10 منبع بالقوه آلودگی آب های زیرزمینی 

10 منبع بالقوه آلودگی آب های زیرزمینی 


آب های زیرزمینی حداقل 30 درصد کل آب شیرین روی کره زمین را تشکیل می دهند و یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی کشورهایی مثل آمریکا می باشد. بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده، از جمله 99 درصد از ساکنان مناطق روستایی، برای استفاده روزمره به آب های زیرزمینی متکی هستند. میلیون ها صاحب خانه از چاه های خصوصی برای شرب و کارهای خانگی و کشاورزان از آن برای آبیاری استفاده می کنند و صنعت برای تولید به آن نیاز دارد. برخی از منابع آب زیرزمینی به شدت برداشت شده اند، به طوری که سطح آب آن ها به حدی کاهش یافته است، که مردم نمی توانند از آن ها استفاده کنند. اما این تنها نگرانی نیست. کیفیت آب زیرزمینی نیز تحت تهاجم مداوم منابع مختلف است. 


در اکثر شرایط، آب های زیرزمینی ایمن تر و قابل اطمینان تر از آب های سطحی هستند. با این حال، آلاینده ها همچنان می توانند به خاک نفوذ کرده و وارد آب شوند. آلودگی این منبع حیاتی تقریباً همیشه نتیجه فعالیت های انسانی است، اگرچه گاهی اوقات به علت فرآیندهای طبیعی نیز می باشد. تقریباً هر فعالیتی که مواد شیمیایی یا ضایعات را به طور عمدی یا تصادفی در محیط آزاد می کند، می تواند آب های زیرزمینی را آلوده کند.

در این مقاله، ده مورد از این فعالیت‌های مخرب را بررسی کرده و توضیح می‌دهیم که چگونه از خانه و خانواده خود در برابر آلودگی‌هایی که ممکن است، در نتیجه این فعالیت ها ظاهر شوند، محافظت کنید.


آب زیرزمینی چیست؟


آب زیر زمینی به آبی گفته می شود، که از سطح خاک پایین آمده و بین رسوبات و شکاف های سنگ ها جمع می شود، سپس آب تمام فضاهای خالی زیر زمین را پر می کند، تا جایی که به لایه ای از سنگ های غیر قابل نفوذ در اعماق سطح می رسد. با گذشت زمان، آب جمع آوری شده، در توده های سنگی و رسوبی به نام سفره های زیرزمینی قرار می گیرد. اما به همین جا ختم نمی شود. آب زیرزمینی موجود اغلب تا زمانی که به سفره آبی دیگری مانند دریاچه، چشمه، رودخانه و اقیانوس متصل شود، یا تا زمانی که یک چاه ساخته دست بشر آن را استخراج کند، به حرکت خود ادامه می دهد. همچنین می توان آن را برای مصارف صنعتی مانند آبیاری مزارع در مقیاس بزرگ استفاده کرد. پس از آن دوباره، با بارش، ذوب برف، یا نشت آب از منابع دیگر، از جمله آبیاری و نشت از سیستم های تامین آب، شارژ می شود.


چرا آب زیرزمینی مهم است؟


آب زیرزمینی یک منبع طبیعی حیاتی است. این منبع اصلی آب برای اکثریت جمعیت روستایی است، که دارای آب لوله کشی نمی باشند. همچنین صنایع غذایی و کشاورزان برای آبیاری به شدت به آن متکی هستند. زمانی که بارندگی کم است و تقاضا برای آب آشامیدنی پاک بیشتر می شود، می توان آب های زیرزمینی را برای پاسخگویی به تقاضا استخراج کرد. همچنین تخمین زده می شود، که برای حدود 43 درصد از کل آبیاری مورد استفاده در سراسر جهان استفاده شود.


وقتی صحبت از محیط زیست می شود، آب های زیرزمینی کمک بزرگی هستند. این منابع به حفظ سطح آب در چشمه‌ها، برکه‌ها، باتلاق‌ها، نهرها، رودخانه‌ها و خلیج‌ها کمک می‌کند، به‌ویژه در ماه‌ های خشک‌تر که بارندگی کم است. پر نگه داشتن این منابع آبی برای حیات وحش و گونه های آبزی ضروری است. همچنین به حفظ دریانوردی از طریق آب های داخلی در فصول خشک تر با حفظ سطح آب به اندازه کافی کمک می کند.


