آیا لامپ های UV LED آینده صنعت ضد عفونی آب هستند؟

آیا لامپ های UV LED آینده صنعت ضد عفونی آب هستند؟

چه بخواهید نسبت به ضد عفونی آب اقدام کنید و چه به تجهیز یک سیستم شهری با تجهیزات کامل آن نیاز داشته باشید که می تواند به طور موثر آب را ضد عفونی کند، طیف وسیعی از فناوری های مختلف وجود دارد که قادر خواهید بود از آن ها استفاده کنید. از جمله فناوری های مدرن تر، ضدعفونی با اشعه ماوراء بنفش است که می تواند با استفاده از لامپ های UV LED انجام شود. سیستم های ضد عفونی آب ماوراء بنفش با دیودهای ساطع کننده نور ترکیب می شوند تا خواص ضد عفونی سیستم UV را تقویت کنند.


تکنولوژی ساخت لامپ های UV LED در صنعت ضد عفونی آب


راکتورهای استاندارد لامپ فرابنفش UV برای کار مداوم ایده آل هستند. از سوی دیگر قدرت بالای راکتورهای UVC LED به این معنی است که نور ورودی از دستگاه آنی بوده و شدت بالایی دارد. تابش میکروب زدای UVC از طول موج های بسیار کوتاه نور فرابنفش برای از بین بردن پاتوژن ها و میکروارگانیسم های موجود در آب استفاده می کند. اثربخشی این فناوری خاص بستگی به مدت زمانی دارد که میکروارگانیسم مستقیماً در معرض نور ماوراء بنفش قرار بگیرد.


لامپ های LED که در سیستم ضد عفونی آب فرابنفش مورد استفاده قرار می گیرند و قادر به تولید نوری هستند که تا 90 درصد کارآمدتر از لامپ های رشته ای معمولی است. راندمان این لامپ ها نیز آن ها را هنگام استفاده برای اهداف ضدعفونی آب موثرتر می کند. نور شدیدی که از یک لامپ LED ساطع می شود در محدوده 250-280 نانومتر فرود می آید. به خاطر داشته باشید که این یک اختراع بسیار جدید بوده و به همین دلیل است که تاثیرات لامپ های UV LED باید همچنان مورد مطالعه قرار گیرد تا مشخص شود که چقدر می توانند در ضدعفونی آب در محیط های صنعتی قوی عمل کنند.


ضد عفونی آب سازگار با محیط زیست


لامپ های UV LED یکی از موثرترین روش های ضد عفونی کردن آب و از بین بردن باکتری های موجود در آن هستند. اشعه ماوراء بنفش می تواند به پاتوژن ها و میکروارگانیسم های مضر موجود در آب نفوذ کند. به بیان ساده تر این فناوری آب را به روشی ساده و سازگار با محیط زیست ضد عفونی خواهد کرد. در حال حاضر سیستم‌ های UV LED بهترین گزینه برای برنامه ‌های کاربردی "نقطه استفاده" محسوب می ‌شوند. نقطه استفاده به این معنی است که سیستم باید در نزدیکی 1-2 شیر قرار گیرد.


در ادامه این مقاله به طور کامل به بررسی لامپ های UV LED و آینده ضد عفونی آب خواهیم پرداخت.


لامپ UV LED و تاثیرات زیست محیطی آن


برای درک تأثیر زیست محیطی سیستم های UV LED، باید بدانید که ماهیانه میلیاردها بطری و میلیون ها سیستم ضد عفونی آب POU فروخته می شود. این حجم بالای خرید به دلیل ارزان بودن آن ها در مقایسه با سایر گزینه ها برای به دست آوردن آب آشامیدنی هستند. انواع مختلفی از سیستم های تصفیه آب در کنار لامپ های یو وی تصفیه آب وجود دارند که می توان آن ها را در یک خانه یا ساختمان تجاری نصب کرد. انواع مختلف سیستم های تصفیه آب عبارتند از:


•    تقطیر
•    اولترا فیلتراسیون
•    فیلتراسیون رسوب گیر
•    یونیزاسیون
•    تبادل یونی
•    فیلتراسیون GAC
•    فیلتراسیون ACB
•    فیلتراسیون اسمز معکوس


یکی از فناوری هایی که بیشتر در زمینه ضد عفونی آب مورد استفاده قرار می گیرد، تصفیه آب شیمیایی است. تصفیه آب شیمیایی در کنار مزایای بی شمار آن، معایبی نیز دارد که باید نسبت به آن ها آگاه باشید. به عنوان مثال برخی از مواد شیمیایی برای طبیعت مناسب نیستند و به همین خاطر توصیه می شود تا حد امکان از محلول های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.


علاوه بر این پاتوژن های خاصی مانند ژیاردیا و لژیونلا در آب وجود دارند که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته و با روش های تصفیه شیمیایی نمی توان آن ها را ریشه کن کرد. در واقع آلودگی میکروبی پاتوژن یک مسئله رایج در سیستم های تصفیه آب است. خوشبختانه سیستم های اسمز معکوس قادر به حذف بسیاری از آلاینده ها هستند اما هزینه های نگهداری و تعویض کارتریج بالایی دارند. در عوض لامپ هایUV LED قوی ترین راه حل برای حذف پاتوژن های موجود در آب و سایر آلاینده هایی هستند که عموما از بین بردن آن ها دشوار است. در بسیاری از موارد، فناوری UV LED سازگار با محیط زیست بوده و راحت ترین راه حل برای تصفیه آب است.

 

تاثیرات زیست محیطی لامپ UV LED


معرفی لامپ های UV


لامپ ‌های فرابنفش استاندارد در ضد عفونی کردن آب از آلاینده های مختلف بسیار مؤثر هستند. یک نکته منفی در مورد لامپ های UV این است که حاوی جیوه اند. جیوه یک ماده شیمیایی بسیار مضر است که می تواند آب را آلوده کند و برای بدن عوارض خطرناکی در پی دارد. علی‌ رغم این ایراد مهم، از لامپ ‌های UV به دلیل تاثیرگذاری اشعه ماوراء بنفش در ریشه‌ کن کردن پاتوژن ‌ها به طور گسترده استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که آلودگی جیوه یک نگرانی جدی برای سلامت اقیانوس ها و همچنین زنجیره غذایی محسوب می شود. توجه داشته باشید که لامپ های UV باید به طور منظم تمیز شوند عملکرد بهینه داشته باشند.


لامپ های UV LED بسیاری از مشکلات لامپ های UV را ندارند. به عنوان مثال در ساخت لامپ های UV LED از جیوه استفاده نمی شود. فقدان جیوه سبب می شود که لامپ های UV LED سازگارترین راه حل موجود در بازار امروز به شمار روند. اگر می خواهید از محیط زیست حمایت کنید و یک سیستم ضد عفونی بسیار کارآمد داشته باشید، لامپ های UV LED راه حل مناسبی هستند.


استفاده از UV LED در دستگاه های ضد عفونی آب


در شرایط خاصی می توان از لامپ های UV LED به علت فقدان جیوه به جای UV استاندارد استفاده کرد. علاوه بر این موضوع، ابعاد لامپ های ال ای دی ظریف تر و کوچک تر است و این پارامتر در مواردی که محدودیت فضایی برای استفاده از لامپ های یو وی وجود داشته باشد بسیار کارآمد است.


همچنین می‌توان این دستگاه ‌ها را در مواقعی که آب جریان ندارد خاموش کرد تا عمر مفید آن افزایش پیدا کند. از آن جایی که لامپ های UV LED به راحتی خاموش و روشن می شوند، در مقایسه با لامپ های UV استاندارد گرمای بسیار کمتری نیز تولید می کنند و برای ضد عفونی آب سرد ایده آل هستند.


فیلترهای UV صنعتی بر خلاف برخی سیستم های فیلتراسیون پس از روشن شدن دوره گرمایش ندارند و به سادگی پس از کار می توانید آن ها را خاموش کرده و به این شکل در مصرف برق صرفه جویی کنید. این لامپ ها تنها با برق کار می کنند و می توان آن ها را با میل لنگ دستی، سلول خورشیدی یا باتری روشن کرد.


تطبیق پذیری لامپ های UV LED کاربرد آن ها را در کشورهای در حال توسعه بسیار مفید می کند. ارزش این دستگاه ها برای نصابان سیستم های آب و سازندگان لوازم آبی ثابت شده است. اکثر لامپ های UV LED به عنوان سیستم های POU در نظر گرفته می شوند که در نقطه ورود قرار می گیرد. در حالی که دستگاه های تصفیه POE می توانند به طور موثر آب کل ساختمان را تصفیه کنند.


لامپ های UV LED صنعتی در چند سال آینده توسعه خواهند یافت و این موضوع دغدغه اکثر تولید کنندگان سیستم های تصفیه آب است. توانایی جایگزینی لامپ های UV مبتنی بر جیوه با لامپ های UV LED که حاوی جیوه نیستند، در کاهش میزان آلودگی ایجاد شده در محیط های صنعتی بسیار مفید خواهد بود.


گفته می شود لامپ های UV LED می توانند رسوبات را کاهش دهند. به خاطر داشته باشید که تشکیل رسوب می تواند کارایی دیگ بخار یا واحد تصفیه فاضلاب را بدتر کند. اگر از تشکیل رسوب جلوگیری نشود، احتمالا در عملکرد سیستم اختلال ایجاد خواهد شد.


همانطور که قبلا ذکر شد، نور شدیدی که از لامپ‌های UV LED ساطع می شود، میکروارگانیسم‌ های مضر و پاتوژن ‌ها را به طور مستقیم و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می برد. تابش اشعه ماوراء بنفش برخی از DNA موجود در سلول های میکروارگانیسم مورد نظر را تغییر می دهد که مانع از تولید مثل می شود. به دلیل نحوه عملکرد این سیستم، ارگانیسم های موجود در آب غیرفعال می شوند؛ نه اینکه حذف شوند.

 

استفاده از UV LED در دستگاه های ضد عفونی آب


سیستم های ضد عفونی کننده آب در آینده


لامپ های UV LED آینده صنعت ضد عفونی آب هستند و تقریباً می توانند تمام مزایای سایر سیستم های فیلتراسیون را بدون هیچ گونه ایرادی ارائه دهند. لامپ های UV استاندارد به دلیل کارایی بالا در خلاص شدن از عوامل بیماری زا در حال حاضر با سرعت بالایی مورد استفاده قرار می گیرند.


سیستم های ضد عفونی کننده آب یو وی را می‌توان مستقیما برای مصارف خانگی یا ادغام در لوازم مختلف تهیه کرد. اگر می خواهید یکی از این سیستم ها را در خانه خود استفاده کنید، به وب سایت آبین مراجعه فرمایید. کارشناسان ما از طریق شماره تماس 02122228116 آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به شما هستند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر