انتخاب ممبران صنعتی مناسب TDS آب در سیستم های تصفیه آب دریا

انتخاب ممبران صنعتی مناسب TDS آب در سیستم های تصفیه آب دریا

سیستم تصفیه آب صنعتی از کنار هم قرار گرفتن قطعات زیادی تشکیل می‌شود. مهم‌ترین و در واقع اصلی‌ترین فیلتر تصفیه آب در این سیستم‌ها، ممبران است. ممبران‌ها دارای ظرفیت مشخص شده‌ای هستند و برای تصفیه آب در محدوده TDS خاصی با توجه به نوع آن به ‌کار می‌روند. 


عاملی که باعث تفاوت دستگاه تصفیه آب صنعتی و دریایی می‌شود، میزان سختی آب ورودی به سیستم است. با توجه به این، ممبران‌هایی که در این دو سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر محدوده TDS آب تفاوت زیادی دارند. 


با توجه به نکته‌ای که گفته شد، ممبران‌های صنعتی را می‌توان از چه TDS آبی در دستگاه تصفیه آب دریایی RO مورد استفاده قرار داد؟ TDS قابل تحمل ممبران‌های صنعتی چقدر است؟ آیا می‌توان در دستگاه تصفیه آب صنعتی با TDS به اندازه 12000 از ممبران صنعتی استفاده کرد؟ در ادامه مطلب به بررسی تمام نکاتی می‌پردازیم که پاسخ دادن به پرسش‌های عنوان شده را ممکن می‌کند.


محدوده TDS آب در سیستم تصفیه آب صنعتی، دریایی و نیمه دریایی


TDS آب دریا حدود 32000 تا 40000 است. با توجه به اینکه فیلتر تصفیه آب صنعتی قابلیت تصفیه آب را در این محدوده سختی آب ندارند، از این فیلترها نمی‌توان در سیستم تصفیه آب دریایی استفاده کرد. طبق نظر کارشناسان تصفیه آب، بهتر است در TDS بالای 12000 از دستگاه تصفیه آب دریایی استفاده شود.  با این حال استفاده از دستگاه تصفیه آب دریایی RO در مواقعی که TDS آب در حد 12000 است، می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. در واقع استفاده از این سیستم‌ها در بسیاری از صنایع با توجه به هزینه عملیاتی و نگهداری، توجیحی ندارد. 


به دلیل اینکه قدرت پمپ در دستگاه تصفیه آب دریایی زیاد است و البته خرید و استفاده از آن هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت، بسیاری از افراد برای TDS آب 12000 و 15000 از دستگاه تصفیه آب دریایی استفاده نمی‌کنند. اما راه حل چیست؟ در این مورد باید از دستگاهی استفاده کرد که در کنار داشتن هزینه‌های کمتر از سیستم تصفیه آب دریایی، عملکرد مناسبی نیز داشته باشد. 


کارشناسان تصفیه آب معمولا در این شرایط از سیستم تصفیه آب نیمه دریایی استفاده می‌کنند. با توجه به فشار آب در سیستم تصفیه آب صنعتی که به اندازه 12 تا 20 بار است، در این سیستم‎ها از پرشروسل‌های 300 یا 450 PSI استفاده می‌شود. در دستگاه تصفیه آب نیمه دریایی پرشروسل‌های 450 و یا 600 PSI با فیلتر ممبران دریایی به‌کار می‌رود.


دستگاه تصفیه آب نیمه دریایی بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این نوع سیستم یک روش خلاقانه برای تصفیه آب در محدوده TDS 12000 تا 15000 است. فشار آب وارد شده به این ممبران‌ها معمولا به اندازه 25 تا 30 بار است. با اینکه به‌کارگیری سیستم تصفیه آب نیمه دریایی می‌تواند راهکار مناسبی باشد، با این حال روشی علمی نیست و با پیشرفت فناوری اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب دریا، می توانید تا حد قابل توجهی هزینه های تعمیر، نگهداری و سرویس این دستگاه ها را کاهش دهید. 


