5 مزیت حذف آهن از آب

5 مزیت حذف آهن از آب


آهن فراوان ترین فلز روی زمین است و بیش از 5% پوسته زمین از این فلز تشکیل شده است. بنابر این شاید تعجب آور نباشد که آهن موجود در آب یکی از رایج ترین مسائل مربوط به کیفیت آب است، به خصوص جایی که از منابع آب زیر زمینی مثل چاه استفاده می شود. اگر چه آهن نقش مهمی در سلامت ما دارد و برای تولید خون در بدن ضروری است، اما وجود آن در آب هیچ فایده ای ندارد و فقط باعث آسیب به ما و وسایل مان می شود. فشار کم آب خام با آبی سرشار از رگه های نارنجی در وان حمام می تواند خرابی هایی را در خانه شما ایجاد کند. در ادامه با ما همراه باشید، تا با آهن موجود در آب، نحوه پی بردن به وجود این آلودگی و مزیت های حذف آهن از آب پی ببریم.


چگونه آهن به آب وارد می شود؟


آهن به آب های زیر زمینی نفوذ می کند و در مسیر لوله کشی های زنگ زده وارد آب می شود. زمانی که باران ببارد مقداری از آهن زمین حل می شود و در خاک جاری می شود تا وارد سفره های زیر زمینی و منابع آب زیر زمینی شود. آب های زیر زمینی آب چاه ها را تامین می کنند. بنابر این اگر از آب چاه استفاده می کنید، به احتمال زیاد آهن وارد آب شما می شود.
علاوه بر این، بعد از قرار گرفتن در معرض اکسیژن و آب اضافی، آهن می تواند اکسید شده و به زنگ آهن تبدیل شود. اگر لوله ها و وسایل لوله کشی خانه شما حاوی آهن باشند، در برابر زنگ زدگی آسیب پذیر تر می باشند. وقتی آب از لوله های زنگ زده عبور می کند، تکه های زنگ شکسته و وارد آب می شوند. 
این که آلودگی آب ها زیر زمینی شامل چه مواردی است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟ موضوع بحث دیگری است، که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت.


وجود چه مقدار آهن در آب آشامیدنی ایمن است؟


هر مقدار آهن در آب آشامیدنی بی خطر است، زیرا مصرف آن خطرناک نیست و هیچ تاثیر بدی بر سلامتی ندارد. آهن توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تنظیم می شود، اما فقط به عنوان یک آلاینده ثانویه. آلودگی های ثانویه بر ظاهر آب شامل طعم و بوی آن تاثیر نامطلوبی دارند، اما نا امن و آسیب رسان محسوب نمی شوند. 
اما در هر حال، آهن می تواند باعث ایجاد لکه ها و دیگر مزاحمت ها در خانه شما شود، اگر غلظت آن کمتر از 0.3 ppm باشد. 


چگونه وجود آهن در آب را تشخیص دهیم؟


خارج شدن آب زنگ زده و نارنجی رنگ از شیر آب یا لکه های قرمز در سینک و لوازم خانگی نشان دهنده وجود آهن زیاد در آب می باشد. حتی آهنی که با چشم غیر مسلح نامرئی است که به عنوان ترکیبات آهنی در هر سطحی که مکررا با آب آلوده در تماس است، لکه هایی بر جای می گذارد. اگر چه دقیق ترین روش برای آگاهی از وجود آهن در منبع آب انجام آزمایش و آنالیز آب است. 


آزمایش آهن در خانه می تواند به شما بگوید، آیا آهن در آب شما وجود دارد و در چه غلظتی وجود دارد. این کار آسان است و تنها شامل وارد کردن نوار تست در یک لیوان آب می باشد. با این حال، برای این که بدانید نوع آهن موجود در منبع آب شما چیست؟ توصیه می کنیم یک تست آزمایشگاهی مجاز انجام دهید. 


کسب اطلاعات بیش تر در مورد آهن موجود در آب به شما کمک می کند تا بفهمید که از کجا آمده و بهترین روش فیلتراسیون را برای رهایی ار آلودگی های مزاحم برای همیشه انتخاب کنید. 


مزیت های حذف آهن از آب چیست؟


مزایای زیادی از جمله لوله ها و سایل با دوام بیش تر، افزایش فشار آب، پوست و موی سالم و حتی مزه بهتر قهوه ،برای حذف آهن از آب وجود دارد. 


1- طول عمر بیش تر لوله ها


هنگامی که لوله ها در اثر تجمع آهن مسدود شوند، بازگشت آنها به حالت اولیه دشوار است. اگر لوله ها چندین بار در یک بازه زمانی کوتاه مسدود می شوند، توصیه می شود آنها را تعویض کنید. حذف آهن از آب می تواند از بروز گرفتگی جلوگیری کرده و طول عمر آنها را افزایش دهد.


2- فشار بالای آب


همان طور که باقیمانده آهن در لوله ها جریان می یابد، تجمع پیدا کرده و جریان آب را محدود می کند. فشار آب در کل خانه شما کاهش می یابد، که به معنای نارضایتی از دوش، سینک ظرفشویی و عملکرد کم لوازم می باشد. با حذف آهن از آب می توانید یکپارچگی لوله ها را حفظ کرده و از مشکلات فشار آب جلوگیری کنید، که نه تنها باعث ناراحتی روزمره شما می شود، بلکه به لوله کشی و لوازم خانگی نیز آسیب می زند. 


3- افزایش طول عمر لوازم خانگی


آهن موجود در آب رگه های نارنجی را در سینک ظرفشویی، توالت، وان حمام، دوش، ماشین ظرفشویی و لباسشویی باقی می گذارد. در واقع هر وسیله ای در خانه شما که شامل آب می شود، در برابر لکه های ناخوشایند آهن آسیب پذیر است. با این حال لکه های تنها نگرانی نیستند. آهن در لوازم خانگی نیز می تواند تجمع پیدا کند، همان طور که در لوله ها تجمع می یابد. 
از ماشین ظرفشویی گرفته تا سیستم آبیاری، همه لوازم شما در برابر آهن آسیب پذیر هستند. حذف آهن از آب باعث می شود، لوازم خانگی شما ظاهری نو داشته باشند و از تعمیرات گران قیمت و زودرس اجتناب می کند. 


4- پوست و موی سالم تر


متاسفانه همان طور که آهن روی سینک ها و وسایل شما لکه می اندازد، می تواند پوست و موهای شما را نیز لکه دار کند. دوش گرفتن با آب در غلظت های بالای آهن می تواند رنگ قرمز و نارنجی به موها و پوست شما بدهد. علاوه بر لکه های ناخواسته آهن هم چنین می تواند پوست شما را خشک کرده، باعث شکنندگی موها شود و ممکن است شرایطی مانند اگزما و آکنه را تشدید کند. حذف آهن از آب شما را از دردسرهای اضافی در روال زیبایی برای مبازره با لکه ها و خشکی نجات می دهد. بنابر این با فیلتر کردن آهن از آب می توانید پوست و موهای خود را سالم و شاداب نگه دارید.


5- مزه و بوی بهتر آب


آهن به آب طعم تلخ و فلزی و بوی نامطبوعی می دهد. هر نوع غذا و نوشیدنی که با آب آلوده به آهن تهیه شود نیز طعم تندی پیدا می کند. قهوه و چای شما ممکن است طعم بسیار تلخی داشته باشد و هر گونه غذای پخته شده در آب نیز ممکن تغییر رنگ داده و طعم فلزی پیدا کند. 


چهار نوع آهن یافت شده در آب


آهن فریک، آهن فروس، آهن متصل به ارگانیک و باکتری های آهن چهار نوع آهن موجود در آب می باشند. 


•    آهن فریک: اگر آب نارنجی یا قرمز روشن باشد،  به احتمال زیاد آهن فریک در آن زیاد است. آهن فریک نامحلول است، به این معنی که حل نمی شود. این ماده اکسید شده است، بنابر این ممکن است متوجه شن های کوچک زنگ زدگی در آب شوید.


چگونه آهن فریک را از آب حذف کنیم؟


یک فیلتر رسوب برای حذف آهن فریک از آب توصیه می شود. فیلترهای رسوب گیر به طور فیزیکی آهن فریک را فیلتر می کند و زنگ زدگی لوله های کهنه و سایر رسوبات را از منبع آب جدا می کند. فیلترهای سدیمنت رسوب گیر منافذ کوچکی برای عبور ذرات معلق دارند، اما اجازه عبور آب را به صورت آزادانه نمی دهند.


حذف عناصر و آلاینده های آب نیاز به دانش تخصصی دارد، که تنها از کارشناسان با تجربه و کار آزموده بر می آید. اگر برای تصفیه آب منطقه خود نیازمند مشاوره هستید، نیاز به دستگاه های تصفیه آب صنعتی و یا دستگاه های تصفیه آب خانگی دارید و یا می خواهید از قیمت دستگاه های تصفیه آب اطلاع پیدا کنید، می توانید از طریق تماس با کارشناسان آبین پاسخ سوالات خود را پیدا کنید. این تنها راه حل برای انتخاب محصول مناسب و کمک به مشکل کیفیت پائین آب منطقه شما می باشد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
معصومه کرامتی
معصومه کرامتی
مختصر و مفید ،با تشکر از شما
ارسال نظر