چگونه آب های زیرزمینی آلوده می شوند؟


مسمومیت طبیعی آب های زیرزمینی در سرتاسر جهان رایج است. با این حال، انسان ها مقصر بسیاری از مشکلاتی هستند، که امروزه بر کیفیت آب های زیرزمینی تأثیر می گذارد. آلاینده های ناشی از منابع مختلف می توانند به داخل سفره های زیرزمینی نفوذ کرده و آب را آلوده کنند. هر زمان که باران می ‌بارد، یا مقدار زیادی برف یا یخ ذوب می ‌شود، آب، مایعات شل و آلاینده‌ای را که در طول مسیر عبور می‌کند، را جمع‌آوری کرده و آن ‌ها را وارد سفره های آب زیر زمینی می کند. 


بسته به خواص فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن، آلاینده ای که در محیط منتشر می شود، ممکن است به همان روشی که آب زیرزمینی انجام می دهد، در داخل سفره آب حرکت کند (بعضی از آلاینده ها به دلیل یک یا چند مورد از این ویژگی ها همیشه جریان آب زیرزمینی را دنبال نمی کنند). همانطور که آب های زیرزمینی معمولا به کندی حرکت می کنند، آلاینده ها نیز در آب های زیرزمینی حرکت می کنند. به دلیل این حرکت آهسته، آلاینده ها تمایل دارند متمرکز باقی بمانند و ستونی را تشکیل می دهند، که در امتداد همان مسیر آب زیرزمینی جریان دارد.

 

10 منبع احتمالی آلودگی آب های زیرزمینی


10 منبع احتمالی آلودگی آب های زیرزمینی


در این قسمت به بررسی 10 منبع احتمالی آلودگی آب های زیرزمینی می پردازیم: 


منابع طبیعی


آلودگی آب های زیرزمینی همیشه نتیجه فعالیت های انسانی نخواهد بود. برخی از موادی که به طور طبیعی در سنگ ها و خاک ها یافت می شوند، مانند آرسنیک، آهن، کلریدها، سولفات ها، فلوراید یا رادیونوکلئیدها می توانند در آب های زیرزمینی حل شوند. سایر مواد طبیعی، مانند مواد آلی در حال پوسیدگی، می توانند به صورت ذرات در آب های زیرزمینی حرکت کنند. برخی از این آلاینده ها ممکن است، بیش از اندازه در آب جمع شوند و در صورت مصرف خطری برای سلامتی ایجاد کنند. برخی دیگر بو، طعم یا رنگ ناخوشایندی ایجاد می کنند. آب های زیرزمینی حاوی این مواد، باید قبل از استفاده برای مصارف خانگی تصفیه شوند.


استفاده از آفت کش ها و کودها


کشاورزی منبع عظیم آلودگی آب های زیرزمینی است. پخش دوغاب، کودها، آفت کش ها، قارچ کش ها، حشره کش ها، علف کش ها و فضولات حیوانی در زمین می تواند منجر به نفوذ آلاینده هایی مانند نیترات ها و باکتری ها به منابع آب زیرزمینی شود. این آلاینده ها می توانند اثرات نامطلوب شدیدی بر گیاهان، حیوانات و افرادی که به این منابع آبی متکی هستند، داشته باشند. برخی از آن ها حتی می توانند برای چندین ماه تا چندین سال در زمین بمانند. آترازین، یک کشنده رایج علف های هرز، با ناتوانی های مادرزادی، سرطان و تعداد کم اسپرم در انسان مرتبط است.


زباله های فاضلاب و سایر خطوط لوله


لوله های فاضلابی که زباله ها را حمل می کنند، گاهی مایعات را به خاک اطراف و آب های زیرزمینی نشت می دهند. فاضلاب از مواد آلی، فلزات سنگین، نمک های معدنی، باکتری ها، ویروس ها و نیتروژن تشکیل شده است. به طور مشابه، طراحی، قرارگیری، ساخت یا نگهداری نادرست سیستم‌های سپتیک (دستگاه هایی برای تصفیه فاضلاب های خانگی) می‌توانند، باکتری‌ها، ویروس‌ها، مواد شیمیایی خانگی و سایر آلاینده ‌ها را به داخل آب ‌های زیرزمینی نشت دهند و مشکلات شدیدی را ایجاد کنند. خطوط لوله حامل مواد شیمیایی صنعتی و آب نمک نفتی نیز نشت می‌کنند، به‌ویژه زمانی که مواد منتقل ‌شده از طریق لوله‌ ها، خورنده باشند.


دفع نادرست زباله های خطرناک


بسیاری از ما نمی‌دانیم که روش دفع زباله‌ ها می ‌تواند بر کیفیت آب‌ های زیرزمینی تأثیر بگذارد. وقتی موادی مانند روغن ‌های آشپزی و موتور، مواد شیمیایی چمن و باغ، رنگ‌ها و رقیق‌کننده‌های رنگ، داروها، ضدعفونی‌کننده‌ ها و غیره را به‌طور نامناسب دفع می ‌کنیم، معمولاً به چاه‌ های آب زیرزمینی ختم می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از مواد مورد استفاده در فرآیند صنعتی را نباید در زهکشی در محل کار دفع کرد، زیرا می تواند منبع آب آشامیدنی را آلوده کند. ریختن مواد شیمیایی نامناسب در زهکشی یا بی توجهی به دور انداختن درست دارو ها می تواند به منابع آب زیرزمینی شما و در نهایت به سلامت شما و احتمالاً افراد ساکن در خانه شما آسیب برساند.


حفاری گاز طبیعی


شکستگی هیدرولیک فرآیندی است، که برای حفاری گاز طبیعی استفاده می شود. مخلوطی از مواد شیمیایی با آب ترکیب شده و به اعماق شکاف ‌های زمین وارد می‌شود و آن ها را برای دسترسی بیشتر به گاز باز می‌کند. دانشمندان EPA (سازمان حفاظت از محیط زیست) هنوز در حال بررسی هستند، که آیا حفاری گاز طبیعی، منابع آب زیرزمینی را در برخی از ایالات غربی آمریکا آلوده می کند یا خیر. اما بسیاری از صاحبان خانه ‌ها پس از نشت گاز متان به داخل آب، خانه‌های خود را رها کرده‌اند و حداقل یک خانه در سال 2003 منفجر شد و سه نفر در داخل آن کشته شدند.


معدن و استخراج معادن


استخراج معادن می تواند آلاینده هایی را که قبلاً در سنگ ها به دام افتاده بودند، در منابع آب زیرزمینی اطراف آزاد کنند. بارش باعث می شود، که این مواد شیمیایی محلول به آب های زیرزمینی نفوذ کنند. این ضایعات اغلب شامل اسید، آهن، سولفات ها و آلومینیوم هستند. علاوه بر این، سمومی مانند سرب و آرسنیک در معدن کاری قرن نوزدهم استفاده می ‌شد و اغلب در معادن متروکه امروزی باقی می ‌ماند. 


محل دفن زباله


در مناطقی که زباله های ما را برای دفن می برند، باید یک لایه زیرین محافظ وجود داشته باشد، تا از نفوذ آلاینده ها به آب های زیرزمینی جلوگیری کند. با این حال، اگر لایه ای وجود نداشته باشد یا لایه ترک خورده باشد، آلاینده های محل دفن زباله (رنگ، اسید، باتری ماشین، پاک کننده های خانگی و غیره) می توانند به آب های زیرزمینی راه پیدا کنند. این آلاینده ها خطرات جدی برای سلامتی انسان و حیوانات ایجاد می کنند.


پایگاه های نظامی


سایت های نظامی، خانه برخی از خطرناک ترین آلاینده ها از جمله تری کلرواتیلن (TCE) و مواد پروپلی فلوروآلکیل (PFAS) هستند. حتی امروز، برخی از تأسیسات نظامی ایالات متحده در معرض آلودگی قرار دارند. بدتر از آن، برخی از آلاینده ‌های موجود در این تأسیسات و اطراف آن به برخی منابع آب زیرزمینی سرازیر شده‌اند. اعتقاد بر این است که TCE به سیستم عصبی، ریه ها و کبد آسیب می رساند و باعث ضربان قلب غیر طبیعی، کما یا حتی مرگ می شود. همچنین اعتقاد بر این است که باعث ایجاد سرطان در انسان می شود. PFAS ممکن است منجر به مشکلاتی مانند بیماری تیروئید، آسیب به کبد و کلیه ها، افزایش کلسترول و اثراتی بر باروری و وزن کم هنگام تولد شود و مشابه TCE، یک عامل سرطان‌ زا احتمالی است.


آلودگی اتمسفر


آلاینده های منتشر شده در جو در نهایت در باران و برف به زمین باز می گردند. سپس آب های سطحی این آلاینده ها را به آب های زیرزمینی می ریزند. علاوه بر این، نیترات‌ها و سولفات‌های ساطع شده از نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند باعث باران اسیدی شوند، که از طریق خاک جاری می‌شود و منابع آب زیرزمینی را اسیدی می‌کند.


اثرات آب های زیرزمینی آلوده


آب های زیرزمینی آلوده می تواند منجر به بسیاری از موقعیت های ناگوار از جمله موارد زیر شود: 


•    کیفیت پایین آب آشامیدنی
•    از دست دادن منابع آب
•    سیستم های آب های سطحی تخریب شده
•    هزینه های پاکسازی بالا
•    هزینه های بالا برای منابع آب جایگزین
•    مشکلات سلامتی بالقوه


عواقب آب های زیرزمینی آلوده معمولاً برای زندگی گیاهان، حیوانات و انسان ها مضر است. بیماری های ناشی از آب و غلظت مواد شیمیایی در نهایت در میان جمعیت های انسانی و حیوانی که به منابع آب زیرزمینی متکی هستند گسترش می یابد. بدتر از آن، بیشتر افرادی که به آب وابسته هستند، قادر به پرداخت هزینه های گران قیمت پاکسازی نیستند. 


نوشیدن آب های زیرزمینی آلوده می تواند اثرات بهداشتی شدیدی داشته باشد. بیماری های خطرناکی مانند وبا، اسهال خونی و هپاتیت ممکن است، در اثر آلودگی ناشی از ضایعات سپتیک تانک (دستگاه هایی برای تصفیه فاضلاب های خانگی) ایجاد شوند. مسمومیت می تواند از سمومی که در منابع آب چاه وارد می شوند، رخ دهد. اغلب، آلاینده ‌هایی که باعث این بیماری ‌ها می‌شوند، برای دوره‌ های طولانی مورد توجه قرار نمی‌گیرند، در حالی که بی ‌صدا بر جوامع بزرگ تأثیر می‌ گذارند. زمانی اثرات آب های زیر زمینی آلوده گزارش می شود، که نقایص مادرزادی، انواع سرطان ها و سایر علائم ظاهر می شود. 


کیفیت پایین آب نیز می تواند به هر صنعتی که از آب های زیرزمینی استفاده می کنند، آسیب برساند. به عنوان مثال، ماهیگیران زمانی که صید آن ها با مواد شیمیایی مختلفی که در آب های زیرزمینی وجود دارد، آلوده می شود یا در نتیجه آن زودتر می میرد، ضرر می بینند. 


چگونه از خانواده خود در برابر آب های زیرزمینی آلوده محافظت کنید؟


در حالی که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اصولی را برای حفاظت از آب های زیرزمینی تعیین کرده است، هیچ تضمینی وجود ندارد، که همه با آن مطابقت داشته باشند. بنابراین، شما باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر آلاینده های موجود در آب های زیرزمینی آلوده انجام دهید. اگر آب شما از یک چاه خصوصی تامین می شود، شما تنها مسئول اطمینان از کیفیت آن هستید. به این دلیل که EPA چاه های خصوصی را نظارت یا تنظیم نمی کند و معیارها یا استانداردهای توصیه شده ای را برای آن ها ارائه نمی دهد.


مطمئن ترین راه برای مقابله با آلاینده های احتمالی در آب چاه شما نصب یک سیستم تصفیه آب است. حتی اگر آب شما آلوده نباشد، همیشه بهتر است برای موارد ناشناخته آماده شوید. به طور کلی، سیستم های تصفیه آب برای حذف انواع مختلف آلاینده های خطرناک از آب، از جمله فلزات سنگین، آفت کش ها، مواد زائد آلی و معدنی، میکروب ها و بسیاری موارد دیگر طراحی شده اند. سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس بهترین گزینه برای تصفیه آب می باشند. 


فروشگاه تصفیه آب آبین تولید کننده دستگاه های تصفیه آب صنعتی و عرضه کننده دستگاه های تصفیه آب خانگی به سراسر ایران است. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در مورد خرید و قیمت محصولات و دریافت مشاوره با متخصصان و مشاوران تیم ما از طریق شماره های موجود در سایت به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
اعظم
اعظم
سلام. دبیر جغرافیای پسرم گفته بود بهش که یه مقاله در مورد آب های زیرزمینی درست کنه با خوندن این مطلب تونستم یه مقاله خیلی خوب برای درست کنم.
ارسال نظر