حداکثر TDS آب ورودی به دستگاه تصفیه آب دریایی RO


شاید برای شما جالب باشد که بدانید حداکثر TDS آب ورودی به دستگاه‌های تصفیه آب دریا RO متداول چقدر است؟ در این حالت می‌توان عنوان کرد که این موضوع به کاربرد مورد نظر شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، متناسب با کاربرد و به صورت سفارشی طراحی و تولید می‌شوند. 


با توجه به نکات مطرح شده، دستگاه سختی آب را تا حدی که مورد نیاز کاربرد باشد کاهش می‌دهد. حال اگر سختی آب از حد مشخص شده‌ای بالاتر باشد، نمی‌توان برای تصفیه آب از فیلتر تصفیه آب صنعتی استفاده کرد. در این صورت، نیاز به استفاده از فیلتر مناسب آب دریا است. با این که کارشناسان صنعت تصفیه آب تا کنون میزان دقیقی را برای حداکثر TDS آب ورودی به سیستم تصفیه آب صنعتی عنوان نکرده‌اند، اما به هر جهت در مواقعی که TDS آب از 10000 باشد، استفاده از سیستم تصفیه آب نیمه دریایی و دریایی توصیه می‌شود.

 

تفاوت محدوده TDS آب در فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی و دریایی

 

تفاوت TDS آب در فیلتر تصفیه آب دریایی و صنعتی


سطح بالای TDS و آلاینده‌های فیزیکی و ذرات معلق در آب ورودی به دستگاه تصفیه آب دریایی باعث شده است که به ایجاد فشار اسمزی بالایی نیاز باشد. به همین دلیل فیلترهایی که در این سیستم استفاده می‌شوند باید مقاومت بالایی در برابر فشار اسمزی ایجاد شده داشته باشند. 


اگر محدوده TDS آب در ممبران، بالای 10000 باشد، می‌توان از آن در سیستم تصفیه آب دریایی اسمز معکوس (RO) استفاده کرد. در کنار این، فیلتر تصفیه آب دریایی، مقاومت بالایی در برابر فشار بالای سیستم دارد. استفاده از فیلتر ممبران دریایی همچنین می‌تواند دور ریز سیستم را کاهش داده و باعث افزایش راندمان کلی شود. با این حال سیستم تصفیه آب دریایی هزینه زیادی داشته و استفاده از آن در بسیاری از صنایع قابل توجیح نیست. در این موارد بهتر است از دستگاه تصفیه آب صنعتی و یا نیمه دریایی استفاده شود که پیش از این به بررسی دقیق آن‌ها پرداختیم.


ساختار و عملکرد فیلترهای ممبران تصفیه آب دریایی RO

 

ساختار و عملکرد فیلتر تصفیه آب دریایی


با توجه به اینکه ممبران دریایی می‌تواند فشار اسمزی بالایی را تحمل کند، حتما بررسی ساختار آن برای شما جالب است. روند ساخت این ممبران به صورتی است که از ماشین آلات برای اتصال غشا استفاده شده و با اتوماسیون کامل انجام می‌شود.


پیشرفت تکنولوژی در صنعت تصفیه آب باعث شده تا ساختار شیمیایی ممبران بهبود پیدا کرده و مشخصات عملیاتی آن مثل جریان عبوری آب و درصد حذف نمک افزایش پیدا کند. در واقع فیلتر ممبران انواع دستگاه های تصفیه آب دریایی RO در حال حاضر با بیشترین راندمان ممکن تولید می‌شوند.

 

انواع ممبران‌‌ با توجه به محدوده TDS آب


در زمان تولید فیلتر تصفیه آب، محدوده سختی آب موردنظر برای استفاده از آن به صورت دقیق مشخص می‌شود. در صورت تمایل برای خرید فیلتر، می‌توانید این محدوده سختی را با توجه به کاربرد بررسی کنید. 
ممبران مهم‌ترین فیلتری است که در دستگاه تصفیه آب صنعتی و دریایی به‌کار رفته و در واقع از قطعات اصلی محسوب می‌شود. موثرترین عاملی که باعث تفاوت در ممبران‌ها می‌شود، TDS آب است. به همین جهت ممبران‌ها در انواع فیلتر ممبران صنعتی، دریایی، نیمه صنعتی و خانگی موجود هستند.


ممبران‌های فیلمتک که از پر کاربردترین برندهای ممبران در سطح جهانی محسوب می‌شوند، با توجه به میزان TDS آب در انواع زیر تولید شده و به‌کار می‌روند:


1- فیلتر ممبران TW: این نوع ممبران برای Tap Water یا همان آب شهری مناسب است. از این ممبران‌ها در دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده شده و تنها می‌توانند در این محدوده سختی آب مورد استفاده قرار بگیرند.
2- فیلتر ممبران BW: ممبران‌های فیلمتک BW قابل استفاده برای آب لب شور هستند و در دستگاه تصفیه آب صنعتی با آب لب شور کاربرد دارند. معمولا در مواقعی که TDS آب بالاتر از 10000 است، استفاده از این ممبران می‌تواند مشکل ساز باشد.
3- فیلتر ممبران SW: در سیستم‌هایی که آب ورودی دارای TDS بالای 10000 است باید از این ممبران استفاده کرد. ممبران‌های SW در سیستم تصفیه آب دریایی مورد استفاده قرار گرفته و تحمل بالایی در برابر فشار اسمزی بالا در این دستگاه‌ها دارند. 


چرا بررسی TDS آب برای خرید فیلتر ممبران تصفیه آب دریا اهمیت زیادی دارد؟


نوع ممبران با توجه به محدوده TDS آب می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد. عدم توجه به این موضوع ممکن است منجر به خرید فیلتری شود که به هیچ عنوان مناسب سیستم موردنظر شما نیست. به همین دلیل بهتر است کاربرد مورد نظر خود و البته نوع فیلتر را به صورت دقیق بررسی کرده و مطمئن شوید که محصول برای شما مناسب است. در دیتاشیت و مشخصات محصول، اطلاعات مربوط به محدوده سختی قابل تحمل به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته است. 


قبل از خرید فیلتر تصفیه آب، حتما مشخصات و دیتاشیت را به دقت مطالعه کنید. توجه به مشخصات، به شما این اطمینان را می‌دهد که بهترین نوع فیلتر را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کرده‌اید. افراد متخصص و کارشناسان هم می‌توانند در این زمینه به شما مشاوره بدهند. در واقع کارشناسان فروش، با بررسی کیفیت آب و شرایط محیطی، بهترین فیلتر تصفیه آب را به شما معرفی می‌کنند. 


خرید فیلتر ممبران مناسب با توجه به سختی آب 


مراحل خرید فیلتر تصفیه آب دریا RO مناسب با سیستم مورد نظر شامل موارد زیر می‌شوند: 


1- کیفیت و سختی آب را حتما مشخص کنید. برای تعیین کیفیت آب، می‌توانید نمونه را به آزمایشگاه‌ها ارسال کنید. بعد از آنالیز آب، امکان انتخاب فیلتر تصفیه آب مناسب برای کاربرد موردنظر وجود دارد. با این حال، می‌توان مشخصات آب ورودی را برای کارشناسان ارسال کرده و از آن‌ها کمک بگیرید. 
2- اگر تصمیم دارید فیلتر تصفیه آب را در سیستم تعویض کنید، بهتر است فیلتری را دقیقا مشابه با همان نمونه قبلی خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که تصمیم دارید فیلتری را با برند متفاوت تهیه کنید، خرید محصولی که با فیلتر قبلی تفاوت چندانی ندارد، بهترین راهکار است. 
3-  به مدل فیلتر توجه داشته باشید. اگر تصمیم به خرید ممبران دریایی دارید، از روی مدل فیلتر می‌توانید متوجه کاربرد آن شوید. برای مثال فیلترهای ممبران فیلمتک دریایی با نماد SW شناخته می‌شوند. 
***در کنار مواردی که عنوان شد، بهترین و راحت‌ترین راه در صورت تمایل برای خرید ممبران، کمک گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان است.
«وب سایت آبین با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب، فرصت دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با شماره تلفن 02122228116 تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر