10 مشکل رایج آب لوله کشی که با آزمایش آن تشخیص داده می شوند

10 مشکل رایج آب لوله کشی که با آزمایش آن تشخیص داده می شوند

اگر مانند اکثر صاحب خانه ها باشید، آنقدر که باید به آنچه در آب آشامیدنی شما کمین کرده است، فکر نمی کنید. زمانی که آب موجود در لیوان نوشیدنی شما شفاف و با طراوت به نظر می رسد، پس چه لزومی دارد به خود زحمت دهید؟


واقعیت تکان دهنده این است که حتی اگر آب موجود، خالص و بکر به نظر برسد، مانند آبی که به زیبایی از دل کوه‌های البرز جاری می‌شود، با این حال ممکن است به آلاینده‌های سمی بالقوه آلوده باشد که نمی‌توانید آن ها را ببینید، بچشید یا بو کنید. اینجاست که لازم است آزمایش آب انجام شود.


آزمایش آب می تواند مشکلات مختلفی را که بر کیفیت آب آشامیدنی تاثیر می گذارد، شناسایی کند. شاید متوجه بوی تخم مرغ فاسد، فاضلاب یا کلر شده باشید. یا شاید متوجه وجود لکه یا رسوبات اطراف سینک، توالت یا سر دوش شده باشید. هر مشکلی که باشد، آزمایش آب می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی سبب ایجاد نگرانی در زمینه کیفیت آب شما می شود.


برای یافتن منشا مشکلاتی که تست کیفیت آب می‌تواند (در صورت وجود) آن ها را تشخیص دهد و همچنین دریافت چندین راه‌ حل تصفیه موثر که می‌توانید برای آب تمیزتر، ایمن‌تر و با طعم بهتر از آن ها استفاده کنید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


آزمایش آب در منزل


کیت سنجش کیفیت آب خانگی به شما این امکان را می دهد که آب آشامیدنی خود را در خانه آزمایش کرده و بسته به نوع و برند آن، محتوای آن را در کمتر از پنج دقیقه یا کمتر تعیین نمایید. دسته بندی تسترهای کیفیت آب مختلف بسته به برند یا نوع آن ها با سایر تست ها متفاوت می باشند. با این حال معمولا نتایج ویژگی های کیفیت آب را به شکل زیر دریافت خواهید کرد.


1. محتوای زیاد کلر


اکثر تاسیسات تصفیه آب، از ماده شیمیایی کلر برای ضد عفونی کردن استفاده می کنند؛ زیرا این ماده در مقیاس وسیع در دسترس بوده، هزینه کمی در بر داشته، استفاده از آن آسان است و قدرت زیادی در از بین بردن میکروب ها دارد. سمی بودن کلر آن را به یک ماده شیمیایی قوی تبدیل کرده که قادر است باکتری ها، میکروب ها و سایر عوامل بیماری زایی که به آب مصرفی شما راه پیدا می کنند را از بین ببرد. کلر با از بین بردن میکروب های بیماری زا، به شما کمک می کند آب آشامیدنی سالمی در اختیار داشته باشید.


با وجود اینکه کلر به طور معمول بی خطر است اما مقادیر زیاد آن می تواند بر طعم و بوی تاثیر گذار باشد؛ خصوصا در ساختمان هایی که نزدیک به مراکز درمانی قرار دارند. کلر همچنین با ترکیبات آلی موجود در آب واکنش نشان داده و محصولات جانبی ضد عفونی کننده مضری ایجاد می کند. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از محصولات جانبی کلر می‌توانند باعث بروز مشکلاتی از قبیل مرده‌ زایی، ناتوانی ‌های مادرزادی، افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه و کبد و مشکلات سیستم عصبی مرکزی، قلب، کلیه‌ها و کبد شوند.


خوشبختانه، تست سنجش کیفیت آب می تواند میزان کلر موجود در آب مصرفی شما را مشخص کند؛ بنابراین می توانید در صورت لزوم اقدامات لازم را برای کاهش آن انجام دهید.


2. سختی آب


یکی دیگر از مشکلاتی که می توانید با آزمایش از وجود آن در آب آشامیدنی خود مطمئن شوید، میزان سختی آب است. سختی آب به معنای وجود مقادیری از کلسیم و منیزیم در آن است. غلظت بالای این مواد معدنی سخت می‌تواند سبب ایجاد لکه ‌های سفید و گچی شکل در اطراف لوله‌ها، شیرها، سینک‌ها، سر دوش‌ها و توالت‌ها شده و ظاهری ناخوشایند به آن ها ببخشد.


حتی اگر از با کیفیت ترین شامپو و صابون ها هم استفاده کنید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا با استفاده از آب سخت به میزان کف مطلوب خود برسید. در صورت استفاده از آب سخت به جای ایجاد کف ملایم، اثر چربی صابون روی پوست، مو و در و دیوار دوش حمام بر جای خواهد ماند. علاوه بر این، آب سخت می تواند رگه هایی بر روی ظروف ایجاد کند و بر لوله کشی شما و کارایی و طول عمر آبگرمکن و وسایل مصرف کننده آب شما تاثیر بگذارد.


3. اسیدی یا قلیایی بودن آب


آزمایش آب خانگی می تواند به شما در تعیین سطح pH آب (معیار اسیدی یا بازی بودن آب) کمک کند. اگر سطح pH زیر هفت باشد، به این معناست که آب اسیدی است. در این حالت، آب اسیدی با حرکت درون لوله ها به سمت شیر آب می تواند لوله‌ های مسی و تجهیزات آن را خورده، نازک کند و در نتیجه کل سیستم مستعد نشتی و سوراخ خواهد شد. با حرکت آب اسیدی، نوارهای فلزی شسته شده از لوله ها را با خود به همراه خواهد داشت. هنگامی که جریان آب متوقف شده یا تبخیر شود، مواد موجود در آن رسوب کرده و لکه های سبز مایل به آبی یا زنگ زدگی روی تجهیزات لوله کشی، شیرآلات، زهکشی ها، وان حمام و سینک پدیدار می شود. متاسفانه این مشکل در ساختمان هایی که لوله های فولادی گالوانیزه، چدن یا سطوح حساس دارند بیشتر اتفاق می افتد. طعم آب اسیدی اندکی شبیه به فلز است؛ همان مزه ای که در دوران کودکی با نوشیدن آب از شیلنگ آن را تجربه کرده اید.


برعکس آب اسیدی، اگر میزان pH آب بیشتر از 7 باشد، قلیایی محسوب می شود. در نتیجه آب، مواد معدنی و ناخالصی ‌ها را با خود حمل کرده و هنگام عبور از لوله‌کشی، آن‌ها را تخلیه می ‌کند. این موضوع غالبا باعث تجمع رسوب درون لوله ها و تجهیزات آبی خواهند شد و در نتیجه جریان آب درون ساختمان و سایر دستگاه ها را کند می کنند.


رسوبات آب سخت ناشی از قلیایی بودن آن، می تواند مشکلات گسترده تری برای لوله کشی خانه و تجهیزات آبی ایجاد کند. از جمله این مشکلات می توان به انسداد لوله ها و ایجاد لکه رسوب سفید رنگ بر روی ظروف، سطوح، وان و سایر وسایل اشاره کرد. با گذشت زمان، ممکن است لوله ‌ها فشار خود را از دست بدهند، دستگاه‌ ها (مانند آبگرمکن‌های برقی) کارایی کمتری داشته باشند و شروع به سوختن کنند، و سر دوش‌ها با بقایای رسوبات مسدود شوند. فراتر از آن، مقادیر بالای pH آب می تواند طعم تلخی به آب بدهد، به خصوص وقتی می خواهید با استفاده از آن قهوه صبحگاهی درست کنید. همچنین باعث می شود که کف کردن صابون و مواد شوینده سخت شود.


4. محتوای آهن اضافه


کاربران می توانند منافع قابل توجهی از آزمایش آهن به دست آورند. در حالی که هیچ گونه شواهدی دال بر مضر بودن مصرف آب حاوی آهن برای سلامتی شما وجود ندارد، اما می تواند خرابی هایی در ساختمان شما به بار آورد. آهن اضافه موجود در آب آشامیدنی می تواند طعم و بوی فلزی به آن ببخشد و لکه های ناخوشایندی بر روی البسه، ظروف، تجهیزات لوله کشی و سطوح به جای بگذارد. وجود آهن می تواند رشد باکتری های آهن و سایر باکتری ها را تقویت کند. در صورتی که متوجه لکه های تیره قرمز، قهوه ای یا زرد در وان حمام خود شدید، نشان دهنده آن است که احتمالا در آب شما باکتری آهن وجود دارد. این لجن می تواند لوله ها و تجهیزات لوله کشی را مسدود کرده و مجرای فاضلاب شما را بدبو کند.


5. هیدروژن سولفید


اگر آب آشامیدنی شما بویی شبیه به تخم مرغ گندیده بدهد، ممکن است این بو را با چیز دیگری مثل حشره یا حیوان مرده در آب اشتباه بگیرید. گاهی اوقات، آب می تواند گاز شیمیایی در خود جمع کند که با انتشار آن بوی غیر قابل تحملی شبیه به تخم مرغ گندیده استشمام می شود. این گاز غالبا در چاه آب زیرزمینی وجود دارد. این گاز به وسیله باکتری های گوگردی خاصی طی واکنش های شیمیایی داخل مخزن آبگرمکن یا خاک و سنگ، آلودگی و پوسیدگی ایجاد می شود. در صورتی که از آب چاه استفاده می کنید، لازم است تست هیدروژن سولفید از آن تهیه نمایید.


6. TDS بالا یا پایین


کلمه TDS، شکل کوتاه شده عبارت Total Dissolved Solids یا همان "مجموع مواد جامد محلول در آب" است. TDS معیاری از مجموع ترکیب آلی و معدنی محلول در آب محسوب می شود. این پارامتر، هر چیزی غیر از مولکول های خالص H2O در آب را شامل می شود.


TDS بالا به این معنی است که این آب برای مصرف مناسب نبوده و می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلفی مانند تهوع، تحریک ریه، بثورات پوستی، استفراغ، سرگیجه و... شود. نوشیدن آب با TDS بالا در طولانی مدت، بدن را در معرض مواد شیمیایی و سموم مختلف قرار داده و  همچنین ممکن است باعث بیماری های مزمن مانند سرطان، کبد، نارسایی کلیه، اختلالات سیستم عصبی، تضعیف ایمنی و ناتوانی های مادرزادی در نوزاد شود. برای اندازه گیری این پارامتر می توانید از TDS سنج استفاده کنید.


طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مصرف آب با TDS پایین می تواند سبب ترشح مواد معدنی از بافت های سالم بدن شود.


تست آزمایشگاهی پیشرفته آب


با اینکه تست های آب خانگی می توانند مشکلات مختلف احتمالی را در آب مصرفی شما شناسایی کنند، تست های آزمایشگاهی پیشرفته قادرند مشکلات جدی تری را مورد آزمایش قرار دهند. به طور کلی این گونه آزمایشات شما را ملزم می کنند که یک نمونه آب از شیر برداشته و برای آنالیز آن را به آزمایشگاه بفرستید.


آزمایش هایی که قصد انجام آن را دارید بسته به نوع آزمایشگاه انتخابی و عوامل مختلف دیگر ممکن است چند روز کاری تا یک الی دو هفته طول بینجامد. این نوع آزمایشات می‌توانند اطلاعاتی را در مورد مسائل زیر و سایر آلاینده‌های احتمالی که لزوما در آب آشامیدنی شما نیستند نشان دهند، مانند:


1. آلودگی سرب


قرن ها پیش، عنصر سرب به دلیل چکش خواری آن، به ماده ای مطلوب برای لوله های آب تبدیل شد. امروزه با ملاحظه خطرات و مضرات آن، می دانیم که سرب در هیچ کجای خانه- خصوصا در زمینه آب آشامیدنی- جایگاهی ندارد.


سرب می‌تواند از طریق لوله ‌های قدیمی، لوله‌کشی و تجهیزات، به منبع آب آشامیدنی خانه شما نفوذ کند. بنابراین لازم است آب مصرفی خود را در محل استفاده آزمایش کنید. لزوم انجام آزمایش به این علت است که شما نمی توانید سرب را در آب ببینید، بچشید یا بو کنید. آزمایش آب تنها راه تشخیص وجود سرب در آب است.


قرار گرفتن در معرض سرب به هر میزان، می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و رشد کودکان از جمله توانایی های جسمی و ذهنی تاثیر بگذارد. رایج ترین علائم آن شامل رشد آهسته، بیش فعالی، کاهش شنوایی، خستگی، و سر و درد معده است.


2. محتوای مس بالا


عنصر مس معمولا به مقدار زیاد در پوسته زمین و هوا وجود دارد. به همین دلیل مقادیر زیاد این ماده معدنی می تواند از طریق فعالیت های مختلف مانند کشاورزی، معدن، تولید، رهاسازی فاضلاب شهری یا صنعتی و غیره وارد برخی منابع آب شده و سپس وارد چاه‌ های خصوصی شود. همچنین این ماده معدنی می تواند از طریق لوله ها و وسایل مسی قدیمی به منبع آب ساختمان شما نفوذ کند. مس به طور معمول می تواند سبب بروز لکه های سبز/ آبی روی شیرها، لوله ها، حوضچه های دستی، دوش یا توالت ها شده و طعم تلخ فلز مانندی در آب آشامیدنی ایجاد کند. به رغم این نشانه ها، برای این که بدانید عامل پیدایش چنین مشکلاتی مس است یا خیر، باید تست آب انجام دهید.


3. آرسنیک


آرسنیک یکی از خطرناک ترین آلاینده های آب است که در منابع آب یافت می شود و باید به هر قیمتی که شده از آن اجتناب کنید. از آنجایی که آرسنیک بی بو و بی مزه است، بدون انجام آزمایش شناسایی نخواهد شد. با مصرف آرسنیک به مرور زمان، بدن شما با علائم شدیدی مانند درد معده، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، ضخیم شدن و تغییر رنگ پوست، بی حسی در دست ها و پاها، کوری و فلج نسبی مواجه می گردد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده شیمیایی خطرناک می تواند علائم مزمن بیشتری داشته و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.


4. وجود باکتری


با آزمایش آب می‌توانید وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها را در آب آشامیدنی تشخیص دهید. علاوه بر باکتری‌های گوگرد و آهن، باکتری ‌های کلیفرم نیز گاهی در منابع آب آشامیدنی وجود دارند. در صورت آلوده بودن آب آشامیدنی شما به باکتری کلیفرم، احتمال دارد باکتری هایی که عامل بیماری هایی مانند کلیفرم مدفوعی یا ای کلای هستند نیز در آب وجود داشته باشند. علائم این دسته از باکتری ها شامل ناراحتی گوارشی، بیماری، استفراغ و حالت تهوع است.


پس از آزمایش آب آشامیدنی چه کارهایی باید انجام دهید؟


تا اینجای کار، شما را به خاطر برداشتن اولین گام در راستای دستیابی به آب آشامیدنی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی برای خود و خانواده تان تحسین می کنیم. اکنون زمان آن رسیده است که بر اساس نتایج آزمایش آب، به یک راه حل درمانی برسید که به بهترین شکل ممکن با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. در ادامه برخی از اجزایی که ممکن است تمام یا بخشی از راهکارهای درمانی شما را تشکیل دهند، آورده شده است.


