تفاوت آنتراسیت و کربن اکتیو

تفاوت آنتراسیت و کربن اکتیو

در صنعت تصفیه آب از آنتراسیت و کربن اکتیو برای فیلتراسیون آب و از بین برخی آلاینده ها استفاده می شود. شکل ظاهری و ساختار آنتراسیت و کربن اکتیو به صورتی است که بسیاری از افراد تصور می کنند این دو ماده کاملا مشابه هستند. با این حال کربن اکتیو و آنتراسیت دو ماده شیمیایی با ویژگی ها و عملکرد متفاوت می باشند. این موضوع باعث شده تا در بسیاری از موارد کاربردهای متفاوتی داشته باشند. 

توجه به ویژگی های آنتراسیت و کربن اکتیو قبل از خرید به این دلیل حائز اهمیت می باشد که بر این اساس می توانید بهترین گزینه را برای سیستم مورد نظر خود انتخاب کنید. به همین دلیل در ادامه مطلب به بررسی برخی از مهم ترین نکاتی می پردازیم که مشخص کننده تفاوت های آنتراسیت و کربن اکتیو می باشد. 


1- مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت کربن اکتیو و آنتراسیت

مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت آنتراسیت و کربن اکتیو


آنتراسیت از زغال سنگ تولید می شود و سیاه رنگ، براق و کاملا سخت است. ساختار آنتراسیت به صورتی است که آتش آن، آبی و خالص بوده و دود ناچیزی دارد. اما کربن فعال، تولید شده از زغال گیاهی می باشد و بر پایه مواد گیاهی ساخته می شود. این موضوع اساسی ترین تفاوت در آنتراسیت و کربن فعال است که باعث می شود در سایر ویژگی ها هم تفاوت هایی داشته باشند. کربن اکتیو با توجه به ساختار در انواع مختلفی تولید شده که شامل کربن اکتیو گرانول، میله ای و پودری می شوند. 


2- حذف آلاینده های آب به وسیله کربن اکتیو و آنتراسیت


همان طور که گفته شد کربن اکتیو و آنتراسیت در صنعت تصفیه آب برای از بین بردن آلاینده های آب مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال آلاینده هایی که توسط این فیلترها در آب از بین می روند متفاوت هستند. کربن اکتیو دارای قدرت جذب بالایی می باشد، این موضوع یکی از ویژگی های منحصر به فرد کربن اکتیو است. کربن اکتیوها با داشتن قدرت جذب بالا باعث از بین رفتن برخی آلاینده ها مثل مواد شیمیایی سرطان زا، فلزات سنگین، طعم و بوی بد آب، کلر و ... می شوند. 

آنتراسیت ها قدرت جذب بسیار کمتری نسبت به کربن اکتیو دارند و با توجه به این موضوع می توانند درصد محدودی از آلاینده ها را مثل فلزات سنگین، کلر و ... از بین ببرند. اصلی ترین تفاوت در این است که آنتراسیت ها می توانند ذرات معلق و گل و لای را هم از آب حذف کنند. 


3- شکل ظاهری آنتراسیت و کربن اکتیو


آنتراسیت ها دارای شکل ظاهری مشخص شده ای هستند و نمی توانند انواع مختلفی با توجه به این نکته داشته باشند. آنتراسیت را فقط می توان در دانه بندی های متفاوت به کار برد. در نقطه مقابل، کربن اکتیو با اشکال متفاوتی تولید شده و می تواند به صورت گرانول، پودری و میله ای مورد استفاده قرار بگیرد.


4- کاربردهای کربن اکتیو و آنتراسیت


داشتن ویژگی های متفاوت باعث شده تا کربن اکتیو و آنتراسیت در موارد مختلفی به کار بروند. آنتراسیت ها تنها در کاربردهای صنعتی و مواردی مثل تصفیه فاضلاب، پتروشیمی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین موارد استفاده از آنتراسیت در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی و در ساختار فیلترهای شنی می باشد. فیلترهای شنی در پیش تصفیه به منظور از بین بردن ذرات معلق به کار می روند. در این فیلترها علاوه بر آنتراسیت از سیلیس هم استفاده می شود. 

کربن اکتیوها می توانند در فیلترهای تصفیه آب خانگی و صنعتی به کار بروند. در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی از کربن اکتیو در مخزن های FRP استفاده می شود که تاثیر مطلوبی در از بین بردن کلر در آب دارد. وجود کلر در آب ورودی به ممبران های صنعتی می تواند باعث خرابی غشا و نیاز به تعویض زودرس ممبران ها شود. به همین دلیل استفاده از کربن اکتیو در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب RO اهمیت زیادی دارد. 

در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی RO هم از فیلترهای کربنی و کربن اکتیو به منظور از بین بردن کلر استفاده می شود. فیلترهای کربن اکتیو گرانول و بلاک در مرحله 2 و 3 دستگاه های تصفیه آب خانگی به کار می روند. 

مواردی که گفته شد تنها تعداد محدودی از کاربردهای کربن اکتیو در صنعت تصفیه آب هستند. این ماده شیمیایی با داشتن قابلیت های ویژه به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 


کربن اکتیو بخرم یا آنتراسیت؟

 

کربن اکتیو بخریم یا آنتراسیت؟


مشابه بودن برخی از ویژگی های کربن اکتیو و آنتراسیت موجب می شود تا بسیاری از افراد نتوانند بهترین ماده شیمیایی را برای سیستم مورد نظر خود انتخاب کنند. بهترین راهکار در این زمینه داشتن اطلاعات کافی در مورد کربن اکتیو و آنتراسیت می باشد، در ادامه این اطلاعات را با سیستم مورد نظر خود در نظر گرفته و بهترین نوع ماده شیمیایی را انتخاب کنید. 

به صورت کلی اگر قصد شما از خرید ماده شیمیایی برای از بین بردن آلاینده هایی مثل کلر، بو و طعم بد آب و ... می باشد باید از کربن اکتیو استفاده کنید. در غیر این صورت و برای از بین بردن ذرات معلق، در کنار حذف حدودی آلاینده هایی مثل کلر می توانید آنتراسیت را به کار ببرید. 

یکی دیگر از بهترین و ساده ترین راهکارها، دریافت مشاوره و کمک گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان می باشد. کارشناسان تصفیه آب می توانند بهترین نوع ماده شیمیایی را طبق سیستم مورد نظر به شما معرفی کنند. در صورت تمایل برای خرید کربن اکتیو و یا آنتراسیت، بهتر است خرید از فروشگاه های معتبر را حتما در نظر داشته باشید. توجه به این موضوع می تواند در زمینه کیفیت محصول به شما اطمینان دهد. 


«در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصولات تصفیه آب، به وب سایت abin.ir مراجعه کرده و از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
هانی
هانی
کربن اکتیو و آنتراسیت رو گمون میکردم دقیقا مثل هم باشند الان اینجا با بعضی از تفاوت های این دو آشنا شدم.
ارسال نظر