تاثیر طوفان بر کیفیت آب آشامیدنی

تاثیر طوفان بر کیفیت آب آشامیدنی

خانه‌ های ویران ‌شده، شهرهای سیل‌ زده و قطعی برق طولانی ‌مدت؛ این ها تنها بخشی از داستان ‌های غم ‌انگیزی هستند که پس از یک طوفان شدید در گزارش ‌های خبری نمود پیدا می کنند. با این حال، این بلایای طبیعی آب و هوایی بر مشکلی که سالیان سال است گریبان گیر بسیاری از جوامع است، یعنی آلودگی آب آشامیدنی، می افزاید.


هنگامی که طوفان به خشکی می ‌رسد یا باران سیل آسا جاری می شود، مقادیر زیادی سموم و آلاینده ‌ها را از خاک، سیستم‌ های سپتیک و سایر منابع وارد منبع آب مصرفی می کند. حتی بدتر از آن، تصفیه خانه های آب شهری ممکن است پس از طوفان با ظرفیت معمولی کار نکنند که منجر به آلودگی شدیدتر خواهد شد.


با این که به نظر می رسد تمامی این موارد به پس از حادثه مربوط می شوند، مردم در حین وقوع طوفان نیز نگران سلامتی خود هستند. تاثیرات آلودگی سیستم های آب می تواند تا سال ها باقی بماند و منجر به مشکلات زیادی در حوزه سلامت شود که برگشت ناپذیر است و حتی می تواند منجر به مرگ و میر شود.


به همین خاطر است که آبین در این مقاله قصد دارد تا تاثیر طوفان را بر کیفیت آب آشامیدنی و اقداماتی که می توان برای ایمن نگه داشتن آب در حین طوفان و پس از وقوع آب انجام دهید، بررسی نماید. به این ترتیب، بهتر می توانید از خود و خانواده تان در برابر بیماری ها و مشکلات ناشی از مصرف آب آلوده محافظت کنید.


تاریخچه مختصر و اخیر طوفان ها در آمریکا


تقریبا هر ساله ایالات متحده با طوفان های سختی مواجه خواهد شد. در 30 آگوست 2021، طوفان رده 4 آیدا به سواحل ایالات متحده رسید و در سراسر جنوب ایالات متحده ویرانی هایی به بار آورد. این طوفان بیش از یک میلیون مصرف کننده را در منطقه بدون برق گذاشت و خسارات زیادی به خانه ها و املاک وارد کرد.


با اینکه طوفان فلورانس به اندازه آیدا قدرتمند نبود، اما در 14 سپتامبر 2018 به عنوان یک طوفان رده 1 به ساحل آمده و در برخی نقاط 30 اینچ باران بارید. فلورانس در بخش‌ وسیعی از کارولینای شمالی، خسارات زیادی به خانه ‌ها و زیرساخت ‌ها وارد کرد. حتی امروز، برخی از ساکنان به تلاش خود برای بهبود ادامه می دهند.


یک سال قبل ازوقوع طوفان فلورانس، طوفان ‌های ابر هاروی و طوفان ایرما چندین ایالت را درنوردیده و در مجموع حدود 175 میلیارد دلار خسارت وارد کردند. ابتدا طوفان هاروی اتفاق افتاد و کمی بیش از دو هفته بعد، طوفان ایرما را به دنبال داشت.


طوفان هاروی و کاترینا، از جمله ویرانگرترین طوفان هایی هستند که در ایالات متحده اتفاق افتاده اند. طی چهار روز که هاروی به سواحل خلیج رسید، در بسیاری از مناطق تگزاس بیش از 40 اینچ باران بارید. در اوج طوفان، بیش از 60 اینچ باران در یک منطقه معین بارید. اداره ملی جو اقیانوسی گزارش داد که «بالغ بر 6.7 میلیون نفر در منطقه ای به مساحت 29000 مایل مربع (به اندازه ویرجینیای غربی) بودند که در آن حداقل 20 اینچ باران در طی هفت روز باریده است». علاوه بر آن در پی طوفان، آب آشامیدنی تمیز به سرعت به یک نگرانی قابل توجه تبدیل شد، زیرا منابع آب آشامیدنی عمومی در بسیاری از مناطق به خطر افتاده و در اثر غرق شدن مخازن در سیل، آلوده شده بودند.


پس از آن در سال 2017، طوفان ماریا اتفاق افتاد و به بیش از یک سوم خانه ‌ها در پورتوریکو آسیب رسانده یا آن ها را ویران کرد و شبکه برق جزیره را از پای درآورد. علاوه بر این، خسارات شدیدی به جزایر ویرجین و جزایر لیوارد نیز وارد کرد. برآوردها نشان می دهد که برخی از مناطق با موج طوفان 9 فوتی مواجه شدند که عمق سیلاب در آن به 15 فوت رسیده و چند هفته ادامه داشته است.


با این که این رویدادهای فاجعه‌ بار همگی ابعاد مختلفی داشته و میزان خسارات و خرابی های مختلفی از خود بر جای گذاشتند، همه آنها در یک چیز مشترک بودند: منابع آب آشامیدنی را به مواد شیمیایی، زباله، پسماند و سایر موارد، آلوده کردند.


خطرات طوفان بر کیفیت آب آشامیدنی


سیلابی که پس از طوفان به راه می افتد، چیزی بیشتر از آب باران خواهد بود؛ چرا که حاوی انواع مواد شیمیایی مضر، فاضلاب، رسوبات و فلزات سنگین است. در ادامه به مواردی که طوفان ها در آن آلاینده های مختلفی را به آب آشامیدنی وارد می کنند، اشاره خواهیم کرد:


1. نفوذ ضایعات حیوانی مزارع به منابع آب شیرین


آب آلوده پس از وقوع سیل می تواند ارگانیسم های بیماری زا و مواد شیمیایی سمی را به منابع آب آشامیدنی منتقل کند. به عنوان مثال، باران بی سابقه طوفان فلورانس، در معرض یا باعث سرریز شدن بیش از 110 تالاب زباله خوک در کارولینای شمالی شد.


این تالاب ها تمام یا بخشی از زباله های خود را از طریق آسیب ‌های ساختاری وارد محیط ‌زیست می ‌کنند از جمله زمانی که باران، کرانه ‌های تالاب را فرسایش می ‌دهد و باعث ایجاد شکاف می‌شود. برخی از تالاب ها نیز سرریز شده، به سیلاب وارد می شوند و مقادیر زیادی کود خوک را وارد آب های اطراف می کنند.


کود خوک نه تنها بد منظر است، بلکه حاوی مقادیر زیادی نیتریت بوده که مسبب مشکلاتی از جمله سندروم Blue Baby است. در برخی موارد این سندروم باعث می شود عنصر نیتروژن به هموگلوبین خون نوزاد متصل شده و گلبول های قرمز نتوانند اکسیژن را انتقال دهند.


مشکل دیگری از جمله باکتری های E. coli و سالمونلا، که اغلب در چاله های زباله یافت می شوند، وجود دارد که به منابع آب شیرین راه پیدا می کنند. باکتری ها در برخی مناطق نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، که این موضوع برای ساکنان آن منطقه و مردم محلی که به آب چاه های خصوصی متکی هستند نگران کننده است.


2. مواد شیمیایی سمی ناشی از کارخانه ها و فرآیندهای صنعتی


علاوه بر مشکل ضایعات خوک در آب های زیرزمینی که در شرح خدمات شهرداری ها و سیستم های چاه هستند، سیلاب ها می توانند محصولات جانبی شیمیایی را از کارخانه های مجاور و سایر صنایع با خود حمل کنند. همچنین، خاکستر زغال سنگ می تواند آرسنیک، سرب و جیوه را به منابع آبی نزدیک به ایالت هایی که برای تولید برق از زغال سنگ استفاده می کنند، وارد کند. خاکستر زغال سنگی که توسط سیلاب یا باد طوفان جمع می شود می تواند به راحتی راه خود را به نهرها و دیگر آب های سطحی باز کرده و برای ساکنان آن نواحی ایجاد مشکل کند.


3. رواناب کشاورزی به آب های سطحی


فقط تصفیه خانه ها، کارخانه ها و تالاب های خوک نیستند که عناصر ناخواسته را وارد آب می کنند. رواناب کشاورزی نیز باعث این مشکل می شود. فرسایش، عامل اصلی رواناب ناشی از مزارع و زمین های کشاورزی است. از چرای حیوانات و خاک ورزی گرفته تا آبیاری، فعالیت های کشاورزی می تواند عناصر نامطلوب را وارد سیستم آبرسانی مناطق روستایی کند.


همچنین، از آنجایی که بیشتر مزارع از آفت کش ها و کودهای شیمیایی استفاده می کنند، احتمال زیادی وجود دارد که این مواد شیمیایی سمی به منابع آب شیرین سرازیر شوند. علاوه بر این، مخاطرات ناشی از سایر آلاینده ‌های کشاورزی مانند نمک ‌ها، فلزات سنگین، علف ‌کش ‌ها و مواد مغذی مانند فسفر و نیتروژن، ورود به آب‌ های سیلاب یا طغیان رودخانه ‌ها و نهرها و نفوذ به داخل سیستم چاه ها وجود دارد.


4. آب تصفیه شده از تصفیه خانه های آب


بسته به شدت طوفان ها و شرایط منطقه، ممکن است برق منطقه تا چند هفته نیز قطع شود. با قطع برق، سیستم تصفیه خانه ها نیز از کار می افتد.


تصفیه خانه های آب برای کار به برق نیاز دارند و در مقابل قطع آن آسیب پذیر می باشند. اگرچه این تاسیسات معمولا دارای ژنراتورهای پشتیبان هستند، اما ممکن است به راحتی سوخت لازم برای راه اندازی ژنراتورها را به دست نیاورند؛ خصوصا اگر برق برای مدت طولانی قطع شود. به این ترتیب امکان دارد آب تصفیه نشده و مواد شیمیایی، سموم و پسماندها به سیستم آب عمومی راه پیدا کنند. در چنین شرایطی آلودگی انشعابات اصلی، خطوط انتقال آب و شبکه آبرسانی خانگی را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که پمپ های آب از قدرت و عملکرد کافی برخوردار نباشند، شدت فشار کاهش یافته یا به طور کلی قطع خواهد شد.


آیا آب آشامیدنی ما آلوده است؟


درک این موضوع بسیار مهم است که سیلاب می تواند منبع آب خانه شما را پس از بارندگی شدید یا طوفان، آلوده کند. حتی اگر آب آشامیدنی شما شفاف و با طراوت به نظر برسد، باز هم احتمال دارد حاوی آلاینده‌ هایی باشد که می‌توانند جان شما و خانواده‌ تان را با مصرف آن به خطر بیندازند. به همین دلیل، توصیه می کنیم آب مصرفی خود را آزمایش کنید تا مشخص شود آیا عناصر ناخواسته در کمین آن هستند یا خیر. ساده ترین و دقیق ترین راه برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی پس از وقوع طوفان، استفاده از کیت تست کیفیت آب مانند کیت تست آب با تانن است.


چگونه از خانه خود در برابر آب آلوده پس از طوفان محافظت کنیم؟

 

در زیر به راهکاری قابل اعتماد در راستای محافظت از خود در برابر آلودگی آب آشامیدنی پس از وقوع طوفان خواهیم پرداخت.


جوشاندن آب


در حین وقوع طوفان یا پس از آن، بسیاری از سازمان ها شروع به انتشار اعلان هایی مبنی بر جوشاندن آب در سراسر مناطق می کنند تا از ورود باکتری ‌های مضر و سایر میکروب‌ ها به بدن از طریق منابع آب آشامیدنی جلوگیری شود.


جوشاندن یکی از مطمئن ترین و موثرترین روش ها برای تصفیه آب است. جوشاندن، ارگانیسم های بیماری زا در آب از جمله ویروس ها، باکتری ها و انگل ها را از بین می برد، زیرا اکثر این میکروارگانیسم ها نمی توانند در دمای بالا زنده بمانند. در واقع گرما به اجزای ساختاری میکروب ها آسیب رسانده و DNA و فرآیندهای حیاتی آنها را مختل می کند، بنابراین نمی توانند تکثیر شوند.


مصرف آب نجوشیده در این مواقع کار عاقلانه ای نیست. چرا که این کار خطر ورود آلاینده‌ های میکروبی مضر به بدن را افزایش می‌دهد که می توانند منجر به بیماری ‌های از جمله اسهال، گاستروانتریت، بیماری ‌های روده، بیماری ‌های منتقله از آب (مانند وبا، تب حصبه و اسهال خونی) و بسیاری عوارض دیگر شوند.


جوشاندن آب مانند سایر روش ها، معایب خاص خود را دارد. یکی اینکه می تواند زمان بر باشد؛ خصوصا برای خانواده های متوسط که روزانه مقادیر توصیه شده آب مصرف می کنند. در نتیجه، ممکن است بخواهید قبل از اینکه آب به نقطه جوش توصیه شده برسد، حرارت را خاموش کنید تا بتوانید مقدار آب مورد نیاز خود را تامین کنید. با این حال، مصرف آب نیمه جوشیده برای شما و خانواده تان خطرناک خواهد بود؛ زیرا بیشتر عوامل بیماری زا هنوز در آن فعال و موجود هستند. فراتر از آن، بقایای باکتری ها نیز می توانند پس از جوشاندن آب در آن باقی بمانند که می تواند خطرات پنهان زیادی داشته باشد. اما شاید بزرگترین ایراد جوشاندن این باشد که آلاینده های بالقوه خطرناک مانند فلزات سنگین، رسوبات و مواد شیمیایی سمی را از بین نمی برد. خوشبختانه، یک راه عالی برای جبران این معایب وجود دارد.


جایگزین ایمن تر و مطمئن تر


به غیر از جوشاندن آب، می‌توانید آب مورد نیاز خود را برای سینک یا کل خانه، به ترتیب با استفاده از یک فیلتر تصفیه آب در محل استفاده (POU) یا یک سیستم پیش تصفیه ورودی تصفیه کنید.


جمع بندی


طوفان ها می توانند خسارات و ویرانی عظیمی به خانه ها، املاک، تاسیسات و حتی سلامت انسان وارد کنند. اما اغلب اوقات، درباره تاثیر آنها بر منابع آب آشامیدنی به قدر کافی صحبت نمی شود. سیلاب ناشی از این بلایای آب و هوایی می تواند مقادیر زیادی از مواد ناخواسته را به منابع آبی که تصفیه خانه های آب و سیستم های چاه خصوصی را تامین می کنند، وارد نماید. پس از طوفان، آب مصرفی در برابر آلودگی ناشی از فضولات حیوانی، مواد شیمیایی سمی، رواناب های کشاورزی و غیره آسیب پذیر بوده و منجر به انتشار اعلان های مبنی بر جوشاندن آب در این گونه مناطق خواهد شد. خوشبختانه، با نصب یک دستگاه تصفیه آب خانگی می توان آلودگی ها را از آب مصرفی زدوده و از مضرات آن جلوگیری به عمل آورد.


وب سایت آبین، اولین بازار آنلاین تخصصی در زمینه تجهیزات آبی در ایران است. جهت دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب می توانید به وب سایت ما مراجعه نموده و یا با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
مریم
مریم
از تاثیرات بلاهای طبیعی مثل طوفان، سیل و زلزله بر روی کیفیت آن کاملا غافل بودم چقدر بد که حتی شرایط جوی هوا هم می‌تونه به صورت مستقیم روی کیفیت آب اثر بگذاره
ارسال نظر