نرم کننده ها و پالایش دهنده های آب


علائم رایجی که می تواند نشان دهنده وجود سختی آب باشد: رسوب آهک در لوله ها، آبگرمکن ها و وسایل مصرفی آب، لایه های سفید گچی روی ظروف، رسوب مواد معدنی روی شیرهای آب و سر دوش، و خشکی مو و پوست. خوشبختانه، نصب یک نرم کننده آب به رفع این مشکلات و سایر مشکلات سختی کمک خواهد کرد.


نرم‌ کننده‌های آب سنتی، آب را با استفاده از فرآیندی به نام «تبادل یونی» نرم می‌کنند. تبادل یونی شامل جایگزینی یون‌های سختی آب با یون‌های سدیم یا پتاسیم مطلوب‌تر است. با این حال، این روش نرم کردن به این معنی است که سیستم نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد، زیرا کاربران باید هر از گاهی نسبت به خرید و پر کردن مخزن نمک اقدام کنند. اخیرا، پالایش دهنده های آب بدون نمک به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری محبوبیت زیادی پیدا کرده ‌اند.


سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس (RO)


اسمز معکوس یا به اختصار RO، فرآیندی است که از فشار شدید آب استفاده می‌کند تا آب ورودی را از یک غشای نیمه تراوا عبور داده و آلاینده‌های جامد را از یک طرف پشت سر بگذارد؛ در حالی که به مولکول‌های آب اجازه می‌دهد از سمت دیگر آن عبور کنند. عملکرد آن مشابه با درب توری است که مولکول های هوا را عبور می دهد اما جلوی آفات و موارد بزرگتر از منافذ آن را می گیرد. ممبران RO نیز به همین شکل دارای منافذ ریزی است که به آب ورودی اجازه می دهد از آن عبور کند و در عین حال اجسامی را که اندازه بزرگتری دارند، هنگام عبور از آن "غربالگری" می کند.


سیستم های تصفیه آب کل ساختمان


همان طور که از نام آن نیز می توانید حدس بزنید، این دستگاه های تصفیه آب برای کل خانه تعبیه می شوند. دستگاه های تصفیه آب کل ساختمان، آب را در محل ورودی آن به بنا تصفیه می کند و به شما این امکان را می دهند که با باز کردن هر یک از شیرها، آب تصفیه شده و تمیز در اختیار داشته باشید.


اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت آب آشامیدنی


با توجه به این موضوع که آب برای سلامتی و نیازهای روزانه بدن ما بسیار حیاتی است، مهم است بدانیم چه چیزی در آن وجود دارد و چگونه عواملی مانند سختی، pH و TDS بر کیفیت آن تاثیر می ‌گذارند. این اطلاعات می تواند شما و خانواده تان را از بیماری های شدید، مسائل خانگی، مشکلات آبگرمکن، لوازم خانگی و... نجات دهد.


با انجام آزمایش آب در خانه یا ارسال نمونه آب برای آنالیز جامع آزمایشگاهی، می توانید به درک کاملی از منبع آب خانه خود برسید. با در دست داشتن این اطلاعات، می توانید مستقیما به یک متخصص مراجعه کنید تا به شما در شناسایی مناسب ترین گزینه های درمانی برای خانه خود کمک کند. شکی در آن نیست که این بهترین راه برای حصول اطمینان از داشتن آب شیر تمیزتر، ایمن تر و با طعم عالی و آماده برای تمام خانواده است.


اگر شما هم در مورد سلامت آب مصرفی خود دچار شک شده اید، می توانید کیت های آزمایش آلاینده ها و همچنین دستگاه های تصفیه آب با کیفیت را، متناسب با نیاز خود از وب سایت آبین تهیه نمایید. از طریق تماس با شماره 02122228116 می توانید با کارشناسان ما در آبین در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر