•    کاهش مهارت های شناختی (خواندن، نوشتن، ریاضی، واژگان)
•    تضعیف ادراک بصری
•    ADHD و غیره


موضوعی که نگرانی ها را در مورد آرسنیک افزایش داده است، سرطان زا بودن آرسنیک غیر آلی است. اثرات حاد کوتاه مدت قرار گرفتن در معرض آن شامل استفراغ، اسهال، درد شکم، بی حسی، گز گز، گرفتگی عضلات و حتی مرگ در موارد شدید است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر بالای آرسنیک غیر آلی، معمولا باعث بروز عوارضی در پوست از جمله ضایعات پوستی، تغییرات رنگدانه، و لکه های سخت در کف دست و کف پا (هیپرکراتوز) می شود. این عوارض می توانند حداقل پس از قرار گرفتن در معرض این ماده پس از پنج سال رخ داده و مقدمه بروز سرطان پوست باشند.


5.    PFAS


مواد شیمیایی PFAS نیز مانند آرسنیک، جزء کشنده‌ ترین آلاینده‌ های سمی موجود در آب هستند. PFAS مخفف مواد per- و poly-fluoroalkyl است، یک خانواده بزرگ که تقریبا از 5000 نوع ترکیب شیمیایی ساخت بشر تشکیل شده است. به دلیل خواص منحصر به فرد این مواد از جمله مقاوم بودن در برابر گرما، آب و روغن، در طیف گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شوند. این محصولات شامل ظروف نچسب، پارچه ‌های مقاوم در برابر لک، پارچه های ضد لکه، بسته‌ بندی مواد غذایی مثل فست فود و کیسه‌ های پاپ کورن مایکروویوی و برخی شامپو ها و صابون‌ ها می ‌شود.


از آنجایی که مواد شیمیایی PFAS برای چندین دهه است که در بسیاری از محصولات مصرفی استفاده می شود، جای تعجب نیست که در آب آشامیدنی نیز یافت شوند. قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی PFAS می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی در انسان شود؛ خصوصا زمانی که این مواد بیش از یک قسمت در تریلیون باشند. PFAS ممکن است باعث بروز علائمی مانند بیماری تیروئید، آسیب به کبد و کلیه ها، افزایش سطح کلسترول، تاثیر بر باروری و وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. این خانواده شیمیایی می تواند پاسخگویی واکسن را در کودکان نیز کاهش داده و سبب افزایش خطر فشار خون بالا و پره اکلامپسی در زنان باردار شود.


دانشمندان همچنان در حال بررسی و مطالعه اثرات ترکیبات مختلف PFAS بر روی سلامتی انسان هستند؛ اما بر اساس آن چه که از پیش می ‌دانیم، کودکان باید به هر قیمتی که شده از این مواد شیمیایی اجتناب کنند.


6.    منگنز


منگنز به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد. این ماده معمولا از طریق غذا وارد بدن می شود؛ اما سازمان EWG کشف کرده است که بیش از 10 میلیون نفر، از شبکه آبرسانی عمومی استفاده می کند که حاوی بیش از 300 ppm منگنز است. چندین مطالعه اخیر، تاثیر این ماده را بر روی میزان IQ پایین تر، بیش فعالی، مشکلات حافظه و توجه، کاهش رشد ذهنی و هوش و نمرات پایین تر عملکرد کلامی و رفتاری را در کودکانی که در مناطقی با غلظت های بیشتر منگنز در آب لوله کشی زندگی می کنند، نشان داده است.


7.    آترازین


آترازین نام گونه ای علف کش رایج است که به طور گسترده و به مقدار زیاد در کشاورزی استفاده می شود. به طرز تکان دهنده ای، این ماده در منابع آب حداقل 30 میلیون نفر یافت می شود. این ماده شیمیایی بیشتر در مزارع و برای از بین بردن علف های هرز کاربرد دارد، اما برخی از افراد، از آن در چمن ها و باغ های خود نیز استفاده می کنند. افرادی که در نزدیکی مناطقی که از آترازین روی محصولات آن استفاده می شود زندگی می کنند، ممکن است از طریق آب آشامیدنی آلوده در معرض آن قرار گیرند.


با مصرف آترازین ممکن است عملکرد سیستم تولید مثل دستخوش تغییر شود. این ماده با اختلالات هورمونی و زایمان زودرس نیز در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهد که باعث کاهش هورمونی به نام LH شده که منجر به افزایش تولید استروژن و پرولاکتین در زنان و تغییر سطح تستوسترون در مردان می شود. طبق بررسی به عمل آمده در سال 2011 توسط مشاوره علمی EPA در مورد اثرات آترازین بر انسان، به این نتیجه رسیدند که شواهدی بیانگر افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، لنفوم غیر هوچکین، لوسمی سلول‌های مویی و سرطان تیروئید، در اثر ورود این ماده به بدن است.


مقابله با خطرات ناشی از آلاینده های سمی آب


متاسفانه اقدامات قابل توجهی در راستای رسیدگی به خطرات ناشی از آلاینده های سمی موجود در آب آشامیدنی و تاثیر آن بر سلامت کودکان، انجام نشده است. با این که مقرراتی در این زمینه وضع شده است، اما تقریبا می توان گفت که هیچ کدام از آن ها به موضوع قرار گرفتن در برابر این آلاینده ها و میزان سمی بودن آب آشامیدنی برای خردسالان و کودکان و خردسالان توجه نکرده اند. بسیاری از استانداردهای ملی آب آشامیدنی موجود برای بزرگسالان با وزن 70 کیلوگرم (یا 154 پوند) - و نه برای کودکان یا نوزادان – وضع شده است.


اقدامات لازم برای حفاظت در برابر آلاینده های آب


بهترین راه برای محافظت از کودکان در برابر آلاینده های مضر آب آشامیدنی، نصب یک دستگاه تصفیه آب ایمن و کارآمد در خانه است. دستگاه های تصفیه آب، انواع مختلفی دارند اما موثرترین آن ها، سیستم های اسمز معکوس و فیلترهای کربنی هستند.


دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس قابلیت زیادی در حذف آلودگی های آب دارند. این سیستم ها آلاینده هایی را از آب آشامیدنی می زدایند که سایر دستگاه ها در این کار عاجز هستند. این دستگاه یک شیر خروجی آب تصفیه شده دارد و به همین خاطر به آن، تصفیه نقطه ای (POU) گفته می شود.  این دستگاه ها از یک فرایند چهار مرحله ای برای حذف آلاینده های سمی آب از جمله سرب، جیوه، آرسنیک، آترازین، فلوراید، منگنز، نیترات، کلر، کلرامین، محصولات جانبی کلر، آفت کش ها، علف کش ها، آهن، آلومینیوم و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنند.


فیلتر کربن نیز بک روش تصفیه بسیار عالی است که تا 99.1 درصد از آلاینده ها و ناخالصی های مضر موجود که بیشتر کودکان را در معرض آسیب قرار می دهند، حذف می کند. از جمله این آلاینده ها باید به کلر، کلرامین، PFAS، آفت کش هایی مانند آترازین، علف کش ها، اسیدهای هالواستیک، THM ها و بسیاری موارد دیگر، اشاره کرد.


جمع بندی


فرزندان، مسئولیت ما هستند. به همین خاطر باید نهایت تلاش خود را برای محافظت از آن ها بکنیم. یکی از این اقدامات، تصفیه آب آشامیدنی برای حذف آلاینده های آن است. پس از نصب دستگاه نیز می توانید در مورد کیفیت آب مصرفی خود با مسئولان اداره آب و فاضلاب در ارتباط باشید.


برای مشاهده بهترین و پرفروش ترین دستگاه تصفیه آب خانگی، اطلاعات جامع در مورد طرز کار آن ها و همچنین اطلاع از قیمت، می توانید به وب سایت آبین به آدرس abin.ir مراجعه نمایید. اگر در انتخاب سیستم مورد نیاز خود با مشکل مواجه شدید، می توانید از طریق شماره 02122228116 از کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر