نصب و بهره برداری دستگاه های سختی گیر رزینی

نصب و بهره برداری دستگاه های سختی گیر رزینی

یکی از موثر ترین روش هایی که برای کاهش سختی آب و رهایی از مشکلات ناشی از جریان آب سخت در تاسیسات، استفاده می شود، سختی گیرهای رزینی هستند. دستگاه های سختی گیر رزینی از دو مخزن و سایر قطعات مثل شیرهای چند راهه تولید می شوند، که با توجه به همین ساختار می توانند تنوع بالایی داشته باشند. 

دستگاه های سختی گیر رزینی تنوع بسیار بالایی را بر اساس پارامترهای مختلف دارند، این موضوع باعث شده تا توجه به برخی نکات و پارامترها برای خرید دستگاه های سختی گیر رزینی به میزان قابل توجهی حائز اهمیت باشد. در مقاله مهم ترین نکات برای خرید دستگاه های سختی گیر رزینی، به بررسی تمام نکات و پارامترهایی که برای خرید دستگاه های سختی گیر می تواند کمک کننده باشد پرداخته ایم. 

بعد از خرید دستگاه های سختی گیر رزینی توجه به برخی پارامترها که می تواند عملکرد آن را تحت تاثیر قرار بدهد تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی مهم ترین نکات برای نصب، نگهداری و بهره‌برداری از دستگاه های سختی گیر رزینی می پردازیم، که مطالعه و توجه به آنها برای استفاده از سختی گیرهای رزینی تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 


نصب سختی گیرهای رزینی


به عنوان مهم ترین نکته برای نصب سختی گیرهای رزینی، به این موضوع توجه کنید که نصب و راه اندازی دستگاه های سختی گیر باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود. از آن جایی که نحوه نصب و راه اندازی دستگاه های سختی گیر می تواند در روند کار آنها به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد، بهتر است با سپردن نصب دستگاه به افراد متخصص از مشکلاتی که می تواند نصب غیر صحیح دستگاه های سختی گیر به دنبال داشته باشد جلوگیری کنید. 

اما قبل از نصب می توانید با بررسی اجزا، از سلامت تمام قطعات اطمینان پیدا کنید تا در ادامه و بعد از نصب هیچ مشکلی در ساختار سختی گیر رزینی بروز نکند. 

از مهم ترین مواردی که افراد متخصص برای نصب دستگاه های سختی گیر رزینی باید آنها را در نظر بگیرند، انتخاب مناسب ترین فضا برای نصب دستگاه، تعبیه میزان دقیق رزین و سیلیس در دستگاه سختی گیر، بررسی صفحه نازل و نازل ها از نظر عدم وجود انسداد، هواگیری دستگاه و مواردی از این قبیل می باشد. 


نکات مهم برای استفاده از سختی گیرهای رزینی 


برای استفاده از سختی گیرهای رزینی در کاربردهای مختلف، توجه به برخی پارامترها و نکات به میزان قابل توجهی حائز اهمیت می باشد. مهم ترین نکاتی را که بررسی آنها برای استفاده از سختی گیرهای رزینی باید به آنها توجه کرد، موارد زیر هستند:

•    توصیه می شود همواره سختی آب خروجی از سختی گیرهای رزینی را با استفاده از ابزار دقیق کنترل کنید. این موضوع برای تشخیص زمان دقیق احیای رزین ها به میزان قابل توجهی حائز اهمیت می باشد. 
•    برای احیای رزین ها در ساختار سختی گیرهای رزینی به این موضوع توجه کنید که محدوده فشار داخل مخزن به اندازه 1/7 تا 3/5 بار باشد. عدم توجه به این موضوع می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مثل بروز اختلال در مکش آب نمک و ورود آسیب به شیر چند راهه شود. 
•    برای داشتن بهترین عملکرد و در مواردی که فشار بالاتر از 4.5 بار است، توصیه می شود قبل از ورودی شیر چند راهه از فشار شکن استفاده کنید. در کنار این می توانید برای کاهش وارد شدن فشار به شیر چند راهه در سختی گیرهای رزینی شیر ورودی را ببندید.
•    استفاده از سنگ نمک متبلور شده برای تعبیه در سختی گیرهای رزینی اهمیت زیادی دارد، به این دلیل که استفاده از نمک های معمولی که دارای ناخالصی هستند می تواند باعث کاهش طول عمر رزین ها می شود و تاثیرات نامطلوبی را هم در انجام عملکرد احیای رزین ها دارد.
•    یکی از مهم ترین نکات برای استفاده از سختی گیرهای رزینی، جلوگیری از ایجاد گرفتگی در مسیر سختی گیرهای رزینی است. 
•    در زمان ساخت سختی گیرهای رزینی میزان مکش آب نمک، تنظیم می شود، اما امکان تنظیم کردن مکش آب نمک در پشت شیر چند راهه به صورت مجدد هم وجود دارد. بنابراین در صورت تمایل می توانید مکش نمک را در ساختار سختی گیرهای رزینی تنظیم و کنترل کنید. 
•    برای جلوگیری از خرابی سختی گیرهای رزینی، دسته چند راهه را به آرامی کشیده و به حالت مورد نظر تنظیم کنید. توجه کنید که رها کردن ناگهانی شیرهای چند راهه می تواند مهم ترین عامل موثر در خرابی آنها باشد. 
•    گریسکاری شیر چند راهه از دیگر نکاتی است که برای استفاده از سختی گیرهای رزینی توجه به آن تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 
•    یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث خرابی رزین ها شود، یخ زدگی آن و آب در ساختار سختی گیرهای رزینی است. 


احیای سختی گیرهای رزینی 


مدتی بعد از کارکرد سختی گیرهای رزینی، یون های کلسیم و منیزیم، سطح رزین های تصفیه آب را می پوشانند و این موضوع باعث کاهش ظرفیت دستگاه سختی گیر می شود. در این مرحله دستگاه سختی گیر رزینی در حالت بک واش برای احیای رزین قرار می گیرد که در ادامه مطلب به بررسی آن به صورت دقیق می پردازیم.

1-    بک واش یا شستشوی معکوس سختی گیرهای رزینی: برای شستشوی سختی گیرهای رزینی و احیای رزین ها، در اولین قدم باید شیرهای ورودی، خروجی، تخلیه و آب نمک را ببندید. 

در ادامه دسته شیر سلو ولو را 10 تا 20 دقیقه در حالت بک واش قرار داده و شیر ورودی و تخلیه را باز نگه دارید. در این صورت آب از پایین مخزن وارد شده و به صورت رو به بالا حرکت می کند و بک واش رزین ها انجام می شود. توجه کنید که اگر نازل های قسمت بالایی دستگاه های سختی گیر سطح کیفی مطلوبی نداشته باشند، امکان فرار رزین هم وجود دارد. 

2-    شستشو با نمک: در این مرحله باید شیر سلو ولو را در حالت مکش محلول آب و نمک تنظیم کنید و برای وارد شدن محلول آب و نمک، شیر آب نمک و تخلیه را به مدت 20 تا 40 دقیقه را باز نگه دارید. 

3-    شستشو با آب نرم: در این مرحله و بعد از عبور آب نمک، آب نرم را از سختی گیرهای رزینی عبور دهید. شدن جریان آب را افزایش دهید تا تمام ذرات نمک از بستر سختی گیرهای رزینی خارج شود. 

4-    استفاده مجدد: دستگاه سختی گیر رزینی را برای استفاده مجدد در سیستم راه‌اندازی کنید. 

در صورت لزوم برای انجام دقیق مراحل احیا و شستشوی دستگاه های سختی گیر رزین استفاده از کمک افراد متخصص در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.


ساخت سختی گیرهای رزینی


برای طراحی و ساخت دستگاه های سختی گیر رزینی، مهم ترین نکته ای که حائز اهمیت می باشد، سپردن پروژه طراحی و ساخت به افراد متخصص در این زمینه است. یکی از مهم ترین پارامترها، برای ساخت دستگاه های سختی گیر رزینی محاسبه ظرفیت رزین برای تعبیه در دستگاه های سختی گیر رزینی می باشد. برای محاسبه ظرفیت دستگاه های سختی گیر رزینی توجه به برخی پارامترها مثل میزان سختی آب، دبی آب مصرفی و مدت زمان کاری دستگاه اهمیت زیادی دارد. برای محاسبه ظرفیت رزین در سختی گیرهای رزینی بهتر است مطابق زیر عمل کنید: 

A: تایم کاری 
B: سختی کل آب
C: دبی آب مصرفی
ظرفیت دستگاه: (17/1)/1000/(ABC)

طبق فرمولی که بررسی شد فقط کافی است تایم کاری، دبی و سختی آب را جایگزین کنید، تا ظرفیت سختی گیر محاسبه شود. در کنار محاسبه ظرفیت توصیه می شود نوع دستگاه سختی گیر را با توجه به ویژگی های آن مشخص کنید.  


سختی گیرهای دوبلکس کدام اند؟


سختی گیرهای دوبلکس از نوعی هستند که دارای دو مخزن تقریبا هم اندازه و هم شکل می باشند. به صورت کلی عملکرد سختی گیرهای رزینی دوبلکس مشابه سختی گیرهای معمولی است، اما در این نوع سختی گیرها، سیستم لوله کشی و بک واش متفاوت با سختی گیرهای معمولی می باشد. برای طراحی و ساخت سختی گیرهای دوبلکس در کنار توجه به ظرفیت رزین و مواردی که پیش تر گفته شد، مهم است که میزان جریان مداوم مورد نیاز هم بررسی شود. توجه به این نکته و پارامتر از آن جایی حائز اهمیت می باشد، که اندازه لوله کشی و شیر اتوماتیک در اندازه ستون رزین هم تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد. 

اما به دلیل ساختار ویژه ای که سختی گیرهای دوبلکس دارند، ممکن است برای شما سؤال شود که کاربرد آنها در چه مواردی است؟ مهم ترین کاربرد سختی گیرهای دوبلکس در مواردی است که سیستم باید به صورت پیوسته کار کند و توقف عملکرد آن می تواند باعث آسیب رسیدن به تجهیزات و سیستم شود. 

توجه کنید که عملکرد سختی گیرهای رزینی دوبلکس با نوع معمولی آنها مشابه است و تنها به دلیل داشتن دو مخزن دارای ظرفیت بالاتری می باشند. عملکرد سختی گیرهای رزینی دوبلکس به این صورت است که اگر یکی از رزین در یکی از مخازن اشباع شد، مخزن دیگر می تواند وارد عمل شده و با توجه به این سیستم همیشه در حال عمل می باشد. 


سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با بالاترین سطح کیفی و برندهای مختلف می باشد و در کنار این امکان دریافت مشاوره رایگان را هم برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب از طریق مراجعه به سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
سحرناز
سحرناز
استفاده از سختی گیرهای رزینی که خیلی با کیفیت هستن به نظر من بهترین روش برای از بین بردن سختی آب هستش
ارسال نظر