TDS متر چیست و چه کاربردی دارد؟

TDS متر چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر مایل باشید در مورد کیفیت آب لوله کشی خود اطلاعاتی کسب کنید، می توانید از وسیله ای به نام TDS متر استفاده کنید. در عین حال این ابزار اندازه گیری ممکن است نتایج مورد نظر شما را ارائه نکند.


درک اینکه دقیقا چگونه می توان از یک متر TDS استفاده کرد و مشکلات احتمالی استفاده از آن در مقایسه با سایر روش های تعیین کیفیت آب موضوعی بسیار مهم است.


در این مطلب تمام مواردی را که باید در مورد جامدات محلول، استفاده از TDS متر و مزایای اندازه گیری TDS بدانید به شما آموزش می دهیم. در پایان متوجه خواهید شد که آیا استفاده از یک متر TDS برای آزمایش آب مصرفی خود انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر.


TDS (جامدات محلول) چیست؟


TDS یک پارامتر سنجش کیفیت آب است که غلظت کل مواد جامد محلول در آب را اندازه گیری می کند. برخی از رایج ترین مواد جامد محلول در آب آشامیدنی عبارتند از مواد معدنی، فلزات، یون ها، نمک ها، آفت کش های طبیعی، مواد شیمیایی، ترکیبات و سایر مواد محلول.


TDS نشانه ای از ناخالصی های موجود درآب بوده و نه لزوما آلاینده های آن. بنابراین به عنوان مثال اگر آب حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی محلول سالم مانند منیزیم، کلسیم، سدیم و کلرید باشد، TDS بالایی نیز خواهد داشت.


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر TDS بر کیفیت آب می توانید به مقاله "TDS چیست و چه تاثیری بر کیفیت آب آشامیدنی دارد؟" مراجعه کنید.


TDS متر چیست؟


TDS متر یک دستگاه قابل حمل است که از آن برای اندازه گیری میزان TDS موجود در یک منبع آب استفاده می شود.


TDS کل جامدات محلول بر حسب PPM (قسمت در میلیون) یا میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) می باشد. هر دو واحد یکسان هستند و اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.


این محصول رسانایی محلول را نیز اندازه گیری می کند. جامدات یونیزه شده محلول مانند مواد معدنی و نمک ها رسانایی آب را افزایش می دهند. بنابراین هدایت بالاتر محلول نشان دهنده سطح TDS بالاتر آن است.


برای خرید TDS متر با قیمت مناسب و تضمین کیفیت بالای محصول می توانید به وب سایت آبین مراجعه فرمایید و از آن برای سنجش میزان جامدات محلول در آب آشامیدنی خود استفاده کنید.


طرز کار TDS متر


استفاده از TDS متر دیجیتال بسیار آسان است. به راحتی می توانید یک لیوان آب لوله کشی پر کنید و دستگاه را روشن نمایید. دستگاه دیجیتالی را در نمونه آب قرار دهید و منتظر بمانید تا مقدار اندازه گیری شده روی صفحه ظاهر شود. تنها چند ثانیه طول می کشد تا یک TDS متر رسانایی آب و کل مواد جامد محلول موجود را تعیین کند.


صفحه نمایش مقدار را بر حسب PPM (قسمت در میلیون) یا میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) نشان می دهد. اگر مقدار نمایش داده شده 200 یا کمتر باشد، قابل قبول در نظر گرفته می شود. اگر TDS آب شیر شما کمتر از 300 PPM است، متوسط بوده و اگر بین 300 تا 500 PPM را نشان دهد، بالا در نظر گرفته می شود.


مقادیر بالای 500 نشان می دهد که TDS شما بالاتر از حداکثر سطح آلودگی (MCL) تعیین شده توسط EPA بوده و خطرناک تلقی می شود.


TDS متر چه مواردی را اندازه گیری نمی کند؟


پیش از خرید این دستگاه لازم است بدانید چه چیزی آزمایش نمی کند. پارامترهایی که TDS متر قادر به اندازه گیری آن ها نیست عبارتند از:


• آلاینده ها


این وسیله قادر به تشخیص و اندازه گیری آلاینده های موجود در آب نیست. TDS سنج غلظت جامدات محلول موجود را اندازه گیری می کند اما قادر به تشخیص آن ها نیست. به همین خاطر نخواهید فهمید که چه آلاینده هایی در آب آشامیدنی شما وجود دارد.


• سلامت آب


افزایش TDS به طور خودکار به معنای ناسالم بودن آب نیست. ممکن است آب حاوی مواد معدنی محلول سالم مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم بوده و آلاینده های مضری در آن وجود نداشته باشد. حتی آب آشامیدنی بطری نیز TDS پایینی ندارد؛ مگر آن که با دستگاه RO تصفیه شده باشد.

 

• اثربخشی فیلتراسیون


با استفاده از TDS متر می توانید میزان کارایی دستگاه تصفیه آب خود را در رابطه با حذف جامدات محلول بسنجید. با این حال استفاده از این وسیله برای سنجش کارکرد استاندارد فیلتر تصفیه آب توصیه نمی شود.


• فلزات و مواد شیمیایی خاص


ابزار TDS متر تنها قادر به اندازه گیری جامدات محلول است، به این معنی که آلاینده های خاصی مانند سرب، داروها، برخی آفت کش ها و کروم-6 ممکن است توسط آن شناسایی نشوند.


اگر قصد خرید TDS متر را دارید بهتر است از آن در کنار کیت تست کیفیت آب بهره مند شوید که آلاینده ‌های خاص را اندازه‌ گیری می ‌کند.

پارامتر اندازه گیری قابل سنجش توسط TDS متر
رسانایی بله
غلظت جامدات محلول بله
آلاینده های موجود خیر
سلامت آب خیر
کارایی فیلتر خیر
فلزات و مواد شیمیایی خاص خیر

 

چرا باید TDS آب آشامیدنی اندازه گیری کنیم؟


اگر آب آشامیدنی شما میزان TDS بالایی دارد، به این معنی است که حاوی مقدار زیادی مواد جامد محلول (از جمله نمک ها و مواد معدنی) است. TDS بالا صرف نظر از آلاینده ‌های زیادی که ممکن است داشته باشد، به سیستم لوله کشی نیز آسیب رسانده و باعث رسوب گذاری خواهد شد.


دانستن سطح TDS آب آشامیدنی به این معنی است که می توانید تعیین کنید که آیا باید برای مقابله با مشکل رسوب اقدام کنید یا خیر. به عنوان مثال شاید تصمیم بگیرید برای جلوگیری از تشکیل رسوب و آسیب های پرهزینه ناشی از آن دستگاه سختی گیر خریداری کنید.


نرم کننده های آب با حذف کلسیم و منیزیم، دو ماده معدنی مسئول ایجادرسوبات آهک، مشکلات سختی آب را به طور مستقیم برطرف می کنند. این کار از لوله کشی محافظت می کند، طول عمر وسایل را افزایش می دهد و  لکه های روی ظروف شیشه ای را به حداقل می رساند.


سیستم نرم کننده آب به سادگی جلوی چسبیدن مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم به سطوح را می گیرد و اما در عین حال شما از مزایای مواد معدنی بی نصیب نخواهید ماند.


چگونه می توان اطلاعات کاملی از کیفیت آب به دست آورد؟


برای به دست آوردن درک مطلوبی از کیفیت آب مصرفی خود اقدامات زیر را انجام دهید:


1. گزارش کیفیت آب محلی خود را بررسی کنید.


اولین گزینه رایگان و آسان دریافت گزارش کیفیت آب از تامین کننده آب است. این گزارش دقیقا فهرستی از آلاینده‌ های موجود در منبع آب عمومی را بر حسب ppm به شما ارائه می دهد.


مراکز تصفیه آب توسط EPA موظف شده اند که آلاینده‌های مضر خاصی را تا کمتر حداکثر سطح آلودگی اعلام شده توسط سازمان EPA کاهش دهند، اما ممکن است همچنان آلاینده ‌هایی در این گزارش وجود داشته باشند که میزان TDS آن را بالا ببرند. گزارش های کیفیت آب به صورت رایگان در دسترس عموم است. 


دانستن آنچه که در آب آشامیدنی وجود دارد به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید در مورد سیستم مورد نیاز خود تصمیم گیری کنید.


2. آب را آزمایش کنید.


گزینه دوم پیش روی شما این است که آب را آزمایش کنید.


اگر می‌خواهید اطلاعات مربوط به گزارش کیفیت آب خود را شفاف سازی کنید این کار را انجام دهید. با انجام آزمایش به این نتیجه خواهید رسید که په نوع آلاینده ای پس از تصفیه به آب لوله کشی شما نفوذ کرده است.


این آزمایش را می توانید در خانه و با استفاده از تجهیزات اندازه گیری آبین انجام دهید و یا آن که یک نمونه آب لوله کشی را به آزمایشگاه بفرستید.


کیت‌های تست خانگی برای دریافت یک ایده کلی از آلودگی ‌های موجود در آب مفید هستند. این آزمایشات هزینه کمتری داشته و می ‌توانند طیف وسیعی از عوامل موثر بر کیفیت و طعم آب آشامیدنی از جمله سختی، pH، کلر، سرب، آهن، آفت‌کش‌ ها، باکتری ‌ها و نیترات ‌ها را شناسایی کنند.


انجام آزمایش در خانه به اندازه آزمایشاتی دقیقی که در آزمایشگاه های معتبر انجام می شود کامل نیست اما با این حال به شما نشان خواهد داد که چه آلاینده هایی بر میزان TDS آب مصرفی شما تاثیر گذارند.


بسته به اینکه در حال آزمایش آب چاه هستید یا آب عمومی و اینکه آیا ناخالصی خاصی وجود دارد که نگران آن هستید، می‌توانید از بسته های آزمایشی خاصی انتخاب کنید. این کار به شما دید روشنی می دهد که بهتر است از کدام سیستم تصفیه آب خانگی استفاده کنید.


اگر میزان TDS بالا باشد به دستگاه تصفیه آب نیاز داریم؟


TDS صرفا اندازه ‌گیری تعداد مواد جامد محلول در آب است و نمی‌تواند تعیین کند که آیا با آلاینده ‌های مضر سروکار دارید یا خیر.


بالا بودن TDS قطعا نشان دهنده آن است که باید از نرم کننده آب استفاده کنید اما لزوما به معنای استفاده از فیلترهای تصفیه آب نمی باشد.


TDS متر دید مبهمی در مورد کیفیت آب آشامیدنی ارائه می کند. علاوه بر آن شاید از آن برای بررسی عملکرد صحیح سیستم های اسمز معکوس نیز استفاده شود


TDS بالا به طرق مختلف بر کیفیت آب مصرفی شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال به آب طعم بدی می دهد اما همچنین آن را مانند آب بطری، قلیایی خواهد کرد. TDS بالا همچنین ممکن است نشان دهنده وجود ناخالصی های مضری از جمله سرب در آب باشد. به همین خاطر است که بالا بودن این پارامتر صرفا به معنی مقدار زیاد املاح معدنی مفید نیست.


به خاطر داشته باشید که اگر به فیلتر تصفیه آب نیاز دارید، حذف کل TDS لزوما راه حل مد نظر شما نیست. بسیاری از مواد جامد محلول در کل مواد معدنی سالمی هستند که طعم آب را بهبود می بخشند و باعث قلیایی بودن آن می شوند. همان طور که TDS پایین باعث مشکلات اسیدیته شده و می تواند آب را مستعد نفوذ فلزات سنگین کند.


اگر هدف شما حذف ناسالم ترین ناخالصی ها و حفظ مواد معدنی سالم در آب آشامیدنی شماست، فیلتراسیون اسمز معکوس را در نظر بگیرید. توصیه ما به شما این است که به سیستم ‌های RO که از فیلترهای معدنی ‌سازی مجدد استفاده می‌کنند توجه بیشتری داشته باشید؛ زیرا این فیلترها پیش از وارد کردن مجدد یون ‌های معدنی سالم به آب، بخش قابل توجه TDS را حذف می‌کنند و این کار باعث می شود که آب تصفیه شده کمی مزه آب آشامیدنی بطری داشته باشد.


با این وجود اگر علاقه ای به حذف TDS ندارید و ترجیح می دهید روی حذف آلاینده های خاصی متمرکز شوید، گزینه های زیادی پیش روی شماست. پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان، دستگاه تصفیه زیر سینکی و ویا رومیزی می توانند طعم آب را بهبود بخشیده و آلاینده هایی همچون کلر و سرب را حذف کنند.


برای مشاهده و خرید تمامی این دستگاه ها از برندهای معتبر مختلف به وب سایت آبین مراجعه نمایید. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره رایگان دارید می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر