کنترل خوردگی و باکتری در استفاده مجدد از آب

کنترل خوردگی و باکتری در استفاده مجدد از آب

این موضوع به بررسی تحقیقی در آمریکا بر می گردد، که باعث کاهش خطرات استفاده مجدد از آب و در عین حال کاهش هزینه های سیستم تا 35% می شود. با ده ها سنت برای هر گالن، استفاده مجدد از آب صرفه جویی در مصرف انرژی قابل توجهی را برای یک بیمارستان نوآورانه 900 تخت خوابی در غرب فلوریدا ایجاد کرد. با این حال این کار، چالش هایی را نیز به همراه داشته است که یکی از آنها رشد میکروبیولوژیکی می باشد. در آن زمان، محلول بایوساید قبلی بیمارستان یک برنامه برم تثبیت شده همراه با شوک های دوره ای دی اکسید کلر بود. بنابر این مسئله بر سر استفاده از مواد شیمیایی مناسب برای کنترل خوردگی و باکتری ها در استفاده مجدد از آب می باشد.


این برنامه که فاقد یک بایوساید غیر اکسید کننده بود، راه حل طولانی مدتی برای باکتری های بی هوازی که لایه های محافظ لجن را در کلونی تشکیل می دادند، نداشت. این باکتری ها در برابر بایوسایدهای برم و کلر حتی در غلظت های بالا نیز مقاوم می باشند. با ادامه رشد کلونی در حوضچه ها و لوله های چیلر، بازدهی چیلر با فولینگ سطوح انتقال گرما با لجن، به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این مسئله به سرعت به عنوان مشکل اساسی در برنامه تصفیه آب بیمارستان شناسایی شد.


رسوب بیولوژیکی چیلرهای ساختمانی از رشد باکتری های کنترل نشده منجر به مسدود شدن لوله های چیلر و افزایش قابل توجه دما شده است، که نشان دهنده از دست رفتن راندمان انتقال حرارت می باشد. به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده انرژی برای یک مجموعه مراقبت بهداشتی مانند بیمارستان، تلفات کم راندمان در چیلرها می تواند باعث افزایش قابل توجه در هزینه های برق مصرفی شود. چیلرهای دارای رسوب می توانند به صورت دستی تمیز شوند، ولی این کار نیاز به این دارد که قطعات سیستم به طور کامل از هم جدا شوند، که منجر به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود.


اولین نشانه مشکل زمانی است که حوضچه های برج سیاه شده بودند. این موضوع نشان دهنده سطح بالای باکتری موجود در آب می باشد. تست های آزمایشگاهی تایید کردند که باکتری های هوازی تنها در محدوده قابل قبول می باشند، در حالی که باکتری های بی هوازی آب فوق العاده بالا هستند. 


راه حل کنترل موثر باکتری ها در استفاده مجدد از آب

 


تیم Kurita America یک راه حل یکپارچه برای کنترل موثر باکتری ها با هزینه کمتر نسبت به برنامه های قبلی را برای بیمارستان اجرا کرده است. اجرای محلول مورد استفاده برای این کار شامل موارد زیر می باشد:


•    یک کنترلر Lumyn برای نظارت 24 ساعته و هفت روز هفته در محل نصب شده است. اپراتورهای تاسیسات و مهندسان طرح قادر بودند به آلارم ها و داده های روند از راه دور و اختلالات سیستم در بین آزمایش رطوبت فیزیکی پاسخ دهند.


•    یک بایوساید غیر اکسید کننده (یک بار در هفته تغذیه می شود) همراه با یک بایودیسپرسانت (تغذیه دو بار در هفته) برای نفوذ و شکستن لایه های لجن استفاده می شود. کلر به طور مداوم با غلظت کم، از طریق یک حسگر ORP، برای اکسید کردن باکترهای پراکنده و جلوگیری از اصلاح کلونی بین خوراک های شیمیایی تغذیه می شود. یک کلونی می توناد در طی یک تغذیه ساده با بایوساید اصلاح شود، زیرا باکتری ها می توانند پس از سوختن اکسید کننده دوباره ایجاد شوند.


•    خوردگی مس اغلب در هنگام کنترل سطح باکتری ها با کلر یک مسئله است. در حالی که باقیمانده کلر بالا منجر به تعداد کم باکتری می شود، سطح آزاد مس افزایش می یابد که نشان دهنده افزایش نرخ خوردگی می باشد. یک بازدارنده خوردگی مبتنی بر پلیمر آزول بالا برای غلبه بر این چالش انتخاب شد که نرخ های خوردگی را برای نشان دادن در نرخ های خوراک فراهم می کند.
نتایج آزمایشگاهی افت قابل توجه سطح باکتری های هوازی از 100,000 CFU/ml به 10,000 CFU/ml را در طی 3 ماه تایید کرده اند. سطوح باکتری های لجن ساز از کمتر از 30,000 CFU/m به کمتر از 1,000 CFU/ml در دوره یکسان کاهش یافته است.


نظرت مناسب لوله های چیلر برای تبرای تجمع لجن، تعداد باکتری های هوازی زیر 10000 CFU/ml و تعداد باکتری های غیر هوازی در سطح غیر قابل تشخیص راه حل دراز مدت مثبت برای کنترل باکتری را تضمین می کند. این برنامه بعداد به برنامه دو قسمتی برمید سدیم فعال شده با کلر تغییر یافت، که در PH کمتر از 9 آب بازیافتی نسبت به کلر موثرتر می باشد و روی مس نرم تر است. 


نتایج عملیاتی کنترل باکتری ها و خوردگی در استفاده مجدد از آب

 


نرخ خوردگی بر حسب هزار در هر سال (MPY) روی مس از 0.679 MPY به 0.192 MPY در یک دوره شش ماهه پس از تغییر کاهش یافته است. در حالی که نرخ خوردگی فولاد نیز از 1.958 MPY به 0.545 MPY در مدت مشابه کاهش یافت. هر دو نتیجه نشان دهنده حفاظت عالی یا بسیار خوب از تجهیزات می باشد:

 

سیستم بسته

سیستم باز

حالت

 

C1010 mild steel- lab

CDA110 Copper- lab

C1010 mild steel- lab

CDA110 Copper- lab

<0.1

<0.2 

<0.1

<1

عالی

0.1-0.15

 0.2-0.3

0.1-0.25

1-2.5

خیلی خوب

0.15-0.25

0.3-0.5

 0.25-0.35

 2.5-3.5

خوب

0.25-0.35

0.5-0.8

0.35-0.5

3.5-4.5

متوسط 

0.35-0.5

0.8-1 

0.5-1

4.5-6.5 

ضعیف 

0.5<

1< 

1< 

 6.5<

شدید

 

 

این تحقیق از طریق راه حل یکپارچه شامل تجهیزات، مواد شیمیایی و رویکرد تیم محور، باکتری ها و کنترل خوردگی را ارائه کرد. این تلاش باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه محصولات شیمیایی و کاهش هزینه های به اندازه 1/3 نسبت به سال قبل شده است. در نتیجه با این روش کارایی عملیاتی افزایش می یابد. 


اگر برای هر یک از تاسیسات تصفیه آب شما ایراد و مشکلی پیش آمده است می توانید از طریق تماس با کارشناسان آبین و دریافت مشاوره رایگان راه حل مناسب آن را پیدا کنید و در صورت نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مشخص از قیمت  به روز این محصولات نیز مطلع شوید